Penkissä ongelmia parin viimeisen toiston kanssa

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
42
Mistähän johtuu tavallisessa penkissä sellainen ilmiö, että parissa viimeisessä toistossa oikea käteni ei jaksa työntää vasemman käden mukana vaan joudun työntämään ekana vasemman puolen ylös ja sitten oikean? Olen vasenkätinen. Teen Miken 2x6 systeemillä. Tämä tapahtuu tankoliikkeissä. Käsipainoilla ei ole vastaavaa ongelmaa. Liian usein on pilannut viimeiset toistot. :(

Koitin tossa muutaman kerran hakua, mutta en tajua laittaa hyviä hakusanoja tällaiseen ongelmaan kun hakutuloksina ei tullut mitään aiheeseen liittyvää.

No mulla on ihan sama juttu. Olen vasuri ja toistot ei nyt kuitenkaan jää suorittamatta oikean käden heikkouden takia, mutta tulee vähän jälkijunassa ylös. Myös vasen rintalihas on hieman isompi kun oikea. Jostain syystä taas yhden käden hauiskäännöissä saan 1-2 toistoa enemmän oikealla kuin vasemmalla kädellä.
Eiköhän se johdu ihan siitä, että vasureilla vasen käsi on sen verran vahvempi ja paremmin kontrolloitava. Jos saliltas löytyy sellanen vipuvarsilaite joka vastaa jotenkuten penkkipunnerrusta ja jolla voi tehdä sarjaa yhdellä kädellä, niin sillähän voisi tehdä oikealle kädelle hieman ylimääräistä. Jos nimittäin sulla tosiaankin jää pari viimeistä toistoa suorittamatta oikean käden heikkouden takia, niin olisi ehkä aihetta tehdä "extraa" ja saada työntövoimat balanssiin.

Oikea kätesi saattaa olla heikompi kuin vasen.
Sinuna pyytäisin jotakuta katsomaan tekniikkaa etenkin noiden viimeisten toistojen osalta. Eräällä kaverillani tuppaa tuo kyynärpää "putoamaan" sivulta kohti kylkeä siinä vaiheessa kun rauta alkaa painaa ja seurauksena on tietty se että kyseinen puoli tulee hitaammin ylös.

Pyydä joku asiallisen oloinen treenaaja katsastamaan tekniikkasi, varmasti moni auttaa mielellään :)

Kun vain löytäisi näitä asiasta tietäviä treenaajia. Treenaan ns. kellarissa, jossa ei käy minun lisäkseni kuin muutama henkilö ja sattuvat olemaan harvoin samaan aikaan. Opiskelijabudjetille aika sopiva kun 55 euroa per vuosi.

Ja kiinnitä huomiota arkielämään, teetkö aina voimaa vaativan työn sillä vahvemmalla kädellä, kannatko aina esim. kauppakassit samalla kädellä? Itellä huomasin (teen varastohommia) että tulee vasemmalla tehtyä ne nostohommat ja oikealla se ohjausta ja tarkkuutta vaativa osuus, olen siis oikea kätinen. Ja tästä johtoen oli vasen puoli vahvempi. Sitten kiinnitin asiaan huomiota ja rupesien ihan tietoisesti tekemään molemminpuolisesti ja voimasuhteet tasoittuivat muutamassa kuukaudessa. Salilla ei tarvinnut kikkailla mitään.

Ite olen oikeakätinen ja vaikka oikea käsi on vahvempi niin silti se meinaa penkissä pettää ensin. Johtuu omalla kohdalla todennäköisesti selän kieroudesta ja lihasepätasapainosta. Lisäksi oikea olkapää on tullut eteen ja alas.

Mulla on myös sama ongelma, eli vaikka olen oikeakätinen niin parissa viimeisessä toistossa se jää jälkeen, eli pitää työntää ekaks vasen käsi suoraksi ja vasta sitten oikea. Jännä ilmiö.

edit: käsipainoilla tehdessä tätä ongelmaa ei ole.

Ei muuta kuin teet penkkiä käsipainolla jonkun aikaa. Siitä se heikompi käsi sitten ottaa kiinni vahvempaa, kun heikomman käden mukaan mennään toistot loppuun. Voit joskus yrittää jopa niin radikaalia tapaa, että otat heikompaan käteen pykälää raskaamman käsipainon. Ainakin koordinaatio paranee kun joutuu tasapainon kanssa taisteleen.

Itsellä on hieman samaa vikaa, mutta vasuri jämähtää tai joskus jopa menettää kontrollin yhtäkkiä vaikka oikea jaksaisi vielä toiston tai pari. Ja minulla asia tulee paremmin ilmi käsipainoilla (tasa-, vinopenkki ja olkapääpunnerruksessa).

Ottaa päähän kun ei tiedä missä vika. :wall:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
En väitä itseäni ammattilaiseksi mutta penkkityyli ollut aina hyvin kohdallaan. Tuollaiseen ei IMHO auta kuin rankasti painoja alas ja opettelet tekemään suoraan, kaveri kattomaan. Ja jos paino alkaa hyytyä niin annat hyytyä muttet päästä vinoon! Tuolleen tehny itse ja tuntuu pirun hyvältä tehdä puhtaasti, hyytyi tai ei.

Muuten jos asialle ei tee mitään niin jokusen vuoden päästä sun penkki on kaameeta katsottavaa. Olen kauhulla kattonu yhtä semmoista, ihan vahva kaveri mutta painon lisääntyessä alkaa kiemurtelu kun käärmenäyttelyssä :P

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom