Itse olen ihan jonkun verran tuota judoa harrastanut, sen lisäksi jonkin verran karatea. Siellä kun tulee väännettyä pari vyöastetta korkeammalla olevan ja isomman kaverin kanssa ja ihan raakaa randoria (vapaaottelua) niin alkaa aika nopeasti oppia. Tämän lisäksi tietysti nyrkkeilytreeni on ihan hyvä keino oppia lyömään niin että sattuu ihan kunnolla.
Ihan paskapuhettahan tuo on jäädä tappelemaan jos porukkaa tulee päälle enemmän, känniselle voit pärjätä mutta paras tapa on AINA juosta tappelusta.
Itse en ole tappelemaan joutunut oikeastaan, kerran kun joku juoppo itestään paljon luuleva 20v tuli päälle (itse 15v), ja siitäkin tilanteesta pääsin pois juoksemalla sen jälkeen kun olin saanut toisen heittämällä maihin ja pökerryksiin.. Ihan rehellisesti jos joku tulee päälle niin eihän siinä tappelemaan kannata jäädä koska ikinä et voi tietää minkälainen mentaliteetti, voima ja kokemus sillä toisella sattuu olemaan.
Ja faktahan on että kun päällekarkaajaa lyöt kerran niin oot seuraavaks oikeudessa siitä että aiheutit sille "pysyviä vammoja" ja "traumoja" ja sehän ei ite voinu itteesä hallita kun oli humalassa / huumeissa. Ellei sillä ole jotain vtun pistoolia / teräasetta ja et joudu hätävarjelemaan ittees oot tietysti ite se rikollinen. Esitapauksia löytyy näistäkin.
Osa kirjoituksesti pointeista on hyviä,mutta itse varoisiin kyllä hehkuttamasta absoluuttisia totuuksia.Eritoten tuo "paras tapa on AINA juosta pois tappelusta".
Entäs jos mukanasi on vaimo/tyttöystävä/perhe?Entä jos et pääse pakoon?Entä jos etc.
Eli nopeat jalat on hyvä ip-keino,mutta pakeneminen pitää tehdä VASTA kun se on turvallista.
Ja tietenkin 1 vs useampi tappelu on hankalaa ja sitä pitää välttää,mutta kerronpa sinulle yhden ihmeellisen asian:
Sitäkin voi treenata.Ja on tiettyjä asioita,joita harjoittelemalla voi pärjätä kohtuullisesti useampaakin vastaan niin kauan että tilanteesta voi perääntyä turvallisesti.
Ja on myös syytä ottaa huomioon se,että useimmissa 1 vs useampi tilanteissa,porukasta eivät kaikki oikeasti ole niitä tappelijoita.Eli mukana on yleensä lähes aina näitä hang-around kavereita,jotka pysyvät taustalla ja tulevat mukaan vasta kun uhri on saatu varmasti huonoon asemaan (esim. maahan).
Näiden kavereiden tappeluhalu yleensä loppuu siinä vaiheessa kun porukan "kovat luut" on lyöty levyksi tai nujerrettu.
Tämä ei ole absoluuttinen totuus,mutta tästä löytyy lukemattomia tapauksia niin elävästä elämästä kuin vaikkapa netistäkin videoklipeistä.
Ja edelleen,hyvin harvoin päälle käy useita täysin selväpäisiä kavereita.Ryöstöt yms. ovat asia erikseen.
Tappelemaan jääminen ja itsensä puolustaminen (hätävarjelu) ovat kaksi eri asiaa.Itse en peräytyisi tilanteesta ennen kuin sen voin tehdä turvallisesti.Eli olen joko pystynyt sen ennalta ehkäisemään puheella tms. tavalla tai sitten käyttänyt sopivia hätävarjelukeinoja hyökkäysten pysäyttämiseksi ja vastustajan nujertamiseksi.
Mainitsemasi kaveri tonttiin ja pakoon on ihan hyvä tapa.
Toki sen verran noissakin kannattaa (jos mahdollista) vilkaista,että jääkö kaveri liikkumattomaksi vai keräileekö luitaan.
Jos nimittäin kaveri lyö vaikka päänsä pahasti ja heittää henkensä tms. ja "pakenee" paikalta ilman mitään ilmoitusta hätäkeskukseen,voipi olla heikoilla.Tämä toki hyvin tapauskohtaista.
Itse ainakin ilmoittaisin vähintäänkin turvallisen matkan päästä,että näin kävi,hyökkääjä jäi sinne jne.
Ja ei muuten tasan tarkkaan kyllä ole mikään fakta,että jos lyöt tai aiheutat hyökkääjälle vammoja,olet aina maksumies.Suomessa saa itseään puolustaa.Tärkeintä on pystyä perustelmaan miksi teki mitäkin ja se,ettei tee liikaa eli rankaise hyökkääjää vastarinnan jo päätyttyä.