Patti kainalossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
protsku sanoi:
Mitäs nää rasvamöykyt oikein on?

Rasvapatit on just nimensä mukaisesti ihrapalleroita. Tavallaan hyvänlaatuinen paikallinen "rasvakasvain". Kerran olin katselemassa, kun äijältä poistettiin nyrkinkokoinen patti olkapäästä.

Toinen vaihtoehto ihonalaiselle patille on ns. aterooma, joka on käytännössä tukkeutunut talirauhanen, joka kasvaa ja tekee kivan patin ihon alle, yleensä jotain herneen kokoluokkaa. Sisällä julmetun pahanhajuista möhnää. Lähtee pois siinä missä rasvapattikin.

protsku sanoi:
Toisesta kainalosta muuten löytyy sellainen finnimäinen tappi joka on ollut siinä jo pari vuotta, kasvaa pituutta ja ärsyyntyy helposti jos ihoa kuivaa liian reippaasti pyyhkeellä suihkun jälkeen. Pystyykö lääkäri poistamaan tällaisen ja mitähän operaatio maksaa?

Siis "varren" päässä oleva finni/patti? Skin tag varmaankin, jos se sellainen on, niin poistossa kestää noin 1,5 sekunttia (saksilla varresta poikki).

Jos taas ei ole skin tag, niin varmaan pitää veitsen kanssa napata pois ja siinä se varmaan irtoaa kuin luomikin.

Patti ottas

TJJ sanoi:
Toinen vaihtoehto ihonalaiselle patille on ns. aterooma, joka on käytännössä tukkeutunut talirauhanen, joka kasvaa ja tekee kivan patin ihon alle, yleensä jotain herneen kokoluokkaa. Sisällä julmetun pahanhajuista möhnää. Lähtee pois siinä missä rasvapattikin.

Mulla on keskellä ottaa tollanen aterooma. Terveyskeskukses leikkasivat sen ja sanoivat, että ei välttämättä auta tulee uudestaan. Niin tulikin! Mulla on pystytukka ja aika Urpoa kun patti töröttää hiuksissa!
Jostain kuulin, että pitäisi katkaista joku rauhasen juuri, ettei uusisi. Onko kellään tämän palstan "lekurilla" tietoa asiasta?
Vai olenko sarvi otassa koko ikäni?

Minäkin ravasin lääkäreissä ja söin monet antibiottikuurit, kun huomasin samaan aikaan patin kaulassa kun tämä NHL-kiekkoilija sairastui imusolmukesyöpään. Muistaakseni 5 eri antibiottikuuria vetelin ja tuossa se patti on vieläkin yli kymmenen vuotta patin huomaamisesta. Ei noista pateista ja muhkuroista kannata liikaa huolta kantaa. Minulla se tosin on vain normaali herneen kokoinen imusolmuke joita löytyy joka puolelta, joten ihmettelen kuinka lääkärit eivät heti todenneet sen olevan vaaraton ja normaali.

KitWalker I sanoi:
Mulla on keskellä ottaa tollanen aterooma. Terveyskeskukses leikkasivat sen ja sanoivat, että ei välttämättä auta tulee uudestaan. Niin tulikin! Mulla on pystytukka ja aika Urpoa kun patti töröttää hiuksissa!
Jostain kuulin, että pitäisi katkaista joku rauhasen juuri, ettei uusisi. Onko kellään tämän palstan "lekurilla" tietoa asiasta?
Vai olenko sarvi otassa koko ikäni?

Aterooma on siitä paska, että vaikka on helppo poistettava sinänsä, niin se tosiaan voi uusia ja vähän semmonen fiilis mulle on tullut, että se on aika pitkälle tuurista kiinni uusiiko vai ei, ilmeisesti jos aterooman saa "täydellisesti" poistettua, niin ei pitäisi helposti uusia, mutta se on sen verran hankala sanoa, onko poisto tapahtunut täydellisesti, että varma ei voi koskaan olla, jos ei sentin marginaalilla revi pois..

Otsa on kumminkin sen verta näkyvä paikka, että ihan hirveitä toimenpiteitä siihen ei oikein viitsi tehdä. Ikävä, jos on iso arpi, ja vielä ikävämpi jos se kiristää sen verran, että naama ei ole oikein symmetrinen. Vaikka pattikin sinänsä on ikävä.

vinyylisarja sanoi:
joten ihmettelen kuinka lääkärit eivät heti todenneet sen olevan vaaraton ja normaali.

Siksi, koska heti sitä ei voi varmuudella sanoa vaarattomaksi ja normaaliksi.

Mitäs sitten, jos olisi sanottu heti vaarattomaksi ja normaaliksi, ja olisikin ollut jotain muuta?

imusolmukkeet ovat turvoksissa useista eri syistä. allergiat, piilevät tulehdukset, homealtistus jne voi aiheuttaa paikallista imusolmukkeiden turvotusta. hyvänlaatuiset imusolmukeet ovat usein liikkuvia näprätessä, kun taas pahanlaatuiset kiinteitä, alustassaan kiinni olevia. pääsääntöisesti siis.

kävisin näyttämässä tuollaista pattia jos se ei katoa parin kuukauden sisällä. kainalossa ollessaanhan se voi ärsyttää/ärtyä mekaanisesta hankauksesta, joten vaikka se olisi tyystin hyvälaatuinen niin poistokin voi tulla kyseeseen...

Kiitti

TJJ sanoi:
Aterooma on siitä paska, että vaikka on helppo poistettava sinänsä, niin se tosiaan voi uusia ja vähän semmonen fiilis mulle on tullut, että se on aika pitkälle tuurista kiinni uusiiko vai ei, ilmeisesti jos aterooman saa "täydellisesti" poistettua, niin ei pitäisi helposti uusia, mutta se on sen verran hankala sanoa, onko poisto tapahtunut täydellisesti, että varma ei voi koskaan olla, jos ei sentin marginaalilla revi pois..

Otsa on kumminkin sen verta näkyvä paikka, että ihan hirveitä toimenpiteitä siihen ei oikein viitsi tehdä. Ikävä, jos on iso arpi, ja vielä ikävämpi jos se kiristää sen verran, että naama ei ole oikein symmetrinen. Vaikka pattikin sinänsä on ikävä.

Kiitti tiedosta. Taas saatiin apuja pakkotoistosta!

Ai niin.. Kaulalla oleva hyvälaatuinen imusolmuke, varsinkin jos on hieman kaulan "takaosassa" kannattaa jättää rauhaan, eikä vaatimalla vaatia sen poistoa. Sen vierestä/läpi menee hermo, joka hermottaa trapeziusta ja sitä kun menee sörkkimään, tuloksena on siltä puolelta halvaantunut trapezius.

Mulla oli korvan takana syntymästä asti. Joka kasvoi kun minäkin kasvoin :D Sitten se leikattiin pois pari kertaa ja annettiin sädehoitoa jottei enää kasvaisi. Ei ole enää kasvanut.

skin tag

TJJ sanoi:
Siis "varren" päässä oleva finni/patti? Skin tag varmaankin, jos se sellainen on, niin poistossa kestää noin 1,5 sekunttia (saksilla varresta poikki).

Minulta leikattiin kyseinen patti kainalosta noin vuosi sitten. Kyseinen lääkäri yritti leikata useamman kerran tätä pattia pois. Valitteli vain, että onpa tylsät sakset :D. Jos on kyseisestä vaivasta kysymys, niin suosittelen jonkinlaista puudutusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on kanssa ollu....

Mul oli 3 vuotta sitten hirveen kokonen patti (noin tennis pallon kokoinen). Kävin terveyskeskuksessa ehkä 5 kertaa, joka kerta ne poisti sieltä "nestettä" ja verta... Aina tuli patti takas...
Sitten sain lähetteen leikkaukseen missä se sit lopullisesti poistettiin... Oli kuulemma hyvänlaatuinen verisuoni kasvain... Enää ei vaivaa yhtää!!

Multa leikattiin pari vuotta sitten kainalosta patti. Useita kuukausia myöhemmin sain sitten vastauksen, että rasvapattihan se oli ollut. Alue on edelleen arka kainalosta jos sitä painelee.
Aika paljon taitaa olla siellä sisäpuolella arpikudosta, mutta pakkopa sen kanssa on elää, eikä se kauheena haittaa normaalia elämää. Mitä nyt tuon kainalon hiki haisee vähän vahvemmasti kuin toisen, mutta dödöllä se korjaantuu.

Itellä ilmaantui tänään herneen kokoinen pieni patti kainaloon. Mahtaiskohan johtua siitä että mulla on ollut tässä nyt tämmöne joku flunssavirus tms yli pari viikkoa ja sen takia hormonitasojen laskusta tms johtuu?

mulla on ollu ainaki 2 vuotta isoja imusolmukkeita + rasvapatteja kaulassa, nivusissa ja kainalossa. lääkärit on kattonu eikä mtn ole. toisilla ne vaan on isoja luonnostaan.

ei monestikkaan kannata huolestua pikku pateista, seurailee pari päivää ja jos ei ala häipymään niin käy lääkärissä näyttämässä...
se voi olla ärtynyt imusolmuke tai normaali rasvapatti...
ei kannata hirveesti härppiä sitä, vaan antaa sen olla rauhassa...

Fighter69 sanoi:
ei monestikkaan kannata huolestua pikku pateista, seurailee pari päivää ja jos ei ala häipymään niin käy lääkärissä näyttämässä...
se voi olla ärtynyt imusolmuke tai normaali rasvapatti...
ei kannata hirveesti härppiä sitä, vaan antaa sen olla rauhassa...

tuo unohtu vielä sanoa.

itekkin räpläsin niitä pitkin päivää "onko ne kasvanu" "apua apua" , no totta munas ne ärty siitä vaan.

itelläkin on patti tälläkin hetkel leuan alapuolella kaulas. ja lääkäri laitto ultraääneen ja sano että se vaan joku turvonnu imusolmuke tai jotain et ei mitenkään vaarallinen..ja juurikin niin kun on sanottu antaa olla vain niin se varmaan häviiää.

Jepujee sanoi:
itelläkin on patti tälläkin hetkel leuan alapuolella kaulas. ja lääkäri laitto ultraääneen ja sano että se vaan joku turvonnu imusolmuke tai jotain et ei mitenkään vaarallinen..ja juurikin niin kun on sanottu antaa olla vain niin se varmaan häviiää.

mul o ollu leukaluun vieres n 5 vuotta sama imusolmuke, eipä tuo häviä

joo. kyllä tollanen oli vatsassa. se oli joku arterooma tai joki emt. mut kumminkin ekaks oli herneen kokonen patti ja tulehtu niin sit oli kananmunan kokoseks. ihan helkutin kipee oli. lääkärissä käytiin ja sillä siitä päästiin.:rolleyes:

Itellä huomasin viikko sitte sellassen sormenpään kokosen patin oikeassa kainalossa. Huomenna olis tarkotus käyä näyttämässä sitä lääkärille, ku siitä on tullu melko kippee.
Oon näyttäny myös joskus lääkärille samantyylisiä patteja jotka on molemmilla leuan alla molemmilla puolilla, mut lääkäri vaa vähä sörkki niitä ja sano et ei oo mitää vakavaa:)

Suositut

Back
Ylös Bottom