Paras "itsepuolustuslaji"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen ihan jonkun verran tuota judoa harrastanut, sen lisäksi jonkin verran karatea. Siellä kun tulee väännettyä pari vyöastetta korkeammalla olevan ja isomman kaverin kanssa ja ihan raakaa randoria (vapaaottelua) niin alkaa aika nopeasti oppia. Tämän lisäksi tietysti nyrkkeilytreeni on ihan hyvä keino oppia lyömään niin että sattuu ihan kunnolla.

Ihan paskapuhettahan tuo on jäädä tappelemaan jos porukkaa tulee päälle enemmän, känniselle voit pärjätä mutta paras tapa on AINA juosta tappelusta.

Itse en ole tappelemaan joutunut oikeastaan, kerran kun joku juoppo itestään paljon luuleva 20v tuli päälle (itse 15v), ja siitäkin tilanteesta pääsin pois juoksemalla sen jälkeen kun olin saanut toisen heittämällä maihin ja pökerryksiin.. Ihan rehellisesti jos joku tulee päälle niin eihän siinä tappelemaan kannata jäädä koska ikinä et voi tietää minkälainen mentaliteetti, voima ja kokemus sillä toisella sattuu olemaan.

Ja faktahan on että kun päällekarkaajaa lyöt kerran niin oot seuraavaks oikeudessa siitä että aiheutit sille "pysyviä vammoja" ja "traumoja" ja sehän ei ite voinu itteesä hallita kun oli humalassa / huumeissa. Ellei sillä ole jotain vtun pistoolia / teräasetta ja et joudu hätävarjelemaan ittees oot tietysti ite se rikollinen. Esitapauksia löytyy näistäkin.

Osa kirjoituksesti pointeista on hyviä,mutta itse varoisiin kyllä hehkuttamasta absoluuttisia totuuksia.Eritoten tuo "paras tapa on AINA juosta pois tappelusta".
Entäs jos mukanasi on vaimo/tyttöystävä/perhe?Entä jos et pääse pakoon?Entä jos etc.
Eli nopeat jalat on hyvä ip-keino,mutta pakeneminen pitää tehdä VASTA kun se on turvallista.
Ja tietenkin 1 vs useampi tappelu on hankalaa ja sitä pitää välttää,mutta kerronpa sinulle yhden ihmeellisen asian:
Sitäkin voi treenata.Ja on tiettyjä asioita,joita harjoittelemalla voi pärjätä kohtuullisesti useampaakin vastaan niin kauan että tilanteesta voi perääntyä turvallisesti.
Ja on myös syytä ottaa huomioon se,että useimmissa 1 vs useampi tilanteissa,porukasta eivät kaikki oikeasti ole niitä tappelijoita.Eli mukana on yleensä lähes aina näitä hang-around kavereita,jotka pysyvät taustalla ja tulevat mukaan vasta kun uhri on saatu varmasti huonoon asemaan (esim. maahan).
Näiden kavereiden tappeluhalu yleensä loppuu siinä vaiheessa kun porukan "kovat luut" on lyöty levyksi tai nujerrettu.
Tämä ei ole absoluuttinen totuus,mutta tästä löytyy lukemattomia tapauksia niin elävästä elämästä kuin vaikkapa netistäkin videoklipeistä.

Ja edelleen,hyvin harvoin päälle käy useita täysin selväpäisiä kavereita.Ryöstöt yms. ovat asia erikseen.

Tappelemaan jääminen ja itsensä puolustaminen (hätävarjelu) ovat kaksi eri asiaa.Itse en peräytyisi tilanteesta ennen kuin sen voin tehdä turvallisesti.Eli olen joko pystynyt sen ennalta ehkäisemään puheella tms. tavalla tai sitten käyttänyt sopivia hätävarjelukeinoja hyökkäysten pysäyttämiseksi ja vastustajan nujertamiseksi.
Mainitsemasi kaveri tonttiin ja pakoon on ihan hyvä tapa.
Toki sen verran noissakin kannattaa (jos mahdollista) vilkaista,että jääkö kaveri liikkumattomaksi vai keräileekö luitaan.
Jos nimittäin kaveri lyö vaikka päänsä pahasti ja heittää henkensä tms. ja "pakenee" paikalta ilman mitään ilmoitusta hätäkeskukseen,voipi olla heikoilla.Tämä toki hyvin tapauskohtaista.
Itse ainakin ilmoittaisin vähintäänkin turvallisen matkan päästä,että näin kävi,hyökkääjä jäi sinne jne.

Ja ei muuten tasan tarkkaan kyllä ole mikään fakta,että jos lyöt tai aiheutat hyökkääjälle vammoja,olet aina maksumies.Suomessa saa itseään puolustaa.Tärkeintä on pystyä perustelmaan miksi teki mitäkin ja se,ettei tee liikaa eli rankaise hyökkääjää vastarinnan jo päätyttyä.

Jos näyttää siltä, että väkivalta on ainoa tie ulos useampaa vaastaan, niin yksi tapa on ottaa aloite omiin käsiin ja tipauttaa laumaa johtava ääliö sen verran tylysti, että perässä seuraavat alkavat empimään. Joukosta voimaa hakevat ovat keskimäärin paskahousuja, joilla pupu voi mennä pöksyyn varsin helposti.

Vanha hyvä sanonta: Parempi se on linnassa olla kuin arkussa.
Parempi maksaa kuin olla hengityskoneessa tai ystävän/sukulaisen haudalla kukkia tuomassa.

mua on kerran yritetty ryostaa, kun tulin baarista ulos. juoksin karkuun, sain siina suivussa vahan nyrkista.

Muutaman viikon paasta nain yhden niista kavereista. olin itse 3 kaverin kanssa liikkeella, mainitsin: muistatteko kun kerroin siita ryosto jutusta ? toi oli yks niita.
Kaverit ryntas sen kimppuun kaato sen maahan ja hakkas sita sellasilla kovilla muovisilla kaljatuopeilla naamaan. itse poistuin paikalta ja en sen koomin ottanu naihin kaveihin yhteytta.
Ne oli mun entisia tyokavereita. Taa tapahtu lontoossa Hither green nimisessa kaupungin osassa, jos joku sattuu tietamaan.
Toissa kaverit oli ihan rauhallisia mukavia heppuja, ma vaan luulen etta joka brittimiehessa asuu sellainen pikkuhuligaani.

Tasta opin etta hyva tapa taistella on suoritta tartzan hyppy kolmen miehen voimin, ja maassa kayttaa jotain asetta uhrin viimeistelyyn.:curs:

Tony Halmekkin sen jo aikoinaan sanoi laulun sanoin " Kehässä on säännöt kapakassa EI" :dance:

Minä suosittelen Kraw magaa + voimaa itsepuolustus tarkoitukseen,
MUTTA kaikista tärkein asia on sen egon kotiin jättäminen sillä selviää pitkälle.

Melko moni itsepuolustus/taistelu laji on melko turha mikäli tekniikoita ei ole ajettu selkärankaan, johon tarvitaan jo
Mielettömät määrät treeniä.

Antakaa määkin huudan määkin olen... täällä.

Aihe on todellakin hankala, laajuudessaan ja siinä miten hyvinkin lajiuskolliset ihmiset näkevät asioita. Kuitenkin mun mielestä ei enää tulis puhua mikä laji on paras/millä pärjää missäkin. Vaan oiskos mahdollista siirtää asia siihen, kuka valmentaja tarjoaa minkäkinlaista reeniä. Kilpalajit KB, Thai, vapari, nyrkkeily tai paini yms. kaikki missä otetaan täydellä kontaktilla, opettavat hyvin ottamaan kovaa, jos vaan käydään matseissa. Kuten Andykin sanoi, reeneissä ei pyritä tyrmäämään kaveria, vaikka mahkut olisikin. Rivireenaajalle tämä tuo eteen sen, ettei oikeasti kovaa kontaktia oteta. Jossakin kirjotuksessa oli viite siihen että tärkeintä on "pää", se luonteen lujuus tai miten sen kukakin osaa sanoa. Se merkkaa tosipaikan tullen paljon, on tosipaikka sitten kadulla tai kehässä. Itse omilla kokemuksilla, väitän ettei 2-3 vuotta 3*viikossa potkunyrkkeilyä tai hokutorya ju-jutsua, anna kovinkaan hyvää valmiutta itsepuolustuksellisesti. Noissa klipeissä nähtyjä kypärähässäköitä ja muita erityisempiä reenimetodeja, on hyvä reenata. Vaan kukapa niitä suomessa reenauttaa? Itse anna ääneni vanhoille karate valmentajille, yhtenä mainitakseni Aittomäen Kari, jonka otteet eivät aina todellakaan olleet niitä oppikirjan mukaisia. Vai mitä sanotte joukkotappelusta treeneissä, 2Vs.2 matseista. Silloin hyvällä porukkalla varmasti oltaisiin voitu teipata lätkäkypärä päähän, ja kokeilla miltä tuntuu ottaa iskua vastaan. Sekä antaa. Itsepuolustus on todellakin niin laaja kenttä, ettei siihen voi koskaan yksi laji antaa täysiä aseita. Pelkästään jokin laji käsitteenä, lajina puhun nyt konseptista jonka joku on laittanut kasaan, on itsepuolustuksellisesti väärä suunta. Miten esim. 50kilonen nainen voi hyötyä tekniikoista jotka on suunitellut 110kilonen olympia judoka? Nyt on tullut näitä uusia RBSD(RealityBasedSelfDefence) "lajeja", jotka ymmärtääkseni pyrkivät ajaa itsepuolustus taitoja nimenomaan siihen suuntaan että jokaiselle reenaajalle räätälöidään oma "työkalupakki". "Laji" vaan antaa sen mahdollisuuden harjoittaa liikkeitä ja otteita erilaisten ihmistyyppien kanssa. Pelkästään fyysisten liikkeitten, otteitten ja lyöntien lisäksi, mielestäni tulisi ottaa huomioon ne muut asiat jotka johtavat tilanenteeseen jossa saattaa joutua tarjoumaan polvea munille tai nyrkkiä suuhun. Esimerkkinä omalle tyttöystävälleni olen yrittänyt tolkuttaa pimeällä liikuttaessa turvallisesti suuniteltua reittiä, ei puskien viertä ja pyritään liikkumaan valaistulla alueella. Ei tämänlaiset asiat ole kaikille itsestäänselvyys, näitäkin asioita hyvä itsepuolustustunti pitää sisällään.

Summa summarum.

Tämäkin thredi on nätisti lähtenyt kauniille offtopicin polulle, kuitenkin on mahtavaa että tämänlainen foorumi on olemassa.

Ps. Jokuhan voisi aloittaa uuden aiheen. Meidän itsepuolustus reenit, mitä mieltä? Millä penkki nousuun?

Post Scriptum Toivottavasti joku joka jaksoi tarinaa lukea sai jotain selvääkin, olen pahoillani että ulosanti on mitä on.

Tuota.. voisihan se 50 kiloinen nainen lihottaa ittensä 110 kiloiseksi.. kyllä alkaa liikahtaan.. bärkkele.

Onko tässä ketjussa puitu vielä Tero Laaksosen kirjaa Kappailu ja Elämä? Pirun hyvä kirja.

jos oot yksin hyväkunto niin karkuun vaan jos pääsee on paras tapa!
tyttöystävän tai perheen kanssa tuleekin ongelma itse odottaisin vasta puolen ratkaisua ja yrittäisin tehokasta lopetusta jos mahdollista!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen, kuten olen lukenut suuren osan kamppailuaiheisista kirjoista. Harrastan ko. kirjojen lukemista ja keräilen parhaat myös itselleni. Myös ko. oopus löytyy kirjahyllystäni (mikä ei tässä tapauksessa tarkoita sitä, että se olisi hyvä kirja, vaan sitä että ostamalla tuen kamppailulajikirjojen kirjoittajia yleisellä tasolla).

Opus on varmaan hyvä kirja niille joita kiinnosta missä on g-piste ym. Mutta meille "normaaleille" treenaajille kirjan anti on mielestäni vähäinen. Siihen liitettynä henkilökuvat, joissa on jo täyttä pas**aa höystettynä mahdollisimman macholla kerronnalla vähentää kirjan arvostusta mielestäni entisestään (pl. poliisin henkilökuva).

Tämä on tosin vain minun henkilökohtainen mielipiteeni eikä absoluuttinen totuus.

No joo, en mäkään sitä sen takia lainannut että opettelisin siitä hermopistetekniikoita. Vaikka kirja pyöriikin kokolailla noiden hermopisteiden kimpussa, oli siinä mielestäni muuten hyviä tarinoita, itse en kokenut niitä macho paskana.

Olisi tarkoitus aloittaa jokin laji, jossa voisi myöhemmin päästä vaikka ihan kilpailemaankin asti. Eli ei Krav Magan tyylisiä lajeja, vaan näitä missä ihan kilpaillaan. Jonkin verran on tullut Kick-/Thaiboxingia harjoiteltua ja senhän voisi uudestaankin toki aloittaa, mutta haluaisin kuulla muitakin suosituksia. Laji ei saa olla liian ns. ninjalaji, koska ruumiinrakenteeni ei oikeen tällaisiin sovellu. 180+ cm ja 85+ kg. Eli lähinnä voimapainotteinen.

Jos nimenomaisesti et halua treenata itsepuolustuslajia, niin miksi kysyt asiaa itsepuolustuslajeille tarkoitetussa ketjussa?
Sanoin ehkä väärillä sanoilla, enkä viitsinyt tämän takia aloittaa uutta ketjua. Eli siis tottakai itsepuolustuslaji, mutta sellainen missä keskitytään lähinnä kilpailemiseenkin ja sellainen missä voi kilpailla. Laitoin Krav Magan sen takia esimerkiksi, koska mielestäni siinä ei esim. voi kilpailla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta hyviä vinkkejä kaipaisin. Olen harkinnut mm. Kick-/Thaiboxingia, BJJ:tä, Karatea jne.

Niin ja ikää on siis 20v ja älkää ehdottako painia/"tavallista" nyrkkeilyä jne. Mitä eniten haluan lajilta on harrastaa sitä pidemmän aikaa, jos vain sattuu kiinnostava kohdalle ja lähes tasapuolisesti haluan lajista hyvää kuntoa, itsepuolustustaitoa, myöhemmin kilpailemista, sekä sparrausta myöhemmin saisi olla suht. paljon, tai paljon ja tietenkin hauskuutta ja ajanvietettä.

Mun mielestä sulla menee nyt vähän termit sekaisin, siis käsittääkseni itsepuolustuslajeissa nimenomaan opitaan itsepuolustusta mutta ei kilpailla ja taas kamppailu-urheilulajeissa nimenomaan opetellaan ottelemaan kisoissa. Näin niinkuin yksinkertaistettuna... itsellä ei ainakaan tule mieleen yhtään kamppailu-urheilulajia jossa opetettaisiin "oikeasti" itsepuolustusta, eli tyyliin defendot, krav magat yms. lajit. Toki jossain taekwondossa ja karatessa varmaan opetetaan itsepuolustusta mutta ei mitenkään samassa mittakaavassa kuin noissa IP-lajeissa.

Mut kaiken tämän jälkeen suosittelisin vaikkapa vapaaottelua tyydyttämään kilpailunälkää ja siihen pari kertaa viikossa jotain puhdasta IP-lajia antamaan tuota itsepuolustuksellista näkökulmaa, koska kilpailemaan puhtaassa IP-lajissa ei pääse IMO.

Sanoin ehkä väärillä sanoilla, enkä viitsinyt tämän takia aloittaa uutta ketjua. Eli siis tottakai itsepuolustuslaji, mutta sellainen missä keskitytään lähinnä kilpailemiseenkin ja sellainen missä voi kilpailla. Laitoin Krav Magan sen takia esimerkiksi, koska mielestäni siinä ei esim. voi kilpailla. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta hyviä vinkkejä kaipaisin. Olen harkinnut mm. Kick-/Thaiboxingia, BJJ:tä, Karatea jne.

Esimerkiksi potku- ja thainyrkkeily eivät ole itsepuolustuslajeja.

Suositut

Back
Ylös Bottom