Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tiedä terveestä, mutta terveellistä se ei ainakaan ole. Eikä sitä siksi kukaan teekään. Sparria on mahdollista ottaa täysillä, jos sparraajat ovat suunnilleen saman tasoisia ja riittävän kokeneita. Tällöin voidaan luottaa siihen, että vastapuoli joko väistää tai kestää täysivoimaiset iskut. Yleensä kuitenkaan ei ole näin. Itselläni on omassa seurassa muutama kaveri, jonka kanssa voin ottaa suht. turvallisesti täysillä, pari joiden kanssa on oma terveys vaarassa ja useita kymmeniä, joita pitää enemmän tai vähemmän varoa. Eli se taso pitää tosiaan olla melko lähekkäin. Ja tällöinkään toista ei pyritä kaikin keinoin vahingoittamaan, eikä esim. sekaisin lyötyä sparrikaveria pyritä tyrmäämään saman tien kuten matsissa pyrittäisiin.

Olet asian ytimessä. Mutta nyt on niin, että ne matsit kuuluvat olennaisena osana kamppailu-urheiluun (tositreenaajilla). Krav Magaan, Defendoon jne. taas ei kuulu olennaisena osana se, että mennään nakkikiskalle tappelemaan. Ainakaan yleensä. Olen kyllä aikoinaan tuntenut pari kaveria, jotka tosiaan treenasivat kamppailulajia ja kävivät tarkoituksella tappelemassa treenimielessä. Pärjäsivätkin, vaikka laji oli "lakanaluokkaa". Useimmissa paikoissa saati sitten oikeudessa tätä ei kuitenkaan pidetä hyväksyttävänä. Väkivalta-ammattilaiset ovat sitten oma lukunsa.

En nyt oikein tajua, mitä ajat takaa. Jos olet sitä mieltä, että jo pieni tasoero antaa ison edun pystypainissa, niin sehän tekee treenaamisesta vain entistä vaarallisempaa sille huonommalle. Olen joskus koettanut sitoa Joni K:a sparrissa ja tuloksena lentelin kuin tiskirätti ympäri kehää. Tämä ei erityisemmin kohottanut uskoani siihen, että pystypaini takaa turvallisuuteni. Enkä usko turvallisuuteni sillä ainakaan paranevan, että otetaan kyynärpäät ja polvet peliin mukaan.

Tuota horjutusjuttua en sitten tajua ollenkaan. Kai sitä toista on helppo horjuttaa, jos on se parempi painija, mutta entä jos on huonompi? Lisäksi ainakin meillä on kiellettyä tulla treeneihin humalassa. Jotkut kai tarjoituksella treenaavat juttuja pikku kännissä, mutta tuskin sentään säännöllisesti.

Yhtä hyvinhän pystypainissa voi liukastua tai kaatua vastustajan mukana, lyödä päänsä pöydän kulmaan ja kuolla. Jos haluat väittää, että painiminen on lähtökohtaisesti turvallisempaa kuin lyöminen, niin tahtoisin siitä muutakin näyttöä kuin sen, että sanot asian olevan niin.

Minun järkeni joka tapauksessa sanoo, että maallikkoa vastaan kamppaillessa treenanneen kaverin kannnattaa pysyä omalla suosikkialueellaan. Eli jos olet hyvä painija, niin paini, jos olet hyvä nyrkkeilijä, niin lyö. Tämä siis, jos tarkoituksena on vain olla se, joka säilyy tilanteesta enemmän ehjänä.

Nyt tuosta horjuttamisesta ekana.Eli humalassa kommentilla tarkoitin ns. tositilannetta.Eli jos se vastapuoli on humalassa,ei sen horjuttaminen kovinkaan hankalaa ole.Toki jos itse samassa tilassa,tämä kandee ottaa huomioon omassa toiminnassa.

Totta kai vanha viidakon sanonta:"never box a boxer or wrestle a wrestler" pitää kutinsa.Mutta se miksi on "hyvä" pyrkiä pystypainietäisyydelle,on lähinnä siitä johtuva seikka,että tavallinen pullaiainen yleensä osaa lyödä edes jotenkin,mutta tuskin kovinkaan kummoisesti pystypainia tai painia.Ne kun ovat täysin erikseen opeteltavia taitoja.Lyömisen osaa jokainen edes jollain tasolla "luonnostaan".En nyt tarkoita että lyödä osaa treenamatta,mutta jos aloittelijalle laittaa mitsin eteen ja sanoo että lyö,on lyönti todennäköisesti teknisesti parempi kuin jos laittaa ukon eteen ja sanoo,että paini tuo kaveri mattoon.Ehkä ymmärrät pointin tai sitten et.
Toki näissäkin on poikkeuksia.

En nyt olettanutkaan,että sparratessa lyödään ja potkitaan täpöllä ja vahingoittamistarkoituksessa,siksi sanoinkin että nuo jutut kuulunevat otteluun.
Ja tietenkään ip-lajeihin ei kuulu nakkiputkalla treenaus.Siksi sitä kontaktitreeniä pitää tehdä salilla.Turvallisesti,riittävillä suojilla ja riittävällä tekniikkatasolla.

Väitän edelleen silti,että jos laitan 2 mitään treenaamatonta kaveria ensin painimaan ja sitten nyrkkeilemään niin nyrkkeilymatsin jälkeen vammoja on varmemmin kuin painimatsin jälkeen.

Totta kai pystypainissa taitava painija vie kuin litran mittaa,mutta nyt pitää myös ymmärtää se,että clinchiin menolla en tarkoita sitä,että siihen jäädään halailemaan tunniksi.Eli mennään sisään,estetään lyöntien yms. käyttö vastapuolelta ja aloitetaan oma vastatoiminta (pääpuskut,puremiset,kyynärpäälyönnit,polvet,horjutukset,dirty fighting jne.).
Ja edelleen,jos näen että vastapuoli on kova lyöjä,mieluummin otan riskin joutua hopealle myös pystypainissa kuin jään lyöntietäisyydelle ja makaan varmasti levynä kohta..

On tosiaan hyvä yleensä pyrkiä tekemään sitä,missä on hyvä.
Mutta esim. painissa pystyy suht pienellä tasoerolla jo viemään kaveria aika helposti.Pystymatsissa taas tasoeron pitää olla paljon radikaalimpi,että voi helposti ja turvallisesti hallita kaveria.

Lisäksi ehkä yksi pointti on myös se,että kun hlölle opetaan ip-taitoja,on aika monta osa-aluetta mitä pitää treenata.Ja jos haluaa todella taitavaksi pystymatsaajaksi,vaatii tämä paljon treeniä,sparria jne. juuri ja vain tällä saralla.
Näin ollen on ehkä helpompi opettaa yksinkertaisempia ratkaisumalleja (esim. iholle itseään suojaten ja siitä omaa toimintaa) ja saada näihin toistoja,kun treenattavia asioita on kuitenkin suhteessa ehkä enemmän kuin vaikkapa nyrkkeilyssä tms.
Eli ip-harjoittelijasta ei ole järkeä yrittää tehdä SM-tason bokraajaa tai thainyrkkeilijää,koska se ei lähtökohtaisesti edes onnistu jos halutaan edelleen ehtiä oppia ip-taitoja.

Mitään tieteellisiä tutkimuksia en pysty enkä edes aio näistä esittää.Nämä ovat vain omia mielipiteitä,jotka pohjautuvat pitkälti omiin kokemuksiin.Kuten ymmärtääkseni useimmilla muillakin näillä foorumeilla.Jos johonkin tutkimukseen tms. pohjaisin,toki sen mainitsisin.

Mikä on "väkivalta-ammattilainen"?

Tarkoitin tuossa lähinnä portsareita, (joitakin) vartijoita, järjestyspoliiseja yms. jotka joutuvat työnsä puolesta säännöllisesti osallistumaan väkivaltaisiin tilanteisiin. Poliittisesti korrekti ilmaus lienee kontrolliammatti. Tarkoitukseni ei ollut rinnastaa heitä esimerkiksi palkkamurhaajiin tai ammattimaisiin velanperijöihin, joita tietenkin myös voisi nimittää väkivalta-ammattilaisiksi.

Väitän edelleen silti,että jos laitan 2 mitään treenaamatonta kaveria ensin painimaan ja sitten nyrkkeilemään niin nyrkkeilymatsin jälkeen vammoja on varmemmin kuin painimatsin jälkeen.

Näin varmastikin, ainakin jos ne tyypit saadaan oikeasti lyömään toisiaan eikä vain kyttäämään ja pelkäämään vastustajan suututtamista, mikä on se normaalitilanne, kun kaksi maallikkoa "nyrkkeilee".

Mutta eihän sitä nyt siihen kannata jäädä, että on itse maallikon tasolla. ainakin minusta kannattaa lähteä siitä, että treenataan sen verran paljon, että saavutetaan määllikkoon verrattuna ylivoimainen taitotaso.

Tästä pääsemmekin siihen, että jos on itse parempi siinä lyöntipotkimisessa, niin eikö siinä ole sitten myös helpompi muksia treenaamaton vastustaja siihen kuntoon, että hänestä ei ole enää vaaraa?

Itse suhtaudun hyvin epäluuloisesti siihen ajatukseen, että joku ihan maallikko tulisi ja "tuurilla" löisi kokeneen pystyottelijan levyksi. (Olettaen, ettei kokoero ole ihan valtava.) Sparrissa sitä ei ainakaan tapahdu. En ole nähnyt tällaista koskaan, vaan tulos on käytännössä aina se, että ottelija pitää maallikkoa pilkkanaan, jos haluaa, voi antaa lyödä vapaalyöntejä päähän yms. eikä maallikko pysty kuin käpertymään kokoon ottelijan hyökätessä kovempaa.

Tietenkin tappelussa voi maallikko voittaa lyömällä yllättäen puskista, käyttämällä aseita jne. mutta tämä taas ei liity mitenkään siihen, tykkääkö enemmän nyrkittää vai painia.

Eli ip-harjoittelijasta ei ole järkeä yrittää tehdä SM-tason bokraajaa tai thainyrkkeilijää,koska se ei lähtökohtaisesti edes onnistu jos halutaan edelleen ehtiä oppia ip-taitoja.

Miten vapaaottelijat pystyvät hankkimaan sellaisen taitotason myös pystyssä, että voittavat maallikot helposti? Ei kai ne verbaalijudot yms. nyt niin paljon treeniaikaa vie?

Sitten vielä tuosta painimisen turvallisuudesta. Tässä pieni näyte siitä, miten mukavaa on olla ylivoimaisen painijan käsittelyssä: http://www.youtube.com/watch?v=In22IW_r2iE :wtf:

Tuo on jotenkin hassu setä.. tuo taekwondo kaveri. Kunnioitettavaa on toki se, että uskaltautuu kehään, mutta ne aloitusrituaalit ja ilmeilyt oli kohtuu hassuja. Painijat on kyllä kovia jamppoja, ei siitä pääse mihinkään.

sehän on itsestäänselvää;)
ps. anteeksi

Mun mielestä on täysin turhaa kiistellä siitä, että pitäisikö tarjota nyrkkiä leukaan vai alkaa vääntämään. Tilateet on erilaisia ja harvoin sama ratkaisu on toimivin kahteet eri tilanteeseen.

Mutta eihän sitä nyt siihen kannata jäädä, että on itse maallikon tasolla. ainakin minusta kannattaa lähteä siitä, että treenataan sen verran paljon, että saavutetaan määllikkoon verrattuna ylivoimainen taitotaso.

Tästä pääsemmekin siihen, että jos on itse parempi siinä lyöntipotkimisessa, niin eikö siinä ole sitten myös helpompi muksia treenaamaton vastustaja siihen kuntoon, että hänestä ei ole enää vaaraa?

Itse suhtaudun hyvin epäluuloisesti siihen ajatukseen, että joku ihan maallikko tulisi ja "tuurilla" löisi kokeneen pystyottelijan levyksi. (Olettaen, ettei kokoero ole ihan valtava.) Sparrissa sitä ei ainakaan tapahdu. En ole nähnyt tällaista koskaan, vaan tulos on käytännössä aina se, että ottelija pitää maallikkoa pilkkanaan, jos haluaa, voi antaa lyödä vapaalyöntejä päähän yms. eikä maallikko pysty kuin käpertymään kokoon ottelijan hyökätessä kovempaa.

Tietenkin tappelussa voi maallikko voittaa lyömällä yllättäen puskista, käyttämällä aseita jne. mutta tämä taas ei liity mitenkään siihen, tykkääkö enemmän nyrkittää vai painia.

Miten vapaaottelijat pystyvät hankkimaan sellaisen taitotason myös pystyssä, että voittavat maallikot helposti? Ei kai ne verbaalijudot yms. nyt niin paljon treeniaikaa vie?

Sitten vielä tuosta painimisen turvallisuudesta. Tässä pieni näyte siitä, miten mukavaa on olla ylivoimaisen painijan käsittelyssä: http://www.youtube.com/watch?v=In22IW_r2iE :wtf:

Ensiksi.Totta kai pitää pyrkiä saavuttamaan mahdollisimman korkea taitotaso joka alueella.Tietenkään ei pidä tyytyä siihen,että lyön kuin ämmä:D
Mutta itse sen jo totesit.Maallikko ei varmasti pysty sparrissa lyömään kokenutta kehäkettua levyksi.Mutta entäs nakkiputkalla,molemmat humalassa,ensin on verbaalisesti provottu puolin ja toisin ja isku tulee puskista jne.
Eli tilanne on aivan toinen.Ja suurin ero on se,että se kehäkaveri ei välttämättä osaa varoa.Koska on tottunut pelaamaan sitä ns. rehtiä peliä.
Tämä ei tietenkään poista sitä,etteikö kehäkaveri voisi refleksiensä ansiosta pystyä väistämään/torjumaan yllättäävkin lyöntiä.Tai että hän tippuisi siihen.Mutta hän voi silti mennä hetkeksi ns. hämilleen ja se voi riittää.Esim siihen että se kaveri onkin jo ryysyissä kiinni ja kohta ollaan molemmat tontissa.Ja sitten tulee niitä kavereita päälle.

Nämä on spekulointeja.Olen nähnyt kovien pystyjätkien pistävän useita jätkiä levyksi.Ja olen myös nähnyt ja kuullut luotettavista lähteistä kuinka hyvä pystykaveri on mennyt aivan lukkoon katutilanteessa.
Taas riippunee paljon ihmisestä.
Tämä ei ollutkaan ehkä se pointti koko keskustelussa vai oliko?
Vaan se,että kumpaa on lähtökohtaisesti järkevämpi tehdä kun joutuu hätävarjelutilanteeseen.Nimittäin kandee taas muistaa ne olosuhteet ja se mikä useimmiten on vallitseva olotila kun näitä kinkereitä tapahtuu.Eli humala.Ja humalassa ne lyönnit ym. eivät lähde yhtä räväkästi ja teknisesti kuin salilla.Sen sijaan painiminen vielä luonnistuu,mutta siinä toki pitää tiedostaa tasapainoaistin yleinen heikentyminen humalatilan takia.Mutta siitä on myös hyötyä,kuten aiemmin puhuin.

Ja kyllähän nuo lyönnit puskista,aseet,plusykköset yms. liittyy aika paljonkin siihen,mitä kandee tehdä siellä nakkiputkalla tappelussa.

Mutta tietenkin on tärkeintä tehdä sitä missä on hyvä.Jos ei osaa pystypainia tms. ei tietenkään sitä kannata yrittää tehdä.Jos on SM-tason bokraaja,sillä varmasti pärjää pirun pitkälle.
Mutta jos lähdetään hlölle x opettamaan ip-taitoja,ei voida sitä mielestäni rakentaa vain pystytaidon varaan.Ja nimenomaan pelkän lyönti ja potkutaidon varaan.

Ja vapaaottellijoiden pystytaso on mielestäni varsin laaja käsite.Olen nähnyt todella kovia pystytason kavereita,mutta useimmat näistä ovat alunperin pystylajista.Sen sijaan olen myös nähnyt "surkeita" vaparijätkiä.Aika paljon kontrastissa siihen mitä painottavat,miten paljon ja kovaa treenaavat jne. Itse olen esim ottanut useampaa vastaan sparria ja on ollut useita kavereita,jotka veisivät minua kuin litran mittaa painissa,mutta pystyssä tilanne aivan toinen.Ja itse en todellakaan ole mikään hyvä.Uskon että turpaan tulee niin että tukka lähtee jokaiselta vähänkin tosissaan vaikkapa pari vuotta potkista treenanneelta.
Vapariottelijan etuna esim. nyrkkeilijään/potkunyrkkeilijään on tietenkin se,että hänellä on ns. kaikki osa-alueet edes jotenkin hallinnassa.
Koska uskon ihan aidosti,että harvalla potkunyrkkeilijällä on painitaitoja joilla kannattaa hirveästi retostella.Eikä pidäkkään olla.
Koska ei kuulu heidän lajiinsa.Ymmärrätkö pointin?

Ja taas tuosta painin turvallisuudesta...totta kai sillä saadaan kovia vammoja aikaan.Mutta olen esim. ovella nähnyt todella paljon matseja ja ne,joissa homma on heti alkanut painista,ovat vammat olleet yleensä mitättömiä tai nitä ei ole tullut ollenkaan.Ainakaan näkyviä.Silloin taas kun on lyöty,ja useimmat ovat olleet ns. maallikoita,vammoja on aina syntynyt jonkinlaisia.
Tämä on myös yksi seikka mikä kannattaa pitää edes jotenkin mielessä omassa toiminnassa..;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Maallikko ei varmasti pysty sparrissa lyömään kokenutta kehäkettua levyksi.Mutta entäs nakkiputkalla,molemmat humalassa,ensin on verbaalisesti provottu puolin ja toisin ja isku tulee puskista jne.
Eli tilanne on aivan toinen.Ja suurin ero on se,että se kehäkaveri ei välttämättä osaa varoa.Koska on tottunut pelaamaan sitä ns. rehtiä peliä.

Niin mitä sitten? Miten tämä liittyy siihen, kannattaako treenata painia vai lyömistä? Tekeekö painin treenaaminen jotenkin immuuniksi yllätysiskuille tai estääkö lyöntien treenaaminen havainnoimasta niitä? Jos ei, niin miten tämä liittyi mihinkään?

Nämä on spekulointeja.Olen nähnyt kovien pystyjätkien pistävän useita jätkiä levyksi.Ja olen myös nähnyt ja kuullut luotettavista lähteistä kuinka hyvä pystykaveri on mennyt aivan lukkoon katutilanteessa.

Oletko sitä mieltä, että jos on treenannut painia, niin ei voi mennä lukkoon katutilanteessa? Jos olet, niin mihin se perustuu? Jos et ole, niin miten tämä liittyy mihinkään?

Eli humala.Ja humalassa ne lyönnit ym. eivät lähde yhtä räväkästi ja teknisesti kuin salilla.Sen sijaan painiminen vielä luonnistuu,mutta siinä toki pitää tiedostaa tasapainoaistin yleinen heikentyminen humalatilan takia.Mutta siitä on myös hyötyä,kuten aiemmin puhuin.

Hetki. Oletat siis, että molemmat ovat humalassa, koska tuskin tarkoitat, että omasta tasapainon heikkenemisestä olisi hyötyä painiin? Jos näin, niin eikös siitä vastustajan humalatilasta ole hyötyä itselle myös lyödessä, kun toisen reaktiot hidastuvat, osumatarkkuus heikkenee jne. Itseasiassa olen sitä mieltä, että kannattaa juoda sen verran maltillisesti, että on tilanteessa se selvempi osapuoli. (Tästä on myös hyötyä treenin kannalta kun ei tule krapulapäiviä.) Miten näet tämän asetelman vaikuttavan lyömisen ja painin edullisuuteen?

Ja kyllähän nuo lyönnit puskista,aseet,plusykköset yms. liittyy aika paljonkin siihen,mitä kandee tehdä siellä nakkiputkalla tappelussa.

Joo. Nähdäkseni ennakkovarautumisen jälkeen paras tapa varautua suckerpuncheihin on hankkia hemmetin hyvä nyrkkeilysilmä, joka auttaa väistämään yllättävät lyönnit mahdollisimman luotettavasti. tämä taas vaatii paljon poksaustreeniä. Se, että vastustajia on useampia, tukee minusta myös hyvien "dirty boxing"-taitojen hankkimista, koska iskeminen on (aseita lukuunottamatta) tehokkain tapa saada vastustajia nopeasti pelistä pois.

Mutta jos lähdetään hlölle x opettamaan ip-taitoja,ei voida sitä mielestäni rakentaa vain pystytaidon varaan.Ja nimenomaan pelkän lyönti ja potkutaidon varaan.

Hmm. Onko joku sanonut näin?

Ja vapaaottellijoiden pystytaso on mielestäni varsin laaja käsite.Olen nähnyt todella kovia pystytason kavereita,mutta useimmat näistä ovat alunperin pystylajista.Sen sijaan olen myös nähnyt "surkeita" vaparijätkiä.

Kyllähän sellaisia on, mutta se taas ei liity aiheeseen mitenkään. Kysehän oli siitä, että maallikkoon nähden ylivoimainen pystykamppailutaso on mahdollista saavuttaa vaikka treenaisi muutakin.

Koska uskon ihan aidosti,että harvalla potkunyrkkeilijällä on painitaitoja joilla kannattaa hirveästi retostella.Eikä pidäkkään olla.
Koska ei kuulu heidän lajiinsa.Ymmärrätkö pointin?

En. En itseasiassa tajua yhtään, miten tämä sinänsä itsestään selvä asia liittyisi mihinkään.

Ja taas tuosta painin turvallisuudesta...totta kai sillä saadaan kovia vammoja aikaan.Mutta olen esim. ovella nähnyt todella paljon matseja ja ne,joissa homma on heti alkanut painista,ovat vammat olleet yleensä mitättömiä tai nitä ei ole tullut ollenkaan.

Eikö niille painijoille tule vammoja maassa olevista lasinsiruista ja huumeneuloista tai siitä, että painijoiden kaverit tulevat joukolla potkimaan päähän? Näin olen ainakin kuullut käyvän kaikille, jotka treenaavat BJJ:a itsepulustusmielessä.

Eikö niille painijoille tule vammoja maassa olevista lasinsiruista ja huumeneuloista tai siitä, että painijoiden kaverit tulevat joukolla potkimaan päähän? Näin olen ainakin kuullut käyvän kaikille, jotka treenaavat BJJ:a itsepulustusmielessä.

AINA jankutetaan noista maassa lojuvista huumeneuloista. Kuinka monta neulaa olette nähneet kadulla lojumassa viimeisen vuoden aikana? Itse en ole nähnyt ensimmäistäkään.
Nuo päähän potkimaan ryntäävät kaverit sen sijaan ovat todellinen ongelma.

Maassa lojuviin neuloihin törmää loppujen lopuksi aika harvoin. Sen sijaan painikaverin taskuissa ja kantamuksissa olevat neulat eivät ole ollenkaan kiva juttu.

Hoh-hoijaa Andy.Olinkin jo unohtanut miten mukavaa Potku.Netissä oli kanssasi keskustella...lempiargumenttisi tuli taas kehiin "Miten tämä liittyy mihinkään"..:rolleyes:

Mikäs sitten on aiheeseen liittyvää?Ketjussa puhutaan parhaasta ip-lajista.Aika laaja käsite mielestäni.
Ja kyllähän nyt vaan mielestäni vaikuttaa siihen,miten pitäisi treenata ip-mielessä niin juuri ne olosuhteet.
Vai onko sinun mielestäsi esim. järkevää opettaa potkaisemaan päähän farkut ja pitkät kalsarit jalassa,liukkaalla alustalla?
En ole mielestäni väittänyt,että painin treenaus tekee immuniiksi yllätysiskuille.Lähinnä kyse oli siitä,että kun tilanne tulee yllättäen,ei ole välttämättä mahdollista alkaa ns. bokraamaan kaverin kanssa vaan se lyöntimylläkkä pitää saada loppumaan nopeasti että saa sen oman pelin käyntiin.Ja tähän esim. clinchiin meno on YKSI TAPA.
Mielestäni totesin,että jos on taitava bokraaja tms. niin varmasti voi refleksellään yms. pärjätä enemmän kuin hyvin.

Alkoholin nauttimisesta laittamasi kommentti on mielestäni aika absurdi.Totta kai jokainen tietää,että perseitä ei kannata vetää,jos haluaa treenata seuraavana päivänä tai edes pari päivää sen jälkeen kovaa.
Mutta suurin osa kamppailulajien ihmisistä tykkää käydä joskus baarissa ja ottaa useammankin kaljan kuin yhden tai kaksi.
Ja kas kummaa.Ja uskallanpa väittää,että valtaosa rikoksista tapahtuu molempien osapuolien tai yleensä ainakin uhrin ollessa humalassa.Joku tilastonikkari voi tähän kaivaa jonkun tilastonkin.

Totta kai painijakin voi mennä lukkoon.Itse asiassa,hän todennäköisesti menee varmemmin JOS EI OLE treenannut lyöntien vastaanottoa jne.Jätit tässä muuten nerokkasti pois sen osan tekstistäni mikä oli oleellisin eli:riippuu taas ihmisestä.

Käytät lainauksissai keltaisen lehdistön tyyliä.Irrotat lauseita asiayhteyksistä ja saat sen kautta yksittäiset lauseet kuullostamaan absoluuttisilta totuusväitteiltä.Nohevaa toimintaa..:worship:

Ja totta kai humalatila voi toimia sekä eduksi että haitaksi.Ja jos molemmat yhtä kännissä,niin etu tod.näköisesti sillä joka treenannut enemmän.Mutta oleellista on se,että ne lyönnit ja potkut ei silti osu sen paremmin kun tasapaino on huono ja tarkkuus persiistä.
Ja oleellista on myös se,että humalassa ihminen menettää malttinsa helpommin ja liikkeeet muuttuvat paljon laajemmiksi,esim. tekniset lyönnit eivät lähde niin helposti vaan lyödään enemmän niitä snagariheijareita jne.
Eli tässä mielessä putkinäkö iskee helposti.

Dirty boxing tai dirty fighting on totta kai edukseen jos vastassa monta.Lyömällä tai potkimalla saadaan toki helposti kavereita pois pelistä,jos osaa lyödä ja potkia kovaa.
Mutta tässäkin pitää miettiä niitä omia vahvuuksiaan.Mistä olen koko ajan puhunut.Judokan tuskin kannattaa yrittää alkaa lyömään neljää jätkää levyksi,hän todennäköisesti heittää jätkät katuun aika nopeasti ja tehokkaasti.
Tuli,liike ja suoja on hyviä "totuuksia" kun vastassa useampi kaveri.
Mutta tunnut nyt ymmärtävän sen,kun puhun pystypainista,että siihen jäädään minuuteiksi äheltämään.Pystypainissa voidaan viipyä esim. 5sek,ohitetaan kaveri selkäpuolelle,sieltä viedään tonttiin tai hyökätään takaapäin jne.Tai iholta pari-kolme nopeaa hyökkäystä ja kaveri tonttiin ja seuraava hyökkääjä "kohteeksi".

Maassa painiminen kadulla on aina oma riskinsä.En missään vaiheessa ole mielestäni puhunut maassa painimisen puolesta.Mutta sielläkin on osattava toimia,lähinnä sen takia,että sieltä pääsee nopeasti ylös.Lasinsirut yms. ovat riski,mutta ne on otettava,harvoin pystyy hirveästi valitsemaan sitä paikkaa missä joutuu maahan jos näin käy.Siihen voi kuitenkin vaikuttaa,meneekö maahan omilla ehdoillaan vai kaverin ehdoilla.
Enemmän olisin huolissani jos kaverilla on puukko taskussa tms. koska sitä vastaan puolustautuminen maassa on todella vaikeaa.
Plusykköset on oikea ja vakava ongelma maassa painiessa, se on totta.
Itse kuitenkin puhuin siitä,että näkemissäni ja kokemissani paineissa vammoja ei ole syntynyt juuri mitään verrattuna lyöntinujakoihin.
Tätä tarkoitin lähinnä juridisessa mielessä.

Jos olen jossain vaiheessa sanonut,että ip-tilanteessa kannattaa mennä mattoon,voisitko poimia sen teksteistäni?
En myöskään ole mielestäni sanonut mitään absoluuttisena totuutena,vain mielipiteenäni.

Taidan kuitenkin pikkuhiljaa ns. rest my case,koska ainakaan kanssasi ei jälleen kerran tahdo pystyä asiasta keskustelemaan järkevästi kun jokainen pienikin off-topic aihe kirvoittaa itkua "ei kuulu aiheeseen".Ja edelleen,tämän ketju aihe on niin laaja,ettei mielestäni missään vaiheessa olla oltu aiheen ulkopuolella.

Kuinka monessa katutilanteessa on aikaa/mahdollisuutta alkaa vääntämään mitään muuta kuin se hyökkääjän nopea eliminointi/lamauttaminen ja äkkiä helvettiin. Jos johonkin lähipainiin menee niin mahd. äkkiä vaan sellasta vahinkoa josta hätävarjelun nojalla selviää.

Tollanen katutaistelu ei nyt kuitenkaan ole urheilua, kuten melkein kaikki kamppailulajit. Oman lukunsa hommaan tuovat porukalla kippuun käynti ja aseet.

BJJ-ukkona voin sanoa että maahan meno on yleensä vihoviimeistä, ellei halua kenkää päähänsä. Harvoin kuitenkaan pystyy varmistamaan ettei kavereita ole mukana.

Mieluummin sitten ukko maahan ja kenkää/iskua perään ja pois paikalta. Kehässä/tatamilla on kuitenkin eri säännöt kuin noissa tilanteissa. Eli päätä nenään lähietäisyydeltä ja tulta munille saattaa pelastaa itsesi/läheisen hengen "tositilanteessa".

Toki humalatilassakin on hyötyä siitä jos on hyvässä kunnossa, verrattuna vastaavaan huonokuntoiseen känniseen.

Paras itsepuolustuslaji pitää mielestäni sisällään paljon asetekniikoita, ei siis pelkästään asetta vastaan, vaan itse esim. veistä kantaen. Pelkästään se (veitsi,pamppu,miekka etc.) antaa kovan etulyönti aseman, varsinkin jos päälle kävijä/kävijät ovat aseettomia. Joo tiedän, ei sovi kovin hyvin yhteen Suomen lainsäädönnön kanssa mutta jos unohdetaan se hetkeksi, ja leikitään olevamme vaikka taistelutantereella(mitä nuo kadutkin joskus voivat olla).

Höh...Veitsi,pamppu tai miekka...heh heh...kantakaa mukana .50 desert eaglea niin pärjää pidemmälle ja sillä kun tussauttaa kerran niin ei tartte enää miettiä,että tuleeko se vielä päälle. Jos saa pitkän takin alle mahtumaan niin rynnäkkö haulikko on myös aika kelpo peli jos vaikka joutuu ahtaaseen huoneeseen ja huligaanilla on mukana joukko kavereita niin ei muuta kuin liipasin pohjaan niin loppuu vittuilu. Olisi myös hyvä pitää mukana 3-4 koulutettua bullmastiffia ihan varmuuden vuoksi. no joo.....hyvää viikonloppua kaikille :dance::piis::piis::piis::piis:
PS. Tosikoille....tämä oli vitsi ;)

Itse olen ihan jonkun verran tuota judoa harrastanut, sen lisäksi jonkin verran karatea. Siellä kun tulee väännettyä pari vyöastetta korkeammalla olevan ja isomman kaverin kanssa ja ihan raakaa randoria (vapaaottelua) niin alkaa aika nopeasti oppia. Tämän lisäksi tietysti nyrkkeilytreeni on ihan hyvä keino oppia lyömään niin että sattuu ihan kunnolla.

Ihan paskapuhettahan tuo on jäädä tappelemaan jos porukkaa tulee päälle enemmän, känniselle voit pärjätä mutta paras tapa on AINA juosta tappelusta.

Itse en ole tappelemaan joutunut oikeastaan, kerran kun joku juoppo itestään paljon luuleva 20v tuli päälle (itse 15v), ja siitäkin tilanteesta pääsin pois juoksemalla sen jälkeen kun olin saanut toisen heittämällä maihin ja pökerryksiin.. Ihan rehellisesti jos joku tulee päälle niin eihän siinä tappelemaan kannata jäädä koska ikinä et voi tietää minkälainen mentaliteetti, voima ja kokemus sillä toisella sattuu olemaan.

Ja faktahan on että kun päällekarkaajaa lyöt kerran niin oot seuraavaks oikeudessa siitä että aiheutit sille "pysyviä vammoja" ja "traumoja" ja sehän ei ite voinu itteesä hallita kun oli humalassa / huumeissa. Ellei sillä ole jotain vtun pistoolia / teräasetta ja et joudu hätävarjelemaan ittees oot tietysti ite se rikollinen. Esitapauksia löytyy näistäkin.

Suositut

Back
Ylös Bottom