Toi on muuten totta, että kuinka hemmetin vaikea asiasta olisi huomauttaa jotenkin järkevästi, jos tarvetta olisi. Mun käsityksen mukaan kaikilla naisilla taitaa olla enemmän tai vähemmän vartioiva asenne omaa ulkomuotoa kohtaan, eli siitä ei niin vain huomauteta... ja varmaan miehilläkin, mutta ehkä hieman eri tavalla. Käytännössä todennäköinen seuraus siitä, että huomauttaa ylipainoiselle naiselle laihduttamisesta, olisi vain entisestään masennuksen muodossa lisääntyvä sulkeutuminen sohvannurkkaan ja suklaan mussuttaminen. Siitä muodostuu eräänlainen häpeän kierro, jota henkilön voi olla itsensä vaikea katkaista. Mitä neuroottisempi naisen suhtautuminen on omaan vartaloon, sitä herkemmin hän luultavasti kuuntelee kaikenlaisia vihjeitä.
Kerron esimerkin eräästä naishenkilöstä, jonka kautta olen aikanaan hyvin tutustunut ilmiöön... Siis alkujaan jo ihmettelin sitä, kun henkilö useasti muistutti mulle, että hänellä on paksut reidet ja pylly, joten tietynlaiset vaatteet eivät sovi hänelle. Siis mä en käsittänyt mitä paksua niissä oli, henkilö painoi jotain luokkaa 49 kiloa ja ei todellakaan ollut lihava... Vasta myöhemmin homma alkoi valjeta, kun hän kertoi sukulaisnaisistaan, jotka itse olivat lihavia ja aina saunassa muistivat muistuttaa, kuinka tällekin tytölle kävisi samoin "kun olet samaa mallia kuin he, että peppu ja reidet leviää... päärynä sinustakin vielä tulee". Henkilön oma äiti oli himolaihduttaja, jolle myös oli suuri ongelma tämä päärynämuotoisuus, joka uhkaa jos vähänkin lihoo. Mietin ko. henkilöä tämän keskustelun perusteella ja totean vain, että mä en haluaisi olla se henkilö, joka hänen joskus ehkä lihoessa huomauttaa asiasta... Seurauksena voisi olla, että vuosikausia kätketyt vihat räjähtäisivät arvaamattomin seurauksin.
Mietin vielä, että mikä meille miehille olisi vastaava arka paikka kuin mitä naisille on lihominen... Ehkä lihasten puute ja pippelin pituus. Toiselle ei voi hirveästi mitään (ellei harrasta tiger pumpingia
) ja toinen taas toimii mulle ainakin motivaattorina treenaamiseen. Tiedän, että olen ihan naru verrattuna moniin, mutta en ole katkera toisten lihaksista... Jos joku sanoisi "ei sustakaan päällepäin näkisi, että olet salilla käynyt", niin reaktoi olisi kai lähinnä, että "ehkä sit parin kolmen vuoden päästä kehtaan käyttää hihatonta
", mutta tuskin sitä lopettaisi treenaamista ja painuisi ryyppäämään