Pari kysymystä kirjoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tina
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Minkä kirjan luit viimeksi?

- Reijo Mäki: Black Jack

2. Paras lukemasi kirja?

- Agatha Christie: Kymmenen pientä neekeripoikaa tahi Tuntematon Sotilas

3

- Jep, peruskoulussa.

1. Kirjan Lauri Törnistä, mutta en muista kirjan tarkempaa nimeä enkä voi tarkistaa sitä kirjahyllystä kun olen töissä.
2. Todella vaikea sanoa. Parhaiten jäänyt mieleen, Pelle Miljoona: Bonneville, Juha Vuorisen koko tuotanto, Pari hyvää sotakirjaa (joita jostain syystä luen aika paljon).
3. En kokonaan.

Peruskoulun kirjallinen oppimäärä meilläpäin oli tasan tarkkaan Kumi-Tarzan.
SAMA!!
Vasta kuukausi sitten löysin tekemäni kirja-arvostelun Kumi-Tarzanista. Ja muistelen, että pidin siitä useamman esitelmän. Ei oo ihme, että koulut kesken jäi...

Kirjallinen makusi on mainio! Kuten myös Sgegen ja Protskun.

:offtopic: Mika Waltarin kirjoissa on aito tunnelma, sellaista eletyn elämän makua ja pohdiskelua. Monet ulkomaiset maailmankirjallisuuden klassikot haalistuvat ajan myötä. Herman Hesse ja Dostojevski ovat mm. sellaisia, että ei sellaista henkistä runkkausta jaksa lukea enää 30-vuotiaana. Kaikki oli toisin silloin 18-vuotiaana, kun piti oikein urakalla lukea "hienoja" kirjoja.

Waltarin ohella kovin harva kirjailija on säilynyt tuoreena tänne kolmekymppäriksi asti, kotimaisista lähinnä Linna ja Päätalo. :worship:

1. Feynmann: QED - valon ja aineen ihmeellinen teoria
2. Ehkä Waltarin pienoisromaanit
3. En

1. Loppuun asti luettuna Paolo Coelho: Zahir (joo, oli pettymys), muutama kirja on tälläkin hetkellä kesken.

2. Pitkän aikaan yksi parhaista on ollut Anna Karenina (Tolstoi), "uusin paras" on 11 Minutes (Coelho).

3. Joo

Ulkomaisista kirjailijoista on kyllä tähän heitettävä Wilbur Smithin romaanit.

Nuorena tyttönä päätin lukea vanhempien kirjahyllyn järjestyksessä läpi, okei, ensimmäinen kirja oli Raamattu.... se jäi kesken, mutta sitten koko Anttalan tuotanto, sen jälkeen kaikki Wilbur Smith:ltä...ihan hyviä joo, mutta sen urakan jälkeen ei ole enää kiinnostanut, jotenkin tuli kyllästymispiste täyteen.
...joo joo, asian vierestä...

1. Joku Remeksen teos se oli, en nyt nimeä muista

2. Bukowskin tuotanto nuorena poikana teki vaikuksen (yksittäisenä teoksena vaikka postitoimisto). Nicky Cruzin "juokse poika juokse" tuli varmaan luettua viiteen kertaan yläasteella.

Nykyään melkein pelkästään dekkareita ja vähissä määrin historiaa.

1. Henrik Tikkanen: Kulosaarentie 8, Kulosaari, puh. 35

2. Tämä vaihtuu aina kausittain, nyt ehkä Sylvia Plathin Johnny Panic and the Bible of Dreams.

3. Perkele näillä ainevalinnoilla mä en pääse tosta Kalevalasta IKINÄ eroon. On joo tullut "pari" kertaa tutustuttua.

Kumi-Tarzan pitäis kyllä lukea uudestaan, hitto se oli hyvä. Yläasteella tosin luettiin Keskuspuiston yksinäinen :urjo: .

edit. Toi Tikkanen oli muuten ihan helvetin hyvä, seuraavaksi listalla sarjan muut osat.

:offtopic: Mika Waltarin kirjoissa on aito tunnelma, sellaista eletyn elämän makua ja pohdiskelua. Monet ulkomaiset maailmankirjallisuuden klassikot haalistuvat ajan myötä. Herman Hesse ja Dostojevski ovat mm. sellaisia, että ei sellaista henkistä runkkausta jaksa lukea enää 30-vuotiaana. Kaikki oli toisin silloin 18-vuotiaana, kun piti oikein urakalla lukea "hienoja" kirjoja.

Waltarin ohella kovin harva kirjailija on säilynyt tuoreena tänne kolmekymppäriksi asti, kotimaisista lähinnä Linna ja Päätalo. :worship:

HAhaa :D Vaikken kolmikymppinen olekkaan niin olen huomannut jokseenkin samoja fiiliksiä... Hessen Narkissos ja Kultasuu teki aikoinaan suurenkin vaikutuksen, vieläkin sen jaksaa lukea, mutta vähän eri fiiliksiä herättää. Dostojevski kyllä menee vieläkin.

Mutta Mika Waltari :haart: Hänen kirjoistaan tulee aina jotenkin levollinen olo...

1. Meneillään on Torgny Lindgrenin Pylssy. Hienoutta!
2. Paras. Jaa-a. Riippuu varmaan mielentilasta. Tunnelmallista ja ihan käsittämättömän intensiivisesti tunteisiin vetoavaa tekstiä kirjoittaa Michael Ondaatje, Leijonan puvussa oli uskomattoman hieno. Renttukirjailijoista Charles Bukowskin tyyli on aina pudonnut hyvin. Jostain kumman syystä pidän John Irwingiä hyvin lähisukulaisena Bukowskille, tuotakin tarvitsee aina ajoittain annoksen, viihdelukemistojen aatelia Sinuhen ohella :D. Pienieleisyys on valttia, aivan mahtavaa tekstiä suoltavat Raymond Carver (esim. Short Cuts ja Mistä puhumme, kun puhumme rakkaudesta) ja tuntemattomampi kanadalaiskirjailija Alice Munro. Joissakin esikoiskirjoissa on ihan uskomatonta haurautta ja herkkyyttä, mieleen tulee ainakin Ian McEwanin Sementtipuutarha ja Pirkko Saision Elämän meno. Niin, ja Peter Hoegin Lumen taju on luettava kerran kesässä...

1. Pyhät bodarit - tylsä "kirja".

2. Geoff Thompson: Watch my back. Oon kyl pirun yllättyny et täällä oli toinenki joka nautti tuosta mestariteoksesta.

3. En muista oonko koskaan lukenu Kalevalaa kokonaan.

1. Juha Vuorinen: Kristianin nuoruusvuodet. Tykkää jos tykkää Vuorisesta.

2. "Jännäreistä" parhaat:
Amerikan psyko, Ruusun nimi, Uinu uinu lemmikkini (se oli pelottava), Punainen lohikäärme, dekkareista mikä tahansa...
Kauhusta: Kingin, Lovecraftin, Poen tuotanto, Kultainen ja monet muut vampyyrijutut, vanhat 1940-luvun kauhunovellit, Clive Barker...
Scifistä: Hyperion, 50-luvun scifi (varsinkin A.C. Clarke), ufokirjat, von Däniken (koko tuotanto pitäisi laittaa pakolliseksi peruskoulun oppimäärään)...
Draamasta: Sinuhe (tietysti), Odysseus, vanhat Kreikan jumaltarut, Willie Itkupilli (tai jokin vastaava, luin sen lapsena monesti ja itkin aina), Irvingin koko tuotanto, Isä Camillo-kirjat...
Komediaa: Vuorinen ja Adams ja Pepe Cavalharon tutkimukset, sarjakuvat

No onhan noita, ei edes tullut kaikkia lähellekään. Luen ihan liikaa. Luokituksetkin näyttävät menevän iloisesti päin peppua. Eh, seuraavaksi vuorossa on Lemmyn elämänkerta ja sen jälkeen varmaan Johnny Cashin elämänkerta (innostuin äijästä kun näin leffan).

3. Kyllä, olen lukenut sen. Harrastin pienenä kaikenlaisten tarujen lukemista. Eikä ole aikuisena paljon muuttunut.

3. Eiks Kalevala pitänyt kaikkien lukea peruskoulussa? Itse luin sen siellä.

Ei. Me ainakin luettiin Seitsemää veljestä. Pääsin loistamaan, kun osasin sen ulkoa. Mummu alkoi lukea sitä minulle, ennen kun osasin puhua ja luki sen ainakin neljästi.

Jos olen mielenvikainen, se on mummun syy. Toi minulle ekalla luokalla lainaan Jarkko Laineen Vampyyrin. "Vähän" meni ne jotkut jutut ohi ekaluokkalaiselta, vaikka hihittelinkin sille kirjalle. :lol2:

Kai bodaritkin lukee? :) Oletan, että ainakin jotkut. Voin siis kysyä kaksi kysymystä.

1. Minkä kirjan luit viimeksi?
2. Paras lukemasi kirja?

1.Juha Vuorisen Kristianin nuoruusvuodet pari viikkoa sitten. Sai muuten nauraa.:hyper:
2.Paras...? hmmm.. Aika vaikea.. Juha Vuorisen teokset on hyviä..:D (juoppuhullut, myrkkyvuodet..ym ym..:worship: )

1. Javier Sierra - Ehtoollisen salaisuus
2. John Irving - Kaikki isäni hotellit tai Brett Easton Ellis - Lunar Park
3. Olen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom