Pari kysymystä kirjoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tina
  • Aloitettu Aloitettu
Kai bodaritkin lukee? :) Oletan, että ainakin jotkut. Voin siis kysyä kaksi kysymystä.

1. Minkä kirjan luit viimeksi?
2. Paras lukemasi kirja?

1. (toiseen kertaan) Hannu Salama: Juhannustanssit
2. yksi parhaista: Robert Mcliam Wilson: Ribley Bogle

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Silmarillion (about viidettä kertaa)
2. Taru Sormusten Herrasta (luettu 14 kertaa)

3. En ole lukenut Kalavaletta juurikaan, mutta sen sijaan Raamatun kahdesti kannesta kanteen, ja kolmas kiekka menossa. Gillataanko?

1. Silmarillion (about viidettä kertaa)
2. Taru Sormusten Herrasta (luettu 14 kertaa)

3. En ole lukenut Kalavaletta juurikaan, mutta sen sijaan Raamatun kahdesti kannesta kanteen, ja kolmas kiekka menossa. Gillataanko?

Ok :) Mutta miksi? Uskovainen?

Kai bodaritkin lukee? :) Oletan, että ainakin jotkut. Voin siis kysyä kaksi kysymystä.

1. Minkä kirjan luit viimeksi?
2. Paras lukemasi kirja?

1. Gösta Ågrenin runokokoelman "Tähän".
2. Vaikea sanoa... Niitä on niin paljon. Antakaa miettiä vähän aikaa niin vastaan sitte :rolleyes:
1. Dan Brownin Enkelit ja Demonit, Kuvitettu Laitos.
Luen tällä hetkellä Eiji Yoshikawan Musashi nimistä kirjaa.

2. Vaikea sanoa. Ehkä Tolkienin Taru sormusten herrasta tai Michael Crichtonin Kadonnut Maailma...

1. Viimeksi luin Pauliina Suden Ruuhkavuoden pokkarina. Kesken on tällä hetkellä Andrei Makinen Ranskalainen testamentti, Täällä Pohjantähden alla -trilogia ja Jonas Gardellin Viattomuus ja muita kertomuksia. Näistä vain Pohjantähti on vaikuttanut muhun mitenkään - se on kyllä hieno.
2. Aikaisemmin olin sitä mieltä, että Sartren Inho on parhaimpia romaaneja, joita olen lukenut. En tiedä, onko mikään varsinaisesti ottanut sen paikkaa. Rakel Liehun Readymade on by far paras runokokoelma, mitä maa päällään kantaa. Parhaimpia viimeaikaisia lukukokemuksia oli ehdottomasti Mikko Rimmisen Pussikaljaromaani.
3. Olen, lyhennetyn muistaakseni, se ainakin on hyllyssä. Myös Helkavirret ja Kanteletar on joskus kahlattu läpi ja unohdettu. :nolo: Ja Raamattu (ks. ao lainaus) muutamaa osiota lukuunottamatta. (What a colossal waste of time!)

1. Meneillään on Torgny Lindgrenin Pylssy. Hienoutta!

Niin! Palautit mieleeni sen! Luin Pylssyn joskus vuosia sitten, en edes enää muistanut sitä. Se on tosi hieno, outoudessaan jotenkin... Ja herkullinen. Vai mitä? ;)

1 Viimeksi luin James Lee Burken Purple cane road

2 Paras James Ellroyn American Tabloid

Molemmat Hard boiled genren timantteja

Hyvä Mike ! American Psycho myös täällä 3 kertaa luettu.

Christian Balen suoritus myös elokuvassa oli upea vaikka leffa on aika
ali arvostettu

Myös J.E.Hooverin elämän kertaa suosittelen. Uskomaton hemmo

1. Oikeuslääketiede
2. Ei ainakaan Oikeuslääketiede. Iain M. Banksilla on hyvää tavaraa, ja Philip K. Dickillä. Tässä olisi oikeastaan parempi kysyä, että mikä kirja on tehnyt vaikutuksen, kuin että mikä on se "paras". John Irvingit on aina olleet liki poikkeuksetta hyviä, samaten Hemingwaylla on hienoa kerrontaa. Anna-Leena Härkönen käsittelee hienosti vaikeita asioita. Irvine Welshin "Paska" oli ensimmäinen ns. "ruma" kirja minkä luin, toimii yhä. Tolkienit ovat tottakai upeita. Jostein Gaarderin "Sofian Maailma" oli tosi avartava. Sinuhe on kertakaikkiaan mahtava. Dan Simmonsin fantasiamaailma on vailla vertaa. Ja Anais Ninin novellikokoelmat kaunista ja samalla uu aa hmm ii ihanaa erotiikkaa. Juoksuhaudantie oli tottakai tietysti hyvä, ja avasi sekin uusia näkökulmia, ei tosin siinä määrin mitä hehkutuksen perusteella olisin odottanut. Baudelairea luen mielellään kun on joku tosi mälsä itsesäälikausi meneillään. Jack London on huippu. Rudyard Kipling on huippu. William Goldmanin "Princess Bride" on ihanin rakkaussatutarina ikinä. Ja sitten kuitenkin Juoppohullun Päiväkirjat ja Tolppa-Apinat yms vähemmän järjellinen viihde nappaa yhtä lailla tietyssä modessa, kaikki mikä on hyvin kirjoitettua on myös hyvää luettavaa. Ei voi nimetä parasta kirjaa ikinä, ei voi!! Herra varjelkoon jos mun pitäisi koskaan olla päättämässä jossain lautakunnassa jonkun palkinnon myöntämisestä. Ei onnistuisi, ei missään nimessä.

3. Kyl maar joo. Ja Gilgameshinkin vielä, sekä Kalevipoegin.

EDIT : tuli kyllä listattua aika tylsiä klassikoita tässä, suokaa anteeksi mielikuvituksettomuuteni. Mutta syynsä kai sillä on, että ne on klassikoita :)

1. Legioonalainen Peters - suomalaisen palkkasoturin muistelmat
2. Paras varmaankin Tuntematon sotilas. Tulee tosi vähän luettua..

1.Eilen sain just luettua loppuun Donald Trumpin Haluatko rikastua ja Melissa P:n :kuola: Sata harjanvetoa ennen nukkumaanmenoa.

2.Tony Halmeen kaikki kirjat on varmaan parasta mitä olen lukenut.Niissä saa ainakin nauraa.

3.En ole,enkä tule.

tina: Juu, kaiketi mut sellaiseksi luokitellaan. Mikäs siinä.

semi-on-topic: Aloitin juuri 15. kiekan Hobittia...

Muita ikuisia suosikkeja: Yoshikawan Musashi, Alistair McLeanit, Lewisin Narnia-sarja, Stephen Kingin alkupään tuotanto, Robert Shean Shike ja monta muuta.

Lisäksi moni sarjakuva kelpaa myös, mutta ne ansaitsisivat oman threadin.

1. Monika Fagerholm: Amerikkalainen tyttö

2. Tomek Tryzna: Tyttö Ei-Kukaan

Tyttökirjoja siis. :) Nuo kaksi ovat hyvin samanlaisia muutenkin.

3. Olen.

Lisään yhden kysymyksen, eli

4. Suosikkikirjailijasi? Itse vastaan Kurt Vonnegut.

Tuossa tuli melkein parissa päivässä luettua Da vinci-koodi ja oli pitkästä aikaa varsin hyvä ja mukaansa tempaava kirja.

Hyviä kirjoja on paljon....

EDIT : tuli kyllä listattua aika tylsiä klassikoita tässä, suokaa anteeksi mielikuvituksettomuuteni. Mutta syynsä kai sillä on, että ne on klassikoita :)

Onko klassikko merkki siitä, että kirja on hyvä? Useimmat lukemani klassikot ovat ollet kuolettavan tylsiä ja tuntuuu, että ne ovat täysin yliarvostettuja. Ja mä nyt kuitenkin luen paljon ja erilaisia kirjoja, ettei se siitä ole kiinni...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom