Pari kysymystä liikkumisestasi...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Epämääräistä avautumista näin aamulla huonosti nukutun yön jälkeen...

Puntinkolistelun perään olen nyt alkanut sotkemaan kuntopyörää sen 20-25min (erään lähes gurun asemassa olevan pakkispotarin innottamana) toiveena rasvan hiljainen tiristely. Juu, ja tiedän että aamulla olisi paree tehdä jne. mutta ei vaan irtoa. Ainakaan vielä. Katotaan lämpimillä keleillä sit... Näin talvella tuo perus/hyötyliikunta jää muutenkin heikoksi kun ei tuolla pihalla huvita pahemmin edes lyhkäisiä matkoja kävellä, kiitos vilukissa-geenien. Kevät tuo fillaroinnin mukanaan ja se onkin sitten eri asia kun pääsee sitä harrastamaan.

Mutta nyt siis laskin mielessäni että viikottainen kuntoiluannos (sali 2-3 kert. a' 50min + fillarointi päälle, se 20min) jää näköjään aika pieneksi. Eli punttia n. 2,5h ja aerooppista reilu tunti viikossa! Ei siis ihme että vararengas on ja pysyy (ja melkein paranoo). Safkapolitiikka alkaa olla suht hallussa kun tätä palstaa on tullut tavattua usseemmankin kerran eli ei siitä sen enempää.

Eli kysymys seuraa: Paljonko muut Pakkislaiset liikkuu keskimäärin viikossa? Ja miksi? Onko siitä hyötyä/iloa? Kasvaako lihas vaiko kariseeko läski? Puntti + muut huitomiset voi vaikka eritellä jos haluaa.

En tiedä kuuluisiko tämä gallupin puolelle vai aerobiselle vai Marsiin mutta suapi sen sinnekin siirtää jos ei tänne sovi. Hop.

teemal sanoi:
Eli kysymys seuraa: Paljonko muut Pakkislaiset liikkuu keskimäärin viikossa? Ja miksi? Onko siitä hyötyä/iloa? Kasvaako lihas vaiko kariseeko läski? Puntti + muut huitomiset voi vaikka eritellä jos haluaa.

Punttitreeniä tulee kolmisen tuntia viikossa. Aerobisen puolen olen yrittänyt hoitaa viikottaisella sulkistunnilla ja noin 25 minuutin päivittäisellä kävelyllä (työmatkat). Lisäksi olen vaimoni riemuksi lisännyt hyötyliikuntaa ottamalla leijonanosan kaikesta siivouksesta (eikös tunti mattojen tamppausta, imurointia ja lattioiden pesua käy ainakin kevyestä lenkistä?).

Yleisesti ottaen olen hyötyliikunnan suuri puolestapuhuja: kesällä tulee kuljettua fillarilla aika moneen paikkaan, ja talvella voi sitten kävellä, jos ei ole kauhea kiire tai pitkä taival kuljettavana. Toisaalta olen kyllä niin paljon "hyvän" (lue:rasvaisen) ruuan perään, että on kyllä pakko liikkuakin paljon, jottei läskikerros kasva valaan mittoihin... :rolleyes:

Mä en voi ymmärtää minkä takia ei muka voi harrastaa kunnon aerobista talvella ;) . Oikeanlaiset vaatteet päälle vaan, niin ei pääse ne vilukissageenit vaivaamaan.

Itse olen koko talven pyöräillyt työmatkat (5 km per suunta) säässä kuin säässä. Lisäksi olen käynyt juoksemassa n. tunnin lenkin kolmesti viikossa. Nastoja ei ole renkaissa eikä lenkkareissa, eikä silti ole ollut suurempia vaikeuksia pystyssä pysymisen suhteen. Hyötyliikuntaa mulle tulee sitten vielä koirien kanssa lenkkeillessä.

Mullekin on ylimääräistä päässyt vuosien varrella kertymään, ja mulla on vararengas lähtenyt pienentymään vasta nyt, kun kiinnitin huomiota ruokapuoleen ja lisäsin salitreenin ohjelmaan. Eli mulla on toimivin yhtälö ollut ruokailu, sali ja aerobinen.

Tällaisella ohjelmalla porskutetaan. Tavoitteena lihojen, voimien ja aerobisen/anaerobisen kestävyyden kasvatus. Viime kesänä pääsi beach volley -kärpänen puremaan niin kovin, että tavoitteet treenaamisessa muuttui kertaheitolla, ennen mentiin pelkässä bodausmielessä.

Ma: 30min kevyttä aerobista, 30min intervallijuoksua (1min kovaa, 3min kävellen/hölkäten), 15min jumppailua (jotta alaselkä pysyy ehjänä) + 30-45min venyttelyt päälle.
Ti: Kokokroppatreeni salilla (mave kovaa, jalat rennosti)
Ke: Sama kuin ma
To: Sama kuin ma, mutta juoksun tilalla erilaisia pomppuja yhteensä 50-100 ("ponnistusvoimatreeni")
Pe: Sama kuin ma, jos tuntuu tukkoiselta niin juoksun tilalla kävelylenkki.
La: Kokokroppatreeni salilla (kyykky kovaa)
Su: Lepo

Punttitreeniä tulee viikossa n. 2h ja lämmittelyineen salilla tulee oltua reilut 3h. Yhteensä aerobista tulee viikossa 3-4h. Venyttelyyn kuluu 2-3h treenien jälkeen ja erillisinä sessioina esim telkkua katsellessa tulee 2-5h. Treeni sujuu mukavasti, sarjapainot nousee tasaseen salilla ja aerobinen kunto nousee kohisten.

Ite taas kuulun hyötyliikunnan vannoutuneisiin vastustajiin :D Joka toinen päivä käyn salilla, ja reenaan noin 60-75 minuuttia kerrallaan. Välipäivinä jos on viitsimystä ja hyvä keli niin sitten kävelemässä, mutta tätä ei välttämättä tule edes kertaa viikkoon.

Liikunta on laihdutuskeinona hyvin tehoton, jos asiaa laskee fysiikan kannalta, ja ruokavalio onkin homman a ja o. Lihasmassa kasvaminen tai lihoista kiinni pitäminen on tietysti äärimmäisen fiksua, kun se isommat lihakset kuluttavat kuitenkin enemmän liikkuessaan kuin pienet. Pitäs varmaan ottaa joku sulis / lenkki edes kerran viikossa, mutku aerobinen ei ole mun juttu. (Nimim. jos on hyvä ampumaan ei vihollisia tarvitse juosta kiinni / karkuun.)

Punttitreeniä n. 3h viikossa. Aerobista en tee kuin dietillä. Nyt diettiä viikko takana, aerobista tuli viikossa 2h. Dietti kestää 15 viikkoa, painoa lähtee kilo/viikko. Aerobista lisään tarpeen mukaan, lopussa vähintään 10h/viikko.

Punttitreeniä 6-8 tuntia viikossa. Koulu ja sali sijaitsevat vierekkäin ja matkaa sinne on 2,5 kilsaa yhteen suuntaa. Näinpä kävelen salipäivinä/hölkkään/juoksen vähintään sen 10 kilsaa ja muina päivinä 5. Ja jos tuntuu joskus olevan liikaa energiaa, saatanpa lenkillekin pyrähtää. Lenkkejä lisään jos meinaan kesäkuntoon vielä riuhtasta, saas nähdä.

teemal sanoi:
Mutta nyt siis laskin mielessäni että viikottainen kuntoiluannos (sali 2-3 kert. a' 50min + fillarointi päälle, se 20min) jää näköjään aika pieneksi. Eli punttia n. 2,5h ja aerooppista reilu tunti viikossa! Ei siis ihme että vararengas on ja pysyy (ja melkein paranoo). Safkapolitiikka alkaa olla suht hallussa kun tätä palstaa on tullut tavattua usseemmankin kerran eli ei siitä sen enempää.

Jos asia kerran näin on, niin laitappa ruutuun päiväin esimerkkiruokailut. Se vararengas nimittäin lähtee vaikka sohvalla istuen näin karrikoiden sanottuna, jos vaan ruokapuoli on kunnossa. Aerobisen harrastaminen antaa mahdollisuuden syödä reilummin, ei siis tarvitse nähdä nälkää ja antaa hyvin boostia aineenvaihduntaan. Mutta tuolla aerobiset määrällä karisee kilot ja ihan hyvin. Itsekin tässä jo reilut 7 kg 2,5 kk:n aikana pudotellut, eikä varmati aerobista juuri tuon enempää tule viikossa.

Punttitreeni 3kerta viikossa lämmitelyineen n. 1h15min, futisharkat kerran viikossa 1h ja nyt dieetillä ollessa pari kertaa viikossa n.30-45min kuntopyörällä. Eli yhteensä 5h15min-5h45min

Tällä hetkellä karistellaan sitä läskiä. (Ylläri!)

Puntti 4-jakoinen.
Ma rinta-hauis, 5 liikettä, 3-4 sarjaa. +vatsat
Ti selkä, 5 liikettä, 3-4 sarjaa.
To olkapäät-ojentajat, samat määrät. +pohkeet
Pe jalat, samat määrät.
Ke, La off ja su venytellään. Tietty venyttely myös treenin jälkeen, mutta lyhyempänä.

Salilla menee kerrallaan runsas tunti tai puolitoista. Treenin päälle pari kertaa viikossa lenkki 30min. Muutaman viikon päästä mukaan tulee myös aamuaerobinen ja joka treenin jälkeen lenkki, 40min (syke 130-160). Kalorit nyt 2700 ja tulevat alimmillaan olemaan 1800.

Offilla en tee aerobista juuri ollenkaan. Kevyitä koiran ulkoiluttamislenkkejä lähinnä tulee tehtyä. Salitreeni oli viimeksi offilla 6-jakoinen, mutta palautuminen oli vaikeaa, joten pidän tämän 4-jakoisen ehkä dietin jälkeenkin.

Hyötyä on! Mieli on virkeä ja kroppa terve. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käyn salilla 3-4h viikossa ja salibandya pelaan 2h viikossa, koulupäivinä kävelen koulunjälkeen tiehaarasta kotiin 1km verran, kun olen niin laiska etten jaksa mennä mopolla aamulla sinne. koulussa tulee sitten välitunnilla käveltyä reilusti kun pitää tupakalla käydä ja vaihtaa koulurakennuksia, parhaimmillaan välimatkat 2km :anssi:

Salilla kolme kertaa viikossa, sinne yleensä pyöräilen ja joskus kävelen (matkaa kertyy yht. n. 5km). Ns. välipäivinä käyn juokseen n. tunnin mittasia lenkkejä tai sauvakäveleen puolentoista tunnin lenkkejä. Lisä liikuntaa tulee koiran kans ulkoilusta ja muusta hyötyliikunnasta.
Kesäsin rullaluistelen, juoksen, sauvakävelen ja pyöräilen. Eli samat ku talvella paitsi toi rullistelu.
Yleensä la ja su on lepopäiviä, mutta useimmiten tulee niinäki päivinä kuitenki liikuttua aikalailla tommosta "ei tarkotushakusta liikuntaa". Joten tästä voi kai jo päätellä, että tykkään liikkua :D
Ja tarkennettakoon, että toki myös joskus on niitä päiviä ku ei vaan jaksa ja tahtoo vaan :zzzz: , mut onneksi vaan harvoin :)

Punttitreeniä 4kert viikossa 60-80 minuuttia kerrallaan. Lisäksi hiihtoa näin talvisin 2-3 lenkkiä/viikko 60-160min kerrallaan. Pyöräilyt salille ja kouluun (viikossa jtn 200minuuttia reipasta vauhtia). ja kerran viikossa koululiikuntaa 3h jotain pallopeliä yms.

Salilla 4 kertaa viikossa, 40-60 min. per kerta lihasryhmästä riippuen.
Aerobista tulee 5-7 min. salilla + autolle ja autosta kävely, kahvin/drinksujen/safkojen hakeminen kodin/työpaikan keittiöstä, vessassa käyminen...

Kalorit lasketaan tarkkaan ja mitään turhaa ei mene suuhun kuin kerran viikossa. Paino nousee silti silmissä ja vyötärölläkin. Parin kuukauden päästä pitää varmaan käydä ostamassa isompi-/matalampivyötäröisiä housuja.

Puolen vuoden päästä voisi sitten harkita vaikka yhtä aamuaerobista per viikko.

Aika minimissä on kyl aerobinen liikkuminen. Kouluun tulee sotkettua aina pyörällä ja kaikki muutkin reissut hoidan pyörällä, vauhti on aina aika kova ja syke sen mukainen, joten se käy mun aerobisesta. Lumet kun lähtee niin vois heittää taas jotain pidempiä lenkkejä pyörän selässä. Huomaa kyl ettei tuu hirveesti puntin ohella liikuttua, on kestävyys ihan hanurista ja syke pomppaa heti lähelle kahtasataa kun jotain tosissaan tekee.

Minä olen tietenkin ääriesimerkki mitä tulee aerobiseen liikuntaan. Kesällä olen fanaatikko rullaluistelija ja kevättalvisin taas hiihtolenkkejä tulee tehtyä. Syksyllä ja talvella sauvakävelen välipäivinä ja viikonloppuisin. Perusrunko liikunnan suhteen on kutakuinkin tämä

Ma: 2h aerobista + sali (aikaa kuluu kaikkineen n 1 h) (selkä, hauis)
Ti: 2 h aerobista + sali (etureidet, pohkeet, vatsat)
Ke: 2 h aerobista (yritän ottaa kevyemmin)
To: 2 h aerobista + sali (olkapäät, epäkkäät, vatsat)
Pe: 2h aerobista + sali (takareidet, pakarat)
La: LEPO
Su: sali (rinta, ojentajat, vatsat) ja mahd. hiihto, sauvalenkki tms.

Työni eli aamuhesarin jako tosiaan on tuo mikä liikuttaa ja osaltaan senkin vuoksi on salitreeni viiten jaetulla ohjelmalla paikallaan. Muuta aerobista koetan sitten rajoittaa, mutta kuten sanottu, etenkin hyvällä ilmalla ulkoilu on intohimoni. Muutenkaan en vierasta hyötyliikuntaa ja lastenkin kanssa tulee tietenkin ulkoiltua.

Marraskuusta lähtien on rumba ollut tätä, ja tietysti lepohetkistä on kaikki otettava irti, syötävä suunnilleen kaikki vapaa-aika ja yritettävä nukkua tarpeeksi. Tavallaan äärirajoilla mennään koko ajan, mutta kehitystä on tapahtunut eli massaa olen saanut ja etenkin jalka ja pakaraosasto ovat kehittyneet huimasti. Rappujen juoksu tekee ihmeitä... Ennen en ole kovatehoista aerobista tehnyt niin säännöllisesti joten kyllähän tuo sen puoleen on nostanut kuntoa valtavasti, mistä olen kiitollinen.

enpäs oo tällaseen vastaillut, mutta laitetaan nyt piruuttaan omaa runkoa kans, ku edustan hieman eri päälajia, ku suurin osa täällä:
kesällä (piiiitkä kesäloma) tulee kovina viikkoina 12-15 treeniä, esim.:

ma: kiipeily 2-3h, sormilauta (grippitreenejä) 1h
ti: puntti 1h, puntti 1h, lenkki 1h
ke: kiipeily 2-3h, sormilauta 1h
to: kiipeily 2-3h
pe: puntti 2h, lenkki 1h
la: kiipeily 2-3h, sormilauta 1h
su: puntti 1h, lenkki 1h

keveimpinä viikkoina treenejä tulee 4-5/vko. yleensä kuitenkin 3-6 kiipeilytreeniä/vko, 2-4 punttitreeniä, 1-3 sormilautatreeniä ja 0-2 lenkkiä. hierontaa (selkä ja kädet melkosen kovilla) 2-3krt/kk.

talvella (marras-maaliskuu) treenejä tulee 5-8/vko.

En liiku mihinkään jos ei ole pakko. Tätä olen harrastanut koko saliurani ajan etten haaskaisi energiaa turhaan. Loistavan kuntoni takia sain vapautuksen intistäkin koska tod.näk. kuolisin jos alkaisin riehumaan. Lääkäri uskoi lopulta vakuutukseni siitä etten tosiaankaan ala tekemään mitään kuntoni eteen. Lisäksi olen luonteeltani patalaiska.

Back
Ylös Bottom