Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Willie sanoi:Lisää juttua lajista kiitos Käsittääkseni JKD:ta ei harjoiteta muualla Suomessa?
flamm sanoi:JKD on osa Wu Hsin Kuenia. En nyt muista miten se tarkalleen määriteltiin mutta muistaakseni Jun Fan Kung Fu = Jeet Kune Do. Eli Oulusta löytyy. http://www.wuhsinkuen.com/
Demoritus sanoi:Tästä syystä varmaan pitäisi käydä kokeilemassa esim. Lukkopainia, joka voisi tällähetkellä sopia itselleni.
mazzah sanoi:Joku kirjoitti:
Kuten jälkimmäinen kirjoittaja totesi, toinen on pakko unohtaa jos haluaa menestystä niittää. Näin varmasti, koska vain harvat ovat niin lahjakkaita että pärjäävät todella hyvin useammassa lajissa. Mutta jos ei sillä menestyksellä (esim. kilpailumenestys) oon niin väliä niin silloin en ole ollenkaan samaa mieltä. Puntti ja paini tukevat toisiaan tosi hyvin. Ei sitä täysin ilman voimaakaan pysty painimaan. Kunhan se punttitreeni on järkevää eli ei mitään kehonrakennustreeniä. Itselläni treeni oli ennen painin aloittamista juuri tuota, ja mut pysty melkein lopettamaan sormella reiteen painamalla, niin kosketusarat oli jalat kaiken kyykky/prässitreenin jäljiltä.Eli ei hyvä.
No tää nyt meni tän threadin aiheen ulkopuolelle, halusinpahan vaan tunkea oman kauhani soppaan. Mitä tohon alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin nyrkkeily + pystypaini (myös siten että treenaa molempia yhtä aikaa eikä vaan molempia erikseen) on varmasti hyvä yhdistelmä jos puolustautua haluaa. Eikä varmaan ole pahitteeksi treenata sitäkään, mitä tekee JOS joutuu kaadetuksi maahan. Lukkopainissa / vapaaottelussa näitä treenataan, mutta ei ehkä niinkään itsepuolustuksen kannalta, vaan enemmän ottelulähtöisesti. Ja sitä nyrkkeilyä oppii nyrkkeilyssä. Potkunyrkkeilykään (Thai muk.lukien) ei ihan huono, koska ainakin siinä oppii blokkaamaan potkuja jos ei niitä itse niin paljon haluaisi viljelläkään (esim. liukkaalla kadulla tms.). Kaikki itsepuolustus-/kamppailulajien harrastajat kun ei käytä taitojaan pelkkään itsepuolustukseen. Niin muuten, se tärkein itsepuolustuksen osa-alue meinasi unohtua. Ole selvin päin. Jos olet kännissä, niin mistään oppimastasi ei ole juuri mitään hyötyä. En ole mikään absolutisti, kyllä mullekin kalja maistuu, mutta tämä vain nyt sattuu olemaan fakta. Ja ainakin mulle on kaikki pari "tilannetta" tullu päälle kännissä. Tosin ehkä osittain siksi että baariin en selvin päin lähde.
Demoritus sanoi:Tarkoitus oli lähinnä etsiä lajia, jossa punttitreenaamista ei tarvitsisi kokonaan jättää pois sen takia, että se haittaa itse lajissa suoriutumista. Itselläni on kokemusta aikaisemmin esim Muay Thai ja normaalista nyrkkeilystä, mutta jos mattoon mennään olen kuin h-moilanen en osaa juuri mitään vaikka lyödä ja potkia osaankin ainakin joku perustaito on jäänyt kovasta treenaamisesta. Olen käynyt itsepuolustus kursseja, mutta silti matto-taidot eivät ole kovin hyvät.
Thai nyrkkeilyssähän kova punttitreenaaminen on täysin out sillä lihakset sitkistyy mikä vie osansa pois nopeudesta ja notkeudesta itse lajitreeneissä mikä on lähes A ja O ellei satu kilpailemaan kaikkein raskaimmassa sarjassa. Itse kun olen keskiraskaan sarjan miehiä niin puntti on out täysin. Mattoonhan mennään lähes varmasti jos joku hyppää kiinni ja rupeaa vääntämään tosissaan.
Tokihan mikäli alan painimaan niin keskityn punttitreeneissä kehittämään lihaskestävyyttä ja lihasnopeutta enemmän kuin raakaa hetkellistä bodari tyyppistä voimaa ja massaa.
Lihaskestävyyttä kehitän pitkillä ja hitailla sarjoille eli noin 60% maksimipainosta ja toistoja hitaasti noin 20 yhdessä sarjassa.
Nopeuttalihaksistoon taas ajattelin kehittää räjähtävillä nopeusliikkeillä noin 70-80% maksimipainosta toistoja noin 6-8 ja liike suoritetaan räjähtävän nopeasti voimannosto tyyliin.
Miltäs kuullostaa olettaisin, että tämän suuntainen painoharjoittelu tukisi painimista hyvin?
mazzah sanoi:Mua vähän ihmetyttää toi sun nopeusosio, koska jos mä teen 70-80 % maksimista, niin noinkohan mä edes saan 6-8 toistoa, räjähtävyydestä nyt puhumattakaan. Mutta niin kun sanottu, kaikki me ollaan yksilöitä. Toivottavasti löydät oman itsellesi sopivan tavan treenata. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä tutustumassa lukkopainin saloihin. Jos ei muuta niin saapahan sieltä ainakin aimo annoksen nöyryyttä mukaansa..
Kuule rupea sumopainiin!! Riittää kun tasapaino pitää ja töniminen sujuu.Demoritus sanoi:Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle, jotta voisin treenata punttitreenia ja itsepuolustusta samaan aikaan.
Sanopa se kamppailulaji jossa paremman luokan miehet on hitaita?AndyS sanoi:Paremman luokan sumopainijat ovat aivan sairaan nopeita ja melko ketteriäkin painoon nähden. Ei todellakaan ole hitaiden miesten laji se.
AndyS sanoi:Enkä sano, koska sellaista ei tietääkseni ole. Nopeuden merkitys vaihtelee lajeittain, mutta on melko tärkeä juttu oikeastaan missä lajissa tahansa.
Hei Demoritus, et voi harrastaa mitään lajia koska Andy niin sanoo!Demoritus sanoi:Itse olen etsinyt lajia, joka sopisi vahvalle, rotevalle tästä syystä hieman hitaalle ja kömpelölle.
Niin no raskaimmassa sarjassa kaikki on hieman hitaita jos vertaa vaikkapa höyhensarjaan.XXL sanoi:Hei Demoritus, et voi harrastaa mitään lajia koska Andy niin sanoo!
Hyvä muistaa jos joskus olen 250 kiloinen jätesäkki ja haikailen kamppailulajia: Sumo ei ole mun laji, kun siinä pitää olla sikanopee!
Haittaa voisi olla myös jos ei ole taitoa, voimaa, kestävyyttä, kärsivällisyyttä, viisautta, pelisilmää jne... Keskivertokaveri ei voisi harrastaa yhtään mitään.AndyS sanoi:En suinkaan sanonut, ettei mitään lajia voisi treenata, jos on hidas. Haittaa siitä kuitenkin on lajissa kuin lajissa, eikä sumopaini ole mikään poikkeus.