Pekoni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saapas
  • Aloitettu Aloitettu
Jos nuo geeniteknologialla onnistuisivat kehittämään sian josta voi puristaa oliiviöljyä, niin ehkäpä tulisi itsekin siirryttyä syömään enemmän pekonia. Ikävä kyllä nykyisellään pekonin rasvoista suurikaan osa ei ole tyydyttymättömiä, joten ainakaan lisärasvaa en lähtisi sieltä ensimmäisenä hakemaan. Rypsi-, kala- ja oliiviöljypurkkeja kalistellessani haen siis nimenomaan ylimääräistä rasva-annosta muuten ruuasta saamani rasvan lisäksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Willie sanoi:
Jos nuo geeniteknologialla onnistuisivat kehittämään sian josta voi puristaa oliiviöljyä, niin ehkäpä tulisi itsekin siirryttyä syömään enemmän pekonia. Ikävä kyllä nykyisellään pekonin rasvoista suurikaan osa ei ole tyydyttymättömiä, joten ainakaan lisärasvaa en lähtisi sieltä ensimmäisenä hakemaan. Rypsi-, kala- ja oliiviöljypurkkeja kalistellessani haen siis nimenomaan ylimääräistä rasva-annosta muuten ruuasta saamani rasvan lisäksi.
Pekonin rasvoista nimenomaan suurin osa on tyydyttymättömiä rasvahappoja. ;)

Critter sanoi:
Pekonin rasvoista nimenomaan suurin osa on tyydyttymättömiä rasvahappoja. ;)

Näin taitaa olla. Tyydyttyneitä on silti suhteessa aivan liikaa, jotta eri rasvahappojen suhde olisi lähelläkään ihanteellista.

Willie sanoi:
Näin taitaa olla. Tyydyttyneitä on silti suhteessa aivan liikaa, jotta eri rasvahappojen suhde olisi lähelläkään ihanteellista.
Mutta esimerkiksi omega-3/omega-6 suhde on sianlihassa oliiviöljyä parempi. Mitä tarkoitat, että tyydyttyneitä on liikaa? Mistä sinä saat päivittäiset tyydyttyneet rasvahapposi?

Ennen kuin kiinnittää huomionsa omega-3 ja omega-6 rasvahappojen väliseen suhteeseen, kannattaa kiinnittää huomio myös niiden absoluuttisiin määriin, sekä tyydyttyneiden ja tyydyttymättömien rasvahappojen väliseen suhteeseen. Mikäli kaikki haluamansa omega-3 ja omega-6 rasvahapot ottaisi pekonirasvasta, tulisi samalla syöneeksi myös valtavat määrät tyydyttyneitä rasvahappoja. Tyydyttyneiden rasvahappojen liiallisen määrän aiheuttamista terveysvaikutuksista ei varmaankaan (toivottavasti) tarvi erikseen kertoa. Keho tarvii tietyn määrän tyydyttynyttä rasvaakin, mutta sen riittävyydestä ei lihaa syövän tarvi erikseen huolehtia.
Oliiviöljyn mainitsin tietenkin vain yhtenä esimerkkinä. Käytän itse lisäksi myös rypsi-, pellavansiemen- ja kalaöljyjä. Näin teen juuri mainitsemasi omega-3/omega-6 rasvahapposuhteen vuoksi.

Joo... Nii... Kyllä mulla joku käsitys on eri rasvahapoista. Ja just sen takia mie en tajua sitä itsestäänselvyyden astetta jolla edelleen eri rasvahapot arvotetaan totutun kaavan mukaan. Mutta eihän siinä... En mie nyt (enää ;) ) viiti joka ketjuun asiasta esitelmöidä, tietoa saa jokainen jos sitä haluaa hakea, tai ennenkaikkea haluaa kyseenalaistaa edellisen 30-40 vuoden ravitsemusopit. It's a free world.

Willie sanoi:
Tyydyttyneiden rasvahappojen liiallisen määrän aiheuttamista terveysvaikutuksista ei varmaankaan (toivottavasti) tarvi erikseen kertoa.
No kerrohan nyt sitten näistä haitoista? Missä, milloin ja miten todettu? Jos tyydyttyneet olisi niin perkeleestä, niin miksi n.95%:llä kansasta kolesteroliarvot paranee, kun laihdutetaan erittäin niukkaenergisillä dieeteillä? Jolloin siis n.50% energiasta saadaan tyydyttyneistä rasvoista?

Willie sanoi:
Keho tarvii tietyn määrän tyydyttynyttä rasvaakin, mutta sen riittävyydestä ei lihaa syövän tarvi erikseen huolehtia.
Kehon tyydyttyneen tarve vaihtelee todella paljon (lue rasvapolttoiset/hiilaripolttoiset lihakset). Tottakai elimistö valmistaa itse tyydyttynyttä rasvaa, mutta mielestäni olisi järkevämpää syödä suoraan tyydyttynyttä, kun esim. sydän sitä tarvitsee kuitenkin.

Willie sanoi:
Ennen kuin kiinnittää huomionsa omega-3 ja omega-6 rasvahappojen väliseen suhteeseen, kannattaa kiinnittää huomio myös niiden absoluuttisiin määriin.
Tässä olen kanssasi kyllä samaa mieltä.

Jäin miettimään puhummeko samasta asiasta ja väittelemme silti :) Olen siis sitä mieltä, että rasvaa tulee olla melko runsaasti ruokavaliossa. Olen myös sitä mieltä, että tyydyttyneitä rasvahappoja tulee saada tietty määrä ruuasta. En tainnut alussa lainata kohtaa jota ryhdyin alunperin kommentoimaan, joten on mahdollista että kirjoittamani teksti on ymmärretty väärin. Lähdin alunperin kommentoimaan tätä:

Cockton sanoi:
Olen tässä pimeissä kammioissa hiljaa ihmetellyt juuri tuota rasvalisien ottamista pullosta...

Kyse on siis nimenomaan noista absoluuttisista määristä. Käsittääkseni yleinen saantisuositus esimerkiksi omega-3:lle on noin 2,5g päivässä. Epäilen, että määrä on tarkoitettu kevyttä työtä tekevälle normaalipainoiselle ihmiselle, eli liikuntaa harrastavien tarve olisi suurempi. Tuollaisia määriä on kuitenkin vaikea syödä ilman pullosta otettuja rasvalisiä. Saadakseen 2,5 grammaa omega-3 rasvahappoja joutuisi vaikkapa paistettua pekonia syömään reilun kilon.
Pekonia voi siis mielestäni varsin hyvin syödä pieniä määriä, sitä voi hyvin käyttää tyydyttyneiden rasvahappojen lähteenä. Tämä ei kuitenkaan poista rasvalisien hyödyllisyyttä ja tarvetta.

Willie sanoi:
Jäin miettimään puhummeko samasta asiasta ja väittelemme silti :) Olen siis sitä mieltä, että rasvaa tulee olla melko runsaasti ruokavaliossa. Olen myös sitä mieltä, että tyydyttyneitä rasvahappoja tulee saada tietty määrä ruuasta. En tainnut alussa lainata kohtaa jota ryhdyin alunperin kommentoimaan, joten on mahdollista että kirjoittamani teksti on ymmärretty väärin. Lähdin alunperin kommentoimaan tätä:

Kyse on siis nimenomaan noista absoluuttisista määristä. Käsittääkseni yleinen saantisuositus esimerkiksi omega-3:lle on noin 2,5g päivässä. Epäilen, että määrä on tarkoitettu kevyttä työtä tekevälle normaalipainoiselle ihmiselle, eli liikuntaa harrastavien tarve olisi suurempi. Tuollaisia määriä on kuitenkin vaikea syödä ilman pullosta otettuja rasvalisiä. Saadakseen 2,5 grammaa omega-3 rasvahappoja joutuisi vaikkapa paistettua pekonia syömään reilun kilon.
Pekonia voi siis mielestäni varsin hyvin syödä pieniä määriä, sitä voi hyvin käyttää tyydyttyneiden rasvahappojen lähteenä. Tämä ei kuitenkaan poista rasvalisien hyödyllisyyttä ja tarvetta.
Niin siis toki minäkin käytän rasvalisää, kalanmaksaöljyä nimittäin, saa kätevästi D-ja A-vitamiinia luonnollisessa muodossa ja omega-3:sia myös. Kun ei joka päivä tule tuota kalaakaan syötyä. Lähinnä itse pohdin, mikä hyöty on korvata sianliha oliiviöljy+proteiiniruoka yhdistelmällä, jos ei pidä niitä minään namiruokina, mutta nauttii pekonista. Ravitsemuksessa kun ei ole oikein tutkittu noin tarkasti terveysvaikutuksia, lähinnä suuria suuntauksia.

Omat öljyt joita käytän: kalanmaksaöljy, oliiviöljy sekä kookosöljy. Näistä lähinnä kookoslöjyä ja kalanmaksaöljyä päivittäin. Oliiviöljyä salaatin päälle, jos tekee mieli, ja hetkellisen rahatilanteen sattuessa suoraan pullosta. Näiden lisäksi muut rasvanlähteeni ovat kaakaopavut, maito (voi, kerma jne.) sekä sianliha ja riista. Lisäksi silloin tällöin jotain pähkinöitä tjsp. herkutteluun.

Joo... Ja minä taisin määritellä sen "rasvalisän" huonosti, kun olisi ehkä pitänyt puhua lisärasvasta :) Kalaöljynapit toki ovat hyvä juttu, niitä vedin tuossa kesällä itsekin mPSMF:ää testatessa. Tarkoitin tuolla rasvalisällä sitä että muuten syödään vähärasvaista ruokaa ja sitten otetaan se rasva pullosta öljynä. Tässä en näe mitään järkeä ja kuitenkin täälläkin moni näyttää niin tekevän. Onko se sitten niin paljon helpompi laskea makroravinnesaantia vai mikä, mutta kyllä mä nyt mieluummin syön noi aineet oikeana ruokana kuin esim. se Halmeen hieno resepti: kaurahiutaleita, tonnikalaa ja omenasosetta sekaisin, "kun siitä saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita".

Tahtoo sanoa: monesti näyttää että se bodysafka on ihan täyttä paskaa eikä oikeata ruokaa nähnytkään. Vedetään purkkitunaa, raejuustoa ja sitten öljyä pullosta. Eihän siinä saahan sitä jokainen tehdä niin kuin haluaa mutta ite nyt kyllä mieluummin syön ihan kunnon ruokaa...

Voitaisiinko palata aiheeseen pekoni:worship: ?

Edelleenkin ollaan ketola, mistä syystä pystyn hyvällä omallatunnolla tekemään aterian, johon sisällytän lihapullia metsäsieni-pekonikastikkeessa.
Jälkiruoaksi grillikylkeä ja sydäri.
Koko hoito (n. 3-4 annosta kustantaa sen 10-11 €)
Sydäri tulee ikäänkuin kaupanpäälle.

Näyttää siltä, että useimmat pekoninystävät täällä käristävät viipaleensa pannulla. Kokeilkaapa vaihtelun vuoksi kypsentämistä uunissa, ts. siivut leivinpaperoidulle uunipellille. Rasva jää kivasti paperille lillumaan ja pekonista tulee taatusti rapsakampaa kuin paistamalla.
Emännän kanssa pidetään yleensä viikonloppuisin yksi pekoniaamiaispäivä, ts. paketti puoliksi. Kyllä ko. määrästä ainakin allekirjoittaneen pekoninhimo häviää viikoksi. Egut voi sitten paistaa vaikka oliiviöljyssä. Yleensä huijaan vielä itseäni vääntämällä satsin kevyttä marjarahkaa jälkkäriksi. Näin aamiainen on melkein terveellinen.. :jahas:

Misanthrop sanoi:
Näyttää siltä, että useimmat pekoninystävät täällä käristävät viipaleensa pannulla. Kokeilkaapa vaihtelun vuoksi kypsentämistä uunissa, ts. siivut leivinpaperoidulle uunipellille.
Tuossahan menee kaikki se herkullinen rasva hukkaan.

Halleluja!
Elämälle tärkeiden asioiden (mm. kaikki pekoniin liittyvä) kanssa ei aina tartte järkeillä.

Rasva vaan talteen, vaikka kahvikuppiin. Voi sitten myöhemmin käyttää kasvovetenä.

Tahaton emissio sanoi:
Halleluja!
Elämälle tärkeiden asioiden (mm. kaikki pekoniin liittyvä) kanssa ei aina tartte järkeillä.

Rasva vaan talteen, vaikka kahvikuppiin. Voi sitten myöhemmin käyttää kasvovetenä.
Kummallisia kasvovesiä sinulla, itse mielummin syön sen rasvan.

Viimeks eilen aamulla söin hotellin aamupalla. Tunkkasta. Maku on niin vahva et jos pekonia jossain ruuassa niin ei maistu muulta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom