Parhaat lukemasi kirjat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Astrid Lingren: Veljeni leijonamieli
ja tietysti Morgan Kanet

Originally posted by Malevolent
Ittelta loytyy jokaine Sven Hasselin kirjoist ja jotai Lehvaslaihon sotakirjoja, make war not love :/

Perkele. Mulla on niitä vaan kuusi kpl. kun ne on taas vaihteeksi vähän kiven alla noissa kaupoissa...:(

Olen valtava scifin ja kauhun ystävä. Suurin osa kirjoista olen lukenut 11-19 vuotiaana. Kingiä 11wee ja Lovecraftia 13 wee. On siinä ollut pikku-Leiffillä unettomia öitä! Nykyään ei tule luettua juuri muuta kuin sanomalehtiä sillä nyt on menossa valta hömppäfantasiabuumi. kauhukirjoja ei juuri tule kirjastoihin eikä kauppoihin ja sitä paitsi parhaimmat scifikirjat on kirjoitettu 40-70luvuilla. Ja vielä Philip K. Kikkelistä, äijällä on vain hyviä ideoita ja huonosti kirjoitettuja kirjoja. Mutta näin äkkiseltään muistan:

Stephen King: Carriesta Musta torni kolmoseen. Suurin osa 90-luvulla kirjoitetusta oli paskaa, kuten Doloreksen tunnustus.

Clive Barker: Koko tuontato

H.p Lovecraft: Koko tuontato

Robert Holdstock: Alkumetsä ( jatko-osat puuduttavaa toistoa)

Dan Simmons: Kesäyön kauhu ( Hyperion sarja oli raskasta luettavaa)

Robert E Howard: koko tuotanto

Douglas Adams: Käsikirjat

Harry Harrison: Koko tuotanto

Orwell: Vuonna 1984 ( Näin sitä tulevaisuutta ennustetaan)

Ray Bradbury: koko tuotanto

Erityisesti Zombie-aiheiset novellit ovat jääneet minun sydämeeni:
KIITOS JOE R. LANSDALE!! ja tietysti Hapia ja Leonardia unohtamatta.

Markku Sadelehdon kokoelmat

Ja sitten muut kaunokirjallisuuden kirjat:
Kärpästen herra
Eläinten vallankumous (molemmat tiukkaa yhteiskunta kritiikkiä!)

Pitää myös muistaa Jerry Cottonin ja Remo Williamsin seikkailut!

Aika monia luettuja ja pidettyjä on listattu, tossa omia suosikkejani:

Valtteri Suomalainen : Kuolet vain kahdesti ja Sauna Syyriassa, jo kuolleen Valtterin omakohtaisia kokemuksia elämän saralta.

Lawrence Block: koko Matt Scudder sarja, kertoo alkoholistin dekkarin ajan tappamisesta ja New Yorkin alamaailmasta.

Thomas Harris: Punainen Lohikäärme, Hannibal ja Uhrilampaat

Frank McCourt: Amerikan ihmemaassa ja Seitsemännen portaan enkeli, irlantilaisen pojan elämänkerta

Nick Hornby esim. Poika

Carl Hiaasen kirjat, hauskoja kuvauksia ei niin hauskoista aiheista...

Harri Nykäsen Raid kirjat.

esim.
Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Waltari: Sinuhe Egyptiläinen
Tolkien: TSH
John Irvingin alkuaikojen tuotanto
Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto (johon elokuva High Fidelity perustuu)
Philip Roth: Amerikkalainen Pastoraali
Hemingway:Vaarallinen kesä
Ja lapsena susikkejani olivat Burroughsin Mars- ja Tarzan kirjat

edit: Hiaasenit unohtuivat! Tosi hauskaa ja kevyttä lukemista.

Re: lukutoukka

Originally posted by newberry
Ja aivan ehdoton äijä: James Ellroy. Romaanit on mustia poliisitarinoita sijoittuen 40-60 luvulle ja lähinnä L.A.han myös. Todella raadollista tekstiä.

Loistava valinta. Itsekin "löysin" kirjailijan vasta äskettäin. Joseph Wambaughikin on hyvä.
Kannattaa kokeilla muuten myös Irvine Welshin kirjaa "Paska"

Muita omia suosikkeja:
Sven Hassel - koko tuotanto ;)
Väinö Linna - Tuntematon Sotilas
Stephen King - Alkupään tuotanto
H.P.Lovecraft - Koko tuotanto
Terry Pratchett - Komediafantasiaa (?)

Nuo on mukavaa rentoumisluettavaa kaiken vakavan luettavan välissä

Sormusten herra on pakko kelata läpi aina parin vuoden välein.

Linnunradan käsikirjasta riittää yksi lukukerta, mutta kyllä se melkein kuuluu jokaisen itseään kunnioittavan sekopään yleissivistykseen...:hmmm:

Henning Mankellit on nyt menossa lopusta alkuun tai alusta loppuun... ihan hyviä, joskaan ei mitään tajunnanvirta tasoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moro!

Mä luen itse pelkästään dokuja tai ainakin pyrin siihen, eli vastaus on sen mukainen. Mä ehdotan Papillonia ja sen jatko-osaa sekä Kultaa. En tiedä onko Kultaa aidosti tapahtunut vai ei. Halmeen molemmat kirjat ja Suuri junaryöstö ym. Ei oikein iske enää fiktio kirjallisuus, vaikka niittäkin on hyviä esim. Tai-Pan, Shogun ja muut samasta sarjasta. Joskus olin nalkissa Stephen Kingiin. Sen kirjoittama Pitkä Marssi on hyvä ja aiheeltaankin käy täällä mainostettavaksi. Joukko ihmisiä lähtee kävelemään amerikkaa halki. Pysähtyä ei saa. Jos väsyy ja hyytyy, ammutaan. Kestävin ja kovakuntoisin pääsee "maaliin". Panoksena elämä.

Pumped

luen liikaa mutta silti liian vähän.

mielenkiintoisia ajatuksia ovat herättäneet ainakin

platon: valtio
jung: unia, ajatuksia, muistikuvia (ehdottomasti paras lukemani kirja), ja Job saa vastauksen.
dostojevskin rikos ja rangaistus.

terra cognita -sarjassa on helvetin mielenkiintosia juttuja, "viides ihme", "kosmoksen runous" ja "todellisuuden rakenne" -kirjat olen ainakin lukenut.

seuraavaksi aion lukea Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa -kirjan.

se siitä. etiäppäin..

Oi oi,monta hyvää kirjaa on tullu luettua,mut nämä muistan:

Papillon
Kultaa by Cizia Zyke
Monster by Kody Scott
Sahara by Per Andersson
Mustat lesket by Jani Anttola
Mostarin tien liftari by Luca Moconesi
Edward Bunkerin koko tuotanto.

Tuomionpäivä
Jumala armahtaa, minä en

muita kirjoi ei oo tullu huvikseen luettua, jotai romaaneit kyllä mutta koulua varten ilman kiinostusta..

Hyviä kirjailijoita ja kirjoja on maailmassa aivan järjetön määrä ja paljon omia suosikkeja on jo mainittu, mutta otetaas tähän muutama sellainen kirjailija ja kirja mitä ei vielä ole tullut esille (muistaakseni):

Süskind: Parfyymi
Tsehov: koko tuotanto
Gogol: Päällytakki & Reviisori
Kafka: koko tuotanto, etenkin Oikeusjuttu ja Linna
Hesse: koko tuotanto
Shakespeare: koko tuotanto tähän asti (en oo vielä lukenut myöhäiskauden teoksia)
Hemingway: koko tuotanto, erityisesti Kenelle kellot soivat

Fantasian ja scifin puolelta on aivan pakko mainita muutama lisää:

Weis & Hickman: alkuperäinen Dragonlance -saaga
Asimov: Robotti-kirjat, Säätiö -saaga
Bester: Murskattu mies
Le Guin: Maameri -kirjat
H.G.Wells: Aikakone, Tohtori Moreaun saari, Näkymätön mies
Burgess: Kellopeli Appelsiini

Ja minäkin suosittelen lämmöllä DIRTiä :kippis1: . Mutta älkää helvetissä lukeko sitä suomennettuna versiona, se käännös ei toimi!

Originally posted by AKV
Ja minäkin suosittelen lämmöllä DIRTiä :kippis1: . Mutta älkää helvetissä lukeko sitä suomennettuna versiona, se käännös ei toimi!

Motörheadin Lemmyn omaelämänkerta White Line Fever on kanssa aika hyvä. Ei ole tietääkseni suomennettu.

Täällähän lentää jatkuvasti eteen kirjoja, joita on joskus kaavaillut lukevansa, mutta jostain syystä operatiivinen vaihe on jäänyt suorittamatta.

Nyt pistän kyllä lainausluettelon pystyyn. Hyvä homma!!! :)

Originally posted by Nitsku
Motörheadin Lemmyn omaelämänkerta White Line Fever on kanssa aika hyvä. Ei ole tietääkseni suomennettu.

Yeah, toi on pakko hommata jostain! Lemmyhän on maailman komein mies ja tekee vieläpä hemmetin hyviä biisejä! :rock:

Kovin monta hyvää rock -elämänkertaa/muistelmaa en valitettavasti ole kohdannut. Tuleeko sulle tai muille mieleen muita lukemisen arvoisia teoksia?

Originally posted by AKV

Rokk Rokk!!! :kippis1: Olin juuri ihmettelemässä, miksei ketään jo maininnut ks. kirjaa. Viittitkö näyttää jotain esimerkkejä mikä tossa suomennoksessa mättää,mulla ei ainakaan oo ollu mitään ongelmia. Tosin en oo enklanninkielistä lukenut.

Skiftesvikin kirjat (tarinat sijoittuu kotiseudulle). Sven Hasselin koko tuotanto, aivan uskomattomia tarinoita :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom