Penkki: "apina-" vs. "nyrkkiote"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
D.Yates sanoi:
Apinaote tuntuu hyvältä. Jos on niin palikka jätkä että onnistuu tangon tiputtamaan, onnistuu se varmaan peukkuotteellakin. Eri asia toki jos on tapana tehdä hc-runkkupenkkiä.
olis pitänyt itsekinj sanoa tuo. apinapte on hyvä runkkupenkkisuodatin!

Ääähh. Tehköön jokainen millä otteella tahansa niin kauan, kun paikat kestää. Minä olen niin monen kokeneen reenarin lukenut ja kuullut sanovan, että nyrkkiote on huomattavasti turvallisempi, että en apinaotetta suostu käyttämään penkkipunnerruksessa.

Neutraalin viimeisimmän postauksen luin liian hätäseen aiemman postauksensa unohtaen. Anteeksi. :nolo: Näytti kommentti "Sama se sille hallinnalle on" vain kovin kummalliselta. Mikähän sen tausta lienee?

Mniska, suojarautoja ei ole läheskään jokaisella salilla penkkipunnerrukseen käytettävissä. Missä väitin, että pitäisi reenata, niinkuin minä? En minä mikään mahtiguru ole. Väitin mielestäni (kieltämättä tunteikkaasti), että peukalo tangon ympäri eli ns. nyrkkiote on ns. apinaotetta (peukalo samalla puolella tankoa kuin muutkin sormet) huomattavasti turvallisempi.

Ja runkkupenkkisuodatin pitäisi olla armoton jokaisella, otteesta huolimatta. Itse pyrin pysäyttämään hetkeksi tangon rinnalle jokaisella toistolla lähes aina. Niin moni on todennut pomppu/runkkupenkin hajottaneen olkapäänsä, etten halua riskeerata olkapäitäni sillä.

Onko muuten tutkimuksia siitä, aktivoituvatko vaikka rintalihakset tai ojentajat tehokkaammin apinalla vai nyrkillä?

iivili sanoi:
Onko muuten tutkimuksia siitä, aktivoituvatko vaikka rintalihakset tai ojentajat tehokkaammin apinalla vai nyrkillä?

Sori hieman :offtopic:

Toi lause vaan näyttää aika hemmetin hauskalta asiayhteydestä irrotettuna :lol2: Veikkaisin, että nyrkillä aktivoituu molemmat aika hyvin :D Olisipa hauska nähdä ton tutkimuksen abstract.

Ei herneitä iivili - vähän hymyä vaan tähän ketjuun...

H0hh00, äkkiäpä joku huomasi! Snafu, kirjotin noin tahallaan, eli jätin sieltä pois pitemmät versiot apina- vai nyrkkiotteella. :D Lyhyempi = kaksimielisempi, tälläkin kertaa. :lol2:

Onhan se tuntuma apinaotteella vähän parempi, mutta on mielestäni tyhmää väittää etteikö riskit olisi suuremmat. Se ensimmäinen kerta kun se tanko lipsahtaa voi jäädä myös viimeiseksi, jos sopivaan paikkaan tippuu. Mutta kukin taaplaa tavallaan.

Mielestäni monella syy apinaotteen käyttöön on juuri mukavampi asento käsissä. Apinaotteella tanko tulee sijoitettua huomattavasti lähemmäs rannetta kun taas nyrkkiotteella tanko on helposti lähempänä sormia. Kun tanko on lähempänä sormia painaa rauta rannetta enemmän, joka voi olla aika kivuliasta.

Jos joku jaksaisi ottaa esim. kuvan jossa näyttää tangon oikean sijainnin kämmennellä ennenkuin sulkee sormet esimerkikisi käyttämällä jotain kynää tai vastaavaa hanvaintovälineenä.
Itseäni ainakin kiinnostaisi se kulma jossa tanko makaa kämmellä, eli onko tanko pikkurillin luona lähellä rannetta vai sormia.

Itse teen kapean penkin nyrkkiotteella mutta norm. penkin sitten apinaotteella.

iivili - et ole suoraan niin väittänyt, mutta puheesi vaikuttavat kovasti siltä.

se on sääli sitten ettei ole sivurautoja joka paikassa, varsinkin kun yksin reenailee.

tosi se vaan on et nyrkkiote :rock: .ja ainakin jossakin neuvotaan viel et sitä tankoa pitäis puristaa et yläkroppa pysyy mahdollisimman jämäkkänä.

iivili sanoi:
Näytti kommentti "Sama se sille hallinnalle on" vain kovin kummalliselta. Mikähän sen tausta lienee?
Vaikka liikkeen tekisi kuinka "hallitusti" tahansa silti saattaa tulla virhe ja tasapaino pettää ja tanko tipahtaa kurkulle oikeen huonolla tuurilla. tätä tarkoitin, eli sama se sille hallinnalle silti voi vahinko käydä.

Apina ote ei kyllä mikään runkku penkki suodatin todellakaan ole, olen nänyt kyllä runkkuna tehtävän apina otteellakin.

neutraali sanoi:
Vaikka liikkeen tekisi kuinka "hallitusti" tahansa silti saattaa tulla virhe ja tasapaino pettää ja tanko tipahtaa kurkulle oikeen huonolla tuurilla. tätä tarkoitin, eli sama se sille hallinnalle silti voi vahinko käydä.
Ok, ymmärrän. Totta puhut.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
neutraali sanoi:

Nerokasta, tuota ei varmaan kukaan olisi osannut arvata. Luulin että penkkaaminen ilman apinaotetta tai mahdollisimman hallitussa ja turvallisessa ympäristössä suoritettuna olisi täysin turvallista. Lisäksi ajattelin sen suojaavan perinnöllisiltä sairauksilta.

Noh, eiköhän kyse aina ole riskien hallinnasta. Toisinaan suurten riskien, yleensä tosin melko pienten :)

Ite opettelin joskus silloin pentuna kun aloittelin salitreenit niin tän apinaotteen kun se yksinkertaisesti tuntui paremmalta ja painot liikkui mulla ainaki paremmin näin. Sitten pitkää sarjaa tehdessä 85kg:lla jotenki, en muista miten, painot pääsivät tipahtamaan suorilta käsiltä rinnalle sarjan loppuvaiheessa ja muistan vaan sen ku tanko pomppasi pari kertaa rinnan päältä ja oli taju mennä. Oli varmistaja silloin mut eipä ehtiny auttamaan ennenku tanko oli jo hyppiny rinnan päällä pari kertaa.

No, rintakehä kipeytyi niin etten pystynyt alaselkää enkä vatsoja treenaamaan kahteen kuukauteen kipujen takia (selän taivuttaminen sattui sekä rintakehään ja selkään) ja muissakin liikkeissä joutui rajoittamaan painoja. Lääkäriin en tietenkään mennyt, itsepäisesti vain jatkoin treenejä heti kun pystyin. Edelleen apinaote olisi minusta parempi, mutta en ole uskaltanut sen kokemuksen jälkeen sitä käyttää. Onneksi oli kyseessä palauttava kevyt treeniviikko eikä mikään maksimiyritys, olisi voinut käydä pahemminkin.

Kyl mä ainaki omalla kohdalla olen tuollaisissa liikkeissä apinaotteen jättäny pois missä voi syntyä vaaratilanne. Käyttää kuka uskaltaa, kannattaa vaan muistaa että keskittyy myös siihen että tanko pysyy käsissä. Ite ehdin 2 vuotta sitä käyttää ennenku sattu vahinko.

apinaotteella ei ole varaa paljoakaan huijata. Siinä voi sattua vaikka vähempikin määrä rautaa tippuu päälle (hyvällä zägällä kurkunpäälle).

Nyrkkiotteella voi huijata pelotta... en mä huijaa, mutta jokaisella on oikeus olla kusipää :P on kiva tietää, että on se huijaamisen mahdollisuus.

Tuli muuten aiheesta vielä mieleen. Meikäläinen aikoinaan alkoi aikoinaan penkkaamaan apinalla juuri jonkin kyynerpään tulehduksien vuoksi. Tällä nyrkkiotteella tuli mulle kovin luonnoton liikerata penkkiin etenkin kun pyrki tuomaan kyynärpäitä eteen. Siihen suoritukseen kun alkoi tulla kuormaa enemmän alkoi nuo kyynerpää pahoin oikuttelee. Näissä "bodipenkeissähän" sillä ei niinkään ole väliä vaikka kyynärpää aukeaa enemmän sivulle, tosin silloin riski loukkaantumisesta siirtyy huomattavasti enemmän olkapäihin.

Oon pari kertaa yritellyt viritellä jonkinlaisia sormilenkkejä remmeillä, siinä tuntuis olevan melkoinen apu apinaotteella punnertamisen turvallisuuteen. Homma on vielä hieman kehittelyasteella, mutta ihan lupaavalta tämä viritykseni tuntuu.

Hämmer sanoi:
Miten kaverille kävi? Kylkiluita poikki, kuinka monta?
Kolme vai neljä, mutta kuulopuhetta. Kaveri ei ollut salin vakkareita.

Tuntumat sikseen, mutta ei kai kukaan väitä, että apinaotteella saisi isommat raudat liikkeelle? Tunnen "jokusia" penkkipunnertajia, ja kukaan ei käytä apinaotetta. Sanovat myöskin, että liikkeestä tulee stabiilimbi, kun tankoa puristaa kunnolla...

neutraali sanoi:

Apina ote ei kyllä mikään runkku penkki suodatin todellakaan ole, olen nänyt kyllä runkkuna tehtävän apina otteellakin.
harvemmin runkataan apinalla

Itse penkkaan apinalla. Jotain räjähtäviä ja pikavoima juttuja tehdessä nyrkkiote.

Enemmän pelottaa käsipainolla tehdä pulloveria. Sen verran on salin isommat käsipainot saaneet kyytiä, että osa heiluu tai on sen verran mutkalla etten niitä naamani yli vetele.

Jumppaope sanoi:
Jotain räjähtäviä ja pikavoima juttuja tehdessä nyrkkiote.

Juuri näin teen myös itse...

Vinopenkissä tulee viimeinen sarja tehtyä käsi nyrkissä, samaten tasaapenkin nopeusjutut (on meinaan sen verran voimaa näissä pakkasen raiskaamissa pulkan naruissa, että löytyis tanko muuten katosta :david: :lol2: )...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom