Penkki (kaariongelma)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä olisiko tästä kannattanut topiccia tehdä, mutta tein kuitenkin eli: Kun teen penkkiä ja selkä kaarella, niin parin sarjan jälkeen alkaa sattua alaselkään, ja sitä jatkuu pari seuraavaa päivää. Se ei ole kauhean kivuliasta, mutta onko normaalia? Mikä tähän voisi auttaa? Itse epäilen syyksi vielä heikko alaselkää tms. Apuja?

Ja sitten vielä, tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko kova kaaren vääntö aiheuttaa notkoselkäisyyttä?

Siis tottakai selän saa kramppaamaan kunnolla, jos penkiltä vetää lähes maksimeilla sarjoja. Eli tekniikka kohdalleen ensin. Ja tohon toiseen kysymykseen on sama vastaus: oikealla tekniikalla et pysty selkääsi rikkomaan, saati sitten aiheuttamaan itsellesi notkoselkäisyyttä.

Bodaaja sanoi:
Mikä tähän voisi auttaa? Itse epäilen syyksi vielä heikko alaselkää tms. Apuja?

Ja sitten vielä, tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta voiko kova kaaren vääntö aiheuttaa notkoselkäisyyttä?

Heikko alaselkä yksi tekijä. Toinen, merkittävämpi tekijä on se että korostettaessa alaselän notkoa sinne kohdistuu rasitusta "normaalia" enemmän. Tuo jalat penkkille, keskity keskivartalon ja pakaroiden vahvistamiseen sekä lonkan koukistajien venyttämiseen.

"Kova kaari" ei itsessään aiheuta notkoselkää. Tosin ei myöskään helpota tilannetta.

fysio sanoi:
Heikko alaselkä yksi tekijä. Toinen, merkittävämpi tekijä on se että korostettaessa alaselän notkoa sinne kohdistuu rasitusta "normaalia" enemmän. Tuo jalat penkkille, keskity keskivartalon ja pakaroiden vahvistamiseen sekä lonkan koukistajien venyttämiseen.

"Kova kaari" ei itsessään aiheuta notkoselkää. Tosin ei myöskään helpota tilannetta.

Kiitos, näitä itsekin epäilin, mutta on hyvä kun saa neuvoja asiasta enemmän tietävältä:)

Ite oon tullu siihen tulokseen,että ylikorostettu kaari ei kyllä hyödytä yhtään.Muutenkin se kaari pitäis pystyä tekeen yläselän osuutta korostaen.

Itellä oli sama homma jonka pistin kuriin ostamalla 10 senttiä leveen vyön, vaikka tämmönen rimpula olenkin.

Monilla ainakin alaselkä kärsii siinä kun työntö vaiheessa haetaan jaloistakin voimaa ja tuolloin perse irtoaa hieman penkistä.

haba78 sanoi:
Ite oon tullu siihen tulokseen,että ylikorostettu kaari ei kyllä hyödytä yhtään.Muutenkin se kaari pitäis pystyä tekeen yläselän osuutta korostaen.

Itse hyödyn selvästi kaaresta (maksimitulosta hakiessa), mutta se on sivuseikka.

Yläselän (rintarangan) jäykkyys usein tekee asian mahdottomaksi ja kaari menee väkisin lanneselän puolelle. Samainen jäykkyys on myös yksi osatekijä notkoselkä-ilmiössä.

SeLektA sanoi:
Itellä oli sama homma jonka pistin kuriin ostamalla 10 senttiä leveen vyön, vaikka tämmönen rimpula olenkin.

Täytyy tuota kokeilla tuota. Voisi muutenkin jo muutamissa muissakin liikkeissä käyttää vyötä

Ei toi kipuilu ota lähteäkseen:( Aina penkki päivän jälkeen alaselkä on ihan hellänä, mitä teen väärin? En ymmärrä, kun penkataan niin saadaan selkä kipeeks:curs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Bodaaja sanoi:
Ei toi kipuilu ota lähteäkseen:( Aina penkki päivän jälkeen alaselkä on ihan hellänä, mitä teen väärin? En ymmärrä, kun penkataan niin saadaan selkä kipeeks:curs:

mulla on alaselan toisiks alimmassa nikamassa joku luutumishäiriö ( ei ole luutunut kunnolla ) .

mikä tahansa pitempään kestävä rasitus alaselälle saa aikaan saatananmoisen voimien katoamisen alaselässä, joka tulee joskus myös kipuiluna esille.

penkki on yksi juttu jossa tähän tuntuu, juuri kun kaarta haetaan, siksi teen pitkät sarjat sotilastyylillä.

offtopic: kyllä se kaari auttaa sikana, en tajua miten voi ottaa kunnon paineet koko kroppaa jos ei jonkulaista kaarta ees koeta tehä.

No kohta on toi inttilääkäri, niin pitäsköhän siellä sanoo tosta selästä jotain? Kuiteski sanoo vaan että lopeta se reenaus tms.:curs:

Nimimerkistä päätellen olet bodari,unohda se helvetin kaari vähäksi aikaa ja ytitä tehdä sitä penkkiä niin ettäRINTALIHAKSET tulee kipeiksi.
Ei se selkäsärky itsestään häivy jos jatkat tollalailla veikkaan että saat tehdä tuttavuutta välilevytyrän kanssa jossain vaiheessa.

bustedi sanoi:

http://www.laseri.fi/sairaala.asp?page=58:
Lannerangan välilevytyrät eli diskusprolapsit ovat varsin yleisiä löydöksiä. Painaessaan selkäydintä tai siitä erkanevia hermorakenteita ne aiheuttavat alaraajaan säteileviä kipuja ja mahdolisesti tuntohäiriöitä ja/tai lihasheikkoutta. Tavallisesti välilevytyrä sijaitsee kolmessa alimmassa lannerangan välilevyssä.

Kiekkomaista välilevyä ympäröi renkaanmuotoinen sidekudoksinen annulus fibrosus ja sen sisällä on pehmeä ydin, nucleus pulposus. Välilevyn rappeutuessa annulus fibrosus vaurioituu ja välilevyn ytimen pehmeä massa saattaa esimerkiksi ponnistutilanteen yhteydessä pullistua tällaisesta vauriokohdasta selkäydinkanavaan. Tätä sanotaan välilevytyräksi.

http://www.selkaliitto.fi/Nikama_03_2004.pdf
Määrällisesti suurin osa selkäoireista
johtuu lannerangan alimpien
välilevyjen vaurioista ja ikään
liittyvistä normaaleista kulumamuutoksista.
Välilevyt joutuvat suuren
rasituksen kohteeksi, koska ne
mahdollistavat selkärangan taipumisen
useaan suuntaan, ne toimivat
iskun vaimentimena ja niillä on
suuri kuormitus nostaessa, kantaessa
ja istuessa. Raskas työ hankalissa
työasennoissa ja toistuvat selän haitalliset
kuormitukset
ovat yhteydessä
selkäkipuun ja iskiakseen. Liiallinen
istuminen ja psyykkinen stressi
lisäävät kipuja alaselässä. Myös tapaturmat
ja kaatumiset lisäävät selkäkipua
ja oireilua.
Yleisiä syitä alaselkäkipuun ovat
liikunnan vähäisyyden lisäksi ylipaino,
tupakointi ja autoilu. Selkäkipujen
syyt voivat olla myös perinnöllisiä.
Henkilöiden, joiden suvussa selkävaivat
ovat yleisiä, onkin huolehdittava
kunnostaan erityisen hyvin.

Bandiitti huomaa olevansa asiasta jokseenkin ulalla, siis eikö olekaan niin, että sen selän pitää aina ja kaikkialla kokonaan olla penkissä kiinni?:eek: :david:

Olenko käsittänyt koko jutun ihan päin jotain? Jos itsellä on yrittänyt selkä irrota, olen nostanut jalat kohti kattoa, siis koskaan en ole yrittänyt jaloilla "ottaa vauhtia" tai selkää kostaa kaarelle. Siis olenko täysi:david: Vain olenko nyt käsittänyt jotain ihan väärin?

Topicciin sen verran, että jos on notkoselkäisyyttä, niin kaari aiheuttaa helposi nikamaliukumia sisäänpäin ylimpien lannenikamien ja alimpien rintarangan nikamien alueelle. Joskus voi krapata alaselkä, vetää kylkiin heijastekivut ja jumit. Myös jalat voi lähteä alta.

2G

German Gorilla sanoi:
Topicciin sen verran, että jos on notkoselkäisyyttä, niin kaari aiheuttaa helposi nikamaliukumia sisäänpäin ylimpien lannenikamien ja alimpien rintarangan nikamien alueelle. Joskus voi krapata alaselkä, vetää kylkiin heijastekivut ja jumit. Myös jalat voi lähteä alta.

2G

Mulla jalat maassa+kaari tekee ton nikamaliukuman penkkipunnerruksessa. Rintarangan alueella se on paskamaisin kun ei meinaa saada itse millään takaisin paikoilleen.

Lannenikamien liukamat onneks olen oppinut itseltäni palauttamaan paikoilleen.

Fibromyalgia pisteet katoaa yläselästä kun rusauttelee nikamat paikoilleen.

Lämmittelet sä selän kuitenkin ennen penkkiä? Itse saan ilman lämmittelyä kyllä selän kipeäksi. En tosin niinkään alaselkää vaan "putket".

Ei hitto ihan älytön thredi. Mikä siin on niin vaikeeta tehä penkkiä ilman sitä kaarta joka tuo muutaman kilon lisää siihen penkkitulokseen? :david: :david:

Back
Ylös Bottom