Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
flamm sanoi:
JKD on osa Wu Hsin Kuenia. En nyt muista miten se tarkalleen määriteltiin mutta muistaakseni Jun Fan Kung Fu = Jeet Kune Do. Eli Oulusta löytyy. http://www.wuhsinkuen.com/

Ite en tiedä kyseisestä lajista JKD mitään, mutta jos samassa paikassa treenataan Muay Thai ei laji voi olla pelleilyäkään, koska Muay Thai on pitkä historia ja kokemus treenimenetelmien suhteen lajina vaikka se ei olekaan itsepuolustuslaji vaan urheilulaji.

Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle, jotta voisin treenata punttitreenia ja itsepuolustusta samaan aikaan.

Jos alan treenaamaan jotain liian hikistä lajia, niin lihakset lähtee eikä enää jaksa nostella painoja. Lisäksi nopeus lajeissa ei halua liikaa lihaksia koska se on aina nopeudesta pois.

Tästä syystä varmaan pitäisi käydä kokeilemassa esim. Lukkopainia, joka voisi tällähetkellä sopia itselleni.

Demoritus sanoi:
Tästä syystä varmaan pitäisi käydä kokeilemassa esim. Lukkopainia, joka voisi tällähetkellä sopia itselleni.

Kömpelyys on lukkopainissa iso miinus ja lajin treenaus on nimenomaan kuluttavaa.

Noilla sun kriteereilläsi voi äkkiä alkaa ottaan pannuun kun pikku-ukot lukottelee sua leikiten ja happi meinaa loppua minuutin väännön jälkeen.

Jos lukkopainiin( tai mihin tahansa painilajiin ) aiot mennä, sun on pakko tehdä jonkinlainen kompromissi kehotreenin ja kamppailutreenin välillä. Jos siis mitään kehitystä kamppailijana haluat saada aikaan.

Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle, jotta voisin treenata punttitreenia ja itsepuolustusta samaan aikaan.

Jos alan treenaamaan jotain liian hikistä lajia, niin lihakset lähtee eikä enää jaksa nostella painoja. Lisäksi nopeus lajeissa ei halua liikaa lihaksia koska se on aina nopeudesta pois.

Tästä syystä varmaan pitäisi käydä kokeilemassa esim. Lukkopainia, joka voisi tällähetkellä sopia itselleni.[/QUOTE]

HEHHEH.VAI ETTÄ LUKKOPAINIA MEINASIT SIT KOKEILLA! :)
No siinahän siis ei tuu tosiaan hiki,hyvä jos lämminkään ja nopeuslajiksi sitä ny ei voi siis millään kutsua!

Leikki leikkinä.LP ei tod.ole siis sun juttus.Meikäläinen on tapellu pään sisällä juupaseipäs,voimailun/LP:n välillä.Koska ne ei tod.sovi yhteen.Mullakin ihan kohtalaisesti noita raameja ja yleensä noita pieniä&ripeitä vastaan loppuu se kuntopuoli viim.3min.kohdalla.Ainut millä pärjää on juuri koko ja voima.
Mut kyl tosiaan meinaa välil se usko loppua ku 65kg kuristaa rearnakedista valoja pois ku sul meni se 10sec.edes tajuta et se viuhahti sinne selkä puolelle! :D
Toinen on pakko unohtaa,jos toises meinaa menestystä niittää.

Joku kirjoitti:

"Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle, jotta voisin treenata punttitreenia ja itsepuolustusta samaan aikaan.

Tästä syystä varmaan pitäisi käydä kokeilemassa esim. Lukkopainia, joka voisi tällähetkellä sopia itselleni."

Ja joku toinen vastasi:

"HEHHEH.VAI ETTÄ LUKKOPAINIA MEINASIT SIT KOKEILLA!
No siinahän siis ei tuu tosiaan hiki,hyvä jos lämminkään ja nopeuslajiksi sitä ny ei voi siis millään kutsua!

Leikki leikkinä.LP ei tod.ole siis sun juttus.Meikäläinen on tapellu pään sisällä juupaseipäs,voimailun/LP:n välillä.Koska ne ei tod.sovi yhteen.Mullakin ihan kohtalaisesti noita raameja ja yleensä noita pieniä&ripeitä vastaan loppuu se kuntopuoli viim.3min.kohdalla.Ainut millä pärjää on juuri koko ja voima.
Mut kyl tosiaan meinaa välil se usko loppua ku 65kg kuristaa rearnakedista valoja pois ku sul meni se 10sec.edes tajuta et se viuhahti sinne selkä puolelle! Toinen on pakko unohtaa,jos toises meinaa menestystä niittää."

Pakko kommentoida vähän kumpaakin. Ensinnäkin, mitä hyötyä on lihaksista, joilla ei pysty mihinkään muuhun kun nostamaan puntteja vailla minkäänlaista funktionaalista voimaa? Funktionaalinen voima on sitä mitä esim. painijoilla, metsureilla yms. on. Kuten jälkimmäinen kirjoittaja on jo huomannutkin, ainakin lukkopainissa tulee takkiin ja pahasti jos lihakset on tottunu tekemään tollasia alle minuutin suorituksia. Omakohtaista kokemusta on. Tosin en oo mikään iso äijä, mutta luulin olevani kokoisekseni vahva ennen kun lukkopainin aloitin. Pelkkää punttia olin vuosikaudet tehnyt. Ehkä olinkin vahvempi kun 15 kg kevyempi kaveri. Vahvempi sen 20 sekuntia kunnes tuli noutaja.

Itsekin sitten kävin tuota sisäistä taistelua noin vuoden ajan. Ajattelin että jos rupeen enempi painimaan (kävin kerran viikossa) ja vähennän punttia niin lihakset lähtee (se vähä mitä mullakin on). Tämän valinnanhan monet joutuvat tekemään koska harvalla meistä on varaa täysipäiväisesti treenailla eli aika on kortilla. Mutta kyllä vitutti kun jatkuvasti tuli treeneissä takkiin. No sitten sain sen päätöksen tehtyä. Nykyään käyn puntilla 2 krt/vk ja painimassa 2-3 krt/vk. Kesällä juoksin paljon ja nyt käyn 1 krt/vk potkunyrkkeilyssä. Yllätys oli se, ettei ne lihakset mihinkään hävinnykään. Ja voimaa (sekä salitulokset että ns. funktionaalinen) on tullut tosi paljon lisää, samoin nopeutta. Nyt jaksaa painiakin kun on ottanut aerobista ja enemmän painia. Nyt pääsee itsekin lukottamaan eikä ole aina vastaanottavana osapuolena. Ja kyllä tekee hyvää heikolle itsetunnolle.

Mulla tietysti ei lihakset hävinny kun ei niitä paljon ollu alun perinkään (n. 80 kg, ei lihaksia vaan kokonaispaino). Varmaan isommilla äijillä painoa lähteekin, mutta onkohan se lihasta, rasvaa vai vaan nestettä? Ja mitä sitten jos vähän lähteekin? Ainakin siitä mitä jää jäljelle on paljon enemmän hyötyä kuin ennen.

Kuten jälkimmäinen kirjoittaja totesi, toinen on pakko unohtaa jos haluaa menestystä niittää. Näin varmasti, koska vain harvat ovat niin lahjakkaita että pärjäävät todella hyvin useammassa lajissa. Mutta jos ei sillä menestyksellä (esim. kilpailumenestys) oon niin väliä niin silloin en ole ollenkaan samaa mieltä. Puntti ja paini tukevat toisiaan tosi hyvin. Ei sitä täysin ilman voimaakaan pysty painimaan. Kunhan se punttitreeni on järkevää eli ei mitään kehonrakennustreeniä. Itselläni treeni oli ennen painin aloittamista juuri tuota, ja mut pysty melkein lopettamaan sormella reiteen painamalla, niin kosketusarat oli jalat kaiken kyykky/prässitreenin jäljiltä.Eli ei hyvä.

No tää nyt meni tän threadin aiheen ulkopuolelle, halusinpahan vaan tunkea oman kauhani soppaan. Mitä tohon alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin nyrkkeily + pystypaini (myös siten että treenaa molempia yhtä aikaa eikä vaan molempia erikseen) on varmasti hyvä yhdistelmä jos puolustautua haluaa. Eikä varmaan ole pahitteeksi treenata sitäkään, mitä tekee JOS joutuu kaadetuksi maahan. Lukkopainissa / vapaaottelussa näitä treenataan, mutta ei ehkä niinkään itsepuolustuksen kannalta, vaan enemmän ottelulähtöisesti. Ja sitä nyrkkeilyä oppii nyrkkeilyssä. Potkunyrkkeilykään (Thai muk.lukien) ei ihan huono, koska ainakin siinä oppii blokkaamaan potkuja jos ei niitä itse niin paljon haluaisi viljelläkään (esim. liukkaalla kadulla tms.). Kaikki itsepuolustus-/kamppailulajien harrastajat kun ei käytä taitojaan pelkkään itsepuolustukseen. Niin muuten, se tärkein itsepuolustuksen osa-alue meinasi unohtua. Ole selvin päin. Jos olet kännissä, niin mistään oppimastasi ei ole juuri mitään hyötyä. En ole mikään absolutisti, kyllä mullekin kalja maistuu, mutta tämä vain nyt sattuu olemaan fakta. Ja ainakin mulle on kaikki pari "tilannetta" tullu päälle kännissä. Tosin ehkä osittain siksi että baariin en selvin päin lähde.

mazzah sanoi:
Joku kirjoitti:
Kuten jälkimmäinen kirjoittaja totesi, toinen on pakko unohtaa jos haluaa menestystä niittää. Näin varmasti, koska vain harvat ovat niin lahjakkaita että pärjäävät todella hyvin useammassa lajissa. Mutta jos ei sillä menestyksellä (esim. kilpailumenestys) oon niin väliä niin silloin en ole ollenkaan samaa mieltä. Puntti ja paini tukevat toisiaan tosi hyvin. Ei sitä täysin ilman voimaakaan pysty painimaan. Kunhan se punttitreeni on järkevää eli ei mitään kehonrakennustreeniä. Itselläni treeni oli ennen painin aloittamista juuri tuota, ja mut pysty melkein lopettamaan sormella reiteen painamalla, niin kosketusarat oli jalat kaiken kyykky/prässitreenin jäljiltä.Eli ei hyvä.

No tää nyt meni tän threadin aiheen ulkopuolelle, halusinpahan vaan tunkea oman kauhani soppaan. Mitä tohon alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin nyrkkeily + pystypaini (myös siten että treenaa molempia yhtä aikaa eikä vaan molempia erikseen) on varmasti hyvä yhdistelmä jos puolustautua haluaa. Eikä varmaan ole pahitteeksi treenata sitäkään, mitä tekee JOS joutuu kaadetuksi maahan. Lukkopainissa / vapaaottelussa näitä treenataan, mutta ei ehkä niinkään itsepuolustuksen kannalta, vaan enemmän ottelulähtöisesti. Ja sitä nyrkkeilyä oppii nyrkkeilyssä. Potkunyrkkeilykään (Thai muk.lukien) ei ihan huono, koska ainakin siinä oppii blokkaamaan potkuja jos ei niitä itse niin paljon haluaisi viljelläkään (esim. liukkaalla kadulla tms.). Kaikki itsepuolustus-/kamppailulajien harrastajat kun ei käytä taitojaan pelkkään itsepuolustukseen. Niin muuten, se tärkein itsepuolustuksen osa-alue meinasi unohtua. Ole selvin päin. Jos olet kännissä, niin mistään oppimastasi ei ole juuri mitään hyötyä. En ole mikään absolutisti, kyllä mullekin kalja maistuu, mutta tämä vain nyt sattuu olemaan fakta. Ja ainakin mulle on kaikki pari "tilannetta" tullu päälle kännissä. Tosin ehkä osittain siksi että baariin en selvin päin lähde.

Tarkoitus oli lähinnä etsiä lajia, jossa punttitreenaamista ei tarvitsisi kokonaan jättää pois sen takia, että se haittaa itse lajissa suoriutumista. Itselläni on kokemusta aikaisemmin esim Muay Thai ja normaalista nyrkkeilystä, mutta jos mattoon mennään olen kuin h-moilanen en osaa juuri mitään vaikka lyödä ja potkia osaankin ainakin joku perustaito on jäänyt kovasta treenaamisesta. Olen käynyt itsepuolustus kursseja, mutta silti matto-taidot eivät ole kovin hyvät.

Thai nyrkkeilyssähän kova punttitreenaaminen on täysin out sillä lihakset sitkistyy mikä vie osansa pois nopeudesta ja notkeudesta itse lajitreeneissä mikä on lähes A ja O ellei satu kilpailemaan kaikkein raskaimmassa sarjassa. Itse kun olen keskiraskaan sarjan miehiä niin puntti on out täysin. Mattoonhan mennään lähes varmasti jos joku hyppää kiinni ja rupeaa vääntämään tosissaan.

Tokihan mikäli alan painimaan niin keskityn punttitreeneissä kehittämään lihaskestävyyttä ja lihasnopeutta enemmän kuin raakaa hetkellistä bodari tyyppistä voimaa ja massaa.

Lihaskestävyyttä kehitän pitkillä ja hitailla sarjoille eli noin 60% maksimipainosta ja toistoja hitaasti noin 20 yhdessä sarjassa.

Nopeuttalihaksistoon taas ajattelin kehittää räjähtävillä nopeusliikkeillä noin 70-80% maksimipainosta toistoja noin 6-8 ja liike suoritetaan räjähtävän nopeasti voimannosto tyyliin.

Miltäs kuullostaa olettaisin, että tämän suuntainen painoharjoittelu tukisi painimista hyvin?

Demoritus sanoi:
Tarkoitus oli lähinnä etsiä lajia, jossa punttitreenaamista ei tarvitsisi kokonaan jättää pois sen takia, että se haittaa itse lajissa suoriutumista. Itselläni on kokemusta aikaisemmin esim Muay Thai ja normaalista nyrkkeilystä, mutta jos mattoon mennään olen kuin h-moilanen en osaa juuri mitään vaikka lyödä ja potkia osaankin ainakin joku perustaito on jäänyt kovasta treenaamisesta. Olen käynyt itsepuolustus kursseja, mutta silti matto-taidot eivät ole kovin hyvät.

Thai nyrkkeilyssähän kova punttitreenaaminen on täysin out sillä lihakset sitkistyy mikä vie osansa pois nopeudesta ja notkeudesta itse lajitreeneissä mikä on lähes A ja O ellei satu kilpailemaan kaikkein raskaimmassa sarjassa. Itse kun olen keskiraskaan sarjan miehiä niin puntti on out täysin. Mattoonhan mennään lähes varmasti jos joku hyppää kiinni ja rupeaa vääntämään tosissaan.

Tokihan mikäli alan painimaan niin keskityn punttitreeneissä kehittämään lihaskestävyyttä ja lihasnopeutta enemmän kuin raakaa hetkellistä bodari tyyppistä voimaa ja massaa.

Lihaskestävyyttä kehitän pitkillä ja hitailla sarjoille eli noin 60% maksimipainosta ja toistoja hitaasti noin 20 yhdessä sarjassa.

Nopeuttalihaksistoon taas ajattelin kehittää räjähtävillä nopeusliikkeillä noin 70-80% maksimipainosta toistoja noin 6-8 ja liike suoritetaan räjähtävän nopeasti voimannosto tyyliin.

Miltäs kuullostaa olettaisin, että tämän suuntainen painoharjoittelu tukisi painimista hyvin?

Toisten neuvominen on aina vähän hankala asia, joten kerron vain kuinka itse teen. Jokainen yksilö kun on vähän erilainen ja muutenkin lähtökohdat ja tavoitteet erilaiset. Ehkä muut kertovat sitten omista kokemuksistaan. Tosin tämän threadin varsinainen aihe on jotain ihan muuta eli jos oikein kattavan kuvan haluaa saada niin ehkä kannattaa aloittaa uusi threadi.

Omana perusperiaatteenani olen pitänyt vanhaa sanontaa "Olet mitä syöt" mukaillen "Olet mitä teet". Eli painijaksi tulee painimalla, painonnostajaksi painoja nostamalla jne. Jos salilla tekee hitaita toistoja niin voi olettaa tulevansa hitaaksi. Jos taas tekee nopeita niin voi vaikka tulla nopeaksi. Jne. Itse en hae salilta juuri muuta kun maksimivoimaa (nykyään). Painiessa tulee sitten tilanneälyä/nopeutta/voimaa. Joskus harvoin olen tehnyt kuntopiiritreeniä, mutta sillä tavalla että teen aika pienillä painoilla ja nopeita toistoja luokkaa 15-20 toistoa per liike. Sillä tavalla juuri kulloinkin tehtävät lihakset ei ole jumissa ja nopeat toistot onnistuu, mutta toisaalta taas yleishyytymistä/hengästymistä tapahtuu.

Salilla mulla on oikeestaan vaan kaks pääliikettä, maastaveto ja kyykky. Näihin lataan aina kaiken agren ja teen ne ekana (eri päivinä). Näitten lisäksi teen tietysti apuliikkeitä, joissa saatan tehdä vähän pitempiä sarjojakin (jopa kymppejä). Aika monet tekee myös rinnallevetoa, mutta mä en oo sitä koskaan tuntenu omakseni enkä mielestäni oo jääny mistään paitsi.

Mua vähän ihmetyttää toi sun nopeusosio, koska jos mä teen 70-80 % maksimista, niin noinkohan mä edes saan 6-8 toistoa, räjähtävyydestä nyt puhumattakaan. Mutta niin kun sanottu, kaikki me ollaan yksilöitä. Toivottavasti löydät oman itsellesi sopivan tavan treenata. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä tutustumassa lukkopainin saloihin. Jos ei muuta niin saapahan sieltä ainakin aimo annoksen nöyryyttä mukaansa..

mazzah sanoi:
Mua vähän ihmetyttää toi sun nopeusosio, koska jos mä teen 70-80 % maksimista, niin noinkohan mä edes saan 6-8 toistoa, räjähtävyydestä nyt puhumattakaan. Mutta niin kun sanottu, kaikki me ollaan yksilöitä. Toivottavasti löydät oman itsellesi sopivan tavan treenata. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä tutustumassa lukkopainin saloihin. Jos ei muuta niin saapahan sieltä ainakin aimo annoksen nöyryyttä mukaansa..

Minä olen tainnut joissakin thredeissä kehua omaavani myös pikajuoksutaustaa teini nuoruus vuosilta, jolloin opin miten treenataan lihakset niin nopeaksi kuin mahdollista.

Esimerkki räjähtävästä voimaharjoittelusta:
Liikeiden määrä/harjoitus: 3-6
Esimerkkiliikkeet: rinnalleveto, pudotuskyykky, päkiähyppely, puolikyykky
Sarjojen määrä: 4-10/liike
Toistojen määrä: 1-5 toistoa/sarja
Kuormituksen määrä: 50-90% maksimista
Toteutus: omana harjoituskokonaisuutena tai yhdistettynä maksimivoima-, pikavoima- tai lajivoimaharjoitukseen.
Palautukset: hyvät(2-4 minuuttia)
Suoritusnopeus: erittäin nopea, maksimaalisen räjähtävä
Tavoitteet: räjähtävän voiman lisääminen, hermo-lihasyhteistyön kehittäminen, jalostaa perus- ja maksimivoimaa tarvittavaksi räjähtäväksi voimaksi, luoda edellytykset lajivoimaharjoittelulle
Krt/viikko: räjähtävään voimaan painottuneella kaudella 3 kertaa/viikko, muulloin 0-2 kertaa/viikko.

Tälläinen harjoittelu ei treenaa lihaksia isoiksi bodarityyppisiksi vaan massa ei pahemmin kasva, mutta lihaksien nopeus nousee.

Räjähtävän nopeusvoiman harjoittaminen onnistuu parhaiten siten, että perusvoima kehitetään ensin hyväksi normaalilla painoharjoittelulla (tämä ei ole mikään huonossa lihaskunnossa olevalle sopivaa harjoittelua), jonka jälkeen keskitytään täysin jalostamaan tämä perusvoima räjähtäväksinopeusvoimaksi. Eli perusvoima kauden jälkeen tulee nopeusvoimakausi, jossa kehitetään kehon nopeusominaisuudet huippuunsa.

Demoritus sanoi:
Kuule rupea sumopainiin!! Riittää kun tasapaino pitää ja töniminen sujuu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
AndyS sanoi:
Paremman luokan sumopainijat ovat aivan sairaan nopeita ja melko ketteriäkin painoon nähden. Ei todellakaan ole hitaiden miesten laji se.
Sanopa se kamppailulaji jossa paremman luokan miehet on hitaita?

AndyS sanoi:
Enkä sano, koska sellaista ei tietääkseni ole. Nopeuden merkitys vaihtelee lajeittain, mutta on melko tärkeä juttu oikeastaan missä lajissa tahansa.
Demoritus sanoi:
Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle.
Hei Demoritus, et voi harrastaa mitään lajia koska Andy niin sanoo!

Hyvä muistaa jos joskus olen 250 kiloinen jätesäkki ja haikailen kamppailulajia: Sumo ei ole mun laji, kun siinä pitää olla sikanopee!

XXL sanoi:
Hei Demoritus, et voi harrastaa mitään lajia koska Andy niin sanoo!

Hyvä muistaa jos joskus olen 250 kiloinen jätesäkki ja haikailen kamppailulajia: Sumo ei ole mun laji, kun siinä pitää olla sikanopee!
Niin no raskaimmassa sarjassa kaikki on hieman hitaita jos vertaa vaikkapa höyhensarjaan. :hyper:

Tämän hetkisen lihasmassani perusteella (90+ kg) ottelisin raskaimmassa sarjassa aika monessa lajissa, jos jotain lajia alkaisin harrastamaan sen takia olisin "hidas", mutta tuskin sentään hidas jos vertaa muihin saman painoluokan kavereihin.

Kannattaa etsiä laji ja ennenkaikkea vetäjä, joka opettaa puolustautumista nimenomaan SINULLE, eikä pyri tekemään jokaisesta jannusta kloonia itsestään. Ei kannata tapella luonnollisuutta vastaan, se on aika pitkä ja kivinen tie.
Itse olen melkoisen kevytrakenteinen kaveri, jotenka minulle on suoraan sanottu että todennäköoisesti en tule katkomaan lyömällä kenenkään luita, mutta sne sijaan voin panosta tarkkoihin lyönteihin, ja kamppailla vaikkapa etäämpää. Liikun nopeammin kuin isompi kaveri, ja pienellä harkoittelulla ne iskut löytävät tiensä kurkunpäähän, silmiin, korvantaakse, ohimoihin...mitä mieleen tuleekaan.

Mutta ikävä kyllä oloen sattunut huomaamaan että niitä opettajia löytyy paljon, jotka yrittää rotevaa kaveria olemaan keskivertoketterä ja laihaa kaveria olemaan keskivertovahva, vaikka luontaisia edellytyksiä tälle ei olisikaan. Voimakkaiden tulee tapella kuin voimakkaat ja liikkuvien tulee tapella kuin liikkuvat.
Nyt se tuli toistettua kyllä aika monesti jo =)

AndyS sanoi:
En suinkaan sanonut, ettei mitään lajia voisi treenata, jos on hidas. Haittaa siitä kuitenkin on lajissa kuin lajissa, eikä sumopaini ole mikään poikkeus.
Haittaa voisi olla myös jos ei ole taitoa, voimaa, kestävyyttä, kärsivällisyyttä, viisautta, pelisilmää jne... Keskivertokaveri ei voisi harrastaa yhtään mitään.

Ei se kuitenkaan estä sanomasta että sumopainijat todennäköisesti ovat hitaampia kuin suurin osa muista kamppailijoista ja sellainen laji sopii isolle miehelle joka haluaa kamppailla mutta pitää kalorit plussalla. Sinulla kuitenkin oli siihen väitettävä vastaan.

Kun vertaa kevyen sarjan nyrkkeilyä raskaaseen sarjaan niin onhan ne miesten ominaisuudet aivan eri planeetoilta. Kevyen sarjan miehet lyövät aivan helvetin
nopeasti mutta isku ei saa aikaan mitään järisyttävää. Raskaan sarjan hemmot
ovat niihin verrattuna todella hitaita mutta kun kerran osuvat leukaan niin
tyrmäyshän siitä tulee. Totuus on kuitenkin se, ettei isoa miestä vastaan tapellessa auta vaikka kevyt kaveri olisi valonnopea, koska raskasta jannua ei ne iskut liikuta - eriasia on tietty ottelu ilman hanskoja :) paljas rystynen puree ikävästi naamariin kehopainosta riippumatta.

Turha vängätä XXL. Sumo on laji, jossa nopeus on todella tärkeä ominaisuus. Paljon tärkeämpi, kuin vaikka kestävyys. Sumotorit eivät ole kovin ketteriä, mutta ne syöksyvät eteenpäin aivan uskomattoman räjähtävästi ja kun tsupparilyönnit alkavat sataa, jää moni kevyen sarjan nyrkkeilijä toiseksi.

Toki sitä sumoa voi harrastaa keskivertojamppa siinä missä muitakin lajeja, mutta se yksinkertaisesti ei ole mitenkään erityisen hyvä laji hitaalle kaverille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom