Penkkituloksen romahdus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Pari kuukautta sitten tein penkkiä vielä kuusi toistoa 92 kilon raudoilla. Sitten tapahtui selvä tulosromahdus; enää pystyin tekemään samat toistot vain 82 kilon painoilla. Pahinta oli se, että varsinkin pari sarjaa tehtyäni rintalihoissani tuntui olevan kaikki puhti poissa ja kolmannessa sarjassa jaksoin nostaa hädintuskin 5*72kg. Jatkoin kuitenkin sinnikästä yrittämistä, mutta penkkitulos ei parantunut yhtään. Totesin, että nyt on kai kyseessä jonkinlainen lihaskohtainen ylikunto tai liiallisen harjoittelun ja pakkotoistojen aiheuttama hermotuksen häiriö (pakkotoisto on voiman pahin vihollinen).

Pidin kolme kolmen viikon tauon koko penkkipunnerruksessa ja rintalihasliikkeissä. Tai oikeastaan harjoittelin penkkipunnerrusta käsipainoilla hyvin pienien painojen kanssa, mutta mitään kovaa rasitusta en rintalihoille antanut. Sitten kokeilin uudestaan penkkiä kovaa, mutta tulokset olivat edelleen yhtä säälittäviä ja sarjakestävyys niinikään oli tipotiessään.

Muissa liikkeissä tuloskehitys on kokoajan ollut parempaan suuntaan, mutta penkissä on tullut tämä järkyttävä romahdus. Näinollen mistään kokonaisvaltaisesta ylikunnosta ei liene kyse. Uskon, että tämä johtuu jonkilaisesta rintalihasten rappiotilasta, koska esim ranskalaisessa punnerruksessa ojentajat on kokoajan parantaneet työtään. Onko muilla samanlaisia kokemuksia tulosten katastrofaalisista romahduksista? Miten tämän saa parannettua?

On voinu tulla pikku tekniikka virhe tai sitten ylikunto mikä ei parane jos muita lihaksia oot reenannu sen kolme viikkoa vaikka penkin oot jättänykki. Eikä kunnon ylikunto välttämättä kolmessa viikossa ehdi parantua. Esim tapaus Elofson(tai joku sinnepäin) joka joutu lopettaan hiihtouran kokonaan ko ei ollu voinu vuoteen reenata kovan ylikunnon takia.

PunttiOskari sanoi:
Onko muilla samanlaisia kokemuksia tulosten katastrofaalisista romahduksista? Miten tämän saa parannettua?
on, itselläni menee yleensä kauan että tulokset palaa normaaliksi(jopa useita kuukausia), olen kärsinyt kyseisestä vaivasta reenien alkuajoista lähtien ja nimenomaan se tulee aina penkissä. muut liikkeet kyllä kehittyy. en tiiä mistä johtuu.

loops sanoi:
On voinu tulla pikku tekniikka virhe tai sitten ylikunto mikä ei parane jos muita lihaksia oot reenannu sen kolme viikkoa vaikka penkin oot jättänykki. Eikä kunnon ylikunto välttämättä kolmessa viikossa ehdi parantua. Esim tapaus Elofson(tai joku sinnepäin) joka joutu lopettaan hiihtouran kokonaan ko ei ollu voinu vuoteen reenata kovan ylikunnon takia.

Niin mutta miten se ylikunto voi näkyä vain yhden lihaksen kohdalla? Mikään muu ei minussa viittaa ylikuntoon; treeni kulkee muilta osin hyvin, eikä muitakaan ylikunnon oireita ole. Ilmeisesti minun pitää unohtaa koko penkkipunnerrus ja muu rintalihasten rasittaminen vielä pitkäksi aikaa ja palata asiaan ehkä vasta ensi vuonna?

Tekniikkavirheeseenkään en oikein jaksa uskoa. Ei siinä mitään muutoksia ole tapahtunut. Pitäisi varmaan olla joku guru paikanpäällä katsomassa nostotekniikkaa.

Puhun ihan eri sarjassa ja sadoissa kiloissa kuin Neutraali mutta ilmiö on tuttu minullekin. Jostain syystä juuri rinnassa tulostaso heittelee kaikkein voimakkaimmin; tulokset jumiutuvat paikalleen ja lähtevät laskuun vaikka muu kroppa kulkisi eteenpäin. Samoin treenitauot tipauttavat tulostasoa kaikkein eniten juuri penkissä, jopa parikymmentä kiloakin samaan aikaan kun muussa kropassa ei tule juurikaan takapakkia.

...Joten tuttu ilmiö täällä kärpässarjankin puolella. Selitystä olen joskus yrittänyt keksiä itselleni ylärinnan pienten lihasten ja etuolkapäiden jumiutumisesta tai jopa tulehtumisesta??? Eli pienet "apulihakset" eivät pysyisi kyydissä mukana ja tekisivät stopin???...Todella epätieteellinen teoria heikoimman lenkin pettämisestä, mutta pitäähän sitä itseään edes jollain lohduttaa.

neutraali sanoi:
on, itselläni menee yleensä kauan että tulokset palaa normaaliksi(jopa useita kuukausia), olen kärsinyt kyseisestä vaivasta reenien alkuajoista lähtien ja nimenomaan se tulee aina penkissä. muut liikkeet kyllä kehittyy. en tiiä mistä johtuu.

sama homma mulla... vittumaista:(

Juu sama ongelma täälläkin aika ajoin.. Mutta kun pitää pari kolme viikkoa paussia penkistä niin kyllä se siitä sitten taas. Mistäköhän mahtaisi johtua tämmöinen?

Dorian_89 sanoi:
Mutta kun pitää pari kolme viikkoa paussia penkistä niin kyllä se siitä sitten taas. Mistäköhän mahtaisi johtua tämmöinen?
mulla se romahtaa entisestään jos tollasia taukoja alkaisin piteleen:)

Mulla ihan sama setti. Sarjakestävyys tipahtaa ihan alas ja sitten onkin aika painella tosta olkanivelen etuosan kohdalta ja todeta että "jaahas, ne on taas tulehtuneet". Pikkuhiljaa kun oman kropan tuntemus paranee, on tuostakin selvitty vain liikkeitä muuttamalla ja taukoa pitämällä. Paras kehityskin tullut juuri tuollaisten jumien pakottamilla viikon-parin taukojen jälkeen, jolloin on saanut lastata parhaimmillaan 5-10kg vanhoihin sarjapainoihin lisää. On tää jännää touhua...

Jeps, itsellä kans samanlaista tahimista penkin suhteen, sarjakestävyys välillä aivan olematon yms. Olen nyt koittanut treenata tekniikkaa ja unohtaa ne painot vähäksi aikaa. Onko täällä muuten muita kenellä on notkoselkä ja miten se teillä vaikuttaa penkkitekniikkaan? Itellä on ko. vaivasta johtuen alaselkä noin 15 cm irti penkistä...:jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenaan penkkiä melkein päivittäin(Ei kai tosta oo haittaa?), jos mulla tulee parin päivän tauko penkin suhteen niin samat painot, kuin ennen tuntuu paljon painavemmalta ja pitää tiputtaa painoja paljon. Mistä tämä johtuu? Ei mullakaan ainakaan ylikuntoo oo...

Joni2 sanoi:
Treenaan penkkiä melkein päivittäin(Ei kai tosta oo haittaa?), jos mulla tulee parin päivän tauko penkin suhteen niin samat painot, kuin ennen tuntuu paljon painavemmalta ja pitää tiputtaa painoja paljon. Mistä tämä johtuu? Ei mullakaan ainakaan ylikuntoo oo...

Ei sitä joka päivä kannata hinkata, ei edes joka toinen. Jos otat jonkun normaalin kolmijakoisen käyttöön niin kerta viikkoon on ihan passeli. Lihas kasvaa edelleen levossa.

Joni2 sanoi:

ja paljonkos on tulokset noussu tällä tyylillä?

Itellä jos etuolkapäät menee jumiin niin penkki ei kulje enää ollenkaan. Miltei kaikissa punnerruksissa etuolkapäät saavat paljon rasitusta ja itellä ne menee aika helposti juntturaan.

Sama homma täälläkin. Penaa päälle satasellä vääntelin ja yhtäkkia tulosten tipahus. Pari viikkoa kokonaan taukoa ja tänää loppu taukokin. Nyt vaan ensi viikolla painamaan taas.

Joni2 sanoi:
En ilkee sanoo...

sitä minäkin, vaihda tyyliä niin jo kehtaisi sanoa. tosin en kysellytkään penkkimaksimia jos sitä ajattelit, vaan montako kiloa penkki on noussut ja millä aikavälillä. mutta tosiaan, kokeiles vähän harvemmin, monesti vähemmän on enemmän.

neutraali sanoi:

Sama mulla ja kun ei tuo penkkitulos enää paljon nappaa (minua, kun ei kehity siinä ;) ) niin olenkin tehnyt rinnalle aikalailla muita liikkeitä viimeaikoina. Jääpä yksi vitutuksen aihe pois treenaamisesta. :D

Joni2 sanoi:

Kun aloittelin podaamista niin tuli hinkattua lähes joka treeniin penkkiä, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Kun voimat nousi yli tekniikan ja sarjoja alkoi tekemään yli 100kg painoilla, alkoi tuntumaan jo pahalta nivelissä. Onnistuneessa ennätysnostossa 140kg sitten hajosi jotain, joka vaivaa vieläkin välillä. Nyt alkaa vuosien päästä olemaan se aika kun menen näyttämään tota lääkärille, joka sanoo "olisit tullut aikaisemmin, nyt sulta on xxx rikki ja se ei korjaannu". Samaa settiä treenasi myös kaverini, jolla vissiin tulehtui molemmat rintalihakset.

Koita pitää viikon totaalitauko treenaamisesta ja syö plussakaloreilla tuo aika ja koita sitten tuota penkkiä. Ylikunto voi olla vaikka ei tuntuisi siltä. Alkuaikoina minäkin huomasin ylikunnon vasta 14pv treeniputken jälkeen salin pukuhuoneessa kun ennen treeniä alkoi pyörryttämän ihan huolella ja sydän hakkasi miten sattuu. Treeni ei kulkenut josta aiheutuikin parin kuukauden treenaamattomuus kun motivaatiokin katosi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom