Penkki tangolla, vai käsipainoilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stefu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
massan kasvatuksessa käsipainoversio lienee parempi suuremman liikeradan yms. ansiosta. Ero taitaa olla aika marginaalinen.

Molempi parempi, vaihtelu paras. Vaihtele noiden järjestystä, penkin kulmaa, otteen leveyttä (tangolla tehtäessä), ranteiden asentoa (käsipainoilla tehtäessä) ja punttien sijaintia/liikerataa jne.

Zone-sarja -42%
Massan kasvatuksessa käsipainot kunniaan! Mutta kyllä sitä normiakin on hyvä tehdä, kuten on jo aiemmista posteista tullut selväksi.

Itse ainakin saan paremman tuntuman käsipainoilla vaikka vastus onkin kiloissa pienempi.

Molempi parempi. Itse teen normaalipenkin ensin Miken 2 x 6 systeemillä ja senjälkeen vinopenkkiä käsipainoilla / alaviistopenkkiä ja lopuksi vielä jotain ristitaljaa tai peck-deckiä. Ei ne mun mielestä sulje toisiaan pois ja aivan hyvin voi tehdä myös ton käsipainopenkin ensimmäisenä liikkeenä.

Kyllä kannattaa tehdä molempia, käsipainoilla tehtäessä liikerata on laajempi, mikä auttaa venymään isoa rintalihasta. Kannattaa myös tehdä vinopenkkiä, alaviisto penkkiä. Mahdollisimman paljon eri kulmista rasittaa rintalihasta. En nyt tarkoita että kaikki liikkeet tarvii ängetä samaan treeniin eikä saakkaan. Kannattaa myös välillä aloittaa vinopenkillä tai alaviistopenkillä.

Itse tein salilla käymisen alettuani rinnalle penkkiä, tai vinopenkkiä tangolla... Kun pidin niitä penkin rautoja niin tärkeänä :david: ... massaa tuli jonkin verran, kuitenkin aika vähän... treenasin tällöin jotain body-tyylistä treeniä...

Sit joidenkin kk jälkeen siirryin Miken 2*6 - systeemiin, kun tykkäsin nostaa penkistä mahd. paljon (Oli muuten miken systeemi erittäin toimiva,95kg->107.5kg 2kk) ..

Sitten eräänä päivänä ajattelin ottaa penkkiä käsipainoilla heti alkuun... ja tuntuma rintaan oli uskomaton. :rock:
Ja nykyään nostelenkin penkkiä vain kerran, tai ehkä joskus 2 kuussa...
ja massaa on tullut nyt 3kk aikana mielestäni aika hyvin(toivottavasti en vain kuvittele :rolleyes: )

Varmaan sekava viesti, mutta pointtini on, se että itsellä ainakin rinta taitaa siis kasvaa paremmin tosta käsipainoilla tehtävästä penkistä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en ole tankopenkkiä rinnalle tehnyt joulun jälkeen ollenkaan. Ehkä "en vaan osaa", mutta käsipainoilla rasituksen tuntuu saavan paremmin itse rintaan. Käsipainopenkki vaan tuntuu paremmalta. Tosin, en hallitse kunnolla penkkaus tekniikkaakaan, hmm :rolleyes: ...liian vaikeeta, antaa olla :lol2:

Käsipainoilla on paljon parempi tuntuma. Tottakai mahdolliset tapaturmariskit kasvaa, lähinnä olkapäille kun kilot lisääntyvät, kuten normaalipenkissäkin mutta käsipainoilla paljon nopeemmin. Hyvä olla aina kaveri varmistamassa, ainakin isoimilla painoilla.

fasti sanoi:
Käsipainoilla on paljon parempi tuntuma. Tottakai mahdolliset tapaturmariskit kasvaa, lähinnä olkapäille kun kilot lisääntyvät, kuten normaalipenkissäkin mutta käsipainoilla paljon nopeemmin. Hyvä olla aina kaveri varmistamassa, ainakin isoimilla painoilla.

Tästä eri mieltä. Käsipainot sallivat vapaamman liikeradan ja on erittäin helppo heivata lattialle jos tuntuu huonolta. Alkuasentoon on hyvä olla kaveri auttamassa ja toki myös pois jos ei halua rymistellä.
Itselläni tanko vääntää olkapäitä paljon ikävämmin, samanlaista liikkeensisäistä säätövaraa kun ei siinä ole.

Timba79 sanoi:
Molempi parempi. Itse teen normaalipenkin ensin Miken 2 x 6 systeemillä ja senjälkeen vinopenkkiä käsipainoilla / alaviistopenkkiä ja lopuksi vielä jotain ristitaljaa tai peck-deckiä. Ei ne mun mielestä sulje toisiaan pois ja aivan hyvin voi tehdä myös ton käsipainopenkin ensimmäisenä liikkeenä.
Sama rutiini kuin mullaki :eek: Paitsi ristitaljaa en tee ikinä.

Jännä noilla käsipainoilla muuten että se ensimmäinen toisto on kaikista painavin. Että kun ensimmäisen saa niin menee seuraavat kahdeksankin.

ojuni sanoi:
Jännä noilla käsipainoilla muuten että se ensimmäinen toisto on kaikista painavin. Että kun ensimmäisen saa niin menee seuraavat kahdeksankin.

Voisko toi johtua siitä, että alussa painot on alhaalla ja hieman eri asennossa kuin mihin ne päätyvät ensimmäisen toiston jälkeen. Vrt tanko alussa ylhäällä.

Mä oon tehny tasa- että vinopenkkiä vain tangolla. Ihan hyvin on tullut massaa rintaan. Ja rinta on kyllä helvetin kipeä joka treenin jälkeen.

Ja turha kenenkään sanoa, että tee käsipainoilla. Oon treenannut kotona ja näillä eväillä on treenailtu. Uskon, että aloittelijalla sillä ei todellakaan ole mitään sen suurempaa merkitystä, vaikka onkin tehnyt vain tangolla.

Mulla on tapana vaihdella tasapenkki tangolla/vinopena kp ja vinopena tangolla/penkki kp(tää menee vähän perhosten ja normaalipenkin välimuodossa, mutta hyvät tuntuma).
Rinta on kyllä semmonen lihasryhmä, joka on aina kipee, vaikka tekis samat liikkeet joka kerta. Viime kesänä jauhoin samoja liikkeitä monta kuukautta peräkkäin ja aina kipeenä lihat.

Aloittelijalle antaisin neuvon penkata tangolla. Aloittelijalla ja aloittelijalla on tietysti aina eroa, mutta koordinaatiokyvyn kannalta tanko on alkuun helpompi opetella hallitsemaan kuin käsipainot.

Kokemieni ohjausten perusteella voin sanoa, että välillä on oikein hirvittänyt (vaikka olen ollut koko ajan käsineni ohjaamassa oikeaa liikerataa koko lasku- ja nostovaiheen aikana) katsoa jopa jo hiukan kokeneemmankin rintatreeniä tasapenkillä käsipainoilla tehtynä, kädet ja painot kun ovat heiluneet sinne tänne ja sit laskuvaiheessa on tuntunut holtti kadonneen kokonaan...toisin sanoen "painot on vieneet miestä eikä mies painoja".

Kun sit norm. penkkaaminen sujuu ja voimaa on jo tullut lisää, tarvittava keskittymiskyky löytynyt, oikea hengitystekniikka opittu jne., niin sitten kannattaa siirtyä käsipainoihin. Alaviistopenkkiä ei kannata tehdä liikaa, koska silloin voi alaosa rintaa kasvaa yläosaan nähden turhan paljon ja rinnasta tulee "pykälän omainen" eli ylärinta lattea ja nännien alapuolella on himmeen - lue oudon - näköinen pykälä. Pec-deckiä ja ristitaljassa puristuksia kannattaa tehdä, koska liike kohdistuu syviin lihakseen ja antaa rinnalle "täyteläisen" muodon.

Lyhyesti sanottuna: Aloittelijalle ensin penkkiä tangolla, sitten siirrytään käsipainoihin, vinopenkkiä kannattaa tehdä tasapenkin lisäksi aina tai ainakin usein, alaviistoa vain silloin tällöin, apuliikkeiksi ristitalja ja pec deck -puristukset.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom