Väkivalta-ammattilaiset ovat sitten oma lukunsa.
Mikä on "väkivalta-ammattilainen"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Väkivalta-ammattilaiset ovat sitten oma lukunsa.
En tiedä terveestä, mutta terveellistä se ei ainakaan ole. Eikä sitä siksi kukaan teekään. Sparria on mahdollista ottaa täysillä, jos sparraajat ovat suunnilleen saman tasoisia ja riittävän kokeneita. Tällöin voidaan luottaa siihen, että vastapuoli joko väistää tai kestää täysivoimaiset iskut. Yleensä kuitenkaan ei ole näin. Itselläni on omassa seurassa muutama kaveri, jonka kanssa voin ottaa suht. turvallisesti täysillä, pari joiden kanssa on oma terveys vaarassa ja useita kymmeniä, joita pitää enemmän tai vähemmän varoa. Eli se taso pitää tosiaan olla melko lähekkäin. Ja tällöinkään toista ei pyritä kaikin keinoin vahingoittamaan, eikä esim. sekaisin lyötyä sparrikaveria pyritä tyrmäämään saman tien kuten matsissa pyrittäisiin.
Olet asian ytimessä. Mutta nyt on niin, että ne matsit kuuluvat olennaisena osana kamppailu-urheiluun (tositreenaajilla). Krav Magaan, Defendoon jne. taas ei kuulu olennaisena osana se, että mennään nakkikiskalle tappelemaan. Ainakaan yleensä. Olen kyllä aikoinaan tuntenut pari kaveria, jotka tosiaan treenasivat kamppailulajia ja kävivät tarkoituksella tappelemassa treenimielessä. Pärjäsivätkin, vaikka laji oli "lakanaluokkaa". Useimmissa paikoissa saati sitten oikeudessa tätä ei kuitenkaan pidetä hyväksyttävänä. Väkivalta-ammattilaiset ovat sitten oma lukunsa.
En nyt oikein tajua, mitä ajat takaa. Jos olet sitä mieltä, että jo pieni tasoero antaa ison edun pystypainissa, niin sehän tekee treenaamisesta vain entistä vaarallisempaa sille huonommalle. Olen joskus koettanut sitoa Joni K:a sparrissa ja tuloksena lentelin kuin tiskirätti ympäri kehää. Tämä ei erityisemmin kohottanut uskoani siihen, että pystypaini takaa turvallisuuteni. Enkä usko turvallisuuteni sillä ainakaan paranevan, että otetaan kyynärpäät ja polvet peliin mukaan.
Tuota horjutusjuttua en sitten tajua ollenkaan. Kai sitä toista on helppo horjuttaa, jos on se parempi painija, mutta entä jos on huonompi? Lisäksi ainakin meillä on kiellettyä tulla treeneihin humalassa. Jotkut kai tarjoituksella treenaavat juttuja pikku kännissä, mutta tuskin sentään säännöllisesti.
Yhtä hyvinhän pystypainissa voi liukastua tai kaatua vastustajan mukana, lyödä päänsä pöydän kulmaan ja kuolla. Jos haluat väittää, että painiminen on lähtökohtaisesti turvallisempaa kuin lyöminen, niin tahtoisin siitä muutakin näyttöä kuin sen, että sanot asian olevan niin.
Minun järkeni joka tapauksessa sanoo, että maallikkoa vastaan kamppaillessa treenanneen kaverin kannnattaa pysyä omalla suosikkialueellaan. Eli jos olet hyvä painija, niin paini, jos olet hyvä nyrkkeilijä, niin lyö. Tämä siis, jos tarkoituksena on vain olla se, joka säilyy tilanteesta enemmän ehjänä.
Väitän edelleen silti,että jos laitan 2 mitään treenaamatonta kaveria ensin painimaan ja sitten nyrkkeilemään niin nyrkkeilymatsin jälkeen vammoja on varmemmin kuin painimatsin jälkeen.
Eli ip-harjoittelijasta ei ole järkeä yrittää tehdä SM-tason bokraajaa tai thainyrkkeilijää,koska se ei lähtökohtaisesti edes onnistu jos halutaan edelleen ehtiä oppia ip-taitoja.
sehän on itsestäänselvää;)Väitän edelleen silti,että jos laitan 2 mitään treenaamatonta kaveria ensin painimaan ja sitten nyrkkeilemään niin nyrkkeilymatsin jälkeen vammoja on varmemmin kuin painimatsin jälkeen.
Mutta eihän sitä nyt siihen kannata jäädä, että on itse maallikon tasolla. ainakin minusta kannattaa lähteä siitä, että treenataan sen verran paljon, että saavutetaan määllikkoon verrattuna ylivoimainen taitotaso.
Tästä pääsemmekin siihen, että jos on itse parempi siinä lyöntipotkimisessa, niin eikö siinä ole sitten myös helpompi muksia treenaamaton vastustaja siihen kuntoon, että hänestä ei ole enää vaaraa?
Itse suhtaudun hyvin epäluuloisesti siihen ajatukseen, että joku ihan maallikko tulisi ja "tuurilla" löisi kokeneen pystyottelijan levyksi. (Olettaen, ettei kokoero ole ihan valtava.) Sparrissa sitä ei ainakaan tapahdu. En ole nähnyt tällaista koskaan, vaan tulos on käytännössä aina se, että ottelija pitää maallikkoa pilkkanaan, jos haluaa, voi antaa lyödä vapaalyöntejä päähän yms. eikä maallikko pysty kuin käpertymään kokoon ottelijan hyökätessä kovempaa.
Tietenkin tappelussa voi maallikko voittaa lyömällä yllättäen puskista, käyttämällä aseita jne. mutta tämä taas ei liity mitenkään siihen, tykkääkö enemmän nyrkittää vai painia.
Miten vapaaottelijat pystyvät hankkimaan sellaisen taitotason myös pystyssä, että voittavat maallikot helposti? Ei kai ne verbaalijudot yms. nyt niin paljon treeniaikaa vie?
Sitten vielä tuosta painimisen turvallisuudesta. Tässä pieni näyte siitä, miten mukavaa on olla ylivoimaisen painijan käsittelyssä: http://www.youtube.com/watch?v=In22IW_r2iE :wtf:
Maallikko ei varmasti pysty sparrissa lyömään kokenutta kehäkettua levyksi.Mutta entäs nakkiputkalla,molemmat humalassa,ensin on verbaalisesti provottu puolin ja toisin ja isku tulee puskista jne.
Eli tilanne on aivan toinen.Ja suurin ero on se,että se kehäkaveri ei välttämättä osaa varoa.Koska on tottunut pelaamaan sitä ns. rehtiä peliä.
Nämä on spekulointeja.Olen nähnyt kovien pystyjätkien pistävän useita jätkiä levyksi.Ja olen myös nähnyt ja kuullut luotettavista lähteistä kuinka hyvä pystykaveri on mennyt aivan lukkoon katutilanteessa.
Eli humala.Ja humalassa ne lyönnit ym. eivät lähde yhtä räväkästi ja teknisesti kuin salilla.Sen sijaan painiminen vielä luonnistuu,mutta siinä toki pitää tiedostaa tasapainoaistin yleinen heikentyminen humalatilan takia.Mutta siitä on myös hyötyä,kuten aiemmin puhuin.
Ja kyllähän nuo lyönnit puskista,aseet,plusykköset yms. liittyy aika paljonkin siihen,mitä kandee tehdä siellä nakkiputkalla tappelussa.
Mutta jos lähdetään hlölle x opettamaan ip-taitoja,ei voida sitä mielestäni rakentaa vain pystytaidon varaan.Ja nimenomaan pelkän lyönti ja potkutaidon varaan.
Ja vapaaottellijoiden pystytaso on mielestäni varsin laaja käsite.Olen nähnyt todella kovia pystytason kavereita,mutta useimmat näistä ovat alunperin pystylajista.Sen sijaan olen myös nähnyt "surkeita" vaparijätkiä.
Koska uskon ihan aidosti,että harvalla potkunyrkkeilijällä on painitaitoja joilla kannattaa hirveästi retostella.Eikä pidäkkään olla.
Koska ei kuulu heidän lajiinsa.Ymmärrätkö pointin?
Ja taas tuosta painin turvallisuudesta...totta kai sillä saadaan kovia vammoja aikaan.Mutta olen esim. ovella nähnyt todella paljon matseja ja ne,joissa homma on heti alkanut painista,ovat vammat olleet yleensä mitättömiä tai nitä ei ole tullut ollenkaan.
Eikö niille painijoille tule vammoja maassa olevista lasinsiruista ja huumeneuloista tai siitä, että painijoiden kaverit tulevat joukolla potkimaan päähän? Näin olen ainakin kuullut käyvän kaikille, jotka treenaavat BJJ:a itsepulustusmielessä.