Pekoni onkin kevyttä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kooma
  • Aloitettu Aloitettu
Iltalehdellähän oli pekonista just vähän juttua, mm. halvan ja kalliin pekonin eroa :D

http://www.iltalehti.fi/hintajalaatu/2010030611251087_l7.shtml
Tuosta nyt ei paljon irti saa, mutta idean.

Olenko mä nyt ymmärtänyt jotain väärin tästä, mutta kyllähän pekoniin nyt perinteisesti nimenomaan on kuulunut se rasva? Rasvatonta pekonia tuskin voidaan pekoniksi kutsua. Jos haluaa rasvatonta lihaa niin sitäkin on lihatiskeiltä saatavissa.

Iltaturhuus: "Yllätys oli melkoinen: keskimäärin kaksi kolmasosaa painosta katosi savuna ilmaan - tai oikeammin rasvana pannulle pyörimään"

Eli siis sitä pannulla olevaa rasvaa ei voi syödä ja ainoa pointti syödä lihaa on proteiini, rasva on aina hukkapainoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
risumies: joo tottakai kokonaisuus on se mikä ratkasee mut tarkotinki tol sitä että pekonin ja muutenkin "roskaruokien" kanssa se kokonaisuus on vaikeampi pitää järkevänä. Eli yleensä jos ihminen syö PALJON "roskaa" esim tässä tapauksessa pekonia siitä seuraa jotain huonoa. On se sitten liikasuolasta johtuvia haittoja tai painonnousun myötä tulleita haittoja. Tai jos henkilö syö runsaskalorista ruokaa mutta kalorimäärä ei nouse plussalle silloin ruuan suhteellinen määrä jää helposti pieneksi ja voi ilmetä puutteita vitamiinien yms. saannissa. Eli kun puhutaan nyt siitä kokonaisuudesta ja miten se riittää että kaikki on balanssissa niin sanoisin että se balanssi on helpompi pitää yllä ruokavaliossa ilman "roskaruokaa".Eli siis sen takia sitä sanotaan roskaruuaksi. Mut joo en jaksais täst enää kättä väntää. Syön itekki pekonii koska se on hyvää ja en sen enempää mieti tukkiiko se verisuonia vai ei, todennäköisesti ei kunhan muu ruokavalio ei perustu ravintoarvoiltaan samanlaiseen ruokaan.:piis:

No tästähän tuli kunnon vääntö :) Mut joo, taidan joku päivä paistella pekonit ja vielä piruuttani sitten ottaa ne paistonesteet talteen ja laittaa astiassa jääkaappiin. Silloinhan öljyn ja veden pitäisi erottua (kai?) ja jos näin on niin sitten punnitsen tuon pannulle jäävän öljyn määrän rapeaksi (tietenkin ainoa oikea tapa :D :D ) paistetusta pekonista ja ilmoittelen tänne. Eli jos tuota kerran tai kaksi viikossa paistelee ja muuten syö "järkevästi" niin ihan ok ruoka siis.

Pekonin mainion maun takana on suolan lisäksi rasva, jota on suuri synti haaskata pois. Itse käristän pekonin voissa, tulee vielä parempaa.

Nimenomaan rasva on tärkeässä osassa, rasva tirisee pannulle ja se paistaa itse lihan rapeaksi siis aivan kuten friteeraisi. Voita ei tarvitse ellei sitten pidä pekonirasvan ja voin sekoituksesta.

Joten: Onko teflonilla paistettu pekoni josta valutetaan rasvat veks ja vielä imeytetään viimeiset talouspaperiin sittenkin suunnilleen ok ruokaa jos vain makrojakaumaa katsotaan? Eli tohon mun 140g satsiin jäi laskujeni mukaan ilmeisesti "vain" n. 5g rasvaa. Hirveesti suolaahan noissa on mut jos pari kertaa viikossa haluais jotain hyvää illalla niin ei tää niin mahdoton vaihtoehto taida olla? Mun käsitykseni mukaan tossa ei varmaan ole vettä koska vesi ja öljy ei kai sekoitu ja se rasvaliemi mitä pannuun jäi oli ihan tasaista rasvan näköistä.

Sama ilmiöhän tapahtuu oikeastaan kaikkea lihaa paistaessa. On se neste kuitenkin enimmäkseen vettä ja muuta lihasnestettä, vaikka on siinä rasvaakin.
Tämä tieto on peräisin, kun luin joskus artikkelin kinkun paistamisesta...

Pekonissahan rasva on pääosin kiinteänä niissä valkoisissa kohdissa, jotka ovat fläsää. Eivätkä ne katoa paistettaessa.

Et taida kovin kokenut pekonin paistaja olla, jos silmät kirkkaina väität että pekonin valkoinen ja kiinteä rasva ei häviä paistamalla, voin kertoa että kyllä häviää!

Et taida kovin kokenut pekonin paistaja olla, jos silmät kirkkaina väität että pekonin valkoinen ja kiinteä rasva ei häviä paistamalla, voin kertoa että kyllä häviää!

Viikottain paistan eikä se minulla sen kummemmin häviä. Ruskistua saattaa.

Tässä on kuva paistetusta pekonisiivusta ja siinä näkyy hyvin tämä valkoinen fläsä paistamisesta hieman kellertävänä.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/NCI_bacon.jpg

Fotoshoppausta!!!

Mites näissä amerikan pekoni fileissä on rasvaa, ei ainakaa paljoo pitäis kai olla?

Amerikan pekoni paketista jäi painoa paistamisen jälkeen noin 70gr eli 100gr lähti rasvaa ja nestettä.

Kyllä siitä rasvaa löytyy ihan reilusti, mutta vähemmän reilusti mitä originaalista. Toisaalta rasvahan ei ole ongelma koska se poistuu paistettaessa lähes kokonaan jo originellistakin. Tuokin on ruottalaista lihaa mitä käyttävät amerikan pekoniin.

Tuotanoin, äsken paistelin iltatuimaan 140g Pirkan Pekonia pannulla jossa siis laskujeni mukaan olisi yhteensä ~34g rasvaa (paketin mukaan 100g sisältää 14g P, 1g HH, 24g R). Paistoin tietenkin ilman lisättyä rasvaa ja yllätys olikin että pannulle jäi paiston jälkeen puntarin mukaan yhteensä huimat 26g kiehuvaa rasvaa. Lisäksi imeytin osan pekonista tirsuvasta rasvasta vielä talouspaperiin (näitä en punninnut mutta kai sinne paperiinkin 5g ehkä meni?).

Joten: Onko teflonilla paistettu pekoni josta valutetaan rasvat veks ja vielä imeytetään viimeiset talouspaperiin sittenkin suunnilleen ok ruokaa jos vain makrojakaumaa katsotaan? Eli tohon mun 140g satsiin jäi laskujeni mukaan ilmeisesti "vain" n. 5g rasvaa. Hirveesti suolaahan noissa on mut jos pari kertaa viikossa haluais jotain hyvää illalla niin ei tää niin mahdoton vaihtoehto taida olla? Mun käsitykseni mukaan tossa ei varmaan ole vettä koska vesi ja öljy ei kai sekoitu ja se rasvaliemi mitä pannuun jäi oli ihan tasaista rasvan näköistä.

Tuli vaan niin yllätyksenä että siitä rasvasta sain pois noinkin ison osan että arvelin vaan julistaa muillekin pekonista pitäville mutta siitä toistaiseksi pidättäytyneille tätä iloa :)

Osa taitaa olla ihan nestettäkin, eli ei se kaikki pannulle jäävä ole pelkkää rasvaa. Mut kuitenkin, kyllähän siitä kevytpekonia tulee paiston jälkeen.

Hetken kun pitää tätä jälelle jäänyttä litkua siinä kuumalla pannulla niin eiköhän siitä kaikki vesi ole haihtunut pois. Ei vesi kuitenkaan kauaa jaksa hengailla pitkälti yli 100 asteen pannulla.

Pekonin koko tarkoitushan on että siinä on sekä lihaa että läskiä. Se läski ei kyllä lähde pois pekonista muuten kuin polttamalla pekoni täysin mustaksi jos silloinkaan. Kaapelin linkittämä kuva on just sellainen millaista pekonin pitäisi olla.

HAHAHAHA!!mikäs sä oot määrittelemään millast pekonin tulisi olla? eiköhän jokanen paista pekonin sellaseks ku ite tykkää. Esim ite paistan sen kyl niin perkuleen rapeeks ja ei se maku siit mihinkää oo ikin kadonnu

HAHAHAHA!!mikäs sä oot määrittelemään millast pekonin tulisi olla?
Mikäs tää nyt oli? Eiköhän jokainen nimenomaan ihan itse määrittele millaista sen pekonin tulisi omasta mielestä olla. En ainakaan löytänyt tosta Phantomasin viestistä kohtaa missä väitettiin, että kaiken pekonin pitäisi joka paikassa olla aina ja ikuisesti juuri tällaista. Ihan omasta mielipiteestä taisi olla kyse. Itsekin tykkään vähän vähemmän paistetusta. Olisko sellainen puolirapea eniten mun mieleen.

Jumalauta kun nykyajan "ravintoon perehtynyt" ihminen luulee että rasvaa voi vetää miten sattuu, vaikka tyydyttymätön rasva vain on terveellistä. Tyydyttynyttä, mitä pekoni sisältää, ei kyllä kannata vetää. Mutta jospa se jää pannulle :)

Kyllä taitaa olla niin, että sinä olet se nykyajan "ravintoon perehtynyt", joka uskoo sokeesti siihen mitä jossain lukee. Rasvat on epäterveellisiä, juo rasvatonta maitoo. Näinhän se oli.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom