Perinteisen kirjoitustaidon taantuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Tekstaus sujuu kyllä kun vielä koulussa tulee sitä harjoitettua. Kaunoa kokeilin yks päivä ja ei siitä kyllä enään mitään tule. :D Sitä en ymmärrä kun joillekkin ymmärrettävän tekstin suoltaminen on vaikeata näppäimistölläkin..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ala-asteella tehtiin kaunokirjoituksesta sellaista pakkopullaa etten siihen paskaan enää kuuna päivänä koske tai halua muistaa. Kirjoittaminen toki onnistuu omalla "käsialalla" joka tosin ei ole hääviä katseltavaa.

Viimeksi muokattu:
Onneks ei ole tuo kynällä kirjoittamisen taito hävinnyt mutta se hävettää kun ei ole enää mitään hajua tämmöisistä perus kielioppi asioista. Tahtoo tulla naurettavia yhdyssana virheitä ja ei enää ole varma mihin kohtaan pilkku laitetaan. Siitä on niin kauan kun on viimeksi pitänyt kirjoittaa kirjakieltä niin ei sitäkään tahdo osata enää.

Toi on muuten totta, lukion jälkeen ei ole kielioppia tarvinnut juurikaan miettiä, ja neljässä vuodessa pilkku- ja yhdyssanasäännöt ovat hävinneet mielestä tyystin. Vittumaista kirjoittaa kun ei tiedä montako virhettä tähänkin tulee

(varmaan ainakin yhden käden sormellinen määrä...) :D

Kyllä tuo perinteinen kynällä kirjoittaminen on aina yhtä säätämistä. Mulla väsyy käsi ihan pirusti kun joutuu kynällä kirjoittelemaan. Luennon tai varsikin tentin jälkeen onkin sitten aina sormet ja ranne jumissa. Kaunoa en ole kirjoittanut sitten ala-asteen jälkeen. Kokeilin äsken huvin vuoksi ja eihän siitä mitään tullut:D Käsiala on nykyään muutenkin sitä tasoa, ettei siitä saa itsekään selvää.

Itsellä kyllä onnistuu vielä tuo kaunokirjoitus, vaikka sitä tosiaankin joutunut kunnolla ala- ja yläasteella käyttämään. Duunissakin joutuu välillä viestejä kirjoittelemaan asiakkaille, kun heille esitettä lähettää.

Sitten taas muiden töiden ohella, kun kirjoitan päivittäin puhtaaksi palautteiden avoimia kommentteja, niin siinä tulee välillä kovia ongelmia saada niistä koukeroista selvää. Muutenkin toisen henkilön käsialan lukeminen voi olla hieman hankalampaa kuin oman käsialan, mutta sitten kun se on tosiaan sellaista tasaista tasapaksuu hutasuu, niin voi elvis sentään! Silloin tulee mietittyä, että mihin tämän maan kynänheilutus-taito on menossa. Harjotusta...

Eihän kaunokirjoitusta tarvita edes missään? Nykyään ala-asteellakaan ei opeteta enää oikeaa kaunokirjoitusta.

Tarkoittanet sitä, että kaunokirjoituksen sijaan nykyään opetetaan ns. tyyppikirjoitusta? Se on kamalaa :(. Muistuttaa enemmän tekstausta, kai se on sitten nykyään tärkeämpää.

Itse kirjoitan vielä käsin, vaikka lukioajoista on jo aikaa (toviin en ole ollut edes tentissä tai kirjoittanut luentomuistiinpanoja). Piruuttanikin kirjoitan harvoja sijaisuuksia tehdessäni taululle vanhaa kaunoa. Oppilaita ihastuttaa, toisia vituttaa. Käsialani on aika kaunista ja muinaista, varsinkin jos oikein keskityn kirjoittamaan kaikki mummulta omaksutut koukerot. Kirjoitan vielä käsin kirjeitä ja kortteja, ja kuten HeatN, kaikenlaisia pieniä räpellyksiä (muistilappuja ja kauppalistoja). Silti suren sitä, että koneella kirjoittaminen on alkanut sujua niin paljon paremmin kuin kynällä kirjoittaminen. Onneksi ei ole kotona tulostinta.

On muuten hienoa saada käsinkirjoitettu kirje. Ja kirjoittaa sellainen. Nippu käsinkirjoitettuja papereita tuntuu ihanalta käsissä, samoin vanhat päiväkirjat - en ole koskaan oppinut kirjoittamaan päiväkirjaa koneella. Onneksi.

kaunoakin on joskus tullut kirjoitelluksi. kyllä se mulla vielä sujuu. asiateksteissä enemmän kuitenkin tekstausta. joskus muinoin sain päähäni kirjoittaa oman veijariromaaninkin. silloin omassa piirissäni uusinta uutta olivat sähkökirjoituskoneet ja mä kirjoitin käsin tekstaamalla sellaisen reilu 300 sivuisen lätyskän. sen sitten kirjoitin puhtaaksi mekaanisella facit merkkisellä kovaa lyöntivoimaa vaativalla raudalla ja osan jollain sähkökoneella. ei ollu nettiä tai näitä hienoja graafisia koneita silloin.

nyt olisikin helppoa ja helppoa, mutta alkaa harrastuskirjoittajaksi.

Mun normaali käsiala on kauno. En joudu melkeen koskaan muuta kun niitä kauppalappuja kirjottelemaan :D

Kaikki kaunolla. Se on nopeampaa kuin tekstaus, koska kynää ei tarvitse nostaa paperista niin paljoa. Nykyään olen keskittynyt aina vain enemmän kirjainten selvyyteen ja kirjoitustaidon ylläpitoon.

Tarkoittanet sitä, että kaunokirjoituksen sijaan nykyään opetetaan ns. tyyppikirjoitusta? Se on kamalaa :(.
Juu, tyyppikirjoitusta se oli jo mun kouluaikanakin. Varmaan suurin osa täällä tarkoittaa tyyppikirjoitusta vaikka kaunosta puhuu. Multa ei toi kyllä enää luonnistu, mutta tekstaus menee jotenkin.

Toinen asia mikä on unohtunut ihan täysin, on allekkainlaskut ja jakokulma. Yksi kerta kokeilin huvikseni yhteenlaskua allekkain, eikä siitä mitään tullut. Lopulta onnistuin kun käytännössä kehitin itse uudestaan sen jo keksityn allekkainlaskutavan.

Kyllä käsin kirjoittaminen on äärimäisen epäkätevää. Lähe siinä sitten muuttamaan sanajärjestystä kun pitää kumittaa puolet sivusta.

Jos pitää kopioida muistiinpanoja jostain otan siitä kuvan ja tulostan sen myöhemmin(tai pyydän kopion). Voi keskittyä siihen tiedon tallentamiseen takaraivoon, mitä pomo, opettaja tai kukaan vaan nyt höpiseekään.

Tarvittaessa kirjoitus onnistuu selkeästi sekä kaunolla että tikuilla, nopeudesta ei kyllä voida puhua...

Kaunokirjoituksesta mulla ei ole mitään hajua, käsiala on muodostunut vuosien myötä oman näköiseksi. Nykyisin tulee kirjoiteltua töissä muistiinpanoja, erilaisia muistilappusia ja ostoslistoja ja ihan hyvin kirjoitustaito on säilynyt.

Jostain muistan lukeneeni, että käsialat on heikentyneet kun on siirrytty pois koukeroisesta kaunokirjoituksesta. Vanha kauno oli tumpeloille pojillekin helpompaa koska kirjaimet liittyivät sulavasti toisiinsa.

Juu, tyyppikirjoitusta se oli jo mun kouluaikanakin. Varmaan suurin osa täällä tarkoittaa tyyppikirjoitusta vaikka kaunosta puhuu. Multa ei toi kyllä enää luonnistu, mutta tekstaus menee jotenkin.
Mikähän mahtoi olla viimeinen vuosi kun ekalla opetettiin kaunokirjoitusta. Oisko ~-92, kuka muistaa? Ainakaan kukaan alle 20v ei ole ala-asteella kaunoa kirjoittanut ellei opettaja ole opettanut omiaan.

Hyvin luistaa kynällä kirjoittelu, ainakin huomattavasti paremmin kuin tämä kahden sormen näppäimistö tyyli :) Kaunoa en osaa kun en ole koskaan opetellutkaan, tai jokunen pakollinen tekstin pätkä ala-asteella, mutta tesktaus onpi varsin selvää.

Tuota kaunoahan on uusittu näköjään muutamaankin otteeseen...

Kaunokirjoitus on kirjasintyyppi, joka on suunniteltu kirjoitettavaksi käsin. Eri maissa ja eri aikoina on suosittu jonkin verran toisistaan poikkeavia kaunokirjoitusohjeistoja. Suomessa oli pitkään käytössä arkkitehti Toivo Salervon 1930-luvulla suunnittelema koukeroinen kirjoitus, jossa tavoitteena oli kirjoittaa kukin sana nostamatta kynää paperista kertaakaan. Tämä oli hyväksi mustekynällä kirjoitettaessa, mutta motorisesti vaikeaa etenkin vasenkätisille. 1980-luvulla kaunokirjoitusmallisto uusittiin graafikko ja kalligrafi Toivo Heiskasen suunnitelmien mukaan. Seuraava tyyppikirjainuudistus tuli 2004.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom