penkkipunnerruksen tekniikka

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Originally posted by andor
Voisiko joku kertoa tarkasti penkkipunnerruksen tekniikan tärkeimmät asiat? Yritin kyllä etsiä Searchilla, mutta ei löytynyt...

Makaa penkillä ja tee pieni kaari selälle siten, että laitat lavat yhteen ja olkapäät taakse. Pyri pitämään asento samana koko noston ajan. Jos asento muuttuu, samalla muuttuu myös treenattavien lihasryhmien rasitus ja suoritus voi mennä olkapäille, kuten liian usein penkkipunnerruksessa tapahtuu. Kun otat tangon telineistä ja laske se kontrolloidusti kohti rintakehääsi. Anna tangon koskettaa kevyesti rintakehääsi ja nosta se takaisin ylös.

Originally posted by andor
pitääkö siinä sit laittaa tavallaan painopiste jaloille? eli tavallaan jännittää/nostaa vähä persettä?

KYLLÄ. Paino on (lähes) kokonaan yläselällä ja jaloilla.

Jos nostat ilman penkkipaitaa niin noston tulisi lähteä siten, että kyynärpäät ovat lähempänä kylkiä, vähän siihen tapaan kuin kapeassa penkistä näin saadaan parhaat voimat rinnaltalähtöön ja jossain noston puolivälissä kyynärpäiden pitäisi osoittaa ulospäin. Eli kyynärpäät kääntyy ulospäin nostossa. Tämä saattaa olla vaikea opetella. Minulla on sellainen käsitys, että tämä nostotekniikka pohjaa johonkin yliopisto tutkimukseen.

Aivan oikein..
Noston pitäis lähteä kyynärpäiden ollessa lähellä kylkiä ja kun nosto lähtee ylöspäin, niin samalla alkaa kyynärpäät kääntyä ylöspäin.
Kaikki eivät pysty tuolla tavalla nostamaan ja kestää aikansa ennen kuin se osaa..

Kysyjä nyt jätti vaan auki sen, haluaako nostaa penkiltä mahdollisimman paljon vai kehittää rintalihaksiaan mahdollisimman paljon. Tekee melkoisen eron vaadittavaan suoritustekniikkaan..

Originally posted by S225T
Kysyjä nyt jätti vaan auki sen, haluaako nostaa penkiltä mahdollisimman paljon vai kehittää rintalihaksiaan mahdollisimman paljon. Tekee melkoisen eron vaadittavaan suoritustekniikkaan..

Perustele. Omasta mielestä ei ole väliä millä oteleveydellä penkkaa pääasia,että penkkaa.:lol1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Onhan tuo selvä juttu, että jos haluaa kovat raudat penkiltä, niin silloin täytyy keskittyä rinnan ja ojentajien yhteistyöhön. Ei voi keskittyä työntämään pelkästään rinnalla! Ihan eri juttu on sitten vielä penkkipaidalla nostaminen, joka lisää entisestään ojentajien merkitystä työnnössä.

Eihän tämä tietenkään sitä tarkoita, että bodaus-treenissä ei voisi nostaa suuria painoja penkiltä. Tottakai voi, mutta ei ihan niitä huippu painoja..

Originally posted by Raven
Aivan oikein..
Noston pitäis lähteä kyynärpäiden ollessa lähellä kylkiä ja kun nosto lähtee ylöspäin, niin samalla alkaa kyynärpäät kääntyä ylöspäin.
Kaikki eivät pysty tuolla tavalla nostamaan ja kestää aikansa ennen kuin se osaa..

Kuinka suuri vaikutus tällä tyylillä voi olla tuloksiin? paraneeko tulokset...

--
Mass!

Originally posted by mass
Kuinka suuri vaikutus tällä tyylillä voi olla tuloksiin? paraneeko tulokset...

--
Mass!

Ei ne mitenkään mullistavasti parane. Mutta pientä hyötyä sillä voi saavuttaa. Kun tähtää parhaaseen mahdolliseen tulokseen, niin silloin otetaan kaikki keinot tekniikasta käyttöön.

Mulla on niinpäin,että kun nostan penkkipaidalla niin kyynärpäät on KIINNI kyljessä, mutta ei ilman paitaa nostaessa.
Alkuperäiseen kysymykseen sanoisin että kannatta heti alussa opetella pitämään perse kiinni penkissä, siitä on vaikea päästä eroon vuosien kuluttua!

Onkos lainkaan mahdollista neuvoa tässä netin välityksellä tekniikkaa, jolla olkapäät säästyisivät loukkaantumisilta mahdollisimman hyvin?
Ei olisi väliä, kumpaa tekniikka kehittäisi, maksimia vai rintalihasten kokoa... Kunhan jollain lailla pystyisi penkkaamaan...

Perkele, kun nyt olen sen kuuluisan kesätaukoni jälkeen aloitellut (erittäin varovasti) treenejäni, niin ei tahdo olkapää kestää penkkiä edes sellaisilla painoilla, joilla tein keväällä ennen taukoani yli 20 tai 25 toistoa... Mulla on treenipainot nyt varmaan pienemmät kuin keskivertopakkislaisella lämppäripainot, ja silti tahtoo oikea olkapää vittuilla... :(

Hiukan paremmalta tuntuu, kun kädet eivät osoita sivuille nostaessa, vaan kyynärpäät ovat aika lähellä kylkiä. Mutta sellainen kunnollinen tekniikka uupuu pahasti. Ehkä sitä täytyy vaan keskittyä kokonaan käsipainoihin, ellei tuo ala vielä parin viikon kevyellä kokeilulla kestämään, jossain vaiheessa täytyisi kuitenkin alkaa taas painoja lisäämään...

Originally posted by Tonza

Ehkä sitä täytyy vaan keskittyä kokonaan käsipainoihin, ellei tuo ala vielä parin viikon kevyellä kokeilulla kestämään, jossain vaiheessa täytyisi kuitenkin alkaa taas painoja lisäämään...

Just tätä suosittelisinkin.
Ja moni pystyy tekemään vinopenkkiä tangolla vaikkei tasapenkillä pystyisikään. Jos et skabaa voimanostossa, et sitä tasapenkkiä tangolla tehtynä ollenkaan välttämättä tarvitsekaan.

Ja siitä itse penkistä, loogista on, että kipu vähenee käännettäessä kyynärpäitä vartalon suuntaan, olkapäiden rasitus vähenee, mutta ojentajat tulee sitäkin vahvemmin mukaan liikkeeseen. Paljon muuta ei voi tehdä. "Käärimällä olkapäät itsesi alle" ennen nostoa ja tunkemalla rinnan korostetusti hieman ylöspäin ja jättämällä olkapäät alas myös noston ylävaiheessa, minimoit olkapäiden osuutta jossain määrin.

Jos jostain syystä välttämättä sitä haluat tahkota.

:)

Kiitoksia.

Jos jostain syystä välttämättä sitä haluat tahkota.

:)

Joo, kyllä sitä hiukan haluttaisi tahkota, vaikkei mitään pakkomiellettä olekaan... (mulla pakkomielteet liittyy selkätreeniin :evil: )

Ok, vedän ne kyynärpäät sinne kylkien seutuville, kun sitä penkkiä seuraavan kerran teen. Täytyy myös kokeilla sitä tangolla tehtävää vinopenkkiä. Mulla on ollu jo (liian) kauan sellainen systeemi, että tankopenkki tasapenkillä ja vinopenkissä teen sitten käsipainoilla. Kai sitä täytyy tätäkin alkaa sotkemaan...

Oon tota olkapäiden alasjättämistä yrittäny jo hiukan opetella, mutta ihan selkärangassa se ei vielä ole. Jos en oo tarkkana ne tahtoo nousta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom