Parhaat lukemasi kirjat?

Hippa

Okkapukku.
VIP
Mulla on nyt joku ihme lukuvimma ja haluan vaan lukea kirjoja koko ajan, mutta tilanne on vähän sellainen, ettei oikein löydy kirjoja, joita jaksaisin lukea.

Melkeinpä ehdoton ykkönen omalla listallani on Sinuhe egyptiläinen.

Lisäksi olen diggaillut ihan hulluna Harry Pottereista.

Torey Haydenin Nukkelapsi ja Tiikerin lapsi ovat olleet myös sellaisia kirjoja, jotka muistaa pitkään.

EDIT: en ole vielä lukenut Sormusten herraa (aikomus kyllä on)..

Niin ja Ilkka Remes on uponnut muhun, tosin ne on melkeen kaikki luettu ja loput varauksessa..

Kaupunki
Lappi
Sormustimen rouvan satu kannattaa todellakin lukea! :) Tilanteessa jossa haluat heittää aivot mäkeen,lue Mafialta tuttujen Leilan ja Annukan kirjoja,todella hauskoja ja niiden seurassa viihtyy.. :D

Ikä
43
Oli aivan pakko vastata. Kirjan asiasisältö ei ole aivan paras mahdollinen, mutta siitä se lähti.

Bill Phillips: Doping.

:hmmm:

Menee klassikko-osastolle: Waltarit, Anna Karenina, Dostojevski, I.B.Singer (koko tuotanto henk.koht. suosikkini) ja brittidekkarit.

Taru sormusten herrasta jäi kesken, oli se vaan niin tylsä.

Hyviä kirjailijoita: Sven Hassel, Seppo Hyrkäs, Veikko Huovinen, Väinö Linna, Astrid Lindgren...

Ja olen minäkin alkanut nautti paksuista venäläisistä klassikoista takkatulen ääressä. Ne palavat yhtä hyvin kuin koivuhalot..

Sinuhe ja Tuntematon sotilas.

Charles Bukowskin tuotanto on kanssa hyvää.

Eipä juuri enää tule luettua mutta mieleen on jäänyt esim "Trainspotting" ja suomalaisista vaikka Paasilinnan "Rovasti Huuskosen petomainen miespalvelija" sekä noista vähemmän fiktiivisistä kirjoista mieleen jäi Pentti Kourin "Suomen omistaja".

Gillyanne

Vaa'at kaatikselle ry
Pitäisikin lukea taas Sinuhe, on taas päässyt vierähtämään aikaa edellisestä lukukerrasta. Potterit ajattelin myös lukea (n:nnen kerran ;) ) uusiksi.

Sormusten Herra on työn alla, löytäisi vaan aikaa...

Stephen Kingin tuotantokin viihdyttää, mikä lie luonteenkieroutuma tai pimeä puoli kyseessä... :D

Kokeilepas Hippa Patricia Cornwellin Scarpetta-dekkareita, upposivat ainakin meikäläiseen! Suomalaisista olen tykännyt Pirjo Hassisen ja Anja Kaurasen/Snellmanin kirjoista (en ihan kaikista tosin). Leena Lehtolaiseen on tarkoitus tutustua ensi tilassa!

Ai niin, fantasian ystäville vinkki: Lukekaapas Tad Williamsin Taru Kolmesta Miekasta -sarja. Enemmän Tolkien-vaikutteita kuin laki sallii... ja pitää otteessaan loppuun asti.

Kotimaisista uusista dekkarikirjailijoista kannattaa ehdottomasti tutustua Taavi Soininvaaran tuotantoon. 3 kirjaa on ilmestynyt, viimeisin on kyllä paras. Jos Remeksestä tykkää niin Taavikin uppoaa.

PMLats

Mode/Punttimimmit
Mode
Ikä
42
En ole pitkään aikaan lukenut kaunokirjallisuutta, mutta vuosientakaisia suosikkejani ovat olleet Väinö Linnan tuotanto (Tuntematon luettu 3 kertaa) ja Gogol.

Mutta yksi kirja, joka on liikuttanut minua enemmän kuin mikään toinen (kyyneliin asti), on Elina Karjalaisen "Teemu karvainen kaveri". Ihana koirakirja, jota ei voi kuivin silmin lukea :itku:

P.S. ;)

Hippa

Okkapukku.
VIP
Originally posted by Nate
Kotimaisista uusista dekkarikirjailijoista kannattaa ehdottomasti tutustua Taavi Soininvaaran tuotantoon. 3 kirjaa on ilmestynyt, viimeisin on kyllä paras. Jos Remeksestä tykkää niin Taavikin uppoaa.
Mä sain joskus joululahjaksi Ebola Helsinki kirjan (olen kiinnostunut ko. viruksesta) ja olin ihan onsku. Pettymys oli kylläkin sitten melkoinen, kun se oli niin samanlainen kuin Remeksen Ruttokellot. Mutta kyllä se upposi. Hyvä, kun muistutit, voin kokeilla sitäkin lisää :)

iivili

kollinmölliskö
Ikä
45
Kaupunki
Turku
Kivi - Seitsemän Veljestä
Linna - Tuntematon Sotilas
Orwell - Animal Farm
Tolkien - Hobitti
Dick - Do Androids Dream of Electric Sheep? (eli Bladerunner, monista muistakin Philip K. Dickin kirjoista tykkään kovasti)
Gibson - Neuromancer
Erämetsä & Grönfors - Massaa! Voimaa! (oli pakko laittaa listan jatkeeksi :D)

Muitakin hyviä on vaikka kuinka. Ei voi kaikkia ees muistaa, nuo tuli äkkiä mieleen.

Parhaita lukemiani kirjoja epäjärjestyksessä:

Seitsemän veljestä, Aleksis Kivi
Tuntematon sotilas, Väinö Linna
Täällä pohjantähden alla, Väinö Linna
Vanki nimeltä Papillon, Henri Charriere
Mikael Karvajalka, Mika Waltari
Mikael Hakim, Mika Waltari
Sinuhe Egyptiläinen, Mika Waltari
Hobitti, J.R.R.Tolkien
Taru sormusten herrasta, J.R.R.Tolkien
Ruusun nimi, Umberto Eco
Kotona maailmankaikkeudessa, Esko Valtaoja

Jokainen noista on jostain syystä saavuttanut suosion, jonka johdosta ko opus on tullut luetuksi useampaan kertaan.

S225T

Mode
Kaupunki
Helsinki
Muutama joka jätti lähtemättömän vaikutuksen:

Eco: Foucaultin heiluri
Dostojevski: Rikos ja rangaistus & Idiootti
Sokolov: Hiljaa virtaa Don
Pirsig: Zen ja moottoripyörän kunnossapito

Lem: Nuha (jäi kesken koska unet meni liian hurjiksi, tarkoitus yrittää uudestaan, tästä jo about 12 vuotta).

pexxi

Mode
Kirjoista

Hyviä ei-kehoilu kirjoja ovat mm.

Monster (Kody Scott)
Hannibal
Night Stalker (nonfiktio by Philip Carlo)
Stephen Kingin bookit
Imaijica (Barker, kesken tosin..)
Alchemist (Paolo Coelho)