Palomies, postimies etc. -> palohenkilö, postihenkilö...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En kylläkään pidä näitä -mies-päätteisiä ammattinimikkeitä yhtä "pahoina" kuin sitä, miten edelleen katsotaan tarpeelliseksi mainita, jos kyseessä on NAISkirjailija, NAISlääkäri, NAISpoliisi jne. Tällainen tapahan viestii, että mies kyseisten ammattien edustajana on normi, ja nainen sellainen poikkeus, joka on syytä erikseen nimetä.

Feministit itsehän valittavat usein siitä, että suurin osa historiankirjoituksesta on miesten käsialaa, joten ilmeisesti kirjailijan sukupuolella on kuitenkin jotain merkitystä ja informaatioarvoa?

Lääkärien tapauksessakin sukupuolella tuntuu olevan monille (nais)potilaille väliä.

Lepakkohenkilö...tässä on jo paha väärinkäsityksen vaara, joku varmalla erehtyy pitämään ex-lepakkomiestä lesbona, jos nimi muutetaan tolleen.

Sit kyllä vedän kännit tai teen jotain muuta itsetuhoisaa. No okei, sohastaan vähän pesää. Kumman palkkaisitte sammuttamaan palavaa taloasi, palomiehen vai naisen?

Edit. juristikseni palkkasin muuten aikoinani naisen. Se oli muuten aika kyy ja kivikova mutta ennenkaikkia kiero kuin kyy. Ja tuomari , nainen, bingo! Ne rupes jo pitään mua tyyliin uhrina siellä oikeudessa kun pari tekokyyneltä tihrasin.

Edit. juristikseni palkkasin muuten aikoinani naisen. Se oli muuten aika kyy ja kivikova mutta ennenkaikkia kiero kuin kyy. Ja tuomari , nainen, bingo! Ne rupes jo pitään mua tyyliin uhrina siellä oikeudessa kun pari tekokyyneltä tihrasin.
On jätkäkin aika kiero, tajusit vedota hoivaviettiin oikeassa paikassa :D

Ööö...tukkijätkä -> tukkihenkilö?
Oisko se Jormanainen sitten Sukuelinhenkilö, tai jos ihan kokonaan käännetään, niin Pimppimies?

Koskahan nähdään seuraavalla tavalla suomennettua tv-sarjaa suomessa?

Ihmehenkilö McGyver

Videovuokraamossa: "Mitäs tänään katsottaisiin?"
- Karhuhenkilöni Koda
- Henkilö vailla menneisyyttä
- Teräshenkilö
- Hämähäkkihenkilö
- Riisuttu henkilö
- Nolojen tilanteiden henkilö
- Henkilö ja alaston ase

"Vai kuunnellaanko kotona vain vanhaa Kolmas Henkilö -tuotantoa?"

:david:

Vittu, eikö noilla perkele ole parempaa miettimistä! Luulisin, että tässä yhteiskunnassa olisi hieman tärkeämpääkin asiaa hoidettavana kuin jotkut mies / nainen -päätteet. :yhdistetty perseennäyttö- ja keskisormihymiö:

Ollaan nyt vähän tylsä ja analysoidaan noita vitsejä...

Tuskin tuo uudistus (vaikka kuinka laajalle sovellettaisiin) vaikuttaisi ihmemiehiin ja teräsmiehiin koska niissä viitataan yhteen ainoaan henkilöön joka sattuu olemaan mies. Eri asia olisi jos vaikkapa poliisin ammattinimike muutettaisiin teräsmieheksi.

Joo, olen tylsä mutta ihan siltä varalta piti tämä tokaista että joku ei sitä vielä ole hoksannut.

Ollaan nyt vähän tylsä ja analysoidaan noita vitsejä...

Tuskin tuo uudistus (vaikka kuinka laajalle sovellettaisiin) vaikuttaisi ihmemiehiin ja teräsmiehiin koska niissä viitataan yhteen ainoaan henkilöön joka sattuu olemaan mies. Eri asia olisi jos vaikkapa poliisin ammattinimike muutettaisiin teräsmieheksi.

Joo, olen tylsä mutta ihan siltä varalta piti tämä tokaista että joku ei sitä vielä ole hoksannut.
Eiköhän tuo ole kaikille selvää mutta näillä uusilla nimikkeillä halutaan ilmaista esityksen naurettavuutta.

Tulikohan jo? naistenmies => henkilöidenhenkilö

Miten se paska Zen Cafen biisi menee? Jotenkin näin: Mä olen henkilö, henkilö, enkä henkilö enää...

Ja jos otetaan vielä huomioon se fakta, että muutettavat sanat ovat ammattinimikkeitä, jotka esiintyvät lainsäädännössä, päästään eroon näistä hämähäkkihenkilöistä sun muista. Muutos siis tapahtuisi pääosin lainsäädännössä, sanoja muutettaisiin sitä myötä kun laissa muutenkin tapahtuu muutos, eli pikkuhiljaa eikä kertaheitolla.
Luin myös, että ammattinimikkeiden mies-pääte on lähtöisin ruotsinkielisen man-sanasta, joka on passiivi. Siinä mielessä muutos on järkevä, kun tässä threadissäkin käy ilmi että monet assosioivat mies-sanan sukupuolisanaksi vaikka kyse onkin ammateista. Itse en ole niin ikinä tehnyt, vaan pitänyt mies-sanaa ammattinimikkeissä täysin sukupuolineutraalina. En odota että jokin postimies on automaattisesti mies, enkä että puhemies on automaattisesti mies, enkä nyt mitään muutakaan mies-päätteistä ammattia silmälläpitäen ole oleksunut ammattinimikkeen perusteella sukupuolesta yhtään mitään. Mutta jos näitä nimikkeitä nyt ruvettaisiin muuttamaan, haluaisin ehdottomasti jonkun listan että miksikä ammatteja nyt sitten kuuluu kutsua. Oma ammattinimikkeeni muuttuisi myös, olisi ihan kiva jos kaikki käyttäisi samoja termejä.

Eiköhän tuo ole kaikille selvää mutta näillä uusilla nimikkeillä halutaan ilmaista esityksen naurettavuutta.
Sitä toisinaan törmää semmoisiin älyn jättiläisiin että on huomannut hyväksi pienenä disclaimerina mainita missä oikeasti mennään. Pakkiksen väki luonnollisesti on fiksua ja filmaattista mutta jos täällä vaikka joku ulkopuolinen käy lueskelemassa ;)

Oikeastihan tää juttu menee niin, että uusia ammatteja ei saa enää nimetä siten, että ne päättyisivät ilmaisemaan jompaakumpaa sukupuolta. Vanhoja ammatteja ei toistaiseksi olla ainakaan muuttamassa.

Oikeastihan tää juttu menee niin, että uusia ammatteja ei saa enää nimetä siten, että ne päättyisivät ilmaisemaan jompaakumpaa sukupuolta. Vanhoja ammatteja ei toistaiseksi olla ainakaan muuttamassa.

Itse sain kyllä ihan eri kuvan tämän päivän hesarissa olleesta (suht pienestä) jutusta, jossa mainittiin että ammattinimikkeet muutetaan sitä mukaa kuin lait muuttuu. Se varmasti pitää paikkaansa, ettei uusi ammattinimikkeitä keksitä, jotka eivät heijasta tätä uutta kielellistä suuntaa, mutta myös ammattinimikkeet muutetaan saman suunnan mukaisesti vähitellen. Tähän vaan saattaa mennä hyvin, hyvin kauan.
Tosin eipä kukaan sano, ettei puhekielessä saisi käyttää totuttuja ammattinimikkeitä.

Itse sain kyllä ihan eri kuvan tämän päivän hesarissa olleesta (suht pienestä) jutusta, jossa mainittiin että ammattinimikkeet muutetaan sitä mukaa kuin lait muuttuu. Se varmasti pitää paikkaansa, ettei uusi ammattinimikkeitä keksitä, jotka eivät heijasta tätä uutta kielellistä suuntaa, mutta myös ammattinimikkeet muutetaan saman suunnan mukaisesti vähitellen. Tähän vaan saattaa mennä hyvin, hyvin kauan.
Tosin eipä kukaan sano, ettei puhekielessä saisi käyttää totuttuja ammattinimikkeitä.

Niin, sanoinkin toistaiseksi.

Minusta uusia ammattejakaan ei tulla keksimään mitenkään lähipäivinä. Tuntui oudolta tuo erottelu.

Ihan totta. Ihmettelin samaa. Toisaalta kyllä samalla kun ammatillista koulutusta uudistetaan koko ajan niin uusia nimikkeitäkin putkahtelee jonkun verran.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom