Palomuuri ja virustorjunta

MTM1977

WTF
Mode
Mulla on useamman vuoden ollut käytössä läppäri firman puolesta, joten palomuuri ja virusturva on olleet poissa omalta vastuulta. Nyt aion pitkästä aikaa kasata oman PC:n ja siihen pitäisi sitten itse laittaa suojaukset myös.

Mitä ohjelmia teillä on ollut käytössä ja mitä hyviä/huonoja puolia niissä on ollut?
Palomuuriksi olen alustavasti harkinnut Zone Alarmia, se on vissiin ihan hyvä? Virustorjuntaa varten löysin googlella ainakin sellaisen kuin Avira AntiVir, mutta siitä mulla ei ole mitään tietoa...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen ollut erityisen tyytyväinen Avast! viruksentorjuntaan. Saa ilmaiseksi ja vaikka suomenkielellä jos haluaa. Päivittää itseään tiheään ja on muutenkin helppokäyttöinen.

Palomuurina olen pitänyt Kerion softaa. Tähän uuteen koneeseen asentelin uusimman version, mutta jostain syystä se kaatuilee nostettaessa alapalkista. Niinpä siirryin Kerion aikasempaan, 2.1.5 versioon. Pienen konffauksen jälkeen ehdottomasti kevyin ja paras palomuuri minkä tiedän. Enkä ole yksin tämän mielipiteen kanssa. Kerio on myös ilmainen.

Kiitoksia tähän astisista vinkeistä! Sellainen pikkujuttu vielä, että kun suosittelette jotain niin jos teillä on download-linkki valmiina niin laittakaa mukaan, säästyy se googlettamisen vaiva ;)

Zone Alarm ja Avira Antivir on toimineet ihan hyvin omassa koneessa. Nettipelit toimii ja minkään ohjelmienkaan kanssa ei ole ollut ongelmia.
Eli voin kyllä noita suositella. Mielipiteitä on kuitenkin monia.:)

Itse en ole pitänyt zonealarm:sta, koska jotenkin se on tuntunut kankealta ja joidenkin ohjelmien kanssa on ollut muistaakseni yhteensopivuusongelmia(en kyllä enää muista minkä ohjelmien kanssa). Nyt on käytössä comodo firewall ja active virus shield. Molemmat ovat ilmaisia ja mielestäni helppoja käyttää. Vielä en ole huomannut mitään ongelmia minkään ohjelman kanssa.

Minulla ei ole mitään palomuuria tai virustorjuntaa.

Windowsille on olemassa vaihtoehtoja joissa näille ei ole välttämätöntä tarvetta.

Kyllä se linux yhtälailla sen palomuurin mielestäni tarvitsee :arvi:

Eikä muutenkaan viitsi linuxiin siirtyä. About kaikki meikäläisen käyttämät softat on Windowsille suunniteltu ja ei viitsi hukata konetehoja minkään emulaattorin pyörittämiseen.

edit: niin ja Vistan hankkiminen on suunnitteilla jo XO yhteensopivuudenkin takia.

Itse olen aikamoinen amatööri nuiden atk asioiden kans.

Norton on käytössä.Näyttää aika kattavasti pelittävän.Palomuurina windowsin oma muuri:nolo: Ainakaan ad-aware ja spybot ei löydä mitään ylimääräistä koneelta,ja netti pelaa hyvin.Silloin kait homman pitäis olla ok?

Mites jos tuon avastin laittas joku pvä itelle,ni riittääkö sitten enää windowsin oma muuri,vai pitäiskö olla joku vahvempi?

Kyllä se linux yhtälailla sen palomuurin mielestäni tarvitsee :arvi:

Miksi?
Koska yleisimmät Linux-jakelut eivät oletuksena käynnistä mitään palveluita, jotka vastaanottavat netistä tulevaa liikennettä, on palomuuri turha. Windowsissa tilanne on päinvastoin; palomuurin käyttö on helpompaa kuin ko. palveluiden sulkeminen.
Väärin säädetty palomuuri Linuxissa voi olla jopa vaarallisempi kuin ettei olisi palomuuria ollenkaan.

:offtopic:
Windowsia on nykyään helppo pyörittää esim. Linuxissa VMWarella.

Miksi?
Koska yleisimmät Linux-jakelut eivät oletuksena käynnistä mitään palveluita, jotka vastaanottavat netistä tulevaa liikennettä, on palomuuri turha. Windowsissa tilanne on päinvastoin; palomuurin käyttö on helpompaa kuin ko. palveluiden sulkeminen.
Väärin säädetty palomuuri Linuxissa voi olla jopa vaarallisempi kuin ettei olisi palomuuria ollenkaan.

:offtopic:
Windowsia on nykyään helppo pyörittää esim. Linuxissa VMWarella.

Jeps toki jos kaikki palvelut on pois päältä ja tilkitty kaikki reiät mutta ei sekään kai ihan joka peruskäyttäjältä onnistu tuosta vain. No makunsa kullakin, itse en linuxia ilman palomuuria käyttäisi. Tosin olisi siellä niitä pavelujakin sentäs vähän käytössä.

Uusin Avast ja muurina vanhempi Kerio... ja toimii:thumbs:

Erinäisiä ohjelmia mm. sygate, zonealarm, avast!, avg ym. kokeilleena
suosittelen seuraavaa yhdistelmää:
Palomuuriksi Kerio ja antivirusohjelmaksi Nod32

+ mahdollisesti antispyware: Spybot, avg anti-spyware ja ad-aware

Back
Ylös Bottom