Yläasteikäisenä sukulaisella renkinä maatilalla hommissa. 100mk/vko ja töitä 7 päivää viikossa. Työpäivät alkoi aamulla puoli kuusi ja loppui illalla klo. 20 - 22 (rehun teon aikaan), heinän teon aikaan päivät oli vähän lyhyempiä. Eipä tuosta kannata paljoa tuntipalkkaa laskea...Töissä olin monena kesänä, mutta vain viimosesta kesästä sain "palkkaa". Yleensä olin töissä n. kuukauden/kesä.
Hommat oli aamulla hoidella lehmien lypsyä, syöttöä yms. Aamutöiden jälkeen alkoi rehun ajo aumaan, kuormat leviteltiin talikolla eli käsin (mieto homma, meni tunti/kuorma) jne. Päivän jälkeen oli iltatöiden vuoro. Samat rutiinit, kuin aamulla, paitsi lehmät piti hakea kilometrin päästä laitumelta jalkaisin.Iltatöiden jälkeen tehtiin puusavottaa yms., jos sellaista tehtävää oli. Heinätöiden aikaan tehtiin luonnollisesti heinää ja sadetta kun joka kesä riitti, niin heinä kuivatettiin seipäillä ja seipäillehän ne heinät laiteltiin hangoilla
Maatila oli kunnon "old school", ja tilan ainoat koneelliset "high tech" investoinnit olivat siirreltävä käsin käytettävä lypsypumppu ja automaattiset juotto astiat lehmille.
Mieleenpainuvin kohokohta oli, kun siirrettiin Enon kanssa täysikasvuinen sonni navetasta ulos liekaan (sonnit liikkuu pakotettuna jarrut päällä) ja kun tämä huomasi olevansa ulkotiloissa, otti aikamoiset kilarit. Saatiin hätäseen sidottua se traktoriin kiinni, niin rauhottumiseen asti sai pelätä et se kaataa sen traktorin siinä riehuessaan, kun se sen aina kahdelle renkaalle sai kallistettua
Mukavaa oli olla töissä, mutta enpä ole koskaan huonommilla palkoilla kirjaimellisesti raatanut
Tosin auttaahan se, että "pomo" ei ollut mikään kusipää ja muutenkin olin kuin kotonani siinä ympäristössä.
Sen jälkeen huonoin palkkani valmistuneena ammattiin ja vielä koulutusta vastaavissa töissä, on ollut 7.1€/tunti, mikä mielestäni työhön suhteutettuna aikasta perseestä....Nyt opiskelun ohella vähän yli 10€/tunti, ihan siedettävä.