Perheen ja läheisten suhtautuminen punttitreeniin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ertsi
  • Aloitettu Aloitettu
nyt kiinnostais, miten teidän muitten kaverit suhtautuu punttitreeniin...

Itteä ihan ihmetyttää miten katotaan kieroon jos käy salilla 3krt viikkoon, haluaa näyttää vähän lihaksikkaammalta (huom. todellakin vain vähän, koska itse 70/174 - josta 8kg lihasta hommattu 5kk reenillä). Noh, tämähän on jo enemmän kun tarpeeksi kun äiteltä kysytään :D pitäis ruveta käymään vaikka LENKILLÄ ettet tule yli lihaksikkaaksi :D. No sitten kun sanoo että treenaa aeroobista 2krt viikkoon taekwondon merkeissä ja venyvyyttä & kehonhallintaa riittää enemmän kun juoksijalla, ollaan hiljaa :D. Eli asia ei olekaan niin että pitäisi juosta enemmän, VAAN korvata punttitreeni muulla ;) tuntuu että vanhemmat tädit vaan pitää laihoja juoksija ja jalkapallopoikia automaattisesti atleettisempina ja OIKEINA urheilijoina.. :rolleyes:

kun ihmettely ei jää vain vanhoille, vaan myös kaverit katsovat kieroon jos vedät heraa ja kokeilet creatiinia... onhan nuo nyt sellasia mömmöjä että huhhuh!

Nekin jotka aluksi pitivät salitreeniä hyvänä, parin viikon päästä kun kyselevät sulta lisää, sanovatkin "eikö toi mee pikkusen yli" :D

Tuntuu että se perinteinen punttitreeni on kerran kuussa heilutaan salilla, tehdään reiden lähentäjiä ja kuntopyörää. Sitten kun joku treenaa oikein ja perusteellisesti, on se kummallinen fanaatikko.

Tästä nyt tuli vähän tällänen vuodatus, mutta jotenkin jäänyt häiritsemään :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harva mitään millekkään urheilulajille edes snadia omistautumista ymmärtää. Yleensä kommentit urheilemattomilta on bodauksesta juuri varmaan "Iiikx oot jo liian body siis hei kauheeta!". / "Onks tos mitää järkee käydä salilla KOLMESTI viikossa? Mä käyn ainakin vaan kerran kuussa ja "pärjään hyvin"!"

Tai sitten kamppailu-urheilusta: "Siis ihan hulluu tiiäx? Ihan sairasta touhuu hakata tuolla kehässä jotain!"

Niin kai se on... Ja ehkä siihen ei oo totuttu niin kuin johonkin jalkapalloon tai jääkiekkoon. Eihän se nyt mitenkään hienoa oo et vedät maastavedossa 2krt oman painon tai että vedät 30 leukaa :D sulla vaan sattuu sillon olemaan hyväkuntonen kroppa ja ei ne selkävaivatkaan vaivaa ihan heti...

Salilla on tullut treenattua jo vuosia ja vuosia noin viisi kertaa viikossa, joten perhe on siihen jo hyvinkin tottunut. Tosin äiti kyllä juuri Jerry Ossin kuvan nähtyään tokaisi, että älä nyt itteäs tollaseksi treenaa... Oliskin niin helppoa :D

Suurin osa ystäväpiiristä treenaa myös enemmän tai vähemmän tosissaan, joten kyllä ne ymmärtää mun treenaamiset. Ja jos joku ei ymmärrä niin omapa on ongelmansa :D

Ruokapuoli on se, mitä ihmiset ei useimmin ymmärrä. "Miten sä jaksat syödä aina noita samoja ruokia" tai "ei kai se yksi pulla nyt sun dieettiä pilaa" tai "ai mikset ota kaljaa, taidat ottaa tuon harrastuksen hiukan liian vakavasti". Ehkä otan, mitä sitten. Omaa elämääni tässä elän ja juuri sillä tavalla kuin haluan. Useimmiten nuo ihmettelijät on kuitenkin juuri niitä ei-niin-läheisiä ihmisiä, läheiset on jo oppineet ymmärtämään ;)

Vähän samanalaisia kokemuksia löytyy kuin tossa avauksessa. Itseäni lähinnä ärsyttää se kuinka monet olettavat että treenaaminen on mulle jotenkin "pakkopullaa". "Ei sun oo pakko 4 kertaa viikossa käydä salilla"... No ei mua kukaan sinne treenaamaan pakotakaan, se on harrastus josta pidän. Se että monille treenaminen on ikävää, ei automaattisesti tarkoita että kaikki kokevat sen niin. Vähän sama kun mä sanoisin jollekin joka tykkää lukemisesta että "ei sun oo pakko lukea", vain siksi etten ite niin välitä lukemisesta. Toivottavasti joku tajus pointin :D

Mun porukat ei pidä yhtään siitä että harrastan kamppailulajeja. Aina kun asia tulee puheeksi niin toivovat että lopettaisin ne.

Hahah tuplat, ei ne meilläkää tykkää yhtää mun harrastuksista. MUTTA SE KITARAN SOITTO, "ahh miten ihana harrastus ku meijän poika ois niin lahjakas ja laulamaankin mutta kun niin vähälle on jäänyt soittelukin koska pitää vaan punttia nostaa!!" :DDD

Eihä mua nyt useesti tekis mieli salille lähtee naama punasena kyykkyä vääntämään (tuntuu että on koko maailma harteilla ja paska tulee housuun) mut joka treenin jälkeen on hyvä mieli kun tuli mentyä. Sama vitutus se oli aamutreeneissäkin ku klo 8 meni hojoilemaan, vaikka kamppailulajit on kyllä mukavimpia harrastuksia mitä tiiän. Noh, kyllä sitä aina jaksaa painaa, vaikka iha terveyden vuoks :whip:

Auttaisikohan tuohon suhtautumiseen se, ettei liikaa "korostaisi" omaa harrastustaan?
Mulle tuli tuosta aloituspostauksesta sellainen mielikuva, että salillakäynnistä ja siihen liittyvistä asioista tehtäisiin vähän liian suuri numero.

Mun porukat ei pidä yhtään siitä että harrastan kamppailulajeja. Aina kun asia tulee puheeksi niin toivovat että lopettaisin ne.

Se luultavasti johtuu meidän kulttuurista. Täällä monesti kamppailulajeja (joilla on muuten isolla osalla todella pitkät perinteet muualla maailmassa) pidetään sairaana touhuna.

Se tosin on ihan OK tapella kännissä tuolla kaupungilla. Siis kunhan on kännissä. Sillä voi Suomessa perustella oikeastaan ihan minkälaisen käytöksen tahansa. Ei kukaan katso kieroon, kun muistat vaan kertoa kovaan ääneen et olin ihan helvetin sekaisin. Osa pitää kännisekoiluja jopa tietynlaisina "urotöinä" joilla voi kehuskella.

Minä olen törmännyt lähi- ja perhepiirissä lähes yksinomaan kannustaviin kommentteihin tai välinpitämättömyyteen punttailun asian suhteen. Äiti jaksaa välillä muistuttaa, että tekisit aerobistakin välillä.
Lisäravinteitakaan ei ole kukaan ihmetellyt, jos niitä on käyttänyt.

Taisin minä kyllä kerran saada pakit osittain kamppailulajiharrastuksen ja kamppailu-urheilun seuraamisen takia. Kyseessä oli ilmeisesti todella "herkkä" nainen, joka kuvitteli kaiketi miehen olevan automaattisesti aggressiivinen tapaus, jos hän on kiinnostunut kamppailu-urheilusta. Suhtautuminen meikäläiseen muuttui kuin hetkessä.

Kukaan ei suhtaudu mitenkään, koska ketään ei kiinnosta paskaakaan enkä minä kiusaa ihmisiä asioilla, jotka niitä eivät voisi vähempää kiinnostaa. Toki jos joku kysyy esim. "mitäs teit tänään" tai "mitä meinasit tehdä illalla" tjsp. niin sanot että "Kävin salilla/menen salille", jos näin on, mutta sen enempää mä en vaivaudu aiheesta keskustelemaan kuin niiden harvojen kanssa, jotka itsekin harrastavat samaa leikkiä.

nyt kiinnostais, miten teidän muitten kaverit suhtautuu punttitreeniin...

Itteä ihan ihmetyttää miten katotaan kieroon jos käy salilla 3krt viikkoon, haluaa näyttää vähän lihaksikkaammalta (huom. todellakin vain vähän, koska itse 70/174 - josta 8kg lihasta hommattu 5kk reenillä).
Tuli tuosta mieleen, että jonkin verran olet ilmeisesti tainnut silavaakin kerätä, jos tuossa ajassa paino on tuon verran noussut. Toki olisi myös kiva kuulla tulostasoista, mutta harva noilla massoilla ja tuolla treenitaustalla ihan mahdottomissa raudoissa on. Ehkä vanhemmat saattavat ihan painonnousun takia jo vähän vieroksua lajia.

Omalla kohdallani silloin kun asuin kotona, niin äiti kannusti lähtemään salille ihan ekaa kertaa, ja siitä se sitten yhden kaverin kanssa lähti aluilleen joskus 16-vuotiaana. Isä nyt ei ole kovin kiinnostunut sinänsä salihommista, koska sen mielestä oikeaa liikuntaa on metsätyöt ja sen lisäks hiihto.

Kaippa tuo on se teini-iän ongelma kun vanhemmat haluavat jarrutella. Aikuisiässä tuosta lähinnä nipottaa vain ne läskit sohvaperunat jotka haluavat oikeuttaa passiivisuutensa jotenkin. Kuten no-body sanoi, onni on sillä, kenen kaverit ei välitä paskanvertaa mitä harrastat. :D Toki samaa lajia harrastavien kanssa on kiva jauhaa treeniasioista.

En mie ainakaan ole koskaan törmännyt kehenkään jonka mielestä kamppailulajit olis jotenkin sairaita. Kaipa joku mummeli voi jossain ihmetellä vaikka UFC -touhua mutta ei ole mun korviin kantautunut koskaan.

Ja se on kyllä totta ja itseä naurattaa oikein välillä jutella (kännisten) ihmisten kanssa jotka "käy salilla ja sitte ne oli salilla ja pitäs mennä salille ja tullaan just salilta", kun sitä pitää kokoajan tuoda jotenkin esille, varsinkin nuorempien kavereiden taholta. Olen ihan hyvässä "lihassa" (telinevoimistelijaksi/kehonpainotreenaajaksi), niin tuntuu että sitä oikein välillä vetää tyyppejä puoleensa jotka tulee lässyttämään salitouhuista (yleensä siis päissään, varsinkin entisellä työpaikalla). Ei vois vittu vähempää kiinnostaa. Parhaita on nämä kaverit jotka on harrastuksen alkutaipaleella ja sen vuoden mitä ovat treenanneet, bulkanneet sikana, läskiä on tullu vitusti, melonit on kainaloissa ja silti kädet on ohuet kun pikkutytöllä.

kaverit pelkää että siitä tulee sit semmone paatunu BODARI! :D voihan se olla että tulee joskus liikaa hehkutettuu salijuttuja... On se vaan jännä huomata kun kehittyy nii nopeesti ja puolessa vuodessa menee kyykyssä 2x määrä siihen verrattuna kun alotti. Ei sillon osannu ees ajatella et vois melkein 2x vahvempi olla. Oha se nii siisti homma kun pystyy reenaa oikein ja kasvaa et ei aina suutaa pysty pitää kiinni :hyvä:

Pezku kun kyseli;

joo, no nyt tulee kyl jo 6kk täytee tän viikon lopulla mut paino noussu varmaan vähän enemmänki ku 8kg.

kyykky 70 -> 140
penkki 55 -> 90
mave ~65 -> 130

kyl sitä jo iskää nostelee, mistä tuleekin hyvää kommenttia "voi kuule poika, kun säkin saisit noi arvot kohallee ja tajuisit että maailmassa on paljon muutaki ku lihaksen kasvatus" - NOT :puntti: ei vaan, kyl se tos kaljan ja tyttöjen peräs tulee :pano:

Ehkä auttaa kun sanoo, että on niitä huonompiakin harrastuksia, kuten terasseilla/pussikaljalla notkuminen tms.

Mun kaveripiiris melkeen kaikki harrastaa salilla käyntiä, terassilla notkumista, pussikaljottelua ja osa kamppailulajejakin :D Omien porukoitten suhtautuminen on hyvä tähän lajiin koska molemmat vanhemmistaki punttaa aktiivisesti. Joskus 3-4 vuotta sitte äiti sano että "Voisit säki jo ruveta käymään salilla ja kasvattamaan lihaksia nii saatais tännekki niitä naisia joskus sun mukana".

Mun kaveripiiris melkeen kaikki harrastaa salilla käyntiä, terassilla notkumista, pussikaljottelua ja osa kamppailulajejakin :D Omien porukoitten suhtautuminen on hyvä tähän lajiin koska molemmat vanhemmistaki punttaa aktiivisesti. Joskus 3-4 vuotta sitte äiti sano että "Voisit säki jo ruveta käymään salilla ja kasvattamaan lihaksia nii saatais tännekki niitä naisia joskus sun mukana".

Mitä jos vaihettais päittäin? :dance:

Mitä jos vaihettais päittäin? :dance:
Ei tarvi vaihtaa. Sanot vaa äitilles et "keskity sä siihe että ruoka on 5min tarkkuudella oikeaan aikaan pöydäs ja jääkaapis on tarpeeks rahkaa, nii mä keskityn tähä mitä mä teen."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom