Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Okei. Pikku kriisi tullut tässä kun ehkä valinnut väärän alan ja vielä en ole liian vanha vaihtamaan.. Ei vaan pysty istumaan pankissa töissä joka päivä 8-16 loppuelämää, kun jo kesäduunit tuntuu ikuisuudelta :D Koko elämän urheillut kilpaa niin jonkinlainen fyysinen ammatti kiehtoo. Palomiehen ammatti kutkuttelee monestakin syystä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oikein! Mites helsingin pelastuskoulu? Onko sinne vaikeampaa päästä valintakokeisiin? Sehän vois olla toinen vaihtoehto sulle.

Joku kyseli siitä asumistuesta. Itse kun tulin aikanaan valituksi pelastajakurssille, niin tyttöystävä lähti mukaan ja muutettiin Kuopioon vuokralle. Tein muuttoilmotuksen noin kaks viikkoo ennen koulun alkua, eikä kelasta mutistu mitään. Ilmeisesti pointti on siinä, et on "asunut" paikkakunnalla ennen koulun alkua.

Onko kenellekkään tullut päällystöön kutsua pääsykokeisiin? 17 pistettä lukion todistuksella ja ensisijaisuudella kasassa, eikä ole vielä näkynyt, eikä taida näkyäkkään. On siinäkin taas nuorisolinjan koulutus kun pelastusalan työkokemuksella ratkaistaan itse KOKEESEEN pääsijät.... Tai sitten jollain 9.5> keskiarvolla lukiosta?!?

Oikein! Mites helsingin pelastuskoulu? Onko sinne vaikeampaa päästä valintakokeisiin? Sehän vois olla toinen vaihtoehto sulle.

Joo täytyy katsella sitäkin.. Siellä tosin 2.5v koulutus. Mutta tosiaan, kuinka vaikee sinne on päästä? Ja mitenköhän usein kurssi alkaa? Varmaankin kerran vuodessa.

Elikkä nyt kun seuraavat sisään pääsevät sankarit on ilmeisesti jo selvinny, niin huutelen vielä, että meikäläiseltä saa sen Topperin ulkotakin halvemmalla ja täysin käyttämättömän. Oli itelle liian iso ja meikäläinen on tämmönen just ja just 70 kg ruipelo, ni ei tullut käytettyä. :) Jos kiinnostaa, ni heittäkää pikaviestillä.

Joo täytyy katsella sitäkin.. Siellä tosin 2.5v koulutus. Mutta tosiaan, kuinka vaikee sinne on päästä? Ja mitenköhän usein kurssi alkaa? Varmaankin kerran vuodessa.

Yleensä kai kerran vuoteen alkaa. Kestää pidempään, koska käsittääkseni suorittavat samalla lähihoitajan paperit ja tekevät kesällä palkallista harjottelua helsingissä. Ja käsittääkseni siellä koulutetaan vain helsingin tarpeeseen, joten töitäkin on erittäin todennäköisesti luvassa.

Mulla olis myös Tampereella siistikuntoinen oppilaspuku myynnissä. Ollut 1,5 vuotta käytössä 180cm/+80kg kokoisella opiskelijalla.

Sisältää:
Housut
2x kauluspaita
Turvakravatti
Toimistopusero (seköhän sen sisätakin nimi oli)
Päällystakki
Lippis

Koko setti 120€
Viikonloppuna käyn Jyväskylän suunnilla eli sinne päin voin tuoda myös jos otat hyvissä ajoin yhteyttä.

Puh. 0504915102

Onko kenellekkään tullut päällystöön kutsua pääsykokeisiin? 17 pistettä lukion todistuksella ja ensisijaisuudella kasassa, eikä ole vielä näkynyt, eikä taida näkyäkkään. On siinäkin taas nuorisolinjan koulutus kun pelastusalan työkokemuksella ratkaistaan itse KOKEESEEN pääsijät.... Tai sitten jollain 9.5> keskiarvolla lukiosta?!?

Suurella osalla nuorisolinjalle päällystöpuolelle päässeistä ei ole pelastusalan työkokemusta. Omalla kurssillani oli kaksi, ja sen jälkeenkin on ollut kursseja, joilla ei ole ollut yhtään pelastajataustaista. Pääsykokeista vaikea sanoa paljonko pelastusalataustaisia on ollut kun ei porukkaan niin paljoa ehdi tutustumaan parissa päivässä. Kahden vuoden pääsykokeiden perusteella sanoisin mutuna että huomattavasti vähemmän kuin VPK/ei-mitään pelastusalantaustaa omaavia. Taitaa pelastusalan työkokemusta omaavia pelastajataustaiset houkutella enemmänkin ensin alipäällystökurssi ja sen jälkee aikuispuolen päällystökurssi.

Jos ei pääsykoekutsua huomenna kuulu, soita hakutoimistoon.

EDIT: viime vuoden alin pistemäärä on pääsykokeisiin on ollut 17, joten voihan se olla siinä ja siinä. http://www.jamk.fi/globalassets/kou...limmat_pisterajat_nuoret-2013-kevaan-haku.pdf

Espoossa myynnissä 1,5 vuotta käytössä ollut oppilaspuku (175cm/+85kg) ja palofysiikan kirja. Paketilla hintaa 250€

Saa käydä sovittamassa!

puh. 0440261148

Bongasin palomiesliiton lehdestä mielenkiintoisen artikkelin palomiesten määräaikaisista virkasuhteista. Suoraa linkkiä en osannut laittaa, mutta tässä kuvankaappaukset: https://www.dropbox.com/sh/nzmfkbvxdg783hq/AAChRR0LYo1gy9mYRS-Js_Ena

Onhan nämä nyt varsin perseestä, jos jatkuvassa epävarmuudessa pitää elää. Et voi kämppää ostaa tai saati ostaa lainalla autoa. Muutenkin olet huonoimmassa asemassa määräaikaisena.

Tuo on ollut mielessä jo hakiessa kouluun. Asennoitunut valmiiksi niin että vuosien väsytystaistelu tulossa. Hypitään asemia ja tehdään määräaikaisia soppareita niin kai se virka tulee ennen eläkettä. Vakihommat on aika kiven alla nykyään muutenkin, siihen lisäksi että olisi vakihomma jostain mielekkäästä työstä niin on jo lottovoitto.

Totta turiset. Tuossa aamulenkillä kun mietin tuota asiaa, niin tuotahan se on vähän joka alalla. Mutta tuo, että monta vuotta määräaikaisena ja ei uskalla olla sairaana tai sanoa mitään ns. kritiikkiä, kun pelkää työn puolesta, niin onhan tuo hurjaa. Miten on mahdollista ettei tähän ole saatu muutosta? Tietysti tuo mukava ja mielekäs työ auttaa jakamaan, mutta silti. Täähän on aivan kusetusta kunnilta.

Tavallaan aina tiedät, että työt jatkuu vaikka onkin lyhyt soppari, mutta entä sit jos joku päivä ei jatkukaan? Se tietää paikkakunnalta muuttoa ja aika iso juttu etenkin perheellisille.

Kantsii vaan pitää vanhat suhteet kunnessa ja jaksaa välillä tehdä firistä muissa hommissa niin on sitten ensinnäkin vähän sukanvartta ja paikkoja mihin mennä tekemään jos laitoksella hommat loppuu. Tuskin ne hommat kuitenkin lopullisesti loppuu ellei itse jotan töhöile niin meneehän se pari kuukautta työttömänä ihan liiton rahoillakin jos ei nyt ihan kädestä suuhun elä jo valmiiksi.

Pitää nuo vaatteet tilata, joten varmistan, että olen ymmärtänyt Topperin mitat oikein. Meneekö ne kuvan osoittamalla tavalla?

5p3mf8.png

Ei ole vaatteita tarvinut ostella muuta kuin S-M-L-XL kokoisina :D

Bongasin palomiesliiton lehdestä mielenkiintoisen artikkelin palomiesten määräaikaisista virkasuhteista. Suoraa linkkiä en osannut laittaa, mutta tässä kuvankaappaukset: https://www.dropbox.com/sh/nzmfkbvxdg783hq/AAChRR0LYo1gy9mYRS-Js_Ena

Onhan nämä nyt varsin perseestä, jos jatkuvassa epävarmuudessa pitää elää. Et voi kämppää ostaa tai saati ostaa lainalla autoa. Muutenkin olet huonoimmassa asemassa määräaikaisena.
Jostain ammattilehdestä luin että muutaman vuoden päästä joka kolmas palomies on yli 50v! Eli eiköhän sieltä niitä virkoja aukea. Välttämättä omalle paikkakunnalle ei helpolla pääse, eli voi joutua työn perässä lähtemään esim. naapurialpelle. No joka neljäs päivä töihin niin pidempi matkakaan ei ole paha juttu!
Tietysti viran voi saada helpommin jos on esim. hoitoalan taustaa. Varsinkin jos hakee laitokselle millä on sairaankuljetus

Jostain ammattilehdestä luin että muutaman vuoden päästä joka kolmas palomies on yli 50v! Eli eiköhän sieltä niitä virkoja aukea. Välttämättä omalle paikkakunnalle ei helpolla pääse, eli voi joutua työn perässä lähtemään esim. naapurialpelle. No joka neljäs päivä töihin niin pidempi matkakaan ei ole paha juttu!
Tietysti viran voi saada helpommin jos on esim. hoitoalan taustaa. Varsinkin jos hakee laitokselle millä on sairaankuljetus

Varmasti jää porukkaa eläkkeelle, mutta palkataanko tilalle uusia? Helsingissä on tällä hetkellä niin tiukka tilanne, etteivät saa palkata lisää väkeä ja vielä ylityökiellon läimäyttivät päälle. Helsingin palomies­pula pahenee ? kaksi asemaa ilman pelastusyksikköjä - Pelastustehtävät - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Säästökuurihan se on menossa kunnilla. Vaikka miehistöstä ei kuulemma porukkaa vähennetä, niin palkataanko eläköityvien tilalle vakinaisesti vai määräaikaisesti? Eiköhän sama rumba jatku edelleen.

noniin nyt pitäis topperista vaatteet tilata. Löytyykö sieltä sivuilta jostain joku taulukko miten mikäkin kuuluu mitata kun itse en ainakaan löytänyt?:face:
*OLAN PITUUS
471502 HIHAN PITUUS CM
*OLKA+HIHA CM
*VAATTEEN PITUUS CM
*LÄHTÖKOKO
*MITTALOMAKE/MITAT TOPPERISSA
JA mistä tommosen lähtökoon voi tietää? Ittellä vaatteet vaihtelee S-L välillä. Oon 175cm/85kg jantteri. Olisi hyvä jos joku voisi nopeesti auttaa kun sunnuntaihin mennessä pitäisi olla tilattuna.

Ei kai niistä mitään ohjeita ole. Topper hoitaa perinteisesti kaiken päin helvettiä :D Itse olen pari senttiä pidempi ja pari kiloa painavampi, alla lista mulle ihan sopivista vaatteista jotka ostin käytettynä joltain pakkislaiselta.

kenttälakki kesä L/XL, myös samankokoinen talvimalli.
toimistopusero C54
virkahousut C52
päällystakki lyhyt C54
toimistopaita pitkähih.
toimistopaita lyhythih 41/42

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom