Parhaat salimuistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja quaz
  • Aloitettu Aloitettu
Neljä 100+ kg kaveria kaartaa tappotreenien jälkeen Suzuki Altolla Mäcin pihaan, purkautuu epämääräisessä järjestyksessä pihalle, kipittää tiskille ja kaikki tilaa saman setin: 10 kappaletta markan(tarjouspäivä aikoinaan) perushamppareita. Formulakisojen alkuun muutamia minuutteja, mutta äijät ei enää mahdu saakutin nipponiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistan, kuinka muksuna eli noin 14-vuotiaana tein ensimmäisen kerran rankan hauistreenin, joka oli vielä ihka ensimmäinen hauistreeni meikäläiselle. Tunnin pari nostelin kymmenen kilon punttia kunnes voimat loppui täysin. Seuraavana päivänä en pystynyt käsiä suoristamaan. Vedin 2-3 päivää kädet koko ajan koukussa, koska hauikset oli niin jumissa, että suoristaminen oli kivun takia mahdotonta.

quaz sanoi:
Oli tossa käyty jo kuukausia 3-5krt viikkoon treenaamassa lähes pelkästään kahta lihasryhmää. Toi putki oli se viimeinen niitti, ja väitän kyllä tietäväni mitä on ylikunto ja miten siihen pääsee. Enkä tuossa mielestäni sanonut että se tuli siinä 10 päivässä.

[/end offtopic]

Miten niin kuukausia? Mä oon käyny 10 vuotta 5 krt/vko salilla ja ensimmäiset 6 vuotta tein suurinpiirtein kans muutamaa lihasryhmää(tyhmyyksissäni) ja ihan normaali olotila aina on ollut?. Joten kysymys kuuluu, mitä se ylikunto on? Kerro mulle? Miten se ilmenee, kun kirjoitat, että viikossa treenasit 3-5krt? siihenhän mahtuu 3-4 lepopäivää/vko? Älä nyt väitä että oot ollu ylikunnossa. Ainakaan mulle, joka käy tällä hetkellä 7 krt/vko salilla ja tekee 90min aerobista joka päivä ja nukkuu 5-6 tuntia yössä ja kalorit on keskimäärin 2350! Siinä jos missä pitäisi tulla ylikuntoa, mutta silti tässä on meikäläiselle hämärää mitä se on!;)

Näin jälkeenpäin muisteltuna kyllä sitä joskus alkuaikoina oli esim. olkapäät tosi kovalla rasituksella treeneissä. Kaksi kovaa rinta+hauis -treeniä tehtiin kaverin kanssa viikossa ja siihen vielä päälle tietysti olkapäille+ojentajille, selälle ja jaloille ihan oma päivänsä. Ja yhteen rintatreeniin saattoi parhaimmillaan kuulua 6 liikettä! Esimerkiksi penkki, vinopenkki, vinopenkki käsipainoilla, pecdeck, ristikkäistalja ja päälle vielä flyereita...:hyper: Maksimia piti penkissä kokeilla tietysti usein jotta pysyy ajantasalla tuloksissa...

Yhtenä parhaimmista tuloksiin liittyvistä muistoista on jäänyt mieleen 75kg penkistä. Kaverin kanssa kehityttiin penkissä aika lailla samaa tahtia ja kun itse sain sen ensiksi ylös niin oli ylpeä fiilis.

Ja tietysti piti juuri ennen salille menoa syödä tukevasti, mieluiten hampurilaista tms., että jaksaa treenata. Treenit kestivät joskus monta tuntia ja jos energia tuntui loppuvan, saatoimme välillä syödä suklaapatukkaa. Suosikki oli Raider. Myös tupakkatauot kesken treenien kuuluivat varsinkin kaverillani välillä ohjelmaan.

:nolo:

Hyvinkin mieleen jäänyt kokemus oli joskus reilu kolme vuotta sitten. Oli kuuma kesäpäivä ja heti kun heräsin, join kupin kahvia ja söin yhden tomaatin. Näillä eväin hyppäsin polkupyörän selkään ja poljin neljän kilometrin matkan salille, jossa tein vielä jalkatreenin. Ei ihme, että hieman heikotti.

Samoin salille saattoi mennä suoraan koulusta liikuntatuntien jälkeen, vaikka oli kaukalopalloa ollut parisen tuntia.

No se oli silloin kuin kalorit, proteiinit ja muut nykyiset "stressin aiheet", ei mieltä painaneet:)

Ja ehkä parhain juttu oli, kun oppi treenaamaan järkevästi ja kovaa. Siitä iso kiitos täälläkin kirjoittelevalle Lesnarille:thumbs:

Bisley sanoi:
Miten niin kuukausia? Mä oon käyny 10 vuotta 5 krt/vko salilla ja ensimmäiset 6 vuotta tein suurinpiirtein kans muutamaa lihasryhmää(tyhmyyksissäni) ja ihan normaali olotila aina on ollut?. Joten kysymys kuuluu, mitä se ylikunto on? Kerro mulle? Miten se ilmenee, kun kirjoitat, että viikossa treenasit 3-5krt? siihenhän mahtuu 3-4 lepopäivää/vko? Älä nyt väitä että oot ollu ylikunnossa. Ainakaan mulle, joka käy tällä hetkellä 7 krt/vko salilla ja tekee 90min aerobista joka päivä ja nukkuu 5-6 tuntia yössä ja kalorit on keskimäärin 2350! Siinä jos missä pitäisi tulla ylikuntoa, mutta silti tässä on meikäläiselle hämärää mitä se on!;)

Mitä ihme vitun lässytystä tämä nyt on? Oletko tosiaan noin pihalla? No mennee miinuskalorien piikkiin.

Eihän sillä ole paskankaan väliä mitä sun kropas on kestänyt tai kestää, jos quaz menee ylikuntoon jostain niin se menee. Jos sä rupeisit juokseen 150 kilsaa viikossa lenkkiä sun polvet menis paskaksi tai jotain muuta, mutta Janne Holmen voi treenata sillä tavalla jatkuvasti. So what? Sillä ei ole mitään väliä vaikka kyykkäisit 8 tuntia päivässä, joku voi mennä ylikuntoon vähemmästäkin.

Salilla tehdyistä nostoista on jäänyt pysyvästi mieleen 125kg:n penkki 17 -vuotiaana, oma paino sillon 67kg. Salitreeniä oli n. vuosi takana, ykkönen oli noussut 60kg siinä ajassa. Sillon sattu vielä olemaan lukion valinnaisen liikunnan tunti, paikalla oli jotain 10 koulukaveria, jotka katto suu auki mun ja kaverin treenejä. Sillon oli voimaa.:)

Muutamaa kuukautta myöhemmin nousi mavessa 200kg, sekin nosto on jäänyt mieleen. Nosto meni teknisesti todella hyvin ja rauta oli kevyttä. Noston kruunasi eläimellinen karjaisu, oli sillon muotia paikallisella salilla.

Lisäravinteisiin liittyy myös hauskoja muistoja. Eka protsku oli soijaa, joka maistu saatanan pahalle. Ekalla kerralla sekotin sen omenamehuun, en suosittele kenellekään.:urjo:
Siihen aikaan protskut vedettiin kaiken lisäksi ennen treeniä.

Sheikkerin käyttökin oli aluksi ylivoimaista. Kerran en jostain syystä pitänyt kannesta kiinni, kun sekotin protskuja treenin jälkeen. Kansi lähti irti ja koko paska lensi pukuhuoneen seinälle.

Parhaat nostalgiset treenimuistot on joltain 12-13v paikkeilta kun autotallissa oli penkki,tanko painoineen,leuanveto tanko,tuki sit-uppeihi ja yksi käsipaino.

Penkkiä suurimmaksi osaksi painettiin,välillä vinopenaa vaihteluksi.Myös pystypunnerrusta kokeiltiin ja joskus hauista mutta siinä ne liikkeet.

Muistan kun isäukko tuli yhtenä kesäyönä joskus klo3.00 paikkeilla kyseleen et onk kaikki hyvin kun oli pari kaveria hiippaillut meille punttaamaan.Olivat kotipihallaan telttailemassa ja sieltä sitten pimeän tullen pirteinä hiippailivat meille punttaamaan:hyper:

Lisäravinteista ja palautus juomista tiedettiin sen verra että joku pari vuotta vanhempi jo mopoiässä oleva amiskaveri sellaisia Weiderin kapseleita veti ja penkkitulos nousi silmissä:worship:

RRKalle sanoi:
Mitä ihme vitun lässytystä tämä nyt on? Oletko tosiaan noin pihalla? No mennee miinuskalorien piikkiin.

Eihän sillä ole paskankaan väliä mitä sun kropas on kestänyt tai kestää, jos quaz menee ylikuntoon jostain niin se menee. Jos sä rupeisit juokseen 150 kilsaa viikossa lenkkiä sun polvet menis paskaksi tai jotain muuta, mutta Janne Holmen voi treenata sillä tavalla jatkuvasti. So what? Sillä ei ole mitään väliä vaikka kyykkäisit 8 tuntia päivässä, joku voi mennä ylikuntoon vähemmästäkin.

Kusinko mä sun aamupuuroon? Heitin vain alunperin offtopiccina sen ylikuntojutun, sillä mielestäni juuri SALIHARJOITTELULLA varsinkaan 3-5 krt/vko treenauksella ei mennä ylikuntoon. Ja sitten sä vertaat sitä johonkin 150km juoksuun?

Pointtina on vain se ylikunto, jota ihmiset aika herkästi viljelee ja jolla yleensä selitellään miksi mitänkin on menny huonosti tai miksi ei jaksa. Monasti kyse onkin huonosta ruoasta tai unensaannista, eikä siitä, että oltais treenattu aivan apinan raivolla pitkiä aikoja.:eek:

Capish?

Mut en mä jaksa riidellä ko. aiheesta kuitenkaan enempää, sovitaan vain että kaikki johtuu ylikunnosta ei muusta niin ei tule kenellekään paha mieli.

Sovitaan nyt silleen, että perustatte oman ketjun tosta ylikunnosta ja jatkatte siellä, menee muuten täysin offtopiciksi koko ketju. En viisti poistaa sinällään asiallisia viestejä jos tämä jauhaminen jää tästä asiasta tähän.

Alkuaikoina tuli käytyä salilla 3päivää putkeen ja sitten päivän tauko ja ohjelma oli tietenkin Tony Halmeen kirjasta. Muuten olisi saattanut toimia ihan hyvin mutta kun treenin jälkeen pyöräili 3km thai-nyrkkeily treeneihin niin ei hirveää kasvua tapahtunut.

Kerran muistan nähneeni tosi hyvännäköisen perseen salilla... siinäpä ne sitten olivatkin :D

Kahden kaverini kanssa treenattiin joskus 90-luvun puolivälissä autotallissa sellaisella weiderin penkki+50kg painosarjalla. Ensiyrittämällä ykkösnostoksi tuli muistaakseni 42,5kg ikää tuolloin 13vuotta. Välillä tehtiin 100toiston maratoneja pelkällä tangolla ja välillä sitten kovempia sarjoja. Siirryin tuolta autotallista jo muutaman viikon jälkeen treenaamaan yksikseni ylä-asteen salille kun kavereita ei kiinnostanut treenata koko kehon treenejä. Sitten aina välillä kävin näyttämässä kehitystäni ja jossain vaiheessa sitten tuo kaverin 50kg painosarja ei riittänyt enää edes sarjapainoksi. Punnittiin henkilövaa'alla mondeon talvirenkaan painoksi 15kg ja lyötiin ne sitten lisäpainoksi mulle siihen tankoon. Treenin jälkeen söin aina saarioisten mikropizzan, muuten jätin rasvat kokonaan ruokavaliosta pois,voita enkä margariinia oo syönyt tuon jälkeen leivän päällä kuin muutaman kerran. Karkkilakossa olin monta vuotta. eihän tuolla tavalla mihinkään kasvanut mutta todella tiukka kondis oli kyllä sillon :)
Ensimmäinen lisäravinnehankinta oli USBulk massanlisäysjauhe joka tasattiin kolmeen osaan. Ottamalla pienenpiä annoksia kuin purkissa luki, kesti se kolmannes mulla muistaakseni kuukauden. heti tunsin että nyt on voima mun kanssa ;) niin vahvaa tuon USBulk oli :D

-Ensimmäinen lisäravinne: Wrangen proteiinipillerit, muistaakseni gramma protskua per pilleri. Noilla pärjäsi jo pitkälle.

-Ensimmäinen salitreeni: Penkkiä smith-telineessä, alla vinopenkki väärinpäin, ts. pää siinä istuinosalla. Siinä (Davidin) penkissä kun oli valmiiksi kallistettu istuinosaa jolloin nokkelana järkeilin että tuohan on selkeästi päätuki. Ohimennen kuulin jonkun huomauttavan, notta "noinpäinkö siinä penkissä maataankin". :D
-Samalta keikalta: olin tehnyt ensin jossakin koneessa penkkiä ja siinä tuntui helposti menevän 110 kilolla monta toistoa joten latasin saman verran kiekkoja "oikeaan" penkkiin. Onneksi oli apua lähellä, jostain syystä tuo paino ei noussutkaan yhtä helposti.

Nämä jutut ehkä sopisivat paremmin tuonne salikomedian puolelle mutta kun noista tapahtumista on jo onneksi liki kymmenen vuotta aikaa niin tulkoon nyt tänne.

Ja pikku offtopic tuohon ylikuntoasiaan vielä, anteeksi Timba (tämä liippaa kuitenkin läheltä myös varsinaista aihetta).
Aikoinaan punttitreenin alkuaikoina treenasin puolisen vuotta seuraavalla viikko-ohjelmalla:
-Ma, Ke, To, Pe : 3 tuntia kestävä koko kropan kattanut käsipainotreeni.
-Ti & La: Parin tunnin kickboxing-treenit
-Ti, To & Su: n. tunnin juoksulenkki.
Ylikunto pamahti sitten puolen vuoden jälkeen päälle ja kuumeilua kesti seuraavat neljä kuukautta. Myönnetään kyllä että en syönyt ja levännyt läheskään tarpeeksi.

Notta mitäs tässä mieleen tulee...

Aluks kun treenailin vielä himassa Alphan penkillä. Mukana tuli pari valmista treeniohjelmaa, joiden mukaan treenailin ekat pari viikkoa. Sitten koin valaistuksen: tässähän on TURHIA liikkeitä. Kun karsii pois kaikki turhaan kehoa ja mieltä rasittavat jalka- ja selkätreeniliikkeet pääsee isoksi ja vahvaksi helpommalla, kun panostaa vain tärkeimpiin - rintaan, hauikseen ja olkapäihin. Ekana jäi pois olkapäät, koska aattelin että ne treenautuu penkatessa, eikä kukaan kuitenkaan kysele "Paljox nousee pystypunnerruksest??++". Vähän myöhemmin jäi hauiskin pois, oon vaan aina inhonnu hauisten treenaamista, enkä nytkään siitä pahemmin tykkää. Joutu sitte käymään useita kertoja fysioterapiassa orankiryhdin takia.
edit: se muuten mainittakoon, että Halmeen voimaopas oli se, joka parans mut RHP-ismistä. Halme siinä jonkun aikaa tolkutti, että vahva ollakseen pitää olla myös vahvat jalat ja vahva selkä ja silloin viimein meni perille.

Joskus 14-vuotiaana katoin monttu auki salilla ku Mikkis teki penkissä sarjaa 160kg:lla. Päättelin siitä sitten, että jos tollaset voimat meinaa hankkia, pitää olla 100% selvillä kaikista eri lisäravinteista ja heti ku pääsin himaan luin varmaan pari tuntia musclenetin lisäravinnetietoutta. Seuraavan päivänä ostin salilta purkin Creatine XR:ää ja jostain luontaistuetekaupasta säkin silloista Viking Poweria (sitä ennen postasin mun ekan postin pakkikselle, threadin nimeltä "Mistä lisäravinteita?").
Jäi sitten vähän epäselvyyttä että miten näitä pitäs annostella, joten loggauduin taas pakkikselle ja lueskelin FAQ:n kautta kreatiinithreadeja. Kattelin eri mielipiteitä ja sen jälkeen tarkastin Salituloksia-threadista henkilöiden tulokset. 75kg penkkaava "säbäpoika89" (nimi keksitty) neuvoi tankkaamaan ekalla viikolla 20g päivässä ja sen jälkeen parin seuraavan viikon 5g päivässä, samalla kun 210kg penkkaava JJJ neuvoi ottamaan 10g palautumisdrinkissä. Sanomattakin selvää, seuraavana päivänä sekotin 10g palautumisdrinkkiin kreaa. :D

Yhessä vaiheessa oli tapana tehdä salilla alataljaa "dynaamisesti", eli laitettiin paljon isommat painot, kun mitä olisi jaksanut ja rykästiin raivolla liike alkuasennosta loppuasentoon (loppuasennossa selkä oli noin 270 asteen kulmassa istuimeen). Sitten kerran näin kun jollain meni samassa alataljassa vaijeri poikki, tyyppi lens siitä selälleen lattialle ja jäi 10cm väliä ettei lyöny päätään yhteen toiseen laitteeseen. Seuraavassa selkätreenissä tuli sitten tutustuttua "hallittuihin toistoihin".

Muutama vuosi takaperin olin pitkään unelmoinut, että salille hankittaisiin juoksumatto, sillä kuntopyörän polkeminen oli vaan niin perhanan puuduttavaa hommaa. Sitten kerran istuskelin maastavetosarjan jälkeen penkillä ja näin kun salin toisessa päässä joku muija juos Baywatch-tyyliin juoksumatolla. Kattelin siinä sitte about 20 minuuttia, sitten havahduin että mitäs ihmettä se siinä paikallaan juoksee. Suuntasin katseen alemmaksi suureksi innostukseksi huomasin, että juoksumatto oli viimein hankittu. Sitä tuli sitte kokeiltua parissa seuraavassa treenissä.

siin oli ny ehkä parhaat...

16 vuotiaana treeneihin kuulu: ]
kova huutaminen
painojen heittely, rinnallevedossa varsinkin
jaapussin pito jonkin loukkaantuneen alueen paalla, myos ennen treeneja. Mikaan ei tietysti ollu rikki, mutta sitten aina sai selittaa etta menee paikat koko ajan hajalle kun treenaa kovaa.

Leelucky sanoi:
Ensimmäinen lisäravinnehankinta oli USBulk massanlisäysjauhe joka tasattiin kolmeen osaan. Ottamalla pienenpiä annoksia kuin purkissa luki, kesti se kolmannes mulla muistaakseni kuukauden. heti tunsin että nyt on voima mun kanssa ;) niin vahvaa tuon USBulk oli :D

Jeps:D Minäkin muistan kun ostin kerran proteiinipatukan stockalta ja söin. (Tästä varmaan reilusti yli 5 vuotta aikaa). Tuntu tosiaan että olis voimaa tullu hetkessä :hyper:

14-vuotiaana ennen treenejä käytiin kaverin kanssa ostamassa purkki omena-Juissia jota juotiin treenin aikana veden sijasta, ja vasta sitten lähdettiin kun purkki oli tyhjä. Kerran syötiin myös sellainen iso viineritorttu kahteen pekkaan ennen treenejä..pukutiloissa! :D
Sarjojen välissä saattoi kulua helpostikin 10-15 minuuttia jutellessa kaverin kanssa niitä näitä. Treeniin kuului pääosin penkki,rintaprässi,hauikset ja ylätalja. Ruoka-ym. jutuista ei ollu mitään tietoa.
Joskus 16 vuoden iässä ostin ensimmäisen lisäravinnepaketin (Viking Power, varmaan etiketin takia,vetosi nuoreen&heikkoon)
Tuloksista se satanen penkistä oli silloin ehkä kaikista säväyttävin.. :rock:

Kaverin kanssa alettiin treenaamaan "tosissaan" ja mentiin ekaa kertaa uimahallin punttisalille. Vedettiin aivan tosissamme kylmiltään koko kroppa läpi pariin kertaan, aikaa tais mennä joku 3 tuntia. Seuraavana päivänä kumpikaan ei voinut liikuttaa kuin silmiään ilman hirveetä tuskaa. Ihmeteltiin vaan meidän porukoiden sohvalla kuinka kovia jätkiä ne potarit on kun kestää tällasta tuskaa.:D

Ekat aminohapot otettiin sitten herkkusienistä kun luettiin että niissä on hyvä koostumus. Purkillinen sieniä pannulle ja huiviin.:rock:

Pari vuotta sitten ku alottelin ensimmäisiä kertoja, (13v) niin tulee mieleen autotallin haju.. Sitten muistaa kun siellä äherti jonkin rinnallevedon kanssa hampaatirvessä ja oltiin kovaa poikaa.. heh

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom