Ei taas pitäisi vaivautua,mutta pistetään nyt oma mielipide.
En ole ikinä nostanut ns. ammattilaisvermeillä,vaikka Kynäniskalta ns."piruuttaan" ostettu tuplafarkku on kaapissa testiä odottelemassa. Jotenkin vituttaa,että suurin osa varusteiden arvostelijoista ei ole edes penkkipaitaa päälleen vetänyt saati edes harkitsisivat lavalla menemistä. En pidä penkkipaidalla nostamisesta,mutta sillä nyt täytyy opetella nostamaan,koska se on lajin sääntöjen puolesta sallittua,jos en saa ensimmäisiin kisoihini paitaa toimimaan niin,että saan avauksen 3-0 läpi nostan ilman paitaa. Itseäni vastaan minä siellä olen nostamassa en muita varten.
Lajin kiinnostuksesta: Ns. Mallikon silmään näyttää pienissä trikoissa tepasteleva painonnostaja tismalleen yhtä typerältä,kun penkkipaitaa päällään pitävä voimanostaja. Ei suuri yleisö tajua hölkkäsen pölähtävää varusteista vaan niille voi aiheuttaa jonkunnäköisen mielikuvan,jos joku nostaa 300kg penkistä tai kyykkää 400kg, isot painot tekevät ikävä kyllä suuremman vaikutuksen,kun se että "joku nosti ilman paitaa 200kg". Jos laji ei kiinnosta suurta yleisöä on vika lajissa itsessään ei varusteissa. Jouhkin Kimmo mainitsi jossain yhteydessä,että SVNL:llä on tällä hetkellä lisenssinostajia enemmän,kun koskaan.
Minun mielipiteeni on,että jokainen lavalla tosissaan haluava myös sinne menee oli varusteita tahi ei ja RAW-kisoissa muutkin nostavat ilman varusteita. On totta,että varusteet vääristävät tuloksia tietyllä tavalla,mutta eiköhän nyt ruveta esim.ipf:ssä olemaan titanin furyn myötä aika lailla kehityksen huipulla tai muuten sääntöjä täytyy muuttaa.
Voimanosto kärsii ihan samoista ongelmista,kun suurin osa muitakin pienempiä lajeja eli rahaa ja arvostusta ei ole ikinä tarpeeksi.Ketä esimerkiksi kiinnosti viikonloppuna rantaruotsalaisille suunnattu ratsastus,jota tuli koko helvetin viikonloppu läpeensä. Siinä on teille varusteiden hinnoista whinettäjille oikein tosi halpa harrastus. "Kyllä mä muuten,mutta kun se hevonen syö niin paljon ja sitten se kuoleekin ja pitäisi ostaa uusi hevonen." Eivät mäkihyppääjätkään hyppää mummon vanhoilla veryttelyasuilla,koska ei ketään katsojaa kiinnosta nähdä 50m leiskautuksia vaan pitkiä hyppyjä.
Uskon,että 10 vuoden päästä voimanosto on ihan samalla tasolla(jos se ei sitä jo nyt ole)muiden lajien kanssa. Ja toivottavasti sitä televisionäkyvyyttäkin jossain välissä tulee.