Perinteisen kirjoitustaidon taantuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

Mike

ATG
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Tuossa pistin merkille yksi kerta miten vaikeaa sitä on enää kirjoittaa ihan perinteisellä tavalla kun lähes kaikki hoidetaan nykyään jollain kirjoituslaitteella. Kun tarkemmin miettii, niin ainoa tilanne, jossa nykyään kynää käyttää, on vain allekirjoittaminen ja sillä ei ole mitään tekemistä perinteisen kirjoittamisen kanssa.

Mun on pakko myöntää kuuri testattuani, etten osaa enää kaunokirjoittaa kynällä. Aika häkellyttävää huomata miten kirjoitustaito katoaa jos sitä ei pidä yllä. Tekstaaminen menee vielä, mutta siinäkin on vähän säätöä ja hidastelua tai muuten tulee ihan mitä sattuu.

Jos ette ole pitkään aikaan kirjoittaneet, niin testatkaapa kaunokirjoittaa joku pidempi lause, ei siitä tahdo tulla yhtään mitään. Esim ei hajuakaan miten S kirjain kirjoitetaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en ole enään suht pitkään aikaan kunnolla osannut kaunoa kirjoittaa. vahingossa jokin aika sitten tuon huomasin ja noloahan se oli, tosi takkuavaa kirjoittaminen ja joitain kirjaimia ei edes muista miten ne menee:nolo:. pölkyllä kirjoitan keskimäärin 2kertaa viikossa ku joutuu kauppalapun tekeen, se sentään onnistuu:D

mä en oo ikinä kunnolla kaunoo osannukkaa :D sinne sujahtelee välillä kaikennäkösiä koukeroita kun oikeen tunteella kirjottaa ja puolet kirjaimista on tikkukirjaimia :rolleyes:

mä en oo ikinä kunnolla kaunoo osannukkaa :D sinne sujahtelee välillä kaikennäkösiä koukeroita kun oikeen tunteella kirjottaa ja puolet kirjaimista on tikkukirjaimia :rolleyes:

samaa vikaa tääläkin.. en kyllä koneellakaan osaa kirjoittaa:david:

Opiskellessa saa kyllä kirjoittaa ihan tarpeeksi, joskin se lähinnä tentissä. Kivasti saa käden jumiin kun kerran kuussa tulee 2-3h kirjoitussessio. Kaikki muuhan sujuukin tietokoneen kanssa, korkeintaan jotain muistiinpanoja tulee raapusteltua.

Kirjoittaminen kyllä on edelleenkin sujuvaa ja sen voin tehdä helposti eri päinkin, mutta jostain kumman syystä siitä ei oikein millään tunnu saavan selvää. Teksti on jotenkin kamalan koukeroista. Tosin ei se aiemminkaan ole kovin selkeää ollut.
.. Aika harvoin tosiaan tulee yhtään mitään kirjoitettua. Töissä jos joutuu jotain laskemaan (ja kirjoittamaan siitä muistiinpanoja) niin silloin, tosin niitäkään ei voi sitten sellaisenaan pistää eteenpäin kun kuulemma ei saa mitään selvää...

eipä onnistu. Testattu on. Tikkukirjaimia luokkaa harakanvarvas tulee tuloksena. Hoidan käytönnössä kaiken kauppalapuista lähtien koneella/puhelimella.

Käsiala on aina ollut todella huono, mutta enää ei oikein voi puhua edes käsialasta. Pisin teksti taitaa vuoteen olla nimikirjoitus pankkikorttikuitissa :D.

Tekstaus menee nätisti, tosin olen vielä koulussa niin sitä viisi päivää viikossa tarvitsee. Kauno ei suju, koitin huvikseen niin huomasin kun aina vahingossa tekstasin väliin jne.

eipä onnistu. Testattu on. Tikkukirjaimia luokkaa harakanvarvas tulee tuloksena. Hoidan käytönnössä kaiken kauppalapuista lähtien koneella/puhelimella.
.

Mulla on kyllä vaikeuksia pidättää naurua kun nään poikaystävän kirjoittavan jotain kynällä, se teksti on kuin pikkulapsen harakanvarpaita :lol2: Mutta eipä sekään taida juuri mitään kirjoittaa normaalisti kynällä ja paperilla, jos tuo käsinkirjoittamistaito vielä degeneroituu niin mulla tulee olemaan aina vaan hauskempaa katsella kun se täyttelee lomakkeita tai vastaavaa :P
Itsellä on pysynyt kirjoitustaidot ja -tahti jokseenkin yllä, ei ole kauaa siitä kun valmistuin, tentit ja luennot pakottivat kirjoittamaan paljon. Nykyään kokouksissa tulee myös kirjoiteltua muistiin asioita, sekä kaikilla randomeilla kielikursseilla missä käyn.

E: aloitin kouluni ulkomailla, koskaan edes oppinut kaunokirjoitusta, se ei tosiaan sujuisi.

Samoin mulla, mutta mulla on myös todettu lukihäiriö joka nimenomaan ilmenee kummallisina koukeroina, pois jääneinä, ylimääräisinä ja yhdistyneinä kirjaimina.

Onnistuu yhä, sen verran tullut harjoiteltua. Nopeaa ja näppärää. Kaunoa olen aina kirjoittanut, tekstaten vaan jotain lomakkeita.

Kunhan ylppärit on ohi niin on myöskin kaunon kirjoittaminen minun osalta.

Miten liittyy? Eihän kaunoa ylppäreissä vaadita missään kohtaa.

Kirjoitustaito pysyy yliopistossa hyvin yllä luentojen ja tenttien ansiosta. Kunnon kaunoa en ole kirjoittanut sitten ala-asteen. Kai se nykyään on sellaista välimuotoa tekstauksen ja kaunon välillä, ihan sujuvaa ja selvää kuitenkin, joskaan ei tyylipuhdasta.

Onko siihen muuten jotain oikeeta syytä miks miehet tekee hirveitä harakanvarpaita? Naisten kirjoitus on taas kuin painokoneesta.

Kuten muutkin ovat huomanneet, kyllä yliopisto pitää melko hyvin käsinkirjoitustaitoa yllä. Etenkin joidenkin proffien pitämät kalvosulkeiset kirjoittamisen harjoittelun ohella harjoituttavat kirjoitusnopeutta :) Ja tenteissäkin saa käsi vääränä kirjoittaa, kun ajatukset kulkevat useimmiten nopeammin kuin käsi ehtii kirjoittaa.

Saatan olla muutenkin kirjoittavampaa sorttia, sillä kirjoittelen kotona käsin monia juttuja: treeniohjelmia, kalenteria, runoja, muistiinpanoja, muistilappuja, reseptejä, kortteja, kirjeitä jne. Ihan pienistä päivittäisistä asioistahan nuo kirjoitushetket syntyvät. Tykkään käsinkirjoitetusta tekstistä, siinä on jotain omaa ja mielenkiintoista.

Kauno on minullakin jäänyt ala-asteelle vaikka osaankin sitä kyllä hyvin vielä kirjoittaa. Eniten tekstaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom