Penkkipunnerruksessa pidikkeet vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harvat tuntuvat käyttävät pidikkeitä (edes 0.5 kg pidikkeitä) penkkipunnerruksessa. Mulla on aavistuksia syistä, mut en kuitenkaan tiedä, eli voisko joko vähän valaista.

Itse käytän niitä nykyään silloin, kun se 1 kg lisää pitää pistää et saa X kg painoa.

Maximissa sääntö saattaa poiketa, joten kysyn nyt senkin. Kannattaako maximi tehdä aina ilman pidikkeitä vai pidikkeiden kanssa?

mitkä ihmeen pidikkeet, lukot. yleisin syy miksi niitä ei käytetä on niiden tarpeettomuus. Jos pystyt punnertamaan molemmilla käsillä tasaisesti ilman että tanko lähtee kaatumaan missään vaiheessa vähääkään mihinkään suuntaan ei niitä tarvitse. ei niistä mitään haittaa ole jos ovat nopeat pistää kiinni ja ottaa pois jos sarjojen välissä lisäät/vähennät painoa. mulla ainakin on melkeen aina lukot ellei sitten ole mitään alle 70kg nyhväystä.

tarkotat varmaan lukkoja? :D jos näin on niin suurin syy tähän varmaan on jo yksin nostaa niin on mahdollisuus pudottaa painot lattialle toiselta puolelta kerrallaan, tilanteessa kun paukut ottaa vastaan ja tanko rämähtää kaulaan niin siinä on vielä pieni mahdollisuus selvitä kaatamalla ne painot pois. Muuten niin en näe mitään syytä pitää niitä.

Mä en ainakaan pystys kuvittelemaankaan sitä että yrittäsin alkaa veivaamaan niitä painoja toisesta laidasta pois jos en jaksa nostaa... Käy vaan entistä pahemmin..

Lukkoina pidän niitä 2.5 kg möhkäleitä. Mutta sama se.. :D
Mietityttää vaan, kun joissain Eurosportin kisoissa sanottiin, että parempi, että painot pääsee pyörimään, niin ei paikat hajoo niin helposti.

Terpan sanoi:
Mietityttää vaan, kun joissain Eurosportin kisoissa sanottiin, että parempi, että painot pääsee pyörimään, niin ei paikat hajoo niin helposti.

:eek: kertokaapa joku lisää

nikrei sanoi:
Mä en ainakaan pystys kuvittelemaankaan sitä että yrittäsin alkaa veivaamaan niitä painoja toisesta laidasta pois jos en jaksa nostaa... Käy vaan entistä pahemmin..

Kyllä huomattavasti parempi vaihtoehto kun että 100 kg romahtaa rinnalle ja jää siihen pyristelemään muiden frendejen ollessa zuffella:D , mulla kävi nuorempana niin että 100 tipahti eikä ollu salilla ketään jeesaamas eikä omatunto antanu periksi alkaa huutelemaan romut niskassa siellä apua, onneksi sain rullattu tangon vatsalle mistä pääsin nostamaan itteni ylös, ja kyllä säikähti:rolleyes:

Terpan sanoi:
eikös tangot ole jo laakeroitu? Kyllähän se jos tanko pyörähtää noston aikana eikä tanko pääse pyörimään niin siinä on huomattavasti suurempi pyörivä massa mitä on vaikea pysäyttää.?

Terpan sanoi:
tangothan on laakeroituja joten ei ne lukot vaikuta pyörimiseen millään tavalla. yksin penkatessa jos käyttää lukkoja niin ei kannata kiristää niitä, jos jää painot rinnalle niin on helpompi kipata painot kuin vyöryttää.

itse en ole koskaan käyttänyt missään liikkessä lukkoja,ihan sen takia kun käytän pudotussarjoja ja treenaan yksin,nopeampi tiputtaa painoja ja toisaalta,en ole koskaan nähnyt edes suorissa sarjoissa niile mitään syytä...
tasaiset punnerrukset niin ei ne lätkät sieltä mihinkään tipu ja vaikka vähän epätasainen nosto oliskin nii ei ne humpsahda sieltä pois..siis kiekot..ainakaan mulla ja olen jumpannu vuodesta -98...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
japadahoe sanoi:
Kyllä huomattavasti parempi vaihtoehto kun että 100 kg romahtaa rinnalle ja jää siihen pyristelemään muiden frendejen ollessa zuffella:D , mulla kävi nuorempana niin että 100 tipahti eikä ollu salilla ketään jeesaamas eikä omatunto antanu periksi alkaa huutelemaan romut niskassa siellä apua, onneksi sain rullattu tangon vatsalle mistä pääsin nostamaan itteni ylös, ja kyllä säikähti:rolleyes:

Tulee muuten kivat taisteluhaavat vatsaan rullaamisesta. :whip:
Ihan järkevää tiputtaa levyt vaan sivuille. Itte en pidä lukkoja enään.

japadahoe sanoi:
tarkotat varmaan lukkoja? :D jos näin on niin suurin syy tähän varmaan on jo yksin nostaa niin on mahdollisuus pudottaa painot lattialle toiselta puolelta kerrallaan, tilanteessa kun paukut ottaa vastaan ja tanko rämähtää kaulaan niin siinä on vielä pieni mahdollisuus selvitä kaatamalla ne painot pois. Muuten niin en näe mitään syytä pitää niitä.
No eipä oo ennen tullu tommonen mieleenkään...kyllä mä kumminkin ennemmin käytän niitä turvarautoja siinä sivulla.

haba78 sanoi:
No eipä oo ennen tullu tommonen mieleenkään...kyllä mä kumminkin ennemmin käytän niitä turvarautoja siinä sivulla.
Valitettavan useissa penkeissä ei vaan ole noita turvarautoja. Itse kylläkin teen penkkiä isommilla painoilla(suhteessa voimiini) vain penkissä, jossa on turvaraudat(tai sitten kunnon varmistajan kanssa), että pääsen tangon alta pois, vaikka sitten nostaessa repeäisi joku jänne/lihas tms, jolloin sitä tankoa ei enää välttämättä hallittaisi ollenkaan, vaan se tulisi vauhdilla alas. Sekään kun ei ole täysin mahdotonta, vaikka mieluummin tietysti olisi ajattelematta edes tuollaista mahdollisuutta.

Mielestäni nuo lukot on treeniuran alkuaikojen jälkeen täysin turhat. Kun on hiukankin pidempään penkkiä tehnyt niin tanko tulee suht suoraan ylös tilanteessa kuin tilanteessa. Alkuvaiheessa lukkojen käyttö on kuitenkin ihan perusteltua kun nosto ei välttämättä aina suju ihan balanssissa.

Nuo turvaraudat on kyllä ihan hyvä keksintö. En ole onneksi koskaan alle jäänyt sen takia, että voimat olisivat loppuneet. Kerran kuitenkin olkapäässä meni joku paikka rikki ja käsistä hävis hetkessä voimat. Silloin olis ollu raudoista apua, jos olisin yksin ollu. Onneksi oli varmistaja hereillä.

Jäi vähän mietityttämään, että miten ihmeessä sitä tankoa pitää nostaa, että saa ne levypainot pyörimään?? Mielestäni aika fakiiri pitää olla, että ton tekee :rock:

Jylli81 sanoi:
Valitettavan useissa penkeissä ei vaan ole noita turvarautoja. Itse kylläkin teen penkkiä isommilla painoilla(suhteessa voimiini) vain penkissä, jossa on turvaraudat(tai sitten kunnon varmistajan kanssa), että pääsen tangon alta pois, vaikka sitten nostaessa repeäisi joku jänne/lihas tms, jolloin sitä tankoa ei enää välttämättä hallittaisi ollenkaan, vaan se tulisi vauhdilla alas. Sekään kun ei ole täysin mahdotonta, vaikka mieluummin tietysti olisi ajattelematta edes tuollaista mahdollisuutta.

Olen itse miettinyt vastaavaa tilannetta tapahtuvaksi varmistajan kanssa. Kyllä mulla on ainakin olo että ei tarvitse olla kovinkaan iso paino niin en enää pystyisi sitä yksin, nostajan takaata varmistamaan mikäli nostaja olisi itse kokonaan/lähes kokonaan poissa pelistä.
Etenkin jos nostaja on kovin "edessä" penkillä, asento menee aika mahdottomaksi ja en pystyisi yksin varmaan yli 50kiloa pois nostamaan.

Enpä tiedä muista mutta oma kokemukseni sivuraudoista on se että ne hämää helvetisti nostoa tehdessä, mun salilla on just noi raudat mut on aina pakko ottaa ne pois kokonaan et pystyy penaa puskee :rolleyes: mut jos enemmän niillä tekis niin eiköhän se kultainen tie löytyis

Viime kesänä loukkasin oikean käteni, kaveri keksi että olis kiva idea hypätä mun niskaan keskellä katua, kaaduttiin jonka seurauksena käsi jäi kaverin ja asfaltin väliin ja jotain meni rikki.

Toivuttuani ekoja kertoja salilla ollessa uskaltauduin nostelemaan penkistä, hyvin meni kunnes oikea käsi yhtäkkiä lonksahti ja petti totaalisesti. Painot tuli sitten aika vapaapudotuksella alas :hyper: Juuri kun ehdin kelata elämäni läpi puolessa sekunnissa ja huutaa äitiä kuului hemmetin kova klonks! Ainiin, olin siinä yliopiston salin toisessa penkissä missä on turvaraudat :worship: Luojan kiitos.

Nykyään voi jo aika hyvin luottaa itseensä, harmi vain ettei nykyisellä salilla ole niitä turvarautoja penkeissä.. en uskalla ilman treenikaveria vieläkään nostella kovinkaan loppuun asti.

Sen pituinen se :)

Hilppa sanoi:
Nykyään voi jo aika hyvin luottaa itseensä, harmi vain ettei nykyisellä salilla ole niitä turvarautoja penkeissä.. en uskalla ilman treenikaveria vieläkään nostella kovinkaan loppuun asti.

Tämä on minulla ihan akuutti ongelma. Salilla, jossa käyn, ei ole penkissä turvarautoja ja olen joutunut treenaamaan jo pidemmän aikaa ilman treenikaveria. Treenaan myös aika myöhään iltaisin, mistä johtuen olen yllättävän usein salilla ihan yksin (pieni kunnan sali).

Kyykynkin vaihdon jo etukyykkyyn ihan siitä syystä että voi tarvittaessa pudottaa raudat. Lähinnä mua on huolettanut jo pidemmän aikaa siis se, että tapahtuu loukkaantuminen nimenomaan penkissä. Miten te muut olette ratkaiseet tälläisen ongelman? Toivotte vaan että paikat kestää? Olette hakeutuneet ruuhkaiselle (kalliille) salille? Emäntä/lapset/Anoppi varmistamaan?

Mä laitan aina turvaraudat käyttöön,oli sitten painona 40 tai 100.Mulla on muutenkin niin ämmämäiset ranteet,että ei tiedä milloin nekin pettää:lol2:

Kyykkyä en taas tee koskaan loppuunasti turvallisuussyistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom