Palomies, postimies etc. -> palohenkilö, postihenkilö...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Penska
  • Aloitettu Aloitettu
...ja muut kommervenkit. Saamme jälleen edistystä tasa-arvoomme. Tämä on varmaan joidenkin naisten mielestä kovakin alistus naisia kohtaan, että mm. eri ammattien henkilöitä kutsutaan -mies -päätteellä ja nyt tämä sitten nostetaan hulabaluuksi :D .

Toki se on neutraalimpi sanoa "palohenkilö" palomiehen sijaan, mutta haluan tähän kuitenkin vapaaehtoisuuden sanoa "palomies" edelleenkin, vaikka joku päättäisi, että on vaikkapa kielellisesti oikea muoto sanoa palohenkilö (takuulla tapahtuu jossain välissä).

En inise siitä, että todellista tasa-arvoa edistetään ja mielestäni Suomessa eivät naiset todellisia orjia enää ole, vaikka joitain menneisyyden systeemeitä on voimassa ja naiset ovat yleensä fyysisesti heikommassa asemassa (ei päde kaikkiin).

---Ei tarvi lukea eteenpäin jos ei halua tietää muita mielipiteitä---

Aina on niin valitettavaa, kuinka olen miespuolinen jolloin minulla ei pitäisi olla mitään puhumista, kuinka naisilla on tasa-arvo, sillä enpä tottakai pitäisi siitä, että naiset jonain aikakautena rulaisi miehiä tietyllä tyyliin ja vielä lain tukemana. Ei maha, jos on miehet ollu vahvempia (ja ovat jollain tasolla edelleenkin) ja arvomaailma on muuttunut todellakin aikojen saatossa.

Itellä on tämmönen kliseinen negatiivinen varaus tuohon feministi -sanaan :D . Tulee aina mieleen jotain saatanan kimittäviä akkoja, jotka valittaa ku miehet vaa alistaa ja hakkaa, jota nykyajan Suomessa epäilen.

Myös puhutaan siitä, että naisten hommaa on valittaa valittamistaan, kun miehet eivät taas mene siihen ja nykyään nyrkkien nostamistakin yritetään rajoittaa ja tästä tulee mielikuvani, että naisten pitäisi saada valittaa ja alkaa rulettaa miesten ylivaltaa epäilyttävästi :P . Totta on se, että miesporukassa semmosia ei kauan suvaita, mutta jotkut naispuoliset ihan oikeasti narisevat narisemistaan ja jos semmonen sanallinen taisto on ok, niin täältä palaa parhaan mukaan vittuilua takaisin riippuen tilanteesta, sen voi tosin sanoa.

Joo.

---

Post scriptum:
Tiiättekö mikä on pelottavaa: suuri osa opettajista on naisia ja ne takuulla laittavat kaikkien, myös miespuolisten päähän näitä feministi -arvoja oikeina, nimittäin jotkut ihan oikeasti kasvavat niistä alistuviksi hölmöiksi, jotka on just näitä iltalehden ihannemiehiä, jotka tekee kaikki naisen mielen mukaan ja naiset saa valittaa valittamistaan. Tässä se sitten voi kääntyä myös päälaelleen se miesten alistusmoodi.

Voin kuvitella näitä koulun aloittavia poloisia ihmisiä lähivuosina. "Yhyy yhyy, oikeest pitää hei kirjoittaa postihenkilö, nyt tulee 2 miinuspointsia ku käytit naisia alistavaa versiota".

Minusta tasa-arvo olisi mahdollisinta silloin, jos kaikki olisi samannäköisiä ja olisi vain yksi sukupuoli ja kaikki ajattelisivat suoraan samalla tavalla. Sitten jos joku tulisi syrjityksi, voisi katsoa vain peiliin, mutta tasa-arvoa ajatellessa sukupuolten neutralisointi kuulostaa pelottavalle.

Huom. Tottakai kärjistän sitten vähäsen, että pointti menee perille.

Laittakaa vähän mielipiteitä siitä, mihin asti "tasa-arvon" tulee lähinnä Suomen maassa. En sanoisi, että miehet ja naiset vielä ihan 50-50 tasa-arvoisia ovat, mutta tottakai ajattelen omaa/miesten etua, enkä halua sen alistamisen kääntyvän miehiin kohdistuviksi minkään lain tai käytännön perusteella. En mahda sille, että naista alistetaan itse asiassa jollain tapaa varmaan joka maan kolkassa ja se toteutuu myös luonnossa monilla lajeilla. Kortteja ei ole jaettu tasan kaikille ihmisille, jos tajuatte.

Vihaan jotenkin periaatteessa kaikkia äärifeministejä ja näitten julistuksia ja samalla tapaa jotain superalistajamiehiä, jotka eivät anna naiselle mitään arvoa. Eräillä aloilla mm. menneen 1900-luvun aikana 100% on naiset tehnyt arvokasta työtä, mutta en aina ota asiakseni kunnioittaa sitä, miten pienimmistäkin asioista naristaan joissain piireissä :rolleyes: .

On muuten myös naisia, jotka eivät pidä siitä, jos miehet pistettäisiin alakanttiin. Huomaa kyllä, että koko Suomen kansan jokaisessa naisessa on takuulla jokunen piraus sopivan feministisiä aatoksia eikä vaan silkan oman edun tai tasa-arvon ajatuksia, vaan juuri sitä, että tulisi aika, jolloin miehet pistettäisiin halvalla ja eikä siinä mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tämä ehdotus minusta liittynyt mitenkään feminismiin, naisten asemaan tai tasa-arvoon (eikä millään ammattinimikkeiden värkkäämisellä siihen vaikutusta olisikaan), vaan kyseessä olisi kielen muuttaminen nykykäytäntöä paremmin kuvaavaksi. Toisinsanoen halutaan asioille oikeammat termit.

Itse en tätä uudistusta kannata, koska se on mielestäni tarpeeton. Kieli elää jatkuvasti ja ei sitä tarvitse keinotekoisesti lähteä muuttamaan.

Ei tämä ehdotus minusta liittynyt mitenkään feminismiin, naisten asemaan tai tasa-arvoon (eikä millään ammattinimikkeiden värkkäämisellä siihen vaikutusta olisikaan), vaan kyseessä olisi kielen muuttaminen nykykäytäntöä paremmin kuvaavaksi. Toisinsanoen halutaan asioille oikeammat termit.

Itse en tätä uudistusta kannata, koska se on mielestäni tarpeeton. Kieli elää jatkuvasti ja ei sitä tarvitse keinotekoisesti lähteä muuttamaan.

Tästä on mediassa puhuttu tasa-arvoa avustavana systeeminä ja Wikipediassa tuosta puhuttiin (satuin lukemaan juuri vähän aikaa sitten, ennenkuin tätä aloitettiin vissiin ponnautella taas esille) sukupuolellisesti neutraalina tapana ja se jos mikä liittyy siihen, että jotkut saavat tuosta kiksejä naisten tasa-arvon nimissä (hahhah, tuli mieleen jonkun sigi foorumilla "...jotkut ovat vaan tasa-arvoisempia kuin toiset. " :D)

Minä taas luin lehdestä, että oli jonkun kielitoimiston/kielitutkijan tai vastaavan suomenkieltä vahtaavan instanssin ehdotus ilman mainintaakaan tasa-arvosta. Mutta kaipa näkökulmia on sitten useita erilaisia siihen mistä tässä on oikein kyse.

Ihan vaan tuohon otsikkoon liittyen, palohenkilö kyllä kuulostaa älyttömältä. Mieluummin vaikka pelastaja. Ja postinkantajiahan nuo postimiehetkin taitaa jo tänä päivänä olla. Entäs sitten keittiön tädit, jotka ennen olivat emäntiä? Miksi heitä kutsutaan? Ja saako sanoa isännöitsijä?

Lautahenkilö, esihenkilö, kyllä nuo on jo koomisia. Tai onhan sekin ollut jo hassua kun eduskunnassa oli rouva puhemies. No ei tuo minua haittaa, olkoon ihan mitä huvittaa.

Tässäpä näitä. Näillä mennään sit tulevaisuudessa

-Rouva puhehenkilö
-perähenkilö
-pursihenkilö
-elinkeinoasiahenkilö
-kirveshenkilö
-merihenkilö
-nimishenkilö
-pyöhenkilö

Mitähän pahaa siinäkin on, että sukupuoli saa näkyä ammattinimikkeessä. Ennenvanhaan suomifilmeissä oli opettajattaria, näyttelijättäriä, tarjoilijattaria, nykyään kaiken täytyy olla niin sukupuolineutraalia. Saavutetaanko tasa-arvo muka sillä, että miehet ja naiset käyttäytyy samanlailla?

En voi uskoa, että kukaan täysjärkinen nainen haluaisi tuota muutosta sillä perusteella, että mies-termin käyttäminen olisi halventavaa. Olen ollut ja olen nytkin tehtävässä, joka loppuu mies-päätteeseen. Ei kävisi mielessäkään vaihtoehto -henkilö. Jotkut jaksoivat pohtia varusmiehenä ollessani voidaanko koko termiä käyttää, taisi olla liikaa luppoaikaa.
Tasa-arvo on jees, kunhan siihen on realistiset perusteet.

Geo Stenius Suomenmaassa:

"Jos nainen ohittaa miehen vain siksi, että hän on nainen, miestä syrjitään hänen sukupuolensa takia. Tämä syrjintä ei ole sen vähäisempää siksi, että naisia ryhmänä syrjitään."

Ihan hyvä pointti, mutta itse en edes usko, että (Suomessa) naisiin kohdistuva syrjintä on niin voimakasta kuin joissain medioissa annetaan ymmärtää.

Eikö tähänkin tutkimukseen ja mietintään käytettäviä rahoja voisi käyttää johonkin järkevään josta olisi oikeasti hyötyäkin jollekkin...

Ja tuosta palomies -> palohenkilökuviosta sen verran että käsittääkseni suomessa ei ole yhtään naista joka olisi ammattipalomies, elikkäs siis kuopion pelastusopiston käynyt pelastaja. Ainakin muutama vuosi sitten oli näin, nykyisestä tilanteesta en aivan sataprosenttisen varma ole.

Ei tuo tarkoita sitä, että termi mies pitäisi automaattisesti korvata termillä henkilö, koska sillä noista tulee vain hölmöjä.

Postinjakajakin on paljon parempi kuin postimies. Palomieskin voisi olla palontorjuja, yms.

liekkö tekemisen puute ku tarvii tollasta sontaa miettiä.

Vähän offtopicia: saakeli olin revetä, kun aloin miettiä, että tarkoitatko aiheen aloittajaa sillä sonnan miettimisellä vai tätä itse aiheen pohtijoita yleensä :hyvä: .

Tuo -mies loppu voidaan korvata henkilö -sanalla, mutta mites käy sitten maaherroille? Herralle on vastaava feminiininen sana rouva, mutta mikäs ois neutraali sana tälle? Ei tuu mulle ainakaan mieleen. Tässä on mun mielestä seuraava iso kysymys tasa-arvosta huolestuneille henkilöille.

Perustetaan komitea, tai sitten noustaan barrikaadeille! Taino, henk.koht. lähen mieluummin pubiin...

ihan sama mulle onko se virallisesti palomies,postimies vai naistenmies.

En rupeasanomaan mitenkään erilailla jonkun perkeleen tASAARVON takia!!

joku roti tuohon tirektiivien tekemiseen..

Sehän olisi hienoa kun tasa-arvoa lähdettäisiin ajamaan täydellä teholla läpi. Ei puhuttaisi enää miehistä eikä naisista vaan ainoastaan henkilöistä. Palkkakin voisi perustua suoraan tulokseen. Ei mitään kiiintiöitä millekkään alalle. Jokaista ihmistä käsiteltäisiin henkilönä, jota mitattaisiin suoritusten perusteella. Kannatetaan!

En ymmärrä tätä tasa-arvo touhua, muuttaisivat kaikki feministit iraniin, ja eivä itkisi aivan joka asiassa.BTW
Tälläinen nimien vaihtelu kuulostaa ennen kaikkea typerältä, mutta tuskin tälläinen muutos näkyy puhekielessä, jos eivät ala sakkoja ala antamaan.
Muuttaako ne nämä naisnimikkeetkin, esim keittiöemäntä, vai onko sellasta edes olemassa?
Merimies on erimies. stna

Mitähän pahaa siinäkin on, että sukupuoli saa näkyä ammattinimikkeessä. Ennenvanhaan suomifilmeissä oli opettajattaria, näyttelijättäriä, tarjoilijattaria, nykyään kaiken täytyy olla niin sukupuolineutraalia. Saavutetaanko tasa-arvo muka sillä, että miehet ja naiset käyttäytyy samanlailla?

Nuo stubit ja muut miettii, että kaikista pitää tulla vielä biseksuaalejakin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom