Pankkilakko

Liittynyt
21.8.2008
Viestejä
520
Jees, eli itse olen pankissa töissä ja tämä aihe saattaa koskettaa ensi viikolla hyvinkin läheisesti :)

Kiinnostaisi kuulla että minkälaisia fiiliksiä ihmisillä on ja miten porukka aikoo varautua mahdolliseen lakkoon?


Oma lehmähän tässä on ojassa ja tarkotus ei ole kerätä mitään sympatiapisteitä, mutta kyllä meikäläisen mielestä työnantajapuolen ehdottama 0,5% korotus on aivan persiistä repäisty.

Ai miksikö?

- Pankkien tulokset on ollu yhtä hyviä kuin vuonna 2008. Eikö tästä kakusta vois antaa myös
niille tyypeille, jotka on hyvän duunin tehny?

- Pankkiala on muuttunut aika dramaattisesti ja nykyään perus pankkineidiltäkin vaaditaan TODELLA
laajaa osaamista. Pankkivirkailijan täytyy nykyään olla myyjä, sijoitusasiantuntija, vakuutusasiantuntija ja asiakaspalvelija, sen lisäksi että pankin tuotteet ja rahoitusalan tietämys on hanskassa. Alalla pitää olla hommissa vähintään pari vuotta, ennen kun voi sanoa että asiantuntemus rupee olemaan hyvällä tasolla. Silti raksan lautapoikana tai kaupan kassalla tienaa monesti paremmin kuin pankissa virkailijana (yhtään näitä hommia väheksymättä). Ite vedin opiskeluaikaan kesäduunissa trukkikuskina tai tuotannon hommissa melkeen tuplaliksaa pankin kassaneitiin verrattuna, eikä tarvinnu ees tehä kun yks viikonloppukeikka kuussa.

Meillä myyntipuolella tilanne on onneks aika paljon parempi, mutta kyllä perus pankkitoimihenkilö on aika rankassa palkkakuopassa, varsinkin kun myyntitavotteet ja osaamistarpeet kasvaa koko ajan. Jos sattuu olemaan kollegoita, niin kovasti tsemppiä sinne konttoreiden päähän!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ole konttorilla töissä, mutta tuttuja on useilla eri pankeilla eri hommissa. Haitari on näin perstuntumalla 1600€ - 2500€ / kk, riippuen työnantajasta, osaamisesta ja työnkuvasta. Voisin väittää, että jos uutena työntekijänä alottaa palvelutiskiltä, ei pääse vielä lähellekään tuota 2000€ kuukausiansiota. Asiakasneuvoja voipi päästä vähän parin tonnin yli ja sijoitusneuvoja useamman vuoden työkokemuksella tonne 2,5k€ kieppeille.

Edit:

Myyntihommista tiedän enempi, vaihtelee hommasta riippuen 0 - 8000€ / kk.
Joissakin hommissa on pohjapalkka ja joissakin ei. Palkka riippuu kuitenkin aina
omista myyntitaidoista ja jaksamisesta. Niinku myyntialalla aina, hyvät myyjät
tienaa ja huonot ei.
 
Silti raksan lautapoikana tai kaupan kassalla tienaa monesti paremmin kuin pankissa virkailijana (yhtään näitä hommia väheksymättä). Ite vedin opiskeluaikaan kesäduunissa trukkikuskina tai tuotannon hommissa melkeen tuplaliksaa pankin kassaneitiin verrattuna, eikä tarvinnu ees tehä kun yks viikonloppukeikka kuussa.
!

Jotenkin vaan se numerolappu kourassa(itsellä numero 491 ja vuorossa oli 455) olen seurannut kun neiti tai poika näppäilee sitä tietokonetta kuin hidastetussa filmissä ja sitten läiskäsee sen koneen kiinni tai tiskiin lapun että "seuraava kassa".
Näin ulkopuolisin silmin näyttää todella helpolta, stressivapaalta hommalta ilmastoidussa tilassa tuo homma. Sekä aika kevyeltä hommalta kun eipä taida nykyään edes suurta kolikkopussiakaan kerralla joutua siiretelemään.
Omia pankki asioita olen viimeisen 5vuoden aikana käynnyt toimistossa hoitamassa 2krt ja kummallakin kerralla viellä virkailija onnistui ryssimään ne. Ja pitänyt soittaa sitten uudestaan toimistoon tai aspaan.
Sitten taas työ hommien puolesta käyn useasti pankissa ja kaikki niin rahan vaihdot kuin tilille laitotkin on mahdollisimman paljon yritetty siirtää "asiakkaan" tekemäksi eli mitä vähempi duunia pankilla niin sen parempi. Ja koen tällä hetkellä että eniten kaikista firman asiointi ajasta menee hukkaan juuri pankissa odottaessa.

Korjaan. kävin kolmannen kerran kun löysin pankki/visa kortin palauttamassa pankkiin. Menin ensin normaali asiakas palvelu tiskille jossa kerrottiin että pitää mennä yrityspuolelle josta sitten ohjasivat taas toiseen paikkaan jossa sitten ohjasivat takaisin aloitukseen. Ja sitten siellä meni 20min kun kaksi tätiä arpoivat että mitä tehdään. Jos olisin tiennyt sen homman noin aikaa vieväksi ja vaikeaksi niin olisi heittäny se kortin jokeen....

Muistan ajan kun oli viimeksi pankissa lakko ja saatiin palkka käteisenä. Eipä ollut elämä sen vaikeampaa joten en usko että nytkään elämä huononee.
 
Asiakasneuvoja voipi päästä vähän parin tonnin yli ja sijoitusneuvoja useamman vuoden työkokemuksella tonne 2,5k€ kieppeille.

Missä kaupan kassalla tienaa 2,5k? Vaihdan heti sinne! Vai puhutaanko tässä taas Helsingin palkoista eikä vaikka Kuopion?
 
Ymmärrän vaateen, jos pankeilla tosiaan menee hyvin voisi sitä hyvin menemistä jakaa muillekin kuin johdolle ja avainhenkilöille. Nuo "peruspankkineidit" on kuitenkin mukana tekemässä sitä tulosta ja saavat vähiten korvausta muutenkin. He eivät myöskään ole syypäitä siihen, että pankissa joutuu odottamaan...
Ymmärrän myös että asiat ovat taatusti monimutkaistuneet
Lisäksi elämisen kustannukset ovat nousseet ja olisihan se kiva jos työstä jäisi mukava korvaus jolla eläisi kohtuullisen mukavasti. Mielestäni tuo alle 2000€ ole kovinkaan kummoinen raha nykypäivänä, asuminen, liikkuminen ja perustarpeet kuten ruoka tuppaavat maksaa Suomessa kohtuuttomasti...

Siltikin, pankkitoiminta on ulkoistettu asiakkaille sen verran tehokkasti, etten usko ihmisten edes juurikaan huomaavan parin päivän lakkoa. Ehkä sitten jos se pitkittyisi viikkojen lakoksi, silloinkin omat pankkiasiani eli verkkopankki ja kortit toimisivat normaalisti. Yrittäjille ehkä pahempi juttu?
 
Missä kaupan kassalla tienaa 2,5k? Vaihdan heti sinne! Vai puhutaanko tässä taas Helsingin palkoista eikä vaikka Kuopion?

En tiedä kaupunkista, mutta tuskin puhutaan kaupankassoista kun otsikkokin kertoo pankinalan-hommista :rolleyes:
 
En tiedä kaupunkista, mutta tuskin puhutaan kaupankassoista kun otsikkokin kertoo pankinalan-hommista :rolleyes:

Lueppa tarkemmin:david:!
Ensimmäisessä postauksessa mainitaan että kaupan kassalla ja raksalla tienaa paremmin kuin pankissa ja sitten pari postausta alempana kerrotaan että pankissa tienaa 2,5k. Joten noilla tiedoilla threadista ymmärrän että kaupan kassoilla jossakin tienaa +2,5K ja sitä tässä juuri kyselen.
 
Itse työskenetelen pankissa ja annan kaikki sympatiani lakolle, vaikka en itse siihen osallistukkaan.

Pankkiväki ei ole saanut viimeisen 20 vuoden aikana tuntuvia korotuksia, etenkään teollisuuden aloihin verrattuna. Lisäksi esim. asiakasneuvojan työ on tänä päivänä hyvin vaativaa ja palkka ei todellakaan kohtaa työn vastuuta.

FK:n tarjoama 1% korotus on mielestäni lähinnä vitsi, sillä korotuksen vaikutus esim. kassalla työskentelevän virkailijan palkkapussissa on noin 15e/kk(netto).
 
Näemmä japalla on aika huonoja kokemuksia pankeista. En sanonut että pankissa tienaa 2500€ / kk, vaan että palkkahaitari konttorilla työskentelevällä toimihenkilöllä on välillä 1600€ - 2500€, riippuen monista tekijöistä. Tämä arvio koskee pääkaupunkiseutua.

Huomaa, että tuo 2500€ rupeaa olemaan sieltä haitarin yläpäästä, ellei konttorinjohtajia tai erikoisosaajia oteta huomioon. Kaupan kassa on varmasti rinnastettavissa konttorin tiskillä istuvaan asiakasneuvojaan, näiden kahden ryhmän palkat ovat varmasti hyvin lähellä toisiaan, eli enemmänkin tuota 1600€ tasoa. Käytännössä tuo 2,5k€ palkka edellyttää useamman vuoden työkokemusta ja vankkaa osaamista, puhumattakaan siitä, että työ on vaativampaa ja vastuu isompi.
 
Jees, itsekkin olen kys.alalla mutta silti en kyllä ihan ymmärrä sitä että perusduunista pitäisi juuri yli kakkosta maksaa. Itse en ikinä ole ollut kassalla tai as.neuvojana tms. mutta vuosia sitä duunia "sivusta" seuranneena en kyllä pidä kovinkaan vaativana. Rahoitusalalla tilanne on kuitenkin se että mahdollisuudet tienata kohtuullisesti (yli 5-6) on todella hyvät, kunhan vaan on valmis tekemään sen eteen jotain. Itseäni ei paljo lakot yms. hetkauttele tai innosta koska en kuulu noihin "ammattiryhmiin" jotka sitä vaativat. Itse parinpäivän pankkilakkohan nyt ei vaikuta juuri mitään muittenkuin mummojen elämään, tapaamiset vaan siirrellään ja homma jatkuu niinkuin ennenkin. Toki, mä nyt en enää ees kuulu suoraan ja en ole tutustunut ketä lakko itseasiassa koskee mutta mun päivää se ei ainakaan muuta mitenkään.
 
Näemmä japalla on aika huonoja kokemuksia pankeista. En sanonut että pankissa tienaa 2500€ / kk, vaan että palkkahaitari konttorilla työskentelevällä toimihenkilöllä on välillä 1600€ - 2500€, riippuen monista tekijöistä. Tämä arvio koskee pääkaupunkiseutua.

Huomaa, että tuo 2500€ rupeaa olemaan sieltä haitarin yläpäästä, ellei konttorinjohtajia tai erikoisosaajia oteta huomioon. Kaupan kassa on varmasti rinnastettavissa konttorin tiskillä istuvaan asiakasneuvojaan, näiden kahden ryhmän palkat ovat varmasti hyvin lähellä toisiaan, eli enemmänkin tuota 1600€ tasoa. Käytännössä tuo 2,5k€ palkka edellyttää useamman vuoden työkokemusta ja vankkaa osaamista, puhumattakaan siitä, että työ on vaativampaa ja vastuu isompi.

No niin et sanonu mutta ekan threadin lukemalla ja sitten sen toisen kirjoituksen lukemalla ja yhteen ynnäämällä sen olisi voinut ymmärtää noin. Ja sehän on selvää että kun "omaa" asiaa ajaa niin helposti tekee sellaisia yleistyksiä joilla haetaan positiivista tukea muilta.
 
Näinhän se menee, mutta kuten sanottu, itse tienaan (hyvän) palkkani myyntihommissa eli ne eurot jotka tienaan tulee oman työn tuloksena :) Lähinnä halusin herättää keskustelua siitä, että työn vaativuuteen nähden palkat ovat sekä vakuutus- että rahoitusalalla todella huonot, varsinkin kun mennään tuonne vähänkin enemmän osaamista vaativiin hommiin toimihenkilöiden kohdalla. En tietenkään tarkoita sitä, että jokaiselle kassalla napottavalle kesätyöntekijälle pitäis maksaa se 2500€, mutta tosiaan kunnon korotuksia ei pankkiväelle ole tullut vuosikymmeniin ja pankeillakaan ei ole hirvittävän huonosti ole täällä päin vielä mennyt.
 
Jees, itsekkin olen kys.alalla mutta silti en kyllä ihan ymmärrä sitä että perusduunista pitäisi juuri yli kakkosta maksaa. Itse en ikinä ole ollut kassalla tai as.neuvojana tms. mutta vuosia sitä duunia "sivusta" seuranneena en kyllä pidä kovinkaan vaativana. Rahoitusalalla tilanne on kuitenkin se että mahdollisuudet tienata kohtuullisesti (yli 5-6) on todella hyvät, kunhan vaan on valmis tekemään sen eteen jotain. Itseäni ei paljo lakot yms. hetkauttele tai innosta koska en kuulu noihin "ammattiryhmiin" jotka sitä vaativat. Itse parinpäivän pankkilakkohan nyt ei vaikuta juuri mitään muittenkuin mummojen elämään, tapaamiset vaan siirrellään ja homma jatkuu niinkuin ennenkin. Toki, mä nyt en enää ees kuulu suoraan ja en ole tutustunut ketä lakko itseasiassa koskee mutta mun päivää se ei ainakaan muuta mitenkään.

Kerrotko lisää tuosta, että mahdollisuudet tienata 5-6 ovat todella hyvät? esimerkkiä pyydän.. (ilman, että olet joku diileri ja istut hullun bonarikasan päällä).
 
- Pankkien tulokset on ollu yhtä hyviä kuin vuonna 2008. Eikö tästä kakusta vois antaa myös
niille tyypeille, jotka on hyvän duunin tehny?

Eiköhän Nalle ja kaverit saa ok korvaukset. Vai meinaatko että pankkineitien hyvän duunin vuoksi tulokset on hyvät?
 
Jotenkin vaan se numerolappu kourassa(itsellä numero 491 ja vuorossa oli 455) olen seurannut kun neiti tai poika näppäilee sitä tietokonetta kuin hidastetussa filmissä ja sitten läiskäsee sen koneen kiinni tai tiskiin lapun että "seuraava kassa".
Ei se varmaan ole kamalan kiitollista palvella noita ihmisiä, jotka ovat raivopäissään odotellut sen tunnin. Ei sillä, etteikö tuosta saisi olla näreissään. Se jono ei vaan ole sen kassaneidin vika. Työnantaja ne resurssit määrittää ja duunari koittaa pysyä perässä. Mitä tuohon lappu luukulle jorinaan tulee, niin jokaisella kai on oikeus pitää taukonsa. Siellä konttorissa taitaa olla se jono 8.00-17.00, joten ajankohdalla ei kai sinäänsä ole väliä.

Se noissa pankkihommissa itseä ihmetyttää, että miksi perkeleessä pankit on auki silloin kun kaikki tavikset on duunissa? Jos työnkuva on sellainen, että joustoa ei helposti ole saatavissa työaikaan niin jopa on helvetin helppoa asioida pankissa. Pankkien pitäs olla auki iltaan asti.

1600e täyspäiväisestä työstä on liian vähän. Teki sitten ihan mitä tahansa.

Enkä ole töissä pankissa ja asioin siellä niin harvoin kuin mahdollista. Juuri noiden jonojen takia.
 
Back
Ylös Bottom