Penkkipunnerruksessa avustaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iivili
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

iivili

kollinmölliskö
Ikä
50
Kaupunki
Turku
Eli pistäkää tänne vinkkejä, miten voisi mahdollisimman pätevästi avustaa kisaavaa penkkipunnertajaa tangon ottamisessa telineestä (eikös se ole säännöissä sallittua, että avustaja siinä auttaa?).

Tämäkin asia on tietysti yksilöllistä. Joku nostaja haluaa ihan muuta, kuin joku toinen, mutta jos olisi joitakin yleisemminkin paikkansapitäviä ohjeita, niin kertokaa toki.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
IPF:ssä omat avustajat eivät ole sallittuja, joten nostajan kannattaa totutella siihen, että se avustaja voi antaa sen tangon sille ihan miten sattuu...

RiQ sanoi:
IPF:ssä omat avustajat eivät ole sallittuja, joten nostajan kannattaa totutella siihen, että se avustaja voi antaa sen tangon sille ihan miten sattuu...

Siis kansainvälisissä arvokilpailuissa ei ole sallittua käyttää omaa avustajaa kun taas kansallisissa yms. se on sallittua.

Zone-sarja -42%
Otso67 sanoi:
Siis kansainvälisissä arvokilpailuissa ei ole sallittua käyttää omaa avustajaa kun taas kansallisissa yms. se on sallittua.

Uutta tietoa mulle. Onko sulla laittaa jotain referenssiä tästä niin voi ens kisoissa vaatia omaa avustajaa? En ole kyllä nähnyt kenenkään käyttävän tätä mahdollisuutta...

iivili sanoi:
Tämäkin asia on tietysti yksilöllistä. Joku nostaja haluaa ihan muuta, kuin joku toinen, mutta jos olisi joitakin yleisemminkin paikkansapitäviä ohjeita, niin kertokaa toki.
hyvin yksilöllistähän se on, mutta liikaa ei kannata auttaa eli jos jollekin 150punnertajalle antaa tangon niin sellanen 30-50kilon "kevennys" on varmasti hyvä, jos liikaa keventää niin nostajalla menee heti alussa asento pilalle ja nostosta ei tule yhtään mitään.
RiQ sanoi:
voi että nuita ipf:n kummia kiemuroita, ei varmaaan keneltäkään ois pois jos jokainen sais käyttää omaa avustajaa johon voi luottaa 100%:sti.

RiQ sanoi:
Uutta tietoa mulle. Onko sulla laittaa jotain referenssiä tästä niin voi ens kisoissa vaatia omaa avustajaa? En ole kyllä nähnyt kenenkään käyttävän tätä mahdollisuutta...

Sääntökirjan saa liitolta...Mie olen aina käyttänyt omaa avustajaa,eikä ongelmia...Lisäksi omaan tuomarikortin eli olen lukenut tuon sääntökirjan :)

Ei kyllä saa SM-kisoissakaan käyttää omaa avustajaa. Ainoastaan jossain pikkukisoissa yleisellä sopimuksella voi käyttää omaa avustajaa.

saa siellä olla oma avustaja. se kuka sinulle on reeneissä avustanut tangon, niin se myös sinne kisoihin mukaan avustajaksi, jos taas olet reeneissä ottanut itse tangon telineistä ei kannata kisoihinkaan avustajaa ottaa vaan tehdä samanlain kuin reeneissä IMO.

iivili sanoi:

Ei IPF penkkaajana - jos saa siis edes puhua ;)

Ainakin meikku haluaa et kevennetään reilusti ja tuodaan yhdessä paino olkapäiden tasolle. Näin tehdään mahdollisimman vähän rasitusta olkapäille ennen suoritusta. Paino kelluu tässä olkapäiden kohdalla vain hetken - avustaja menee pois tuomarin edestä - ja viedään painot alas. Kunnon kisapenkissähän avustaja on korokkeelle josta painon kevennys on helppoa tehdä - varsinkin jos romua on paljon (sitä ongelmaa minulla ei vielä tosin ole).

Ennemmin kannattaa miettiä miten pukea paita ja miten tarvittaessa kiristää sitä, tahi löysentää et saa romut nätisti alas, et kaverilla on nestettä saatavilla, kattoa muutenkin et fiiliksissä oleva nostaja tietää vuoronsa ja paikkansa ;) .. ja tietty rehellistä analysointia ja korotuksista huolehtimista. Sekä sitä pientä piiskaamista ja mukana fiilistelyä.

Ennenkaikkea - älä odota kiitosta - vaikka olet ISO osa onnistumista ;)
Avustajan rooli on suuri ja homma on tiimityötä.

-H0

neutraali sanoi:
saa siellä olla oma avustaja. se kuka sinulle on reeneissä avustanut tangon, niin se myös sinne kisoihin mukaan avustajaksi, jos taas olet reeneissä ottanut itse tangon telineistä ei kannata kisoihinkaan avustajaa ottaa vaan tehdä samanlain kuin reeneissä IMO.

Olen edelleenkin eri mieltä, IPF:n sääntökirja kertoo sivulla 23 seuraavaa penkkipunnerruksesta:

"Vähintään kaksi ja enintään kolme avustajaa/levynvaihtajaa tulee olla nostolavalla kilpailun aikana. Sen jälkeen kun nostaja itse on asettunut oikeaan nostoasentoon, voivat avustajat/levynvaihtajat auttaa nostajaa tangon poistamiseksi telineeltä.Auttamisen tulee tapahtua nostajan suorille käsille."

Kaikissa hiemankin isommissa kilpailuissa kotimaassa EI käy, että huoltaja tulee antamaan sen raudan käsille, vaan sen tulee olla avustaja/levynvaihtaja. Huoltajalla ei ole kisan aikana mitään asiaa nostolavalle missään lajissa, siellä on ainoastaan nostaja ja levynvaihtajat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Isoperse sanoi:
Olen edelleenkin eri mieltä, IPF:n sääntökirja kertoo sivulla 23 seuraavaa penkkipunnerruksesta:

"Vähintään kaksi ja enintään kolme avustajaa/levynvaihtajaa tulee olla nostolavalla kilpailun aikana. Sen jälkeen kun nostaja itse on asettunut oikeaan nostoasentoon, voivat avustajat/levynvaihtajat auttaa nostajaa tangon poistamiseksi telineeltä.Auttamisen tulee tapahtua nostajan suorille käsille."

Kaikissa hiemankin isommissa kilpailuissa kotimaassa EI käy, että huoltaja tulee antamaan sen raudan käsille, vaan sen tulee olla avustaja/levynvaihtaja. Huoltajalla ei ole kisan aikana mitään asiaa nostolavalle missään lajissa, siellä on ainoastaan nostaja ja levynvaihtajat.
no nämähän on pikku kisat johan se kävi gillyannen postistaki ilmi.

edit: se gillyn posti onkin hävinnyt johonki :confused:

oon käyttäny joskus omaa huoltajaa käsille kevennyksessä jos järjestäjien lavamies on ekan töpänny (kuten kävi kun yritin SE:tä parantaa) sit nätisti oma huoltaja keventään ja ah niin ihanan helppoa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom