peruskyykystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja läski77
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
olen vähän aikaa käyttänyt jalkatreenieni perusliikkeenä kyykkyä. Nyt kysyisinkin millainen kyykky on paras. Olen tehnyt kyykyn menemällä mahdollidimman alas, jolloin alas voi jäädä "huilaamaan" hetkeksi. Olisiko pitkälla tähtäimellä parempi tehdä kyykky vain 90 asteen kulmaan ns. kehonrakennustyylillä.

No sinuna tekisin vaa ihan pohjiin. ite meen isoillakin painoilla alle 90 asteeseen ja ihan hyvin toiminu eikä polvien kans ole ongelmia ole ollu. Tietysti kannattaa tunnustella jokaisen, mut jos hyvältä tuntuu niin mikä nottei? Niin ja mainitsen omasta kokemuksesta että kannattaa pitää jalka asento suht kapeena eli max hartialeveys. Eikai se pieni huili pahasta ole vaikka mm. Ronnie Coleman neuvoo menemään vain 90 asteeseen..

Jos kivuitta ja ongelmitta menee pohjaan, tee kaikin mokomin. Monella alaselkä alkaa pyöristyä ala-asennossa, jolloin on turvallista jättää liikerata alhaalla vaikkapa reidet lattiansuuntaisina -kohtaan. Molemmilla tavoilla reidet kehittyvät, lyhyemmän liikeradan salliessa suuret painot.

Lasketaanko 90 asteen kulma pohkeen ja reiden kulmasta vai jotenkin muuten ?

Syväkyykky on erinomainen liike, mutta sinne ala-asentoon ei saa pysähtyä huilaamaan: se on myrkkyä polville.

Tää taitaa olla tälläne mielipidepohjanen väittelyn alku.
Kaikki tehköön niin kuin parhaalta tuntuu.
itse tein joskus syväkyykkyä vain smithissä ja vapaalla tangolla tein sitten sellasta noin ysikymppistä. Itse se on kokeiltava mikä pätee parhaiten

Noh.

Minä näen 90 asteen kyykyn helpompana kuin "180" asteen, olen itse koittanut ihan vain todistaakseni 90 asteen kannattajille, että syväkyykky on tehokkaampi.

Sinuna minä tekisin ihan syvään kuten painonnostajatkin, kyllähän penkissäkin tanko koskettaa rintaa, eikö.

Mulla on aina ollu periaatteena, että mitä raaempi liike, sitä enemmän tulee voimaa. Tottakai muutos avain kehitykseen ja täytyy nivelienkin turvaamiseksi tehdä "rauhallisempia" liikkeitä. Mutta kuten esim. vaikka dipissä, kokonaisvaltaisemman vaikutuksen saat menemällä pohjaan, jolloin luodaan perustaa voimalle. Kun halutaan keskittyä voimantuoton tai lihaskasvun kannalta kriittiseen lihakseen voidaan liikerataa muuttaa esim dipissä ojentajapainoitteiseksi tai kyykyssä etureisipainotteiseksi lyhentämällä liikerataa tai takaosasto painoitteiseksi muuttamalla asentoa ns. voimanostokyykyn tyyliseksi.

p.s. 90 astetta katsotaan etureidestä, eli tarkalleen ottaen lonkankoukistajan ja polven ollessa samalla tasolla=90astetta. Useat luulevat tekevänsä "ysikymppisiä" hirmuraudoilla mutta tosiasiassa kyseessä on pyllistykset joiden kuorman rajoittajana toimii lähes yksin omaan selkä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkotatteko te pohjaan menemisellä ihan kirjaimellisesti sitä, ettei syvemmälle ei pääse? Itse vetäsen aina alle ysikympin, melko syvään, mutta ei ihan pohjaan.

jpm:llä hyvä sigu. :thumbs:

Täysin oikein.

AimoRapula sanoi:
Mulla on aina ollu periaatteena, että mitä raaempi liike, sitä enemmän tulee voimaa. Tottakai muutos avain kehitykseen ja täytyy nivelienkin turvaamiseksi tehdä "rauhallisempia" liikkeitä. Mutta kuten esim. vaikka dipissä, kokonaisvaltaisemman vaikutuksen saat menemällä pohjaan, jolloin luodaan perustaa voimalle. Kun halutaan keskittyä voimantuoton tai lihaskasvun kannalta kriittiseen lihakseen voidaan liikerataa muuttaa esim dipissä ojentajapainoitteiseksi tai kyykyssä etureisipainotteiseksi lyhentämällä liikerataa tai takaosasto painoitteiseksi muuttamalla asentoa ns. voimanostokyykyn tyyliseksi.

p.s. 90 astetta katsotaan etureidestä, eli tarkalleen ottaen lonkankoukistajan ja polven ollessa samalla tasolla=90astetta. Useat luulevat tekevänsä "ysikymppisiä" hirmuraudoilla mutta tosiasiassa kyseessä on pyllistykset joiden kuorman rajoittajana toimii lähes yksin omaan selkä.

:thumbs:

Mitä syvempi, sitä isompi supistus lihakselle, sitä suurempi voima, sitä suurempi urheilullinen hyöty.

Miksi kaikki sanoo sitä valhetta, että syväkyykky on vaarallista? Meninaan, että onhan niitä olkapäitä räjähtänyt ja akilesjänteitä katkeillut penkkipunnerruksessakin. Tämä johtunee siitä varmaan, että koko ajan pitää tehdä niitä 1-2 toistoja.

AimoRapula sanoi:

Mitä raaempi liike sitä enemmän voimaa, :)
Rannekääntöä ja pohjenousua kovilla kolmosilla :arvi:
, kunhan naljailen :D

No mut joo, näkeehän tollasta heilumista joka liikkeessä ku kattoo salilla joittenki tekemistä. pyllistelijät ei yleensä pääse edes siihen 90 asteen kulmaan, vaan liike on sellasta rajun näköstä hyväähuomenta tyyliä.
90 asteen kyykky ei välttämättä tarkota sitä että sillä ei kehity tai se on vajaata liikettä, kaikki ei välttämättä aivan pohjaan pääse, (kiitos tämänhetkisten polvieni)
, kuten sanottua, kaikki on kokeiltava itse, että tietää miten tehdä.

Näinhän se on.

Frodo sanoi:
Mitä raaempi liike sitä enemmän voimaa, :)
Rannekääntöä ja pohjenousua kovilla kolmosilla :arvi:
, kunhan naljailen :D

No mut joo, näkeehän tollasta heilumista joka liikkeessä ku kattoo salilla joittenki tekemistä. pyllistelijät ei yleensä pääse edes siihen 90 asteen kulmaan, vaan liike on sellasta rajun näköstä hyväähuomenta tyyliä.
90 asteen kyykky ei välttämättä tarkota sitä että sillä ei kehity tai se on vajaata liikettä, kaikki ei välttämättä aivan pohjaan pääse, (kiitos tämänhetkisten polvieni)
, kuten sanottua, kaikki on kokeiltava itse, että tietää miten tehdä.

Eihän se ole totta, että jos itse ei pysty tekemään syvään kyykkyä, että se vajaa kyykky olisi parempi, aina mitä syvempi sitä suurempi supistus lihaksille---> sitä voimakkaammat ja suuremmat lihakset.

Jos ei pysty tekemään se on paskaa tuuria, erittäin paskaa tuuria.

ant sanoi:
aina mitä syvempi sitä suurempi supistus lihaksille
Hassua, mulla on kyykyssä ala-asennossa maksimivenytys ja nousen sieltä ylös lihaksia (mm etureisi ja pakara) supistamalla.

hmm

Juoppo sanoi:
Hassua, mulla on kyykyssä ala-asennossa maksimivenytys ja nousen sieltä ylös lihaksia (mm etureisi ja pakara) supistamalla.

Ai, no minulla se ottaa etureisiin ja sivureisiin ja myös vahvasti pakaroihin. Sitten vedän takareisiä paljon takareisilaitteella. Etureisilaitteesta en pidä ollenkaan, vaikka pitää sitäkin jonkin verran tehrä, ouch my knees! it hurts like a son of a bitch! :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom