Parhaat massankasvatus ruokavaliot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kjj
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon syöny rehuista herneitä,kukkakaalia, mustikoita, vihreitä papuja banaania. Noin 500-600g/pv.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös se vuosikymmeniä parhaaksi havaittu bodausruokavalio mene suunnilleen näin:

Aamupala kaurahiutaleita ja munanvalkuaisia
Loput päivän ruuat kanaa/jauhelihaa ja riisiä/bataattia/perunaa
Väliin ehkä joku heradrinksu jos löytyy sponssi.

Ootko ikinä miettinyt, että niitä on turha tommoseen bulkkiruokavalioon laskea. Syö jos tykkää.
Tarkoitatko että niitä syödään mutta ei kirjata ruoka ohjelmiin ? Se selittäisi miksi ne puuttuvat. Kyllähän kasvisten syönti pitäisi olla itsestään selvyys varsinkin urheilijalle. Myös taviksille. Itse ainakin arvostan terveyttä enemmän kuin isoa habaa. Eikä kasvisten syönti ja bulkkiruokavalio poissulje toisiaan. Protskua taas on erittäin usein liikaa. Tuossakin esimerkissä 90 kiloselle lähes 3g / painokilo. 100 kiloisellekin 2.5.

Yleisin virhe on se että hiilaria on liian vähän ja proteiinia tarpeettoman paljon. Hiilarilla se punnus nousee ja treeneistä palautuu.
Niin on. Rasvaa on myös usein liian vähän. En tiedä mistä on keksitty ettei alle 2g protskua/painokilo voi kehittyä. Aivan varmasti moni kehittyisi vähintään yhtä hyvin tai paremmin jos vähentäisi protskua ja lisäisi hiilareita ja rasvaa. Pienisi myös ruokalasku kun ei liioittelisi protskun määrässä.

Tarkoitatko että niitä syödään mutta ei kirjata ruoka ohjelmiin ? Se selittäisi miksi ne puuttuvat. Kyllähän kasvisten syönti pitäisi olla itsestään selvyys varsinkin urheilijalle. Myös taviksille. Itse ainakin arvostan terveyttä enemmän kuin isoa habaa. Eikä kasvisten syönti ja bulkkiruokavalio poissulje toisiaan. Protskua taas on erittäin usein liikaa. Tuossakin esimerkissä 90 kiloselle lähes 3g / painokilo. 100 kiloisellekin 2.5.
Se on se lähtökohta. Pohjana semmone missä on kalorit ym kohdallaan ja kasvikset sitten oman maun mukaan. Se on iha turha moisia laittaa ohjeisiin tarkemmin, kun on nii pal hajontaa mistä kukin tykkää ja toiset ei syö vaikka käskis. Dietit vähän eri, mut tapaa niissäki vaa olla geneerinen "kasviksia mahan täytteeksi"

Niin on. Rasvaa on myös usein liian vähän. En tiedä mistä on keksitty ettei alle 2g protskua/painokilo voi kehittyä. Aivan varmasti moni kehittyisi vähintään yhtä hyvin tai paremmin jos vähentäisi protskua ja lisäisi hiilareita ja rasvaa. Pienisi myös ruokalasku kun ei liioittelisi protskun määrässä.
Tutkimuksissa ei ole saatu lisähyötyä lihaskasvuun 1,6g proteiinia/painokiloa jälkeen. Toi määrä tulee naurettavan helposti täyteen jo yrittämättä. Ei ole kyllä ylenmääräisestä rasvastakaan mitään lisähyötyä, mutta hiilarista on.

Tutkimuksissa ei ole saatu lisähyötyä lihaskasvuun 1,6g proteiinia/painokiloa jälkeen. Toi määrä tulee naurettavan helposti täyteen jo yrittämättä. Ei ole kyllä ylenmääräisestä rasvastakaan mitään lisähyötyä, mutta hiilarista on.
Samaa olen minäkin lukenut. Jerry Ossin kanssa tästä juteltiin ja oli samaa mieltä. Hänen mielestään ihan turha repiä yli kahta grammaa/painokilo. Ei anna enää lisähyötyä. Toki se oli vain hänen mielipide. Protskua saa todella helposti vaikka ei yritä saada. Joku aika sitten laskin pitkästä aikaa. Kolmella eka aterialla tuli 1.5g/painokilo. Lopetin laskemisen siihen. Joka aterialla tuli joku 20g pelkistä hiilarilähteistä. Siihen päälle itse protsku ruuat niin 50g /ateria pompsahtaa kevyesti rikki. Eikä edes ollut lisäravinteita käytössä. Ne vielä käyttöön niin tulee 3g /painokilo kevyesti. Nuorempana 74 kiloisena söin protskua 4.2g/painokilo 🙄 Meni vähän protsku hypetys yli.
Ps. Äsken söin italianpataa ja pari leipää sekä maitoa ruokajuomaksi. Protskua 75g. Noin 40% ( jos määre 2g / painokilo ) päivän protsku tarpeesta yhdellä aterialla.

Samaa olen minäkin lukenut. Jerry Ossin kanssa tästä juteltiin ja oli samaa mieltä. Hänen mielestään ihan turha repiä yli kahta grammaa/painokilo. Ei anna enää lisähyötyä. Toki se oli vain hänen mielipide. Protskua saa todella helposti vaikka ei yritä saada. Joku aika sitten laskin pitkästä aikaa. Kolmella eka aterialla tuli 1.5g/painokilo. Lopetin laskemisen siihen. Joka aterialla tuli joku 20g pelkistä hiilarilähteistä. Siihen päälle itse protsku ruuat niin 50g /ateria pompsahtaa kevyesti rikki. Eikä edes ollut lisäravinteita käytössä. Ne vielä käyttöön niin tulee 3g /painokilo kevyesti. Nuorempana 74 kiloisena söin protskua 4.2g/painokilo 🙄 Meni vähän protsku hypetys yli.
Ps. Äsken söin italianpataa ja pari leipää sekä maitoa ruokajuomaksi. Protskua 75g. Noin 40% ( jos määre 2g / painokilo ) päivän protsku tarpeesta yhdellä aterialla.
Näinhän se menee että jos syö sen ~200g hiilarinlähdettä per ateria niin sillä saa aina sen 16-28g prodea jo riippuen puhutaanko valkoisesta riisistä vai kaurahiutaleista/pastasta. Ja tuohan ei ole juuri mikään määrä vielä bulkille. Varsinaiset protskun lähteet päälle vielä.
Protskuvaatimuksiahan vielä laskee ennestään se jos on itselleen sen verran rehellinen että laskee sen 1.6 kertoimen suht rasvattomalle painolle, läski ei tietääkseni prodea käytä mihinkään :)

Aloittejalle suosittelen lämpimästi erilaisia muroja ja myslejä aamuin illoin. Niitä saa helposti alas eikä ole epäterveellisimmästä päästä. Maitoa tai heradrinkkiä sekaan. Maapähkinävoita päälle jos tuntuu että rasvaa puuttuu. Boostaa vielä hillolla jos ei se terveellisyyskään niin kiinnosta.

Viimeksi muokattu:
Näinhän se menee että jos syö sen ~200g hiilarinlähdettä per ateria niin sillä saa aina sen 16-28g prodea jo riippuen puhutaanko valkoisesta riisistä vai kaurahiutaleista/pastasta.
Jos käytää kaurahiutaleita riittää murto osa tuosta hiilarimäärästä. Oman aamupalan pääruoka on kauraa 50g sekoitettuna maitoon ( 2.5 dl ). Jo tuossa on yksistään 16g protskua mutta hiilareita vain 45g. Siihen päälle pari munaa tai vähän raejuustoa niin ollaan jo 30 grammassa. En edes keksi kuinka voisi syödä että protskut jää alle 20 gramman per ateria 🤔

Aloittejalle suosittelen lämpimästi erilaisia muroja ja myslejä aamuin illoin
Murot ja myslit ovat nykyään hyvän laatuisia jos ei mitään ihan höttöjä valitse. Itse syön lidlin myslejä välillä kauran sijaan. Saa vaihtelua. Ravintokuitua 7g /100g ja energiaa tosi hyvin. Ei täällä kaikki ole kisadieetillä olevia bodareita. Turha karsastaa myslejä ja muuta perus ihmisten ruokaa.

There is normally no advantage to consuming more protein than 0.82g/lb (1.8g/kg) of total bodyweight per day to preserve or build muscle for natural trainees.

Aika pitkään ollut nyrkkisääntönä ~2g/painokilo naturaaleille joka tulee helposti täyteen. Kuten tuo artikkeli kertoo ei siitä ekstrasta haittaa ole ja jokaisella on omat ruokatottumukset niin ei tarvitse stressata turhia. Kisadietillä muistelisin että Hulkki ainakin suosi hieman korkeampaa 2,2-2,5g/painokilo. @Jatkuvuus oletko näillä linjoilla myös? @Markku Tikka puhui usesti myös että siihen 2g/painokilo tähdättäisiin offillakin.

-----------------------

The only people that may actually need more protein than 0.82g/lb are trainees on performance enhancing drugs, concurrent athletes with a high volume of both endurance and strength training and trainees with substantial muscle memory to allow for very rapid muscle growth. Adolescents that are still growing may require more too. There’s no good research on these scenarios.

Jos lyöt ulkoista testoa ja anabolisia niin yleensä se 2,5-3g/painokilo on melko vakio suurimmalla osalla ukoista kun proteiinisynteesi ja kaikki kasvumekanismit tehostuu. Ei nyt tulisi mieleen himmailla protskun määrällä jos on kunnon setit päällä ja maksimaalinen hypertrofia mielessä. Toki sitten ei mitään rajuja övereitä myöskään -> vatsavaivat.

Utista kun puhutaan, niin joskus kaveri puhui tehneensä erinomaista kehitystä DoggCrappilla, missä metodiin kuuluu aivan mieletön määrä proteiinia.

Ei osannut tuolloin itsekään eritellä, että johtuiko kehitys itse treeneistä vai proteiinimätöstä.

Voi myös olla, että muistini ei palvele minua oikein

Dieetillä mulla nousee protskun määrä huomattavasti offiin verrattuna. Rasvanpoltto toimii paremmin ja on kylläisempi olo. Offilla en laskeskele, minkä verran protskua tulee päivässä, se riittää, että sitä tulee joka aterialla ja illalla vähän enemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom