Perinteisen kirjoitustaidon taantuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
opetetaanko peruskoulun jossakin vaiheessa tekstauskirjoitusta ku ei sekään multa luonnistu tai luonnistuu, mutta todella hidasta se kirjoittaminen. itse en kyllä muista että sitä olisi opetettu? ammattikouluun asti kirjoitin kaikki kaunolla.

Käsin tulee kirjotettua vain kuukauden tai parin välein tentissä ja on kyllä ihan uskomattoman vaikeeta. Pakko kirjoittaa hitaasti koska muuten käsialasta ei saa mitään selvää ja käsi on parin sivun kirjoittamisen jälkeen täysin krampissa. Loppujen vastausten kirjoittaminen onkin sitten jo täyttä tuskaa. Fyysisesti tentti on meikäläiselle huomattavasti kovempi suoritus kuin tunnin tiukka punttitreeni :D.

opetetaanko peruskoulun jossakin vaiheessa tekstauskirjoitusta ku ei sekään multa luonnistu tai luonnistuu, mutta todella hidasta se kirjoittaminen. itse en kyllä muista että sitä olisi opetettu? ammattikouluun asti kirjoitin kaikki kaunolla.

kyllä meille opetettii 1-2 luokilla tekstausta.. ja kyllähän se siinä vuosien myötä karttui se taito.. toisin kuin kauno :D

Kaunokirjoitustaito on tosiaankin päässyt unohtumaan,tikkukirjaimet onnistuu sentään vielä.

Ja tuota pirun kaunokirjoituksen jaloataitoa kävin muistaakseni torstai aamuisin oikeen tukiopetuksessa harjoittelemassa.

Kirjotukseen liittyen mua ärsyttää suunnattomasti yks toinenkin asia.

Nykyään jopa tietsikoilla oikein kirjoittaminen näyttää olevan joillekkin mahotonta. Ei nyt mitään täysin virheetöntä kirjoitusta voi tietenkään olla, mutta ei luulis olevan vaikeeta alottaa isolla kirjaimella ja lopettaa pisteeseen.

Jotkut aikuiset ihmiset ei osaa kirjottaa enää edes tietokoneella! :curs:

Itse meniin ekalle luokalle -87 ja kuuluin tietääkseni viimeiseen ikäluokkaan jolle opetettiin vanha kaunokirjoitus kyseisellä paikkakunnalla. Nykyään kirjoituksessa aika paljon tekstausta mukana, mut käsinkirjoittaminen ei tuota ongelmia... Esim. luentomuistiinpanot sujui paremmin käsin kirjoittamalla kuin koneella.

Mut ajat muuttuu, jouluna 10-vuotiaalle veljentytölle piti selventää mitä tädin perinteisesti laaditussa joulukortissa luki, kun ei saanut selvää "omituisesta" kirjoituksesta :rolleyes:.

Kirjotukseen liittyen mua ärsyttää suunnattomasti yks toinenkin asia.

Nykyään jopa tietsikoilla oikein kirjoittaminen näyttää olevan joillekkin mahotonta. Ei nyt mitään täysin virheetöntä kirjoitusta voi tietenkään olla, mutta ei luulis olevan vaikeeta alottaa isolla kirjaimella ja lopettaa pisteeseen.

Jotkut aikuiset ihmiset ei osaa kirjottaa enää edes tietokoneella! :curs:
Mua vituttaa myöskin tämä. Pahinta on se, että jopa sanomalehdissä on paljon kirjoitusvirheitä. Siis useimmiten kielioppiin liittyviä virheitä, kuten pilkun väärä paikka tai väärän pronominin käyttö. On se ihmeellistä, että ammatikseen suomen kieltä kirjoittava tekee sellaisia virheitä, jotka minäkin huomaan, vaikka en ole äidinkieltä opiskellut lukion pakollista oppimäärää enempää.:curs:

Tällaisessa nettifoorumissa tms tuo ei mitään haittaa, kunhan teksti on sellaista, että siitä saa selvää. Valitettavasti tämäkään ei aina kovin hyvin toteudu.

Edit: Niin, ja ketjun varsinaisesta aiheesta sen verran, että mä kirjoitan kanssa tuolla vanhalla kaunokirjoituksella. Mun käsialasta ei kylläkään saa kukaan muu kuin mä itse selvää :D

Itse olen elämäni aikana opetellut kolme eri "kaunokirjoitustyyliä". Tuosta löytyvät uudet tyyppikirjaimet:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kirjoituskirjaimet.html

Tavoitteena on ollut selkeyttää kirjainten oppimista (tekstaaminen / tyyppikirjaimet). Selkeät nuo uudet kirjaimet ovatkin, mutta niiden ketjuttaminen onkin sitten aivan toinen juttu, ainakin meille vanhan kaunokirjoituksen ikäpolvelle.

Luokanopettajien pitää opetella uusi tyyppikirjoitus. :(
Monet vanhemmatkin kuuluvat sanovan, että pitäisi opetella moinen. Jäljittelemällähän oppii kyllä ihan hyvin (varmaan ihmisestäkin kiinni), mutta jos haluaa varmasti tehdä kaiken oikein niin kai sitä pitää vähän treenatakin.

Tuosta löytyvät uudet tyyppikirjaimet:

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/kirjainuudistus/kirjoituskirjaimet.html

Tavoitteena on ollut selkeyttää kirjainten oppimista (tekstaaminen / tyyppikirjaimet). Selkeät nuo uudet kirjaimet ovatkin, mutta niiden ketjuttaminen onkin sitten aivan toinen juttu, ainakin meille vanhan kaunokirjoituksen ikäpolvelle.

Katsoin vähän noita sivuja, mulla menee vituiksi jo tuon "kynäotteen" kanssa. Ihmekään kun käsiala on aina ollut omanlainen, vaikkakin kaunis. Ala-asteella sai taistella kun piti kirjoittaa tietyllä tavalla. Pidän siis kynää tuossa nimettömän nivelien välissä, en keskisormen viimeisen pätkän päällä. Ihmekään kun ei taivu kaikkiin kirjaimiin kuten pitäisi.

Eikös nuo tyyppikirjaimet oo tekstausta? Ainaki suht samannäkösiä venkuloita mitä ite piirtelen paperille kun esitän kirjoittavani.

Mielestäni äidinkielen essee pitää kirjoittaa kaunolla, mutta kivahan se on jos ei tarvitse :)

En tiedä vastasiko joku jo, mutta siis ei tarvitse. Tärkeintä on selkeys ja pienten sekä isojen kirjainten erottelu, eli tekstaus riittää.

ShoGun1966: -No eipä mun silmä erota niitä toisistaan muuten kuin että nuo tyyppikirjaimet ovat hieman vinossa verrattuna tekstaukseen :)

"Eivät. Vilkaisepas tuota edellisessä viestissä ollutta linkkiä, siellä on esiteltynä sekä tyyppi- että tekstauskirjaimet."

ShoGun1966: -No eipä mun silmä erota niitä toisistaan muuten kuin että nuo tyyppikirjaimet ovat hieman vinossa verrattuna tekstaukseen :)

Kannattaa lukea linkin kohta "Miksi uudet kirjaimet?". Tarkoituksena nimenomaan on se, että tekstauskirjainten jälkeen on tyyppikirjanten opettelu helpompaa, siitä tuo samankaltaisuus. Ero näkyykin siinä vaiheessa kun noilla tyyppikirjaimilla kirjoitetaan valmista tekstiä. Ne siis yhdistetään toisiinsa (kuten vanhassa kaunossa), mikä onkin sitten projekti sinänsä.. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom