.punakylkirastas sanoi:niin minuakin kiinnostais tuo että kannattaako noissa viljatuotteissa katsoa sitä protsku määrää, pastoissa, hiutaleissa, leivissä tms..?
eilen juuri katseli pastapusseja kaupassa ja niiden tuoteselosteita, niin ainakin kaurapastassa oli enemmän protskuu kuin ruispastassa? Mutta itse oon ymmärtänyt että ruispasta on suositeltavampaa, onko näin?
kannattaisiko siis kiinnittää enemmän huomiota rasvan & sokerin määrään?
Ja tarkennukseksi en ole diettaaja ;).
Parasta dieettaus ruokaa ehdottomasti on riisi ja mitä tummempaa ja täysjyväisempää se on, niin sitä parempaa. Mutta massa kaudella ei niin väliä vetääkö pastaa, riisiä vai perunaa, kun kaloreita kuiteski saatava. Riisi on pidempää ja hitaampaa kuin pasta ja peruna, joten se soveltuu parhaiten diettailuun. Mutta ei se niin pilkulleen ole, jos ei mihinkään kisoihin ole menossa. Itse aloitin pastalla ja perunalla, sitten siirryin perusriisiin ja lopulta täysjyväriisiin. Tällöin kalorit putoaa ja silti voi syödä yhtä paljon. Tämä siis vinkki dieettaajalle. Sinuna katsoisin vain riisistä ja pastasta niiden kaloriarvot, sillä hiilareita on suht samanverran ja protskujakin vain nimeksi. Proteiini arvot sitten katsotaan kun on kyseessä kana, kalkkuna, liha tai kala. Ja mitä tulee eri pastoihin, niin suosittelen niissä kaurapastaa, koska rukiin saa parhaiten ja kevyiten kunnon oululaisen ruisviipaleista. Kysy ihmees lisää jos joku jäi epäselväksi:D