Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkäs kaikki asiat noihin hakupisteisiin nyt vaikuttikaan? Lihaskunto (1p.), kiinnostus (?p.) ja koulumenestys (1-7p.) ainakin mutta oliko vielä työkokemuskin? Aika heikolta näyttää jos pitää lihaskunnon ja koulumenestyksen varaan homma laskea :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näköjään aika tuoreeltaan päivitetty pelastusopisto.fi sivut, pitääpi tutkailla mitä hienoa sieltä löytyy ja olisiko jopa uuden kurssin lukujärjestyksiä.

Joonus : Pelastusopisto - Valintaperusteet

edit: Näköjään löytyy uudelle kurssille jo lukujärjestys, ensi töikseen päästäneen ajelemaan näköjään :rock:

Okei, eli lihaskunnosta kertyy se 1 ja koulumenestyksestä nolot 2 pojoa. Onko mitään järkeä hakea huikealla 3 pisteellä? Hyvähän se nyt on valittaa, mutta olis pitäny vaan opiskella paremmin :(

Kolmella pisteellä sanoisin että aika nihkeetä, tohon yks vpk lisäpiste niin neljä pojoa on ehkä teoriassa mahdollisuus mutta tuskin silläkään jatkoon mennään. Ammattitutkinto kehiin ja vapaavalinnaisessa haussa koittamaan tai sitten nostelee numeroita / käy muuten vaan uuden ammatin lukemassa.

Näköjään aika tuoreeltaan päivitetty pelastusopisto.fi sivut, pitääpi tutkailla mitä hienoa sieltä löytyy ja olisiko jopa uuden kurssin lukujärjestyksiä.

Joonus : Pelastusopisto - Valintaperusteet

edit: Näköjään löytyy uudelle kurssille jo lukujärjestys, ensi töikseen päästäneen ajelemaan näköjään :rock:

Ite en saannu mistään esiin mitään lukujärjestystä, pistäppä vaikka suora linkki sinne jos viitsit :)

Pelastajakurssin hakuoppaaseen on tullut maininta ''Ennen lopullista valintaa Pelastusopisto voi pyytää kurssille valittavista henkilöistä poliisin suppeamuotoisen turvallisuusselvityksen.'' Kuinka tämä meni käytännössä kevään valintakokeissa? Täytittekö lupalaput selvityksen tekemistä varten?

Ei muistaakseni. Johonkin lappuun vedettiin nimi mutta se taisi olla joku "omalla vastuulla testeihin" lirpake ellen väärin muista.

Mites tauros, MTX ja kumppanit? Millaiset fiilikset kun koulu alkaa viikon pian ja viikon päästä itse ajattelin ainakin olla jo asuntolassa täyttämässä kaappia rahkalla ja kaljalla. Pitäisköhän kaivaa kaapista xbox mukaan ja ostaa siihen joku änäri niin menee illat leppoisasti jos pelikaveri löytyy, ei kai siellä mitään opiskelua viitsi iltaisin harjoittaa :D

^Fiilikset on hyvät koulun suhteen. En oo pitkään aikaan opiskellu niin jännä nähä miten alkaa menemään. Lukeminen askarruttaa eniten, en oikein oo ikinä siitä tykänny, niin toivottavasti semmosta ei oo kovin paljon.
Asuntolaelämää odotan todella paljon! Amis aikoina meillä oli saman tyylinen soluasunto ja ihmiset joitten kans asuin oli ihan huippu tyyppejä, oli tosi kiva viettää aikaa yhdessä pelaillen ja ihan vaan leffoja katellen.
Vielä en tiedä miten usein rupean kulkemaan kotiin, matkaa 300km suunta, mutta yhteen vastakkaisen sukupuolen edustajaan oon niin kiintyny, että kaitpa sitä väliä joutuu suht usein ajaa ;)

Viikko ennen koulun alkua menee lomaillessa niin eipä sitä varmaan tule liikaa stressailtua. Innolla mä ootan jo että pääsee kouluun :D kyllä sitä jo sunnuntaina tulee varmaan kamat tuotua. En meinannu mahottomasti ottaa tavaraa vielä mukaan, vaatetta sillee että viikon selviää. Kahtelee sit että mitä puuttuu niin tuo myöhemmin. Eikun vaan boxi mukaan,multa änäri löytyyki :D

Mulla tulee matkaa 450 kilsaa suuntaansa ja suunnitelmissa ajaa aina viikonlopuksi himaan. Poislukien sitten jos järkätään viikonlopuksi jotain pippaloita opiston porukalla tai vastavaa. Tyttöystävä, asunto ja koirat kuitenkin turussa niin pitäähän se kotiin tulla.

Mites, kun olen menossa lihaskuntotesteihin keskiviikkona ja täyttelin sitä työterveyshuollon terveyskyselyä ja siinä kysytään melko tarkkaan mitä vaivoja on ollut ja pelotellaan että jos selviää että on jättänyt jotain kertomatta niin saattaa oppilasvalinta raueta.
Itsellä on ollut pari kertaa akuutti noidannuoli ja oon ollut saikullakin siitä oari kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana. Tarkistetaankohan noita jostain työterveyen kautta vai pitäisiköhän vaan rehellisesti ilmoittaa kaikesta?
Ei muuten mutta palomiehen hommassa ilmeisesti on selkä melko kovilla joten kuinkahan lääkäri suhtautuu noidannuoleen haettaessa. Kokemuksia? Ja itselläni noidannuoli on sen pari kertaa iskenyt omaa hölmöyttä kun on tullut nostettua liian painavaa huonossa asennossa. Ei siis mitenkään jatkuva vaiva lainkaan.

Voisiko ne jo julkaista Helsingin pelastuskoulun hakupaikkojen määrän ja koko haun jo! En malta odottaa. Mitenkä paljon vaikeampi on HKI kouluun päästä kuin KPO? Helsingin pelastuskoulun valintaperusteet vaikuttivat aika paljon laajemmilta kuin kpo vai olenko aivan väärässä.

JHV: Eikai tohon voi muuta sanoa kun että omantunnon mukaan. Itse aiemmista vastaavien lipareiden täyttämisistä viisastuneena jätin osan "joskus" vaivanneista vaivoista suosiolla pois. Ei ne niitä mistään tarkasta. Toisaalta jäljelle jääneisiin lekuri suhtautu ihan lunkisti enkä joutunut edes toimittelemaan mitään lisämatskua kuten kuvia tai lääkärinlausuntoja.

JHV: Eikai tohon voi muuta sanoa kun että omantunnon mukaan. Itse aiemmista vastaavien lipareiden täyttämisistä viisastuneena jätin osan "joskus" vaivanneista vaivoista suosiolla pois. Ei ne niitä mistään tarkasta. Toisaalta jäljelle jääneisiin lekuri suhtautu ihan lunkisti enkä joutunut edes toimittelemaan mitään lisämatskua kuten kuvia tai lääkärinlausuntoja.

Okei. Hmm, täytynee vielä miettiä. Jos olis kyse jostain muusta kuin selästä niin ilmoittaisin huoletta. Tosin kyllä kai kenellä tahansa voi noidannuoli joskus iskeä eikä palomiestenkään sentään mitään teräsmiehiä kai täydy olla?
Ja tosiaan ei todellakaan ole jatkuva vaiva joten toivottavasti lääkärillä on maalaisjärkeä arvioidessaan.

itsellä ollut polvien kanssa vuosi sitten vakavia ongelmia ja arvatkaa pari kertaa meinaanko asiasta ilmoittaa:D kyllä nyt jonkun selänrevähdyksen voi kuitenkin kertoa tai nilkan nyrjähdyksen

Noniin! Lihaskuntotesti meni hyvin, kirjoitin terveyslappuseen että kahdesti sattunut akuutti selänvenähdys. Lääkäri kysyi mitä kävi, kerroin että huonossa asennossa nostin yms. Ei ollut tohtori lainkaan huolissaan. Eli kannatti rehellisesti ilmoittaa, eipähän tarvii miettiä että tarkistaako ne työterveydestä historiaa tms.
Nyt vaan hakupaperit menemään ja odotellaan josko kutsu kävis pääsykokeisiin!

itsellä ollut polvien kanssa vuosi sitten vakavia ongelmia ja arvatkaa pari kertaa meinaanko asiasta ilmoittaa:D kyllä nyt jonkun selänrevähdyksen voi kuitenkin kertoa tai nilkan nyrjähdyksen

Voi jessus mitä tulevaisuuden toivoja! :face:
Palomiehen perusvaatimuksiin kuuluu toisen edun paneminen etusijalle, rehellisyys, halu auttaa muita ja yhteiskuntaa, sekä uskollisuus työtovereille. Itsekkäästi joka paikassa ajatellen että 'mitä hyötyä siitä on minulle' ja kusettaminen eivät vain kanna tiivistä yhteistyötä vaativassa palomiehen työssä. Erittäin hyvin tämä korostuu siinä, kuinka avoin (tuleva) palomies on terveystarkistuksissa. 100% avoimuus on ainut hyväksyttävä määrä. Koska jos joutuu peitteleen opistossa ja työpaikoilla, niin on jatkettava sitä paljastumisen vaarassa elämistä läpi elämän, ja se on kuulkaa raskasta se, ja lisäksi kusettaa työtovereitaan ja yhteiskuntaa jota yrittää palvella.

Itsellänikin on polvi nykyään semmoisessa kunnossa, että en viitsi edes hakea opistoon. Mutta palomiehen vaatimukset olen sisäistänyt siinä määrin, että muita ammatteja missä polvivaivat ei haittaa ja joissa voi auttaa muita, on tuhansia!

Kippa, mitä aiot tehdä, jos keikalla jäät jumiin johonkin palavaan/sortuvaan rakennukseen loukkuun kun polvi pelttää alta? Eikä siinä mitään, jos kyse olisi vain sinun kurjasta hengestäsi, mutta saatat kaikki työtoverisi ja pelastettavat vaaraan myös!

Muutenkin kun näitä ketjuja lukee täällä pakkiksella niin palomieheksi tuntuvat hakevan vain tyypit jotka etsivät helppoa työpaikkaa, missä voi käydä salilla työaikana. Ja tietenkin se että saa pillua/munaa baarissa kun sanoo olevansa palomies. Esim. nimimerkki Janne kirjoitti tänne että hän kävi vuoden VPK:ssa. No kyseinen jantteri ei käynyt kertaakaan hälytyskeikoilla, mutta kyllä kehtas pyytää sitä todistusta että on ollut hälytysosastossa vuoden, kyllä pokkaa löytyy ainakin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom