Personal treinereistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vee
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Vee

Olen miettinyt tätä yleistä trendiä eli personal treiner- palveluita. Nyt niitä tuputetaan joka tuutista ja tuntuu, että niitä on joka kylässä läjäpäin. Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia personal treiner- palveluista? Aika kalliita näyttävät olevan. Mutta mistä muualta saisi puntti- aerobiseen treeniin ammattilaisen apua? Itse olen ajatellut hankkia jotain neuvojaa/valmentajaa, mutta onko kenelläkään ketään jota suositella?

Mielestäni punttitreeni on periaatteiltaan niin yksinkertainen asia, että jos se vähääkään kiinnostaa, niin kaiken tarpeellisen voi opetella omaan pääkoppaansa.

Yleensähän se ongelma on se salille meneminen ja treenin tekeminen. Siihen taas ei personal trainerit tai kuntoilijan opaskirjat auta.

Siis motivaatiosta ei ole kiinni vaan siitä, että malttaisi välillä pitää kevyempiä viikkoja. Eikös kuitenkin punttitreenaamiseenkin päde sama juttu kuin aerobiseen treeniinkin, että aina ei voi treenata täysillä. Välillä täytyy levätä ja keventää treeniä. Itsellä nämä kevennetyt viikot ovat niitä pahimpia. Sitä pelkää voimien "sulavan ja rasvan hyökkäävän kiinni" kun lepää normaalia enemmän.

No uskoisitko sitten paremmin jos personal trainer sanoisi sinulle "pidä kevyempi viikko", kuin että itse olisit lukenut jostain oppaasta, että niin kannattaa tehdä? :)

Nuo isoimmat kuntosaliketjut tarjoaa PT palvelut kaupanpäälle kun ostaa miljoonan maksavan jäsenyyden. Kait sieltäkin voi jonkun hyvän vinkin saada, mutta ite luen ohjeet ja muut mielummin vaikka täältä :)

Ei ne personal treinerit ainakaan täälläpäin osaa neuvoa kuin laitteissa ja niissäkin on kyllä omat ohjeensa yleensä kyltillä pläntätty siihen. Eikä se PT varmaankaan auta sen kummemmin niitä kevyitä viikkoja tekemään, itsestä se on kiinni.:)

Aika kallista. Mutta mihin sen suhteuttaa ja vertaa?

Oletetaan että maksat salikortista 55 € / kk. Viikossa on 168 tuntia, ja oletaan että kävisit salilla 4 kertaa viikossa. Nyt kun ammattilainen kertoo ja perustelee mitä teet, missä sen pitää tuntua, mitä teet väärin/oikein ja tsemppaa sua siinä rinnalla, saisit minun mielestä treenaamiseen panostamasi ajasta enemmän irti.
Se että nyt vietät salilla vaikka 1.5 tuntia per kerta, lyhenisikin kerrat n. 50 minuuttiin, mutta samalla treeni-intensiteetti kasvaisi vaikka 50 %, niin eikös se silloin olisi hyvä investointi?

Tarkoitan siis sitä, että otat maksimaalisen hyödyn jokaisesta kerrasta kun treenaat. Vähän kun ajais autolla aina vaan ykkös tai kakkos vaihteella, eikä ikinä repi kaikkea irti vaikka siihen olisi mahdollisuus.

Mutta parastahan tossa on se, että joku valvoo että kanssa treenaat, etkä jää sinne sohvalle makaan. Tai sit osaa sanoa, milloin on aika himmata, ettei pala loppuun ja loukkaannu.

Näin mä sen ajattelen.

Motivaatiota tuskin saa palkatulta traineriltakaan, mutta kunnollisten suoritustekniikoiden oppiminen olisi varmasti korvaamaton apu jokaiselle aloittelijalle. Melkeinpä veikkaisin, että kerralla kuntoon laitetut suoritustekniikat tuplaavat aloittelijan kehityksen ensimmäisen vuoden aikana. Suorastaan keljuttaa pohtia, kuinka paljon aikaa on teoriassa tuhlannut nykimällä painoja "fiiliksen mukaan".

Edelleen on käynyt mielessä, että voisi investoida pätevään traineriin joka opettaisi oikeaoppiset suoritustekniikat esim. selkäliikkeisiin. Toisaalta hintaa tulisi varmasti reilusti ja toisaalta aika monet näkemäni PT:t ovat varsin vähälihaisessa kunnossa ja tuntuvat kannattavan laitetreenausta ja "kiinteyttäviä" sarjapituuksia. Ehkä ennakkoluuloista, mutta en kovin luottavaisin mielin ottaisi vastaan penkkausvinkkejä tyypiltä, jonka ykkösmaksimi on sadan kilon hujakoilla.

Mielestäni punttitreeni on periaatteiltaan niin yksinkertainen asia, että jos se vähääkään kiinnostaa, niin kaiken tarpeellisen voi opetella omaan pääkoppaansa.

Yleensähän se ongelma on se salille meneminen ja treenin tekeminen. Siihen taas ei personal trainerit tai kuntoilijan opaskirjat auta.

riippuu vähän millä tasolla mennään...

ensinnäkin uusien liikkeiden opettelu: oishan siinä hyvä olla joku vieressä joka tietää miten liike tulis tehdä ettei tartte seuraavaa 3 vuotta opetella liikettä sit oikein heti sen jälkeen kun mielestään oppii hyvin ko. liikkeen...

toisekseen harvalla on ravintotietous samalla tasolla perehtyneemmän pt:n kanssa.

kolmannekseen pt:llä on kokemusta jota itsellä ei välttämättä ole. ja sillä kokemuksella on suht iso rooli myöskin saliharjoittelussa. osa kokemuksesta on pakko kerätä ihan itse omalta kohdalta, mutta osa on yleispätevää ja auttaa saamaan perustan kasaan.

Motivaatiota tuskin saa palkatulta traineriltakaan, mutta kunnollisten suoritustekniikoiden oppiminen olisi varmasti korvaamaton apu jokaiselle aloittelijalle.

Ehkä ennakkoluuloista, mutta en kovin luottavaisin mielin ottaisi vastaan penkkausvinkkejä tyypiltä, jonka ykkösmaksimi on sadan kilon hujakoilla.

Olen itse asiasta eri mieltä. Syy jäädä sohvalle, löytyy helposti, mutta kun on investoinut omasta kukkarosta rahaa valmentajaan, ja sen jälkeen se valmentaja patistaa ja kannustaa sut sinne treeneihin, niin silloin sitä tulee lähdettyä helpommin. Ainakin omalla kohdalla asia on näin.

Totta, että kahden konditorion ollessa vierekkäin, menen minä sinne missä on se pullan tuoksuinen ja pullan muotoinen rouva tiskin takana. Ulkonäkö on osa uskottavuutta. Mutta toisaalta, ihmisen kropan toimintaan liittyy paljon tietoa, mikä vaatii sitä lukupäätä. Ja eihän esim. ammattivalmentajat vaikka nyt jääkiekossa, ole itse minkään näköisiä, mutta saa kundeista hirmu suorituksia irti.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Hiukan offia, koska en vastaa kysymykseen, mutta toisaalta, ehkä joku pätevä pt saa tästä kipinän mainostaa itseään...

Olen siis harkinnut PT-palveluita juurikin koska mua pelottaa kuinka vituilleen nylpytän liikkeet. Salilla näkee sen sortin perhostekniikkoja, että josko mä vaikka olen yhtä pölö, niin en yhtään ihmettele miksi paikat on kokoajan paskana. Ongelma on vain siinä, etten tiedä mistä hakea. Yhtä suosittua kysyin, mutta hinta tuntui aluksi liian kovalta. Sitten kun asiaa hauduttelin ja päätin kokeilla, ei hän enää vastannut spostiin. Salillani on myöskin mahdollisuus pt:hen, mutta kaveri on mun standardeilla ihan liian pieni, jotta ostaisin siltä aikaa. PT:llä oma keho on mielestäni käyntikortti, ja jos se ei vastaa mun tavoitteita, en koe että hän voi uskottavasti kertoa mulle kuinka kasvaa "isommaksi":)

Ei se keho välttämättä kerro kaikkea, jos esim. on vähän vanhempi PT ja hänen omat aktiiviset salivuotensa ovat jo ohi ja lihaskatoa kerennyt tulemaan, niin ei se välttämättä tarkota etteikö hän osaisi neuvoa.

Riippuu täysin ihmisestä, että sopiiko Personal Trainer itselle vai ei. Onhan se totta että joukkue, joka treenaa esimerkiksi jääkiekkoa ilman valmentajaa, tuskin ottaa treeneistä kaiken irti ja puuha jää pelkäksi puulaakihöntsäilyksi.

Ei se PT välttämättä suoraan motivaatiota nosta, mutta eikö se nyt ole itsestään selvää että sovittu aika ja paikka pistää rahtaamaan itsensä salille. Esimerkki: tulet töistä väsyneenä, ajattelet että en jaksa tänään mennä salille koska olen näin väsynyt, keksit siihen selityksen ettei väsyneenä kannata treenata, istut koneelle ja bodaat pakkotoistossa. Esimerkki 2: Tulet väsyneenä töistä, olet sopinut PT:si kanssa että treenit kello 7. Syöt hyvin, juot kaffet, otat päiväunet ja lähdet salille ainakin melko virkeänä.

Lisäksi ammattitaitoinen Personal Trainer osaa hommansa, hän ottaa kaiken sinusta irti. Jos lantteja on millä pelata, olet sen verran nöyrä että osaat kuunnella koutsia, suosittelen. Rahalla saa ja beeämveellä pääsee.

Pientä avautumista

Mie tein aikoinani päättötyön personal treningistä ja otin kokeeksi kolmeksi kuukaudeksi PT:n. Kallistahan se oli vaikka räätälöitiin semmonen karsittu versio miulle. Eli saliohjelmat ja liikkeiden näyttö kerrat, ruokavaliot ja testit kuuluivat hintaan. Pois viikottainen tapaamiskerta. Todella paljon sain hyödyllisiä vinkkejä syömiseen ja liikkeiden tekniikoihin, joita käytän vielä tänä päivänäkin. Eli siinä suhteessa siitä oli hyötyä. Tosin nämä samat asiat olisin luultavasti oppinut kyselemällä viisaammilta ja lukemalla itse, mutta luultavasti pidemmällä aikavälillä tosin.

Oli siis hyödyllistä, mutta näin jälkikäteen ajateltuna juuri se tärkein jäi pois. Eli ne kerrat jolloin nähdään ja katsotaan tuloksia. Ns. motivaatiobuusterit, samalla tavalla tuli tahkottua kuin ilman treineriäkin, vaikkakin paremmilla tekniikoilla...

Hintansa väärtti minun mielestäni, jos tarvitsee jonkun potkimaan persuksille...

PT on korvattavissa rahtusella itsekuria ja tiedonhankintakykyä. Ainoat syyt, jotka keksin mokoman käyttämiselle on ammatti/kilpaurheilu tai täydellinen tietämättömyys suoritustekniikoista. Salit tuputtaa PT-palveluja rahastuksen toivossa. Täälläkin on ollut paljon juttua siitä, että kuka tahansa urpo voi julistaa itsensä PT:ksi. Sitten neuvotaan asiakkaita aivan päin seiniä ja näiden omien tavoitteiden vastaisesti (=tungetaan voimaa hakevia ihmisiä väkisin jonnekin technogym-lulluttimiin). Tämä ei tietysti koske oikeasti ammattitaitoisia valmentajia.

PS. Sitä paitsi, mikä v*tun "Personal Trainer"? Muuttuuko se englanninkielellä jotenkin hienommaksi kuin pelkkä valmentaja tai omavalmentaja.

anaski: Ainoat syyt, jotka keksin mokoman käyttämiselle on ammatti/kilpaurheilu tai täydellinen tietämättömyys suoritustekniikoista??

PTn käyttö on hemmetin hyvä juttu!! Kaikki ystävät jotka on ostanu hyviltä PTteiltä palveluita on ollu huippu tyytyväisiä.. Jos aloittaa saliharjoittelu, haluaa lisää tehoa/piristystä treeneihin, ruoka ohjausta jne niin Ammattitaitoinen PT kehiin ehdottomasti.. Tyhmää kärsiä vuosia väärien/ristiriitasien opetusten kanssa!

Salit tuputtaa PT-palveluja rahastuksen toivossa??

Salit ei tuputa PT-palveluita.. Saleilla ohjaus palvelut on tehokkaasti esillä, mikä on hyvä asia.

Sitä paitsi, mikä v*tun "Personal Trainer"?

= henkilökohtainen valmentaja :david:

Menkääpä jenkessä käymään salilla.. Todennäköisesti JOKAISELLA treenaajalla on oma treineri mukana! Myös kisaajilla!!

Suositut

Back
Ylös Bottom