Penkki: "apina-" vs. "nyrkkiote"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
ite alotin n. kuukaus sitten tekemään monia liikkeitä apinalla, mm. penkkiä. Kun ottaa mankkua käsiin niin saan ite ainakin paremman tuntuman ja tukevammat työnnöt apinalla. Ei oo vielä läsähtäny rintaan(ei oo kyllä lähelläkään ollu.. :rolleyes: )
Ranteillehan toi ei kovin hyvä ole, tuet kun ottaa niin eipä toi hirveenä tunnu.. :arvi:

Tohus sanoi:
ite alotin n. kuukaus sitten tekemään monia liikkeitä apinalla, mm. penkkiä. Kun ottaa mankkua käsiin niin saan ite ainakin paremman tuntuman ja tukevammat työnnöt apinalla. Ei oo vielä läsähtäny rintaan(ei oo kyllä lähelläkään ollu.. :rolleyes: )
Ranteillehan toi ei kovin hyvä ole, tuet kun ottaa niin eipä toi hirveenä tunnu.. :arvi:

Mielestäni juuri apinaote on ranteille parempi, näin ainakin mulla. Tanko on lähes suoraan kyynervarren jatkumona siinä kämmenen tyvellä.

safety first

Onko muilla niin pitkiä nakkeja että menevät kokonaan tangon ympäri apinaotteella? Itselläni tuntuu sormenpäissä kämmen kun pitää tangosta kiinni, uskoisin siis että tällä voisi ihan turvallisesti nostella menemään.

Flanker sanoi:
Itselläni tuntuu sormenpäissä kämmen kun pitää tangosta kiinni, uskoisin siis että tällä voisi ihan turvallisesti nostella menemään.
Jos sulla joskus penkatessa ranne sattuu vahingossa menemäänkin suoraksi, niin takuulla toivot että se peukalo olisi tullut laitettua sinne toiselle puolelle!
Itsekin olen joskus tehnyt apinaotteella, mutta onneksi tajusin ajoissa vaihtaa normaaliin otteeseen. On nimittäin säästänyt ainakin pari kertaa kylkiluuni.
:)

Pecman sanoi:
Jos sulla joskus penkatessa ranne sattuu vahingossa menemäänkin suoraksi, niin takuulla toivot että se peukalo olisi tullut laitettua sinne toiselle puolelle!
Itsekin olen joskus tehnyt apinaotteella, mutta onneksi tajusin ajoissa vaihtaa normaaliin otteeseen. On nimittäin säästänyt ainakin pari kertaa kylkiluuni.
:)
tarkoitat varmaan ns. ranteenkaasuttamista missä ranteet vatkaavat noston aikana. tätä ei tapahdu apinaotteella! apinaotteella kämmenselkä on n.90asteen kulmassa kyynärvarteen nähden ja nyrkkiotteella yleensä lähes suorana ja silloin kaasuttaa kovilla painoilla tosi helposti ja se vasta ranteisiin käy.

itellä on just nyrkkiotteella kaasuttamisen takia tipahtanut 130kg rinnalle kun nosto oli jo liki suorilla.

Flanker: mullakin hipaisee sormenpäät kämmentä, josta saa melko 'turvallisuudentunteen'.. :D

lopetin viikko sitten rannetukien käytön ja voin sanoa että kannatti, ranteisiin tullu potkua enemmän, ruennu mavekin menemään paremmin.. ;)

pori1980 sanoi:
tarkoitat varmaan ns. ranteenkaasuttamista missä ranteet vatkaavat noston aikana. tätä ei tapahdu apinaotteella!
Ne kerrat kun mä oon nähnyt tangon tippuvan rinnalle, on aina ollut kyse apinaotteesta. En tiedä oliko syynä kaasuttaminen vai ei, mutta tipahtipa kuitenkin.

Nyrkkiote on parempi.

Ranne voi nostajasta riippuen olla penkissä noston aikana suorana tai 90 asteen kulmassa, kuten apinaotteella pakostakin. Tällöin jos nostaja vaikka huomaamattaan nostaa ranteet suorina nyrkkiotteella ja vaihtaa apinaotteelle, niin nostomatka lyhenee (vähän) ja käsien asento ja tangon laskupaikan suhde muuttuu edullisemmaksi (vähän), niin jo sekin muuttaa tulosta valoisaan suuntaan (vähänkin on aina paljon).

Jotenkin vaan tuntuu että kun nyrkkiotteella pitää ranteet 90 asteen kulmassa niin se syö rannetta enempi kuin et se peukalo olis samalla puolen kun muut nakit.

Anaboli sanoi:
Nyrkkiote on parempi.

Ranne voi nostajasta riippuen olla...plaaplaa...nakit.

Asia ei ole noin yksi oikoinen, tästä jos kirjoitin aikaisemmin. Jos nyrkkiotteella painopiste ja sitä myöten kuorma välittyy paremmin käsivarteen, niin sitten syntyy muita oireita. Eli jotta ranne säästyy, siirtyy ongelma muualle. Penkkipunnerruksessa olkavarren kierto on kaikkea muuta kuin luonnollinen nyrkkiotteessa. Esimerkiksi jo tangosta kiinniottaessa alkutilanteessa syntyy pieni epäluonnollinen kiero sisäpuolelle. Tämähän on helppo kokeilla ja todeta: Suorista kädet eteesi niin huomaat että kämmenlinja ei ole 90 asteen suorassa kulmassa edessäsi vaan kummankin käden kämmenlinja on hieman ulospäin kääntynyt.
Jotta saat sen tangosta otettavan nyrkkiotteen, täytyy käsivarsia kiertää. Alkutilanteessa, eli toiston alussa ja etenkin pienellä kuormalla ei touhussa ole niinkään merkitystä. Mutta kun alkaa käsillä olemaan enemmän kuormaa ja liike suoritusvaiheen alaosassa niin on kyynäsr- ja olkanivelessä jo epänormaali paine. Lopputuloksena pidemmän paalle on olkapään ja/tai kyynärpään tulehtuminen..nimimerkillä kokemusta on (7 lekuria tutkinut,kuvattu,hierottu,pistetty,lääkitetty,väännelty,annettu sähköä,jne. apu löytyi ainoastaan monien/useiden kuukausien totaalisesta tauosta ja reenaustyylin muutoksesta).

Itse tätänykyään suosin täysin apinaotetta. Oikeasti hyvät ja tukevat ranneremmit (esim. Titanin Titaniumit tai THP:t) ja hyvän,rauhallisen,kontrollissa olevan suorituksen kanssa ei ole (ainakaan vielä) ongelmia tullut. Ja meikäläisellä ainakin kun on tangossa enemmän romua niin ei ihmeemmin tule "kaasutus" efektiä (180kgx8).
1-3 toiston sarjoissa tosin itsesuojeluvaisto alkaa kääntämään nurkkiotteelle, mutta näitä toistomääriä tulee otettua vain 1-2 kertaa vuodessa jos sitäkään.

K E P A sanoi:
Jotta saat sen tangosta otettavan nyrkkiotteen, täytyy käsivarsia kiertää.
Tämä lienee yksilöllinen hommeli. Itse väitän pystyväni ottamaan täysin identtiset liikeradat sekä apinalla että nyrkkiotteella. Jälkimmäinen on ehkä vähän harhaanjohtava termi: hieron kädet tankoon kiinni apinaotteella, mutta ennen juuri tangon nostoa tuilta käännän peukalot tangon toiselle puolelle ja tiukennan otetta. Ranteen asento ja muiden sormien ote siis on nyrkkiotteella sama kuin apinalla. Ykkösmaksimi on mullakin isompi kun puristan tangosta lujaa koko noston ajan.

Ois varmaan pitänyt kirjoittaa menneessä aikamuodossa, kun en ole vuoteen voinut penkata tangolla olkapään takia. Kun ei ole kisahaaveita niin en tiedä, palaanko ikinä käsipainoista takaisin.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Dopey sanoi:
Tämä lienee yksilöllinen hommeli. Itse väitän pystyväni ottamaan täysin identtiset liikeradat sekä apinalla että nyrkkiotteella...

Joo, totta..pysähdyin miettimään viestisi jälkeen myös sitä että miten kukin penkkiä tekee. Se on oleellinen tieto käsivarsion kierron suhteen. Jos penkkiä veivaa ns."bodaus" -tyylillä, jossa olkapäät aukeaa sivuille ja tisseihin saa voimakkaamman venytyksen, ei tuota kiertoa synnyt niinkään. Jos taas pyrkii hakemaan voimaosto meningilla penkkiä niin olkapäät ohjautuu enemmän eteen jolloin syntyy tuo edellämainitsemani kierto.
Eli tyylejä on monia, tosin tuota bodipenkkiä mitä kaikki weiderin oppaat ja ns."swarzenneegerin" opukset hehkuttaa, kartan itse melkoisesti koska ne nimenomaan on idioottivarmoja olkapäiden hajoittajia.

Muuten, kun penkkaa käsipainoilla, niin voi seurata millaista kiertoa yleensä kädet hakee. Tätä kautta voi löytää/hakea vastausta joihinkin penkistä johtuviin olkapää ja hanska/kyynärpää vaivoihin mitä täällä porukka kyselee. Muutenkin (jälleen) käsipainot on älyttömän hyvä keino kehittää omaa reenaamistaan ja kehittymistään..monella eri tavalla.

Mä en kyllä ymmärrä mitä porukka täällä itkee apinaotteen vaarallisuudesta. Ite teen kaikki muut liikkeet apinaotteella paitsi hauiksen mutkatangolla ja käsipainoliikkeet. Luulis että vaarallisimpia on punnerrusliikkeet kuten penkki, pystypunnerrus tangolla ja ranskalainen punnerrus, joita kaikkia teen apinaotteella, mutta kertaakaan ei oo ollu edes lähellä se tangon tiputtaminen. Saa olla aikamoinen sähläri jos tangon saa käsiltä tipahtaan. Olen ihan alusta asti tehnyt apinaotteella, enkä normaaliotetta osaisi edes enää käyttää, ei edes paikat kestä sitä. Nimittäin kerran noin vuosi sitten kokeilin vaihtelun vuoksi nyrkkiotetta penkissä, painoa oli jotain 100kg. Oli pakko lopettaa ensimmäisen toiston jälkeen kun kämmenluihin sattu niin helvetisti. Ei oo vaan tottunu. Apinaotteella ei oo tollasia ongelmia.

Powerhousu sanoi:
Mä en kyllä ymmärrä mitä porukka täällä itkee apinaotteen vaarallisuudesta.
No kerran pari kun näkee tangon lipsahtavan rinnalle lähes suorilta käsiltä, niin sitten ymmärtää. :david:

Powerhousu sanoi:
Varmaan, mutta saa oikeesti sählätä aika pahasti että se tipahtaa.
Totta. Mutta jotkut on lahjakkaita sählääjiä ja siksi en ottaisi edes sitä riskiä :D

K E P A sanoi:
Asia ei ole noin yksi oikoinen...jos sitäkään.

Taisi mun sepustus olla epäselvä...

Itse vain tuntemattomasta syystä pidän nyrkkiotteesta, mutta oli tarkoitus juurikin selventää miksi apinaotteella on parempi ja luonnollisempi punnertaa penkissä, kuin nyrkkiotteella ranteet suorina. Mutta en näe suurtakaan eroa, jos punnertaa apinaotteella ja kääntää ne peukalot tangon ympäri kunhan ranne pysyy 90 asteen kulmassa...Tosin sain tulehduksen ranteeseen, johtukohan siitä... Tarvii kokeilla noita sun suosittelemia siteitä, fastin siteitä kokeilin eikä siitä sen enempää...

Powerhousu sanoi:
Varmaan, mutta saa oikeesti sählätä aika pahasti että se tipahtaa.
Ei tarvi sählätä pahasti niin voi jo lipsahtaa, mutta jos se on sulle luontevampi tapa niin ei muuta ku pökkyä pesään, toivottavasti ei lipsu.

Mä oon nostellut apinalla melkein kaikissa punnerrusliikkeissä jotain kymmenen vuoden ajan, eikä ikinä ole lipsunut. En oikeesti tajua miten joku pystyy toheloimaan sen tangon pois näpeistä. No toisaalta meitä löytyy moneen lähtöön.

Pecman sanoi:
Totta. Mutta jotkut on lahjakkaita sählääjiä ja siksi en ottaisi edes sitä riskiä :D
sä otat kokoajan riskillä kun mulla on tippunut suorilta 130kg nyrkkiotteella joskus kauan sitten. ei kerennyt varmistaja tekemään yhtään mitään eikäpä tuo missään tuntunut..

poistakaa tämä tredi jo kun pekmanni vinkuu ihan koko ajan.. :jahas:

pori1980 sanoi:
poistakaa tämä tredi jo kun pekmanni vinkuu ihan koko ajan.. :jahas:
No voi että tuleeko :itku: kun joku on eri mieltä?

:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom