FIGURE PRO Paula Ranta

Se mikä koiraa lenkittävän asiakkaan lähtökunto on, vaikuttaa cardio- ja ravintosuunnitelmaan.

Annan sulle esimerkin ja voit sitten kertoa, minkälaiset kalorit ja cardiomäärän suunnittelisit asiakkaalle.

Mies
Pituus 179
Paino 104
Ikä 34
Rasvaprosentti 29

Käy lenkittämässä koiraa yht. 2h päivässä. Käy salilla 3 kertaa viikossa. Tekee toimistotyötä.

Ole hyvä ja kerro kalorit ja laittaisitko cardiota tälle asiakkaalle vai riittääkö koiran kusetukset?

Eiköhän 2h LENKKI koiran kanssa joka päivä ole riittävä cardio. Selvästi kyseinen kaveri syö päin vittua, joten kalorit kuntoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se mikä koiraa lenkittävän asiakkaan lähtökunto on, vaikuttaa cardio- ja ravintosuunnitelmaan.

Annan sulle esimerkin ja voit sitten kertoa, minkälaiset kalorit ja cardiomäärän suunnittelisit asiakkaalle.

Mies
Pituus 179
Paino 104
Ikä 34
Rasvaprosentti 29

Käy lenkittämässä koiraa yht. 2h päivässä. Käy salilla 3 kertaa viikossa. Tekee toimistotyötä.

Ole hyvä ja kerro kalorit ja laittaisitko cardiota tälle asiakkaalle vai riittääkö koiran kusetukset?
Ei multa kysytty, mutta itse löisin nuo tiedot kalorilaskuriin ja lopputuloksena tuli ylläpitokaloreiksi ~2700kcal. Jos asiakas ei halua syödä vähemmän niin lisää cardiota ja jos taas ei halua lisää cardiota niin kaloreita alemmas. Molemmat ajaa samaan suuntaan, mutta jos on paljon tiputettavaa niin cardion lisääminen on periaatteessa parempi vaihtoehto ja kaloreita voi sitten pudotella myöhemmin. Toisaalta jos lisäcardio kiinnostaa kuin kasa kiviä, niin tuleeko sitä tehtyä?

Mies
Pituus 179
Paino 104
Ikä 34
Rasvaprosentti 29

Varmaan olisi hyvä tietää, mikä henkilön tavoite on, mitä hän syö ja miten paino kehittyy tällä hetkellä, ennen kuin alkaa treeni- ja ravinto-ohjelmia väsäämään?

Eiköhän 2h LENKKI koiran kanssa joka päivä ole riittävä cardio. Selvästi kyseinen kaveri syö päin vittua, joten kalorit kuntoon.
Oleellista on tietää mimmonen se lenkki on sykealueeltaan. Iso osa koiran kanssa ulkoilevista löntystelee koiran tahdin mukaan kännykkä toisessa kädessä jollon se 2h ei mene edes peruskunnon kohottamismielessä, hyvä että pitää kuntoa yllä. Sitten on nämä jotka menee sinne lenkille ittensä takia ja tietosesti nostavat tahtia, ja koira tulee mukana, siinä alkaa olla jo hajua cardiosta. Jos lenkitys pitää sisällään koiran reilua fyysistä aktivoimista tai tapahtuu esimerkiksi talvella auraamattoman kevyenliikenteenväylän ulkopuolella, niin voidaan puhua reilusta cardiosta joka ei kaipaa välttämättä lisukkeita. Toki tuossa pitää jo miettiä priorisointia, koska tuo on raskasta ja vaatii lepoa, joten pitää miettiä mitä muuta haluaa harrastaa.

Bisleyn viestissä ois tarvinnu olla lisäinfoa, jotta vois tehdä mitään tarkempia "analyyseja", mutta jos puhutaan pt-palveluja tarvitsevasta saliharrastusta alottelevasta ihmisestä, niin pituus 179 / paino 104 kertoo itselle siitä, että se 2h päivittäinen lenkkeily ei välttämättä ole kovin kummosta jolkottelua.

Ihan absurdi keskustelu, jokaisen asiakkaan tilannehan on tapauskohtainen jo mieltymysten ja tavoitten kannalta. Ei tuohon ole mitään vastausta. Ajankäyttökin ratkaisee aika paljon, kun vähentää vuorokaudesta yöunet , työpäivävän + mahdolliset matkat, tämä paljon puhuttu 2h ulkoilutusta, tunnin salitreenin ja tämän päälle kun hoitaa normi askareet niin varmaa vähän riippuu ihmisestä että onnistuuko priorisoimaan vielä lisää urheiluun vai karsiiko mielummin ruoasta.

Sivutolkulla taas asiaa mikä ei suoraan liity ketjun päähenkilöön mitenkään. Voisko joku perustaa ennemmin jonkun "lenkkeilytän koiraa" ketjun ja nää höpinät sinne ja Paulan kuulumiset tänne vain. Vai häh? Toki tuo Bisleyn esimerkkihenkilö oli kiinnostava kun about sama mitta ja paino oli itellä vielä pari kk sitten. Ikää tosin 15v enemmän. Jotta Bisley jos vois laittaa tähän ketjuun kun kerta offaria väännetään täysin palkein täällä niin vaikka "kaulasta alaspäin" kuvan ko asiakkasta ennen ja sit vaikka 6kk Bisleyn tapaamisen jälkeen. Näkisi minkälaiseen muottiin 179cm/104kg kaveri voi vääntyä puolessa vuodessa.

Tämä nyt ei liity enää millään tavalla alkuperäiseen kysymykseeni jossa siis kysyin että "miten se vaikuttaa kulutukseen jos lenkillä on koira mukana" siihen tuskin mitään vastausta olen saamassa kun vastauksessa joutuisit myöntämään että eihän se oikeesti mitään vaikuta.

Mutta vastauksena esittämääsi esimerkki tilanteeseen (vaikka alku tiedot on aika vajaat) niin lähtisin liikkeelle noin 3000kca muuttamatta mitään muuta ja tällä mentäisiin noin 2-3viikkoa painoa seuraten.
Tämän jälkeen kun meillä olisi ainakin lähelle tiedossa henkilön nykyinen kulutus alkaisin miettiä syömisiä ja liikkumisia tarkemmin.
Luultavasti kaikki vastaukset on joka tapauksessa jotenkin väärin 😂

2h kävelylenkki jokapäivä ei riitä ja hädintuskin ylläpitää peruskuntoa? Se on sellanen 12-15km normaalilla kävelytahdilla.. lähemmäs 100km viikkoon.. mitä vittua nyt taas🤦‍♂️. Ei ihme että suomesta ei kukaan pääse savolaista lähellekään.

2h kävelylenkki jokapäivä ei riitä ja hädintuskin ylläpitää peruskuntoa? Se on sellanen 12-15km normaalilla kävelytahdilla.. lähemmäs 100km viikkoon.. mitä vittua nyt taas🤦‍♂️. Ei ihme että suomesta ei kukaan pääse savolaista lähellekään.
Ei riitä,tuo koiran kans 2 tuntia kävely ei ole liikuntaa,Se ei ole mitään.
lisää sen lisäksi aamuun ja iltaan 1- 1½ tuntia tehokasta lenkkiä.Viis kertaa viikossa.,mieluiten kuus.
Heräät yöllä 04 koiraa kusettaan,se on 30min,sitten perään omalle "rasvanpoltto" lenkille 1-1½ tuntia ku ei vittu riitä mikään eikä rasva pala ku pitää syödä paljon että kehittyy...
Sitten aamupala 6.30 helvetin rumban jälkeen keskellä yötä.
Sit töissä 07-15.00,sen perään koiran kans lenkki 30min klo 15.30-->
Salille klo 18-19.30 + matkat, ja ei saatana pala rasva ku pt löi ruokaa niin paljon syötäväksi, niin "rasvanpolttolenkki" 1½ tuntia päin vittua kohdassa eli kaks tuntia salin jälkeen ku ei muulon ehi..voishan sitä tietenki herätä 03 käveleen pitemään lenkin aamulla....?
Sitten syömään,ei vitu...kello on 22.30 jo,ainii,se koiralenkki vielä mikä ei ole mitään kuulemma eli ulos vielä klo 23.00 se vie 30min,ei ole kuulemma liikuntaa vaan ihan tyhjän kans,....helvetin kyytiä nukkumaan 23.30,kello soi 4½ tunnin päästä ja sitten on uus hieno päivä taas eessä eli aamulenkille klo 04,ei riitä koirakävely.
Miksi saatana mulla on koira?
Millon minä elän ja näen muita ihmisiä ku pitää kävellä koko ajan että rasva palaa ,alkaen keskellä yötä jatkuen myöhään yöhön..
Miten saatana se savolainen,suomalainen bodauksen ferrari johon verrattuna muut suomalaiset bodarit,jiipeetä lukuunottamatta,ovat vaan ralliautoja,ei kävelly ollenkaan vaan lepäs kokoajan ja minä marssin ko muukalaislegioonassa... MIKSI!!!????
Tämmöstä paskaa se elämä sitten on.Kävele,marssi hikipäässä oikeen sydämmesi pohjasta että saat syödä enemmän.

Eikä ole melkosen idiootti pt joka tuomosta tekee asiakkaalle?

Viimeksi muokattu:
Ei riitä,tuo koiran kans 2 tuntia kävely ei ole liikuntaa,Se ei ole mitään.
lisää sen lisäksi aamuun ja iltaan 1- 1½ tuntia tehokasta lenkkiä.Viis kertaa viikossa.,mieluiten kuus.
Heräät yöllä 04 koiraa kusettaan,se on 30min,sitten perään omalle "rasvanpoltto" lenkille 1-1½ tuntia ku ei vittu riitä mikään eikä rasva pala ku pitää syödä paljon että kehittyy...
Sitten aamupala 6.30 helvetin rumban jälkeen keskellä yötä.
Sit töissä 07-15.00,sen perään koiran kans lenkki 30min klo 15.30-->
Salille klo 18-19.30 + matkat, ja ei saatana pala rasva ku pt löi ruokaa niin paljon syötäväksi, niin "rasvanpolttolenkki" 1½ tuntia päin vittua kohdassa eli kaks tuntia salin jälkeen ku ei muulon ehi..voishan sitä tietenki herätä 03 käveleen pitemään lenkin aamulla....?
Sitten syömään,ei vitu...kello on 22.30 jo,ainii,se koiralenkki vielä mikä ei ole mitään kuulemma eli ulos vielä klo 23.00 se vie 30min,ei ole kuulemma liikuntaa vaan ihan tyhjän kans,....helvetin kyytiä nukkumaan 23.30,kello soi 4½ tunnin päästä ja sitten on uus hieno päivä taas eessä eli aamulenkille klo 04,ei riitä koirakävely.
Miksi saatana mulla on koira?
Millon minä elän ja näen muita ihmisiä ku pitää kävellä koko ajan että rasva palaa ,alkaen keskellä yötä jatkuen myöhään yöhön..
Miten saatana se savolainen,suomalainen bodauksen ferrari johon verrattuna muut suomalaiset bodarit,jiipeetä lukuunottamatta,ovat vaan ralliautoja,ei kävelly ollenkaan vaan lepäs kokoajan ja minä marssin ko muukalaislegioonassa... MIKSI!!!????
Tämmöstä paskaa se elämä sitten on.Kävele,marssi hikipäässä oikeen sydämmesi pohjasta että saat syödä enemmän.

Eikä ole melkosen idiootti pt joka tuomosta tekee asiakkaalle?
Nimenomaan. Ajatella kuinka PASKASSA kunnossa se koira on, suorastaan eläinrääkkäystä. Eihän "koiran kokoiselle" koiralle riitä 100km viikossa alkuunkaan. Nyt tajusin vasta että miksi hieman makailee ja huilaa pitemmän lenkin jälkeen, se on rapakunnossa ja vittuuntunut että tässäkö mun lenkki oli?. Jatkossa naapuri käyttää toiset 2h päivässä ja niiden Berni alkaa käymään 6 tuntia. Kohta on tikissä. Ensivuonna juoksee Tour de france pyöräilijöiden perässä.

Itsekin hiukan ihmettelen jollei 50-100km kävelyä viikossa kävelyä lasketa peruskestävyysharjoitteluksi. Oikeasti epäilen että hyvin harva voimailija, kehonrakentajista nyt puhumattakaan, tekee noin paljon pk:ta. Ja mitä kaloreiden palamiseen tulee, niin rauhallinenkin kävely kuluttaa n. 250 kcal / h eli tässä tapauksessa siis 500kcal / lenkki eli yht. 3500kcal / vko. Kyllä sillä merkitystä on.

Niinkö luulet? 😂

No todellakin. Ite lenkitän koiraa 3-4 kertaa viikossa tunnin ajan, 5-6km kertaansa ja tämä on ainoa cardio "treeni". Ihan hyvin pysyy paino kontrollissa. Jos tuon määrän nelinkertaistaisi niin saisi lappaa ruokaa naamaan ihan kunnolla, jos meinaa pitää painon samana.

Itsekin hiukan ihmettelen jollei 50-100km kävelyä viikossa kävelyä lasketa peruskestävyysharjoitteluksi. Oikeasti epäilen että hyvin harva voimailija, kehonrakentajista nyt puhumattakaan, tekee noin paljon pk:ta. Ja mitä kaloreiden palamiseen tulee, niin rauhallinenkin kävely kuluttaa n. 250 kcal / h eli tässä tapauksessa siis 500kcal / lenkki eli yht. 3500kcal / vko. Kyllä sillä merkitystä on.
Kaikkihan riippuu siitä millä sykealueilla treeni tehdään. Ainakin itsellä mahdotonta kahden koiran kanssa päästä edes pk sykkeille ja välttävästi onnistuu, jos yhden koiran kanssa lähtee tosissaan painamaan. Uskon kyllä, että monella bodarilla sykkeet nousee pk alueelle myös koirien kanssa, kunhan vain itse vie niitä koiria eikä toisinpäin milloin homma menee jatkuvaksi stoppailuksi

Aika moni bodari kuvittelee olevansa paljon kovemmassa aerobisessa kunnossa mitä oikeasti ovat. Perustelevat asian sillä että jalkapäivä kestää 3 tuntia ( josta treeniä 20 min ). Karusti on huomattu miten hyväkuntoiseksi itseään kutsuvat bodarit ovat todella rapakunnossa kun lähdetään oikeasti tekemään jotain. Nyrkkeily treeneissä on käynyt bodareita kokeilemassa. Aika moni ei ole jaksanut edes yhtä 2 min sparri erää. Minuutin kohdalla täytyy lopettaa. Vahvamies lajeissa myös näyttää tosi pahalta. Säkin kannossa yksi 20m kanto niin menee 10 min että palautuvat siitä. Eräs taas oli hoplopissa lapsia vahtimassa niin näytti että sydän leikkaa kiinni ihan koska tahansa. Tämä ei ole vittuilua bodareille. Halusin vain huomauttaa ettei salilla kyykkääminen tarkoita että aerobinen kunto on rautaa.

Aika moni bodari kuvittelee olevansa paljon kovemmassa aerobisessa kunnossa mitä oikeasti ovat. Perustelevat asian sillä että jalkapäivä kestää 3 tuntia ( josta treeniä 20 min ). Karusti on huomattu miten hyväkuntoiseksi itseään kutsuvat bodarit ovat todella rapakunnossa kun lähdetään oikeasti tekemään jotain. Nyrkkeily treeneissä on käynyt bodareita kokeilemassa. Aika moni ei ole jaksanut edes yhtä 2 min sparri erää. Minuutin kohdalla täytyy lopettaa. Vahvamies lajeissa myös näyttää tosi pahalta. Säkin kannossa yksi 20m kanto niin menee 10 min että palautuvat siitä. Eräs taas oli hoplopissa lapsia vahtimassa niin näytti että sydän leikkaa kiinni ihan koska tahansa. Tämä ei ole vittuilua bodareille. Halusin vain huomauttaa ettei salilla kyykkääminen tarkoita että aerobinen kunto on rautaa.

Kuvitteleeko oikeesti kovinkaan moni🤔

Ainakin kaikki ne bodarit (ja voimailijat myös) joita itse tunnen kyllä tiedostavat että ei heidän airobinen kunto kovin kummonen ole.
Ja miten se voisikaan olla jos sitä ei koskaan treenaa ja vaikka treenaisikin niin "liika" lihasmassa pitää kyllä huolen että ei sitä kummoista tule.

Se varmaan vähän riippuu miten sen koiran kanssa lenkkeilee? Vuosia sitten saksanpaimenkoiran kanssa lenkit oli suurimmalti osin luokkaa koiralla lenkin alussa viitisen minuuttia vapaata kävelyä tehdä kuset ja paskat jne, jonka jälkeen n. 30 min vieressä kävellen n. 6 km/h vauhtia ja sitten taas koiralla hetki vapaata menoa ja 30 min taas vierellä ja loppulenkissä pidempi vapaa jakso. Kyllä siinä ihan hyvin kulutusta tuli itsellekin. Nykyään taas staffin kanssa lenkit on sellaista löntystelyä, että niitä ei ainakaan voi laskea "treeninä". Mutta kyllä sen koiran kanssa ihan samalla tavalla kulutusta saa kun laittaa vaan jalkaa eteenpäin oli koiraa tai ei.

Kuvitteleeko oikeesti kovinkaan moni🤔

Ainakin kaikki ne bodarit (ja voimailijat myös) joita itse tunnen kyllä tiedostavat että ei heidän airobinen kunto kovin kummonen ole.
Ja miten se voisikaan olla jos sitä ei koskaan treenaa ja vaikka treenaisikin niin "liika" lihasmassa pitää kyllä huolen että ei sitä kummoista tule.
Mahdoton sanoa kuinka moni. Tarkoitin että tasaisin väliajoin törmää sellaisiin. Varmasti on enemmän niitä jotka tiedostavat kuntonsa.

Silläkin uhalla että trollaat:

Mistäs se aineenvaihdunta tietää miksi lihakset jännityy ja syke nousee?

Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta, oli mennyt ohi kokonaan tämä, kun et lainannu mun viestiä.

Lähdetään siitä, että punttien nostelu ei oikeasti ole ihan älyttömän kuluttavaa. Greg Doucette sanoo polttavansa erittäin intensiivisessä jalkatreenissään hieman yli 300 kcal.
No joka tapauksessa, kun ihmisen energian kulutus nousee, tapahtuu kaksi asiaa. Ihmisen hengitys tihenee ja lämpötila alkaa nousemaan. Jälkimmäiseen luonto on meille kehittänyt poikkeuksellisen tavan viilentää hikoilemalla. Jos mä meen tekee 10 kovaa kyykkysarjaa niin mulla ihan vuoren varmasti on jo niin hiki, että paidan kaulus kastuu ja hengitys on ainakin viimeisten sarjojen jälkeen melkoista puuskuttamista. Sen sijaan ainakin mä pystyn helposti jännittämään kaikki mun jalkalihakset, pohkeet ja takareidet mukaan lukien niin kovaa kuin pystyn kymmenen kertaa peräkkäin juurikaan hengityksen tihentymättä, saatikka että mulle tulisi yhtään hiki. Pystyn tämän vieläpä toistamaan minuutin palautuksilla kymmenen kertaa, eikä mulla edelleenkään ole hiki tai juurikaan tihentynyt hengitys.

Mut jos oot sitä mieltä, että trollaan niin missä ikinä oletkaan, mä tuun sinne omalla kustannuksellani. Me pistetään molemmat 2000 euroo kyykkypaikan eteen ja mä alan tekee 10x10 kyykkyä minuutin palautuksilla. joka kerran ku mä teen yhden toiston kyykkyä, sä jännität kaikki sun jalkalihakset äärimmilleen istuma-asennossa. Mä olen ihan varma, että mulla on ton suorituksen jälkeen paidan kaulus märkä, mut jos sulta putoo yksi ainoa hikitippa nokan päästä niin sä viet koko potin. Tai tietysti myös siinä tapauksessa, että mulle ei tule yhtään hiki. Mutta jos sä et kykene niin paljon aiheuttamaan energiakulutusta jännittämällä jalkojasi, että sulla edes yksi ainoa hikitippa putoo nokasta niin mä vien ne rahat mennessäni. Toki tämä sama haaste koskee myös @enthy ä. Nyt voit tyhmältä trollilta viedä kaks donaa helppoa rahaa pois, niin ei tarvii siellä paskahousu-puskajussina piilotella.

Joten vastauksena sun varsinaiseen kysymykseen, en tiedä mistä se aineenvaihdunta sen tietää. Mutta suorituksessa, jossa ei edes ihan älyttömästi kulutus vielä nouse, niin lämpötila, syke ja hengitys kyllä tihenee. Mutta jos ei päästä edes lähelle niitä fysiologisia tapahtumia, mitä kyykyssä tapahtuu niin ei se voi kovin hemmetisti vaan kuluttaa. Ja edelleenkään, siinä ei massaa siirry yhtään mihinkään, joten miten se voisikaan kovin kuluttavaa olla. Aika simppeleitä perusjuttuja, kun ei kaikenmaailman hörhöjä usko, vaan käyttää vähän omaa järkeä ja päättelykykyä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom