Penkki perkele ei nouse

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
PeKsE sanoi:
:jahas: Aika hyökkäävä vastalause, katsos joillakin voi toimia toinen asia ja joillakin joku muu. Jokainen on yksilö. Vaikka 5x5 toimiikin useimmille, ei se tarkoita sitä ettei joku muu tapa voisi toimia? Itsekin toki suosittelen joko 5x5 tai 2x6 tekniikkaa, niistä on hyötyä suurimmalle osalle treenaajista. Vielä tuosta treeniohjelmasta sen verran, että mielestäni kyykky ja maastaveto on järjetöntä tehdä samana päivänä, koska molemmat ottavat jalkoihin. Ne ovat myös niin raskaita liikkeitä, että tuntuu ettei niitä voi samana päivänä saada tehtyä täydellä teholla. Itse siirtäisin siis kyykyn ja maastavedon eri päiville jolloin niihin molempiin voisi keskittyä paremmin.

En kai minä väittänytkään ettei tollainen toimisi joillain, ite menin aina 170 penkkiin asti random-treenillä. Toi pyh-meininki ja järjenkäytön vähättely vaan hiukan pisti silmään, varsinkin kun mxu on vieläkin aika vinkuheinä. Se on tieto mikä sitä voimaa tuo, vain äärimmäisen lahjakkaat ja nupiltaan erikoiset kaverit pääsevät omiin huippupotentiaaleihinsa ilman suunnitelmallisuutta ja tietoisia ratkaisuja.

Usko pois, olen jo muutamalle monta vuotta tahkonneelle saanut ihan uutta tulosnousua reenimuutoksilla.

Itse kysyjälle suosittelisin kovaa treeniä ja kärsivällisyyttä, paljon ruokaa ja maksimissaan kaksi treeniä viikkoon työntäville lihaksille. Prosentteja ei kande laskeskella, ota vaikka se 2*6 ja tee kerran viikossa sen mukaan. Lähde ihan lelupainoista, jollain 50-55 kilolla, silloin ehtii pääsemään yli nykyenkoista. ja muita liikkeitä vaikka fiiliksen mukaan, joskus kolmosia, joskus 20 toistoa. Ja hauskaa pitää olla!

BoneFish sanoi:
Mä en oikeesti ymmärrä miks porukka tuputtaa noita 5x5 ja 2x6 jne ohjeiden kera alottelijalle, jonka maksimi on 80 kg? Eikö sen nyt järkikin sano että kun on tuon ajan reenannu (luultavasti myös ojentajia ja olkapäitä edes vähän), eivätkä tulokset ole nousseet yhtään, on kyse jossain muussa kun noissa maagisissa luvuissa. Eli siinä ruokailussa. Mutta syöminenhän on vaan laiskojen puuhaa, joten kehitellään niitä kovaakin kovempia HST-TTT-DC treenejä että tulokset nousisivat... not :david:

Itseasiassa olen tullut siihen tulokseen, että kehonrakennuksessa varsinkin yleensä syödään helvetin tarkasti ja hyvin. Sitten mennään salille ja treenataan aivan päin vittua. Olen tätä jo jonkun aikaa messunnut, mutta en näemmä tarpeeksi: Kaikki 2 jakoista korkeammat ohjelmat helvettiin!!! Niillä ei kehity optimaalisesti kukaan, ja ektomorfit jopa erittäin huonosti!

Olet oikeassa siinä etteivät nuo numerot sisällä sinänsä mitään taikaa. Voisihan se olla yhtä hyvin 6x6, 4x4 tai 10x3. Olennaista olisi se, että tehdään mahd. usein, isoin perusliikkein (helvettiin ne ristikkäistaljat, peck deckit ja muut härpättimet), eikä koskaan loppuun asti (ei pakkotoistoille! 1-2 toistoa varastoon aina!). Volyymiä pitää yrittää kasvattaa, ja painoja progressiivisesti lisätä. Toistot 1-10 väliltä yleensä.

Ruokailu on lisäarvo treenille. Vaikka söisi aivan huonosti, voi silti kehittyä oikeanlaisella treenillä. Tämäkin hieman suhteellista, eli jos on jollain anorektikko 1000 kcal kaalikeittodieetillä, niin turhaan menee salille treenaamaan.

100 kg pitäisi saada nostettua kenen tahansa suhteellisen nopeasti, oli ruokavalio mikä tahansa (paitsi se kaalikeittodieetti). 2x6 kerran viikossa ei nyt vain ole se kaikkein tehokkain treenimetodi pitkällä aikavälillä.

Aloittelijaaa sanoi:
Tomppa:
Mites tuossa nuo painot menee kun en oikeen taida englantia? :S

Ja treenaan siis näin:

ma:penkki(kapea) 5x5 ,ranskis 3x8,olkapäät 2x10
ti:jalat,kyykky ja mave
ke:nopeuspenkki 8x3
to:lepo
pe:penkki(leveä)5x5 ,vinopenkki 3x8.selkä 3x10

Hieman penkkipainotteinen tuo treeniohjelmasi? :D

Tässä on tuohon ohjelmaan liittyvä ketju.

Lähettämässäni linkissä on ohjelma suoraan. Tarkoitus on tehdä 5 sarjoja siten, että jokainen sarja on hieman kovempi kuin edellinen (5-10 kg sarjoilla eroa), niin että viimeinen 5 sarja on se kovin.

Esim. 5x50 kg, 5x60 kg, 5x70 kg, 5x80 kg, 5x90 kg. Tietysti mitä pienemmissä sarjapainoissa liikutaan, sitä pienemmät porrastukset (varmaan 5 kg olisi parempi sinulle).

Viikon viimeisen treenin 3 toiston sarja tehdään 2,5% (tai 2,5 kg, kyykyssä ja mavessa jopa 5 kg) isommilla painoilla, kuin maanantain kovin 5 toiston sarja.

Esim.

Ma: Kyykky 5x50 kg, 5x60 kg, 5x70 kg, 5x80 kg, 5x90 kg

Pe: Kyykky 5x50 kg, 5x60 kg, 5x70 kg, 5x80 kg, 3x95 kg, 8x(3. sarjan painot)70 kg

Seuraava ma: Kyykky 5x55 kg, 5x65 kg, 5x75 kg, 5x85 kg, 5x95 kg

... Jne. Jos et onnistu lisäämään painoja, niin ota uusiksi edellisen viikon sarjat. Jos jää pidemmäksi aikaa takkuamaan, pidä kevyt viikko.

Aloita kevyesti! Ensimmäiset 2 viikkoa pitää tehdä kevein painoin, jotta keho tottuu ohjelmaan. Sitten alkaa lisäilemään aina 2,5 tai 5 kg viikoittain painoihin. Parhaat tulokset saavutetaan tietenkin, jos ruokailut ovat myös kunnossa.

Hyvää tekstiä Tomppa. :thumbs: Aloin miettimään, että miten 2-jakosella sit kannattais esim. toi penkkitreeni vetää? Eli aina kun menee vaikka 3x8, siten että pari toistoa jää aina varastoon, niin seuraavalla kerralla 2,5kg lisää painoa? Mutta jos ensi kerralla sarja jää vajaaksi/on todella tiukka, niin tehdäänkö silloin samalla painolla niin kauan, että jää pari toistoa taas varastoon? Ite teen nyt 3-jakosella ohjelmalla ja 2x6 tyyliin kaikki perusliikkeet. Vähän toi penkki ainaki jämähtäny.

RRKalle sanoi:
En kai minä väittänytkään ettei tollainen toimisi joillain, ite menin aina 170 penkkiin asti random-treenillä. Toi pyh-meininki ja järjenkäytön vähättely vaan hiukan pisti silmään, varsinkin kun mxu on vieläkin aika vinkuheinä. Se on tieto mikä sitä voimaa tuo, vain äärimmäisen lahjakkaat ja nupiltaan erikoiset kaverit pääsevät omiin huippupotentiaaleihinsa ilman suunnitelmallisuutta ja tietoisia ratkaisuja.

Usko pois, olen jo muutamalle monta vuotta tahkonneelle saanut ihan uutta tulosnousua reenimuutoksilla.

Itse kysyjälle suosittelisin kovaa treeniä ja kärsivällisyyttä, paljon ruokaa ja maksimissaan kaksi treeniä viikkoon työntäville lihaksille. Prosentteja ei kande laskeskella, ota vaikka se 2*6 ja tee kerran viikossa sen mukaan. Lähde ihan lelupainoista, jollain 50-55 kilolla, silloin ehtii pääsemään yli nykyenkoista. ja muita liikkeitä vaikka fiiliksen mukaan, joskus kolmosia, joskus 20 toistoa. Ja hauskaa pitää olla!

Ei oo yhtään hauskaa jos penkkiä tekee vain sen 2x6:( Penkkitreenistä pitää nauttia.. vaihtelua, nimittäin oteleveyksien suhteen, sarjojen suhteen.. tylsää tehdä aina sitä samaa 2x6 samalla oteleveydellä:jahas:
Enkä väitä että treenissäni ei olisi mitään suunnitelmallisuutta. Mietin jo etukäteen, yleensä edellisenä päivänä minkälaiset sarjat teen. Kuuntelen myös kehoani ja katon että kuinka kovalla intensiteetillä mun kannattaisi tehdä (tässä ei mee aina kyllä niin, välillä tulee kuitenkin liian kovaa treenattua) ettei lihakset mee ihan tukkoon. :whip:
Treenini on esim. paljon suunnitelmallisempi kuin vuos sitten. Olen ottanut vaikutteita monista ohjelmista ja lukenut kokeneempien treenareiden juttuja.
Ainakin siihen asti meinaan treenata tyylilläni mihin kehitys sallii. Sitten kun se pysähtyy voi miettiä orjallista noudattamista jonkun gurun ohjelmaan.:piis:

Murr! En kerinnyt editoimaan! Mutta mitä oli vielä mielessä, niin vähättelyni syy oli se kun kysymyksen aloittaja ei todellakaan vielä liiku isoissa raudoissa, niin kehitystä pitäisi tulla ilman suurempia hifistelyjä eri ohjelmilla. En tietenkään ole väittänyt ettei ne toimisi.. mutta kehitystä pitäisi tulla muutenkin kaiken järjen mukaan. Jos kysymyksen aloittaja olisi esittänyt seuraavanlaisen kysymyksen: -Penkki ei perkele nouse tästä 200 kilosta mihinkään, mitä teen? Niin tuskin olisin tähän trediin mitään vastannutkaan:D

Ja tiedän, olen vinkuheinä:whip:

Aloittelijaaa sanoi:

Ei tota penkkiä välttämättä tarvitse hinkata noin useasti viikossa. Kauheata hifistelyn makua aistin tuossa ohjelmassa.

Aikoinaan kun treenattiin veljen kanssa, tehtiin penkkiä kerta viikkoon.

Sarjat oli yksinkertaisia:
10xtanko
10x40kg
10x60kg
10x80kg
10x100kg
10x80kg ja sit vaihdettiin liikettä vinopenkkiin

10xtanko
10x40kg
10x60kg
10x80kg
10x60kg sit pecdeckiä

pumppaussarjoja3-5x15toistoa.

Tällaisia treenejä tehtiin aina niin kauan kun rupes kyllästyttää. Sitten vaihdeltiin rytmiä tai liikkeitä. Tuloksia tuli vähitellen!

Pointti tässä on, että ei me mietitty liikaa mitä olis pitäny tehdä optimoidakseen kehityksen. Me vaan tykättiin käydä salilla ja treenata ja nauttia siitä fiiliksestä mitä siellä oli!:)

Tuntuu että nykyään joillain aloittelijoilla on kauhea tarve ensin oppia kirjoista ja "guruilta" kaikki tieto ja niksit ennenkuin edes on fyysisesti salilla tekemässä niitä käytännössä. Ja sitten kaiken kehityksen pitäis vielä tulla hurjan nopeasti, ei malteta antaa kropan kehittyä omin voimin. Ei jakseta odottaa?

Mun vinkki hyvään kehitykseen on: hanki kaveri jonka kanssa treenata. Tehkää treenaamisesta jokapäiväistä kivaa, ei pakkopullaa. treenatkaa 5 kertaa viikossa vaikka aina koulun jälkeen ja viikonloput levätkää. Syökää hyvin ja olkaa ahkeria koulussa. Näin meikäläinen lähti aikoinaan liikkeelle eikä siihen tarvittu kuin se pieni kipinä, että jonain päivänä 10-15 vuoden kuluttua sitä on tosi lihaksikas ja hyvännäköinen!:)

Bisley sanoi:
Tuntuu että nykyään joillain aloittelijoilla on kauhea tarve ensin oppia kirjoista ja "guruilta" kaikki tieto ja niksit ennenkuin edes on fyysisesti salilla tekemässä niitä käytännössä. Ja sitten kaiken kehityksen pitäis vielä tulla hurjan nopeasti, ei malteta antaa kropan kehittyä omin voimin. Ei jakseta odottaa?!
Olen ihan samaa mieltä tästä. Alussa riittää kun katsoo että se harjoitus jako on tarpeeksi hyvöä ja kaikki lihasryhmät tulee treenattua. Ehkä tärkeempää alussa olisi opetella tekemään ne sarjat loppuun asti, sen sijaan että laskee turhjan tarkkaan, teinkö nyt sen 5 vaiko 8 toistoa. Se kehitys tulee niistä vikoista purituksista kuitenkin.
Sitten kun on päästy sen vaiheen yli kannattaa alkaa tarkkailemaan ja viilaamaan paremmin sitä ohjelmaa.
Bisleyn mainitsema vaihtelu on myös tärkeää. Vaihdelkaa rytmiä, toisotja ja kuormitusta. Sillä se tulee. Kaverin kanssa tehtiin välillä 10 * 10 toistoa, välillä pyramidia ja välillä jotain muuta. Joskus jopa punnerettiin penkkaus leveydellä kilpaa jotta saatiin loput voimat irti siitä työnnöstä.

Oon kyllä vuoden treenannut ,joten liikkeet on hallussa.

Tuntuu siltä että tuossa 5x5 ei saa tarpeeksi rasitusta,kun noilla prosenteilla mitä teen niin saan tehtyä 10toistoa :P

Että jos lisäis painoo sen verran että tuntuiskin jossakin?

Aloittelijaaa sanoi:
Oon kyllä vuoden treenannut ,joten liikkeet on hallussa.
Niinhän sitä voisi helposti luulla. Tää treenaaminen on kyllä jatkuvaa oppimista (ainakin itselläni). Voisin sanoa, että opin kuukausittain aina jotain uutta jostakin liikkeestä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aloittelijaaa sanoi:
Tomppa:
Mites tuossa nuo painot menee kun en oikeen taida englantia? :S

Ja treenaan siis näin:

Tuossa on jotain mätää ja paljon tuossa sinun ohjelmassa. Kolme kertaa viikossa penkkiä on mieletöntä kun kyseessä ei ole 1 jakoinen. Tee selvä ero reenien välille, jos reenaat 4 kertaa viikossa, niin tee siitä 1, 2 tai 4 jakoinen. Esim 4 jakoinen:
ma rinta, olkapäät
ti selkä
ke jalat
pe kädet

tai 2 jakoinen
ma raajat
ti keskivartalo
ke raajat
pe keskivartalo

tai 1 jakoinen
tee jokaiselle lihakselle uksi perusliike, kuten penkki, mave, ranskalainen, pystypunnerrus yms...

No jos jättää ton nopeuspenkin pois.
mutta eikös rintaa ja ojentajaa kuitenkin kannattas penkissä treenata?

Jos kokeilen tuota tomppa85:n ehdottamaa 5x5 ta ,eli esim 5x 40kg,5x45kg,5x50,5x55kg,5x60kg ja joka viikko 2,5kg lisää.

Jees,nyt tulitehtyä rinta treeni tuolla tomppa85:n ehdottamalla tavalla ja tuntui mukavalta .!
Pitkästä aikaa treeni maistuu kun saa tehdä ensin kevyemmin ja sit kovemmin :)
Kunnon pumppi päällä :D

Aloittelijaaa sanoi:
Jees,nyt tulitehtyä rinta treeni tuolla tomppa85:n ehdottamalla tavalla ja tuntui mukavalta .!
Pitkästä aikaa treeni maistuu kun saa tehdä ensin kevyemmin ja sit kovemmin :)
Kunnon pumppi päällä :D

Mistä voi johtua kun ei tahdo enään saada lihaksia kipeäksi seuraavana päivänä?
Esim pari viime ojentajatreeniä niin seuraavana päivänä ei tunnu että olis tehny mitään...?
Nytkään ei tunnu mitään.
Treenissä saa kyllä kunnon pumpin.

Pitäskö vaihtaa apuliikkeitä?

RRKalle sanoi:
Pyh vaan kehiin! Jeejee, voimaa saa parhaiten kun reenaa mitä sattuu oujee! Jotkut harvat6 tarvii tietty jotain fakin 5*5 mutta tosimies saa 280 penkistä natuna random-treenillä!11!:david:

RRKalle sanoi:
ja muita liikkeitä vaikka fiiliksen mukaan, joskus kolmosia, joskus 20 toistoa. Ja hauskaa pitää olla!
Niin juu.. :lol2:
Ootko nyt RRKalle sitä mieltä, että pitää noudattaa tarkasti jotain ohjelmaa, vai että vedetään vähän fiiliksen mukaan? Viis viestiä väliä ja lauseet on jo ihan muuta kuin edeltävät.
Vai onko se niin, että sitä penkkiä treenataan järjestelmällisesti ja muita sitten tyyliin "fiiliksen mukaan" ja "hauskaa pitää olla"? :david:

Saapas sanoi:
Niin juu.. :lol2:
Ootko nyt RRKalle sitä mieltä, että pitää noudattaa tarkasti jotain ohjelmaa, vai että vedetään vähän fiiliksen mukaan? Viis viestiä väliä ja lauseet on jo ihan muuta kuin edeltävät.
Vai onko se niin, että sitä penkkiä treenataan järjestelmällisesti ja muita sitten tyyliin "fiiliksen mukaan" ja "hauskaa pitää olla"? :david:

eka viesti oli sarkasmia.

nimim. sokea reetta

Aloittelijaaa sanoi:
Mistä voi johtua kun ei tahdo enään saada lihaksia kipeäksi seuraavana päivänä?
Esim pari viime ojentajatreeniä niin seuraavana päivänä ei tunnu että olis tehny mitään...?
Nytkään ei tunnu mitään.
Treenissä saa kyllä kunnon pumpin.

Pitäskö vaihtaa apuliikkeitä?

Miksi pitäisi saada? Se on selvästi yliarvostettu asia. Kyllä se lihas kasvaa ilman sitä kipeytymistäkin.

toolate sanoi:
Niinhän sitä voisi helposti luulla. Tää treenaaminen on kyllä jatkuvaa oppimista (ainakin itselläni). Voisin sanoa, että opin kuukausittain aina jotain uutta jostakin liikkeestä.

Näin on, kuten sigukin mulla kertoo. ;) Ja itse olen treenannut aikalailla tarkkaan 5 vuotta ja voin sanoa, että läheskään kaikki ei ole 100% hallussa ja tuskin tulee vielä olemaan 5 vuoden päästäkään. Yhtä opettelue tämä koko homma kuitenkin on.

total13 sanoi:
eka viesti oli sarkasmia.

nimim. sokea reetta
Ai jaa?! Oli vai?! :lol2: :lol2:
Ihan selvennyksenä total13, jos et tuosta ensimmäisestä tekstistäni tajunnu:
Tarkoitin tuossa yllä sitä, että ensimmäisessä viestissä RRKalle sanoi että kannattaa käyttää kunnon järjestelmällistä ohjelmaa (kyllä, sarkastisesti :thumbs: ), jos haluaa nostaa tuloksia ja sitten tuossa jälkimmäisessä quotissa käytetään termejä "fiiliksen mukaan", "vaikka" ja "hauskaa pitää olla".

Jonka jälkeen kysyinkin, että suositteliko se järjestelmällistä ohjelmaa, vähän sinne päin -ohjelmaa vai "fiiliksen mukaan" -ohjelmaa.

nimim. rauta lanka

penkki on kyllä itellekin ongelma...aina ottaa päähän kun tulokset junnailee paikoillaan ja asenteessakin tieten vähän vikaa kun jatkuvaa tavoite-epäonnistumista. esim kun olisi tarkoitus ottaa 1toisto enemmän niin se ei tietenkää tuu sieltä ylös. :itku:

Back
Ylös Bottom