Parhaimmat rintatreenit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hamaZ
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt 17-vuotias ja kohta pari vuotta käyny puntilla. Kädet ja jalat ovat hyvässä kunnossa, mutta haluaisin tietää että mitkä rinta liikkeet kasvattavat parhaiten rintaa?

Itse teen penkkiä, vinopenkkiä, negatiivipenkkiä käsipainoilla ja ristikkäistaljaa. Voimaa on tullut kyllä ja rintalihakset kiinteytyny, mutta miten ne saadaan kasvamaan parhaiten?

Mitä sarjamääriä teet? vinopenkki kasvattaa ylätissiä paremmin, normi penkki taas alatissiä. Kyllä noilla liikkeillä pitäis kasvaa.:D

kannattaa tarkistaa että suoritustekniikat on kunnossa

Kannattaa tarkistaa Searchikin. Vuosien työllä, oikealla ruualla ja ylöspäin nousevilla treenipainoilla.

Raskaat punnerrusliikkeet:

-Tasapenkki vapaalla tangolla
-Vinopenkki vapaalla tangolla
-Tasapenkki smith
-Vinopenkki smith
-Tasapenkki käsipainoilla
-Vinopenkki käsipainoilla
-Alavinopenkki tangolla

Pari hiluvitkutusta:
-Peck-Deck
-Ristikkäistalja

Mutta älä tee noita liikkeitä saman treenin aikana, vaan valitset pari sulle sopivaa.

Näin jälkikäteen itse oppineena ja muita kuunnelleena suosittelisin rasittamaan lihasta monesti suunnasta ja laajoilla liikeradoilla. Eli perustana ovat raskaat punnerrukset tasa-ja vinokulmista mutta ei jätetä punnertavaa liikettä ainoaksi liikeradaksi.

Ei kannata unohtaa olkavarren lähentävää liikerataa eli esim. vipunostot tasa/vinopenkillä ja ristikkäistalja. Myöskin pullover on kokeilemisen arvoinen liike, osa rasituksesta menee myös pecseille ja moni muu lihas työskentelee tässä kokonaisvaltaisessa liikkeessä.

Aloittelija pärjää melko hyvin etunojapunnerruksen eri variaatioilla ja myös mahdollisilla lisäpainoilla. Tämä perusliike jää aina enemmän treenanneilla takavasemmalle, mutta kannattaa niitäkin välistä pumppailla ennen ja jälkeen treenin tai sitten ihan sarjoissa lisäpainojen avulla.

Lyhyesti: monipuolisuus liikevalikoimassa ja riittävä lihashuolto harjoitteluun nähden, vältä ryhtivirheet ja tee muutakin kuin penkkiä maksimipainoilla :)

Mutta kasvaako lihakset huonommin jos on vielä kasvuiässä ja pituutta tulee paljon? Eli onko sama ku lopettas treenamisen ja oottas pituuskasvun loppua?:itku:

kyllä minun mielestä voi jo 15 v jälkeen käydä salilla iha urakalla ku kuitenki eikö se ole sillei että lihakset kasvaa kun elimistö erittää testosteronia?

:offtopic: Jos vielä kasvat niin vältä ainaki kyykkyä ja mavea liian isoilla painoilla ettei haittaa kasvua.

Ihan sama minkä ikäinen olet niin liian isot painot ovat haitaksi. Jos et pysty kontrolloimaan niitä, jos nosto asento menee vääräksi jne.

ps. Olen leppäkertun rakastaja

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itellä käytös 4-jakoinen prokrammi, ja rintapäivään kuuluu seuraavanlainen setti:
Penkkipunnerrus 5 x 3-6
Vinopenkkipunnerrus 3 x 8-10
Vipunostot käsipainoilla 3 x 12-15
Taljapunnerrus 3 x 8-10
Ainakin tuntuu, ja ei tuloksessakaan moittimisen varaa.

Aivan järkyttävästi liikaa treeniä rinnalle.

Aivan järkyttävästi liikaa treeniä rinnalle.

Jep. Tulee vaan vahvasti mieleen, että treenaaja on aloittelija joka ei osaa tehdä liikkeitä läheskään "loppuun" asti. 7-8 Sarjaa on maksimi rinnalle, sen jälkeen menee jo itsellä aivan hukkaan sarjat. (olettaen, että sarjat tehdää lähes loppuun tai loppuun asti.

Teen rinnalle
2x6 Penkki
3x8 Vinopenkki
Sillon tällön 3x20 Ristitalja

Hyvin tulee rinta treenattua noinkin vähällä. :wtf:

Itselleni ei oikein penkki sovellu (vasemasta etuolkapäässä tuntuu poltetta penkkiä ja vinopenkkiä tehdessä, ilmeisesti olen sen rikkonut joskus aikoinaan paskalla penkkitekniikalla). Tästä syystä itselläni on pitkän aikaa jo ollut dippi pää rintaliikeenä. Dipin lisäksi olen yleensä tehnyt flyesiä vinopenkillä. Kuinka tehokas liike dippi syvältä tehtynä(ei kuitenkaan liian syvältä) oikeastaan on rinnalle, esim suhteessa penkkiin? Pitäisikö harkita joitain muita liikkeitä vielä lisäksi rinnalle?

Jep. Tulee vaan vahvasti mieleen, että treenaaja on aloittelija joka ei osaa tehdä liikkeitä läheskään "loppuun" asti. 7-8 Sarjaa on maksimi rinnalle, sen jälkeen menee jo itsellä aivan hukkaan sarjat. (olettaen, että sarjat tehdää lähes loppuun tai loppuun asti.

Viimeinen taljapunnerrus tehdään suhteellisen kevyesti. Vinopenkki ja vipunostot käsipainoilla tehdään sitten todenteolla. Itellä toimii hyvin, rasitus tuntuu mukavasti rintalihaksessa tuon jälkeen, mutta ei tuohon enää yhtää mitään sarjaa tarttisi, sitten menee itselläkin ylitse.

Ei kukaan Dippiä ole suositellut? Äärimmäisen hyvä rinta, olka ja ojentaja liike jos se sopii välityksille. Jollekinhan olkapäät vaan vihloo kun tekee dippiä. Minkälainen on miehen treeniohjelma? Kannataisiko lisätä frekvenssiä, (ei mitään hajua miten kirjoitetaan oikein :D) jos kerta rintaan ei tule kehitysstä?

varmaan massan kannalta aikalailla punnerrukset kannataa tehdä käsipainoilla ja omasta mielestä paljon mukavempi tapa tehdä rinta reenit.

Back
Ylös Bottom