Tää sopii mun mielestä tähän ketjuun, kannattaa ajatuksella kuunnella. Sumo-vihaajille pahoittelut, mutta tuossa käytetyt perustelut ei päde sen säännön muuttamiseen kuten videolla kerrotaan.
View: https://www.youtube.com/watch?v=j7ADqvqgnsI
Johnny tässä perusteli kovasti, mutta melkoisen hupsusti.
Liikeradan pituus painoluokan mukaan! Whaat?
Tämä ei voisi toimia mitenkään muuten, kuin että sarjapainon lisäksi pitäsi olla tietyn mittainen kyseiseen painoluokkaan. Sen lisäksi ihmiset ovat yksilöitä, joiten jotkut ovat persejalkaisia ja jotkut ovat pitkäselkäisiä, muiden ruumiinosien mitoista puhumattakaan. Joku aina "voittaa" vartalon mittasuhteissa, sitä ei voi millään laskutoimituksella estää. Tai joo, mäkihypyssä tulee kerrointa sääoloista ym., joten mittojen mukaan nostajalle lajikohtainen kerroin ja sillä perusteella tulos pisteinä. Ei kai kukaan tällaista oikeasti halua!
Eniten mua ihmetytti kuitenkin se, että kevyiden nostajien otetta pitäisi kaventaa, koska heidän nostomatkansa on liian lyhyt. Mitä ihmettä haittaa, jos kevyt nostaa X kiloa, kun painavampi nostaa X+ kiloa? (Tämän voi jokainen tahoillaan todeta Suomen tai maailman ennätyksistä, painavammissa sarjoissa nostetaan aina enemmän.)
Mikäli optimaalista nostotekniikkaa painoluokasta riippumatta (koska lyhin samanpainoinen ihminen on periaatteessa paras - ja hänet tietenkin pitäisi kieltää) halutaan rajata, ei painoluokan mukaan oteleveyden rajaaminen auta mitään. Kaikissa painoluokissa parhaat välityset tuovat yleisesti parhaan tuloksen. Vahvempi voi voittaa silti.
Mikäli joku luulee, että nostomatkan pituus on avain voimanoston suosioon - tai sen epäsuosioon tavallisten ihmisten ajatusmaailmassa - sanon vain, ettei tavallinen ihminen ymmärrä koko lajista mitään, eikä heitä koko laji oikeasti edes kiinnosta. Tavallista ihmistä kiinnostaa, kun joku vetää poninhännällään lentokonetta, ei kuinka pitkällä nostomatkalla tai kuinka huonolla penkkitekniikalla hän nostaa 300 kiloa.
Voimanosto on äärimmäisen pienen yhteisön upea laji. Se on ikävää, että lajin sisällä nillitetään jonkun optimaalisesta, sääntöjenmukaisesta nostotekniikasta. Kutsun sitä kateudeksi. Itse arvostin jokaista minua vahvempaa ja fysiologisesti parempaa kilpakumppania. Häviäminen vitutti, mutta sellaista elämä on. Samalla, kun oikeilla taktisilla valinnoilla voitin vahvempani, se oli mannaa. Yhtä kaikki se oli ainoa, mitä saatoin parempaani vastaan tehdä.
Ja loppukaneettina: Balettitanssijaksi ei pääse sillä, että painaa 30 kiloa, mikäli vartalo on väärän mallinen.