Meta title: 🔥 PENKKIPUNNERRUS – RINTA RÄJÄHTÄÄ KOHTI KATTOA 🔥

Meta description: Voiman, tekniikan ja grindin ydinpaalu: penkissä mitataan kylmä totuus siitä, kuka on salin kuningas ja kuka jää telineisiin.

Pakko kysyä, katsoiko porukka edes videolta tuota korealaisen(?) nostajan penkkiä missä kädet on jo suorana penkin ala-asennossa eli asento kun stoppaa rinnalle ja loppuojennus on täysin sama?
Katsoin. Mielestäni se oli upea suoritus!

Penkkipunnerruken sääntöjä se ei ihan täytä, sillä sääntöjen mukaan nostaja koukistaa käsiään ja laskee tangon rinnalle, josta se nostetaan takaisin ylös. Tämä nostaja kohotti kaarta ja muljautti olkapäitä. Tanko pysyi koko lailla paikallaan.

Minä antaisin tuomarina punaista. Jury sitten voisi viisaudessaan päättää, kuka on oikeassa, kuka väärässä.

Vaikka nostomatkalla olisi minimi, silti joku omilla välityksillään olisi "friikki". Sitä ei ymmärtääkseni mitenkään voi estää.

Okei, sitten hänelle oli sattunut moka, koska molemmat sivut olivat antaneet luvan nostaa. Noh virheitä sattuu, tuomarit ja nostajat kun ovat vain ihmisiä :)
Virheitä toisinaan sattuu ja se on ikävää. Tuossa tilanteessa sillä ei ollut vaikutusta.

Mikäli oikein muistan, enemmistöpäätös lähtölupaan on sääntölisäys, joten aiemmin on ollut mahdollista tulkita, että päätuomarilla on lopullinen päätösvalta.

Ikävintä on, mikäli tuomari ei osaa sääntöjä. Monesti kansainvälisissä kisoissa törmännyt kaikenlaisiin virheisiin, tahattomiin, tietämättömyyteen liittyviin sekä tahallisiin.

Olen itsekin seisonut tanko selässä hyvän tovin ja päädumari on pyytänyt takaisin telineeseen. Se oli pöksykyykyssä melko happopitoinen suoritus. Valkoista tuli lopulta varsinaisesta nostosta.

SM-kisoissa kolmen punakravattisen jury kumosi tuomareiden päätöksen mun penkistä. Tapauksessa onneksi toteutui oikeus, sillä jury oli väärässä, ja nosto hyväksyttiin uudestaan hylkäämisen jälkeen, mutta pienet keskustelutuokiot siinä piti juryn kanssa käydä, ennen kuin tarkistivat asian sääntökirjasta ja totesivat, että totta, olen ihan oikeassa. Hyväksytään!

Pitäskö heittää penkki pois ja siirtyä lattialle makaamaan ja kisata lattiapunnerruksessa niin kaikilla kyynärpäät samalla korkeudella ala-asennossa. Siinäkin varmaan omat ongelmansa.

Penkkipunnerruken sääntöjä se ei ihan täytä, sillä sääntöjen mukaan nostaja koukistaa käsiään ja laskee tangon rinnalle
Missä kohtaa tuo koukistus lukee, IPF technical rule book:ia yritin selailla ja löydän vaan tuon että pitää laskea rinnalle ?

Pitäskö heittää penkki pois ja siirtyä lattialle makaamaan ja kisata lattiapunnerruksessa niin kaikilla kyynärpäät samalla korkeudella ala-asennossa. Siinäkin varmaan omat ongelmansa.
Tulisi vaan enemmän ongelmia kun paksurintaiset tulisi pienten naisnostajien lisäksi todella lyhyen liikeradan joukkoon.

Missä kohtaa tuo koukistus lukee, IPF technical rule book:ia yritin selailla ja löydän vaan tuon että pitää laskea rinnalle ?
Ei missään. Olin väärässä. :) (Kyykyssä on jalkoja taivutettava.)

Edelleen tanko pitää laskea rinnalle, ei nostaa rintaa tankoon. :)

Hylkäysperusteesta olen kyllä sitä mieltä, että käden on oltava koukussa, jotta sen voi suoristaa:
"Nostaja ei punnerra tankoa niin, että noston loppuasennossa molemmat käsivarret ovat täysin suoraksi ojennettuna ja kyynärpäät lukittuna."

Pieni tahaton hassuus näyttää jälleen lipsahtaneen sääntöihin:
Penkissä päätuomarin on sijoituttava nostolavalla pään puolelle. :)
Siitä lienee helpompi tuomita päätä.

Tulisi vaan enemmän ongelmia kun paksurintaiset tulisi pienten naisnostajien lisäksi todella lyhyen liikeradan joukkoon.
Lattiapenassa kyynärpäiden on osuttava lattiaan. Eihän se muuten ole lattiapenkki. Jos on liian iso rintakehä tai liian lyhyet raajat, tulee punaista. :)

Tuohan toisi ohuesti tasavertaisen penanoston. Leveällä nostava hyötyisi, paitsi jos kapeamman kaiffari olisi jälleen vahvempi.

Lattiapenassa kyynärpäiden on osuttava lattiaan. Eihän se muuten ole lattiapenkki. Jos on liian iso rintakehä tai liian lyhyet raajat, tulee punaista. :)

Tuohan toisi ohuesti tasavertaisen penanoston. Leveällä nostava hyötyisi, paitsi jos kapeamman kaiffari olisi jälleen vahvempi.

Lattiapunnerruksessa kaikilla olisi sama olkavarren asento, lattiansuuntainen. Jos rinta ottaa kiinni ennen kuin kyynärpäät lattiassa niin pitää madaltaa kaarta. Harvassa on ne ketkä ei tangon alle mahdu lattiapunnerruksessa kun rinnan kaarta laskee.

Eikös tuon voisi ajatella niin, että friikkimäiseen kaareen ja lyhyeen liikerataan kykenevä on välityksiltään lahjakas penkkaaja? Ihan yhtä "epäreilua" sekin on, että jotkut penkkaavat sen satasen mopoiässä ensimmäistä kertaa tankoon koskiessaan.

Itsellä jäisi lattiapunnerruksessa noin 10cm irti vartalosta tanko ala-asennossa, toki hieman oteleveydestä riippuen. Aika hyvin blokkaisi rintalihaksen työskentelyn pois.

Eikös tuon voisi ajatella niin, että friikkimäiseen kaareen ja lyhyeen liikerataan kykenevä on välityksiltään lahjakas penkkaaja?
Voihan sen niinkin ajatella, itse olen kyllä Canditon mielipiteen kannalla kun siinä on ihan hyvä pointti jos miettii laajemmin lajia. Nopeesti kaivoin yhden, IPF Worlds 2019 52kg luokan kultamitali-noston alkuasento.
1611646849857.webp

Voihan sen niinkin ajatella, itse olen kyllä Canditon mielipiteen kannalla kun siinä on ihan hyvä pointti jos miettii laajemmin lajia. Nopeesti kaivoin yhden, IPF Worlds 2019 52kg luokan kultamitali-noston alkuasento.
katso liitettä 226229

Aika pitkälle takareiteen jatkuu pakara jos tuo tulkitaan niin että pakarat on penkissä.

katso liitettä 226229
Minkälaisia asennot muilla 52-kiloisilla ovat? Tuolla painolla pituus on melko lyhyt ja jos on vielä lihasmassaa, se on äärimmäisen lyhyt. Noin pienet ihmiset kilpailevat keskenään omasta paremmuudestaan. Joku aina voittaa. En näe ongelmaa tässä. 74-kiloisella on takuulla pidempi nostomatka ja hän nostaa enemmän.

Ehkä pitäisi olla sääntö, että alamittaisen on käytettävä korokkeita. Linnanmäelläkään eivät kaikki pääse vuoristorataan.

Minkälaisia asennot muilla 52-kiloisilla ovat? Tuolla painolla pituus on melko lyhyt ja jos on vielä lihasmassaa, se on äärimmäisen lyhyt. Noin pienet ihmiset kilpailevat keskenään omasta paremmuudestaan. Joku aina voittaa. En näe ongelmaa tässä. 74-kiloisella on takuulla pidempi nostomatka ja hän nostaa enemmän.
Canditon tarjosi myös vaihtoehtoa että lajin kuvausta voisi muuttaa, eihän sillä pitäisi olla merkitystä millaiseen asentoon pääsee vaan kuka on vahvin ? :)
"Strength is the primary ingredient of athletic performance. Powerlifting's lifts are the definitive measure of strength. Powerlifting is the ultimate strength competition."

Onhan tuo sinällään ihan reilua, kun kuka vaan voi hankkia tuohon max leveän nostomatkan minimointiin tukiaineiston

View: https://www.instagram.com/p/CKa5fPpg47E/

Ja jotta ei mee ihan vaan löpinäksi niin 240@73 raw-penkki viestin loppuun, ylittää voimassaolevat ipf enkat myös 83,93 ja 105 luokissa.

View: https://www.instagram.com/p/BulHnclgrYb/

Canditon tarjosi myös vaihtoehtoa että lajin kuvausta voisi muuttaa, eihän sillä pitäisi olla merkitystä millaiseen asentoon pääsee vaan kuka on vahvin ? :)
Onhan toi tavallaan totta, mutta "vahvinhan" on se, joka sääntöjen mukaan nostaa eniten. Nykypäivänä on kyllä muutenkin vallalla, että vähemmistöt määräävät elämän.

Voisihan sitä toisaalta kieltää pidemmiltä kavereita pikajuoksun. Lyhyet ovat tavallaan nopeampia, mutta pitkä harppoo ohi. :)

Onhan toi tavallaan totta, mutta "vahvinhan" on se, joka sääntöjen mukaan nostaa eniten. Nykypäivänä on kyllä muutenkin vallalla, että vähemmistöt määräävät elämän.

Voisihan sitä toisaalta kieltää pidemmiltä kavereita pikajuoksun. Lyhyet ovat tavallaan nopeampia, mutta pitkä harppoo ohi. :)
Onko tossa pikajuoksu vertauksessa se ongelma monen silmään, että siinä molemmat tekevät saman konkreettisen työn, eli juoksevat vaikkapa 100m. Voittaja suoriutuu nopeiten.

Penkissä taas lyhyt kätinen kaarikaveri nostaa lyhyemmän matkan, mikä ei taas mimikoi mitään arjen tapahtumaa samallalailla. Joku vahvamieslajien kivennosto taas juoksun kaltaisempi, koska kaikki nostavat saman esineen samalle korkeudelle.

Back
Ylös Bottom