Parhaat kokkausvinkit!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
VelttoV sanoi:
Velttomunat:

3 kanamunaa kokkeliksi, pippuria ja oliiviöljyä sekaan.
Levy pois päältä ja purkillinen sitruunapippuri tonnikalaa sekaan.

Ihan homohyvää. Kaveritkin halusi lisää velttomunaa maistettuaan.

ei tälle voi kun höröttää...
miksi juuri tuo nimi tällekin pöperölle?

miksi... MIKSI?

heeheehee :lol2:

Manala sanoi:
Tää oli aikalailla homohyvää niinkuin sanoitkin, :) ja ravintoarvot kohdallaan.
Tuli muuten kokille piparia kun tein tätä muijalle "tänks veltto" ;)

Ps: Kattooko kukaan muuten SUBTV:n "The IronChef" ohjelmaa? Piru et siinä on kovia kokkausi... harmivaan ettei raakaaineita saa jokakaupasta. :itku:

Eiks pipari o niinku joulujuttuja.. ja silleen niinku lihottavaa ja epäterveellistä?

:-P

äksy sanoi:

:thumbs: äksylle, tuli itsellekin mieleen kaivaa tämä threadi esiin, mutta patalaiska kun olen, niin... :nolo:

Lienen mainostanut tätä Gillyn tonnikalamössöä palstalla ennenkin, mutta laitetaanpa se nyt vielä tähänkin, kertauksen vuoksi:

- purkki rahkaa
- purkki tonnikalaa öljyssä (Rainbown tillillä maustettu on IMHO parasta)
- mausteita maun mukaan, itse preferoin mustapippuria ja/tai pippurisekoitusta. Sitruunapippurikin käy, mutta sisältää suolaa, joten sitä pitää annostella vähän varovaisemmin.

Mieluiten jääkaappikylmät ainekset sekoitetaan keskenään tasaiseksi mössöksi ja lapioidaan ääntä kohti leivän, riisin, makaronin tms. kanssa. Ja jos käyttää lisukkeena kasviksia, sopii myös low-carbille.

Yks hyvä setti tuli mieleen, tämä siis sellainen jonka jopa minä osaan tehdä... :D

-500 grammaa broilerin suikaleita
-2 tölkkiä tomaattimurskaa
-sopiva määrä sipulia, esim. 4-5 keskikokoista
-valkosipulia reilusti
-salsakastiketta mausteeksi
-muita mausteita oman maun mukaan

Ja lisukkeeksi tummaa riisiä.

Ruskista broilerin suikaleet. Ruskista sipuli. Sekoita kaikki ainekset keskenään (paitsi riisi) ja laita kattilaan hautumaan n. 20 min. ajaksi. Keitä riisit ja eikun syömään...

Voi käyttää myös vaikkapa porsaansuikaleita ym.

Edit: ja jos herkutella haluaa niin mukaan sopii hyvin hillosipulit. Ja aika usein tylee myös jotain wokkirehuja tai vastaavia käytettyä.

Kanafetasalaatti on tosi hyvä ja tulee maha täyteen. Myös miespuoliset treenaajat on tykänny kovasti :) !

Eli:
- Broilerin paistifilesuikaleita (määrä mielen mukaan)
- Vähärasvaista (3%)fetajuustoa
- Kevätsipulia pieninä paloina (tavalinenkin käy)
- Salaattia (esim. jäävuorisalaattia)
- Kurkkua ja tomaattia pieninä paloina
- Ja jos haluaa, niin raejuustoa

Sit sen kanssa uunista tullut valkosipulipatonki, nami!!! Nopeeta, helppoa ja hyvää! Kokeilkaa ihmeessä! :)

Mitenkäs sattukin niin mainio resepti :D :D :D Toi vie karvatkin mennessään!

Edit: Niin ja niitä pieniä vihreitä vihulaisia ----> :evil:

superultravibrasafka

tässä minun oma ruokavalioni näin kesän kuumeessa:

- aamulla lautasellinen muroja ja appelsiinimehua tai muuta
- aamupäivällä parisen ruisleipää kaikkine herkkutäytteineen ( juusto , tomaatti, kurkku / suolakurkku , meetwursti / muu) ja reilusti kylmää maitoa joka tekee gutaa :thumbs:
- parisen tuntia myöhemmin kun on nälkä niin riisiä tai makaroonia ja jauhelihakastiketta tai muuta liharuokaa . vihannekset sun muut vierelle sitten
- illalla rahkaa tai jotain muuta vastaavaa

näin kesän aikana sitä tulee kyllä kaikkia pieniä herkkupaloja syötyä ja vähän kaljaa tietysti :kippis1: :worship:

No tässä minun bravuurit:

Ohje 1.
Tarvikkeet
Hunajamarinoituja kanansuikaleita
Riisiä
Yrttisuolaa
Kanelia
ja muitakin mausteita maun mukaan, mutta itse käytän varsinkin kanelia.

Toiminta

Ruskista kanat pannulla
Keitä riisi
Kun riisi ja kanat ovat kypsiä. Kaada riisi pannulle. Laita mausteet makusi mukaan. Anna niiden hetken "muhinoida" ja se on siinä. Nami nami.

Ohje 2
Tämä on minulla ainakin ollut iltapalana silloin tällöin.

Tarvikkeet
Vaasan tosi rukinen reikäleipä. Tarvitset vain toisen puolen
Purkki tonnikalaa
Ketsuppia
Sulatejuustoa

Toiminta

Ketsuppia leivälle sen verran kun siltä tuntuu
Tonnikalaa paksukerros
Sulatejuustoa sillain sopivasti
ja leipä uuniin siksi aikaa että juusto on sulanut ja leipä lämmennyt. Ja on helppoa :)

-- Wikke

VelttoV sanoi:
Velttomunat:

3 kanamunaa kokkeliksi, pippuria ja oliiviöljyä sekaan.
Levy pois päältä ja purkillinen sitruunapippuri tonnikalaa sekaan.

Ihan homohyvää. Kaveritkin halusi lisää velttomunaa maistettuaan.

Eeehehehe, kunnon nimi reseptillä. Kaveri vastapäätä katselee ihan tyhmänä ku hekottelen tunnilla :hyper:

-- Wikke

Wikke sanoi:
Ohje 2
Tämä on minulla ainakin ollut iltapalana silloin tällöin.

Tarvikkeet
Vaasan tosi rukinen reikäleipä. Tarvitset vain toisen puolen
Purkki tonnikalaa
Ketsuppia
Sulatejuustoa

Juu, tää on hyvää. Ite laitan sulatejuuston tilalle arlan 5% delite juustoa. Usein heitän täytteeks messiin myös jauhelihaa,kinkkua,kalkkunaa tai jotain muuta eläintä.. Lähtee nälkä hyvin, maistuu ihan pitsalle jos heittää messiin pitsamaustetta ja on vähä terveellismpi ku normi pitsa. Myös esim. tomaatti tms. sopii tohon ku nyrkki perseeseen. :)

Toinen nopee/hellpo/hyvä bachelor-ruoka on tällane et heität öljyä pannulle ja kippaat jauhelihaa/tonnikalaa kaveriks.. Tämän jälkeen messiin peruna-sipuli sekotus ja mausteet mm. pippurit, paprikamauste, chili tai ihan mikä vaan ja tohon voi asentaa mukaan kans vihanneksia. Ton osaa tehä Hasselhoffiki ja ton kerkee väsätä melkein leffan mainostauolla ja on hyvää. Syö salaatin ja raejuuston kanssa (kovimmat jätkät/muijat voi vetää messiin ketsuppia) niin soppamieskin kalpenee rinnallasi :rolleyes:

Erilaiset kanawokit on kans todella hyviä ja suht terveellisiä. Ite en jaksa noita väsätä mut pakotan siskon aina tekeen niitä ku käyn sen luona, ne o nii hyviä että kynnet irtoaa ku niitä syö ;)

edit: typoja ja paljon..

Joo, no mulla on kans vähä erikoisempi. Tuli Pariisissa vastaan sellanen herkku kun crepe. Jos se yksikkö nyt noin menee. Crepes anyway. Ja sehän tarkottaa lättyä. Oon sitte kotona valmistellu näitä kans. Erikoista niissä on se sisältö. Sinne kun voi laittaa väliin melkeen mitä vaan. Mun variaatio on tää:

Ensin tehdään lättytaikina, joukkoon voi laittaa jotain protskuu. Venhäjauhoja saa olla vähän reilummin että siitä tulee kiinteä. Sitten lätty paistettaan normaalisti ja käännetään. Sitten laitan siihen tuhottomasti juustoa. Siinä voi säästellä jos rasvat pelottaa. Minä pidän tuhdista. Liesi jollain 4-3. Ja kun juusto on sulanu laitan päälle tonnikalaa, kurkkua, tomaattia ja jalapenoa. Tässä oikeesti saa olla pientä tulisuutta! Ei liikaa. Sitten vaan käännetään se sellaseksi mukavaksi nyytiksi niinku munakas ja sitten herkuttelemaan. Ja on varmasti tuhti proteiininkin suhteen.

Mige sanoi:
Toinen nopee/hellpo/hyvä bachelor-ruoka on tällane et heität öljyä pannulle ja kippaat jauhelihaa/tonnikalaa kaveriks.. Tämän jälkeen messiin peruna-sipuli sekotus ja mausteet mm. pippurit, paprikamauste, chili tai ihan mikä vaan ja tohon voi asentaa mukaan kans vihanneksia. Ton osaa tehä Hasselhoffiki ja ton kerkee väsätä melkein leffan mainostauolla ja on hyvää. Syö salaatin ja raejuuston kanssa (kovimmat jätkät/muijat voi vetää messiin ketsuppia) niin soppamieskin kalpenee rinnallasi :rolleyes:

Mulla on tällänen versio yleensä töissä mukana:
Paistetaan pannulla paistijauhelihaa, lihasuikaleita tai kalapaloja ja
sekaan herne-maissi-paprikaa. Sipulia/valkosipulia jos jaksaa.
Mausteeksi vähintään suolaa.
Joskus keitän pastaa tai riisiä lisukkeeksi.

Tässä on meitsin vakio sähellys aina kiireeseen väliin. Sapuska syntyy todella nopeesti.

"jauheliha-riisi mössö"
-200g jauhelihaa(noin)
-sipuli tai kaksi, maun mukaan
-tomaattipyreetä
-mausteita maun mukaan
-riisiä (sen verran kun jaksaa vetää)

Paista jauhelihat ja kuullota sipuli. Itse lisään sipulit vasta melko myöhäisessä vaiheessa, jolloin ne vielä säilyttää makunsa. Mausta jauhelihat mielesi mukaan, mutta kannattaa maustaa hieman reilummalla kädellä sillä riisi hieman miedontaa makua. Keitä riisit erillään lähes kypsäksi, muutamaa minuuttia vaille.. Väsää kastike. Itse lisään vettä ja tomaattipyreetä lihojen joukkoon ja tarkistan maun. Riiseistä vesi pois ja kumoa "lähes valmiit" riisit kastikkeeseen ja anna hautua kannen alla muutamisen minuuttia. Riisit imevät kastiketta itseensä ja näin olleen sössöstä tulee risottomainen. Kastikkeessa ei tarvi olla nestettä yllin kyllin.
Periaatteessa tuohon ruokaan voi lisätä lähes mitä tahansa, vain mielikuitus on rajana.

PS: TÄÄLLÄ VARMAAN MELKO MONI SUOSII BROILERIA OSTAESSAAN VALMIITA SUIKALEITA, MUTTA ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET TEHKÖ NIIN. PUOLITUTTU YSTÄVÄTÄR OLI JOSSAIN NÄISSÄ SUOMEN "KANATEHTAISSA" DUUNISSA JA SE SITTEN KERTOILI, ETTÄ MITÄ NÄMÄ NS "BROILERIN FILESUIKALEET" OIKEASTI SISÄLTÄÄ.
En tiedä mitä nämä valmiit suikaleet maksavat verrattuna kokonaisiin fileisiin, eikä edes kiinnosta... sillä itse ainakin olen viimeiset pari vuotta ostanu broilerini kokonaisina fileinä ja muutamassa minuutissa niistäkin tekee suikaleita mikäli haluaa. Tämä tieto niitä varten ketkä haluavat rahoillensa vastinetta ja syödä sitä mitä paketissa lukee, muut vaikka ajatelkoot, että vetäköön toikin jätkä vaikka vitun päähänsä...

Haffey sanoi:
PS: TÄÄLLÄ VARMAAN MELKO MONI SUOSII BROILERIA OSTAESSAAN VALMIITA SUIKALEITA, MUTTA ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET TEHKÖ NIIN. PUOLITUTTU YSTÄVÄTÄR OLI JOSSAIN NÄISSÄ SUOMEN "KANATEHTAISSA" DUUNISSA JA SE SITTEN KERTOILI, ETTÄ MITÄ NÄMÄ NS "BROILERIN FILESUIKALEET" OIKEASTI SISÄLTÄÄ.

No, kerro mitä ne sisältävät? Haluan tietää, koska samalta kananrinnalta sekin näyttää. Ei-toivottuja työntekijöiden vauvoja? :rolleyes:

Kuuraparta sanoi:
Tee makaroonilaatikko tyyliin:
ruispasta
tonnikalaa
pari kananmunaa
rasvatonta maitoa

uuniin 175astetta, haarukalla kokeillen (kun ei tartu valmista)
ja itte lisäisin vielä munamaitoon raejuustoa :rock:

Missukan kanakeitto

Kanaa (suikaleita)
Porkkanoita, purjoa, lanttua yms/tms. Tai vaikkapa pakastejuurekset....
Tilli
Viherpippureita

Paista kana öljyssä paistinpannulla. Kiehauta vesi. Lisää veteen pippurit, pilkotut juurekset, purjorinkulat ja kanat. Keitä kunnes juurekset pehmeitä. Silppua kokonaisen tilli ja laita keiton päälle.

Nami.

Kokeilkaa ja kommentoikaa. Sopii valkean leivän kanssa mik'li joku sellaista uskaltaa syödä.

Mariachin uunipussi

Kasviksia/juureksia (porkkanaa,sipulia, perunaa,parsakaalia,kukkakaalia,herkkusienia yms.)
Lihaa paloina tai pihveina (kasler ehkapa ideaalisin, mutta kaikki kay)
oljya/vetta
suolaa,pippuria,valkosipulia (yrtteja jos haluaa, esim. basilika)
foliota

Valmistelut n.15min
Paistoaika 60-120min

Uuni 175 asteeseen. Taittele foliosta ”pussi” josta yksi sivu on auki (muista tehda sivutaitokset kaksinkertaisiksi, jotta pitavat). Laita hieman oljya/vetta pohjalle.

Pese kasvikset (kuori porkkanat ja sienet mikali tarvetta on) ja pilko ne sopivan kokoisiksi paloiksi (huom, ei suikaleiksi tai pieniksi kuutioiksi) ja laita pussiin.

Heita lihat joukkoon (paloja/pihveja ei kannata hakata vaan sellaisenaan).

Heita peraan mausteet ja kaantele pussia varovasti etta mausteet sekoittuu.
Uuniin.

Terveellista, helppoa ja pirun hyvan makuista. Ruoka ei takuulla pala, tulee mehevaa ja kasvikset saa makua kun muhivat lihan kanssa samassa pussissa ja vice versa.

Pastavuoka:

500g täysjyväpastaa
500g vähärasvasta paistijauhenlihaa tai 500g proilerin filesuikaleita tai 3-4 purkkia tonnikalaa
2-3 sipulia
200g tuorejuustoa (maustettu oman maun mukaan)
Juustoraastetta.

Keitetään hieman makaroneja. Lämmitetään litra vettä ja sulatetaan tuorejuusto siihen. Ruskistetaan liha/ proileri ja sipuli. Pistetään makaronit, lihat ja sipulit, liemet uunivuokaan. Päälle juustoa ja kypsennetään 175 asteessa jonkin aikaa. Sekaan voi laittaa myös tomaattia (aurinkokuivattuakin voi laittaa) tai meilkein mitä tahansa mikä sopii.

Lohi foliossa

- fileroitua lohta
- sitruunapippuria
- tuorejuustoa
- foliota
- uuni/grilli

Leikkaa lohi sopivan kokoisiksi paloiksi. Riivi foliosta reilun kokoinen suikale ja mätä lohenpala sen päälle. Ripottele päälle sitruunapippuria. Laita oman maun mukaan tuorejuustoa lohen päälle (IMHO mitä enemmän, sitä parempi). Taittele lohi folion sisään ja törkkäise uuniin/grilliin. Seuralaiseksi kelpaa vaikka parsakaali. :kuola:

Suositut

Back
Ylös Bottom