Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
DoDo sanoi:
Löytyykö tähän faktaa mistään? Alan vaihtoa olen jo harkinnut pitempään ja pelastusala kiinnostaisi kovasti, mutta täälläkin kummittelee yksi varkaustuomio ja yksi pahoinpitelytuomio ( sakot ) vuodelta sirppi ja vasara.

03-6223779 Rikosrekisterirottakonttorin kuuma linja. Ja poliisin sivuilta löytyy miten saat nimismiehestäsi kerran vuodessa ilmaiseksi raportin rikosrekisteristäsi.

Pahoinpitely kuulostaa raa´alta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olen ymmärtänyt oikein, ei pelastusalalla työskentelevillä pitäisi/saisi olla taustalla tuomioita henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista.

Anonymity sanoi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, ei pelastusalalla työskentelevillä pitäisi/saisi olla taustalla tuomioita henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista.

Ne eivät toistaiseksi tee sitä turvallisuusselvitystä, eli ilmeisesti em. rikoksista tuomitutkin pääsevät pelastajakurssille mikäli valintakokeessa pystyvät osoittamaan kykynsä.

Mielestäni tämä turvallisuusselvityksien tekeminen on ihan okei, mutta se ei ole erityisen kesätävä valintaperuste. Katson asian olevan näin, koska olen itse niin hyvä ihminen ja oli kamalaa kun unelmani oli vaakalaudalla.:)

Uskon siihen, että ihminen voi oppia virheistään ja ymmärrän, että tilanteita on aina erilaisia (joiden seurauksena tapahtuu erilaisia juttuja), mutta... minusta olisi hyvä, jos pelastusalalla työskenteleviltä vaadittaisiin jonkinlaista nuhteettomuutta.

KARRIKOITUJA ESIMERKKEJÄ: Olisi ikävää, jos joku lanssikuski pöllisi mummon kukkaron samalla kun käy elvyttämässä mummoa tämän kotona tai olisi kornia, että henkilö joka on saanut tuomion henkeen tai terveyteen kohdistuvasta rikoksesta pelastaisi työkseen ihmishenkiä... tai henkilö, joka käyttää huumeita voisi olla tekemisissä erilaisten lääkeaineiden kanssa.

Nämä ovat siis omia mielipiteitäni ja kirjoitan ne kaikella ystävällisyydellä.

inflames sanoi:
Silmälasit ei ole este, mutta onko kuitenkin jonkin sortin näkörajoitus?
Tarkoitan, että meneekö jossain raja, kuinka vahvat lasit saa olla tms?

tarkemman tiedon saa varmaankin kurssisihteeriltä. kursseilla on nähty kyllä sellaisiakin tapauksia, jotka eivät näe ilman laseja paljoakaan. ja eräälläkin tapauksella lasit... olivat... paksut.

plus, on tässä vuosien varrella näkynyt monia piilareita/laseja käyttäviä brankkareita. huonosti siellä savussa ja kuumassa muutenkin näkee, käsituntumalla siellä hommia tehdään. ;) ja kyllä niitä laseja voi maskiinkin valmiiksi viritellä - niihin on ihan omia systeemejä sitten, jos niikseen tulee. kaikki hälyt kun eivät ole sukelluksia, niin kaipa niissä hälyissä olis ihan hyvä jotain nähdäkin - eikä mennä pelkästään käsikopelolla (paitsi toki kun on otettava kauniilta tyttäreltä ekg :rolleyes: ).

taicaviitta sanoi:
tarkemman tiedon saa varmaankin kurssisihteeriltä. kursseilla on nähty kyllä sellaisiakin tapauksia, jotka eivät näe ilman laseja paljoakaan. ja eräälläkin tapauksella lasit... olivat... paksut.

plus, on tässä vuosien varrella näkynyt monia piilareita/laseja käyttäviä brankkareita. huonosti siellä savussa ja kuumassa muutenkin näkee, käsituntumalla siellä hommia tehdään. ;) ja kyllä niitä laseja voi maskiinkin valmiiksi viritellä - niihin on ihan omia systeemejä sitten, jos niikseen tulee. kaikki hälyt kun eivät ole sukelluksia, niin kaipa niissä hälyissä olis ihan hyvä jotain nähdäkin - eikä mennä pelkästään käsikopelolla (paitsi toki kun on otettava kauniilta tyttäreltä ekg :rolleyes: ).

Jep. Tattis. Tulvahti tuossa heti mieleen armeijan nasse-koulutus, joka oli välillä yhtä helvettiä lasien takia. Mutta kaikkeen tottuu.:)

Anonymity sanoi:
Uskon siihen, että ihminen voi oppia virheistään ja ymmärrän, että tilanteita on aina erilaisia (joiden seurauksena tapahtuu erilaisia juttuja), mutta... minusta olisi hyvä, jos pelastusalalla työskenteleviltä vaadittaisiin jonkinlaista nuhteettomuutta.

KARRIKOITUJA ESIMERKKEJÄ: Olisi ikävää, jos joku lanssikuski pöllisi mummon kukkaron samalla kun käy elvyttämässä mummoa tämän kotona tai olisi kornia, että henkilö joka on saanut tuomion henkeen tai terveyteen kohdistuvasta rikoksesta pelastaisi työkseen ihmishenkiä... tai henkilö, joka käyttää huumeita voisi olla tekemisissä erilaisten lääkeaineiden kanssa.

Get Real, ihan niinkuin joku pistäisi työpaikkansa likoon että sais joltain mummelilta vietyä pari sataa, kyllä aika kleptomaani saa olla. Yleensäkkään en usko että kukaan ammattirikollinen pystyisi läpäisemään pelastusopiston pääsyvaatimuksia.

On kyllä tosi ylläripylläri että jos alkavat nyt tekemään turvallisuusselvityksiä, just kun mä oon hakemassa :curs:.

Itse palomiehenä 12 vuotta työtä tehneenä, en välttämättä haluaisi samaan työpaikkaan kavereita joilla rötöksiä takanaan. Palolaitoksilla luotetaan siihen että kaverit ovat rehellisiä ja aina voit luottaa toisiin. Esim. Lompakon voit jättää aina oleskelun päydälle eikä kukaan henkilökunnasta siihen kajoa.
Joskus voisi näpistelyyn taipuvaiselle houkutus käydä liian suureksi kun esim. mummelin kelakorttia etsittäessä piirongin laatikosta löytyykin 10 000 euroa käteistä....:(
Työssä vaaditaan ehdotonta rehellisyyttä ja sen vuoksi "asiakkaamme" luottavat palomiehiin. En haluaisi sitä luottamusta koskaan rikottavan.
Palomies on yleensä myös virkamies, joita koskee erityiset nuhteettomuusvaatimukset.
Tästä kirjoituksesta ei kannata kenenkään vetää hernettä nenuun...

Huhtamo (noin vuosi sitten) sanoi:
Minua on alkanut suunnattomasti kiinnostamaan palomiehen työt.
On se luojan lykky ettet lähtenyt brankkariksi!

Kyllä noi on paljon parempia hommia missä kierretään maailmaa hullun portugaalin ja keilan kanssa. :D

Anonymity sanoi:

Komppaan Anonymityä täysin. Vaikkakin nuo esimerkit ovat äärilaitoja, mutta varmuudella tiedän, että noinkin voi(si) käydä IRL.

Feikki-Elvis:

Kyllä se niin on, että on sitä saatu potkuja senkin takia, että on tyhjentänyt työpaikan kahvikassan, vaikka aika "uskomattomalta" sekin kuulostaa. Mummeliltahan saattaa olla vielä helpompi pölliä rahaa jostain patjan alta, varsinkin jos on dementoitunut sellainen. Ja näitä löytyy ihan sellaisistakin piireistä, joissa on jo tuo "nuhteettomuusvaatimus". Onneksi näitä on kuitenkin harvassa.

Vanhaa juttua täällä nostelen..

Mutta mulla on tässä lihaskuntotestit edessä, vpk:n hommia varten.
Tietääkö kukaan siitä, että miten se toimii? Tai siis katsotaanko siinä vaan sen hetkinen taso, vai onko ihan oikein vaatimukset, mitä pitää saada suoritettua..?

Pari vuotta sitten, kun lähdin mukaan puolivakinaiseen palokuntaan toimittiin seuraavasti: sammutustyön kurssille mentäessä lihaskuntotesteissä katsottiin enemmänkin tuota tasoa. Meillä testitulokset menivät myös lääkärille joka teki kuntotarkistukset ennen kurssia ja antoi puoltavan tai kieltävän vastauksen soveltuuko kaveri vaadittuihin tehtäviin. Sitten myöhemmin, jos meni savusukelluskurssille, vaadittiin tietty taso. Kuntoa seurataan säännöllisesti ja sukeltajat joutuvat läpäisemään testit vuosittain.

Tällä hetkellä meillä päin ainakin on tiukennettu vaatimuksia myös aloittavien osalta. Tiettyjä sairauksia ei saa olla lainkaan kuten astmaa, allergioita tai sydänoireita. Mutta tuskin jokin vähäinen heinänuha vaikuttaa.

Lisäksi oli nuo edellämainitut ahtaan/pimeänpaikan ja korkeanpaikan testit.

Onko palomiehillä oltava tietty näkökyky molemmissa silmissä? Jos toinen silmä on huomattavasti heikompi kuin toinen, niin vaikuttaako pääsykokeisiin/ työhön?

Onko palomiehillä oltava tietty näkökyky molemmissa silmissä? Jos toinen silmä on huomattavasti heikompi kuin toinen, niin vaikuttaako pääsykokeisiin/ työhön?

Ei vaikuta. silmälasit tms ei ole este kouluun pääsylle tai brankkari hommiin.

Mulle jäi hieman epäselväks että paljos toi Pelastajakurssin (kuopiossa) läpikäymine ny maksaa? Sekö onko tuon 1.5v:n jälkeen jotain jatkokoulutusta vai onko sitten jo 'virallisesti' palomies, eli duunia vaa hakemaan?

Mulle jäi hieman epäselväks että paljos toi Pelastajakurssin (kuopiossa) läpikäymine ny maksaa? Sekö onko tuon 1.5v:n jälkeen jotain jatkokoulutusta vai onko sitten jo 'virallisesti' palomies, eli duunia vaa hakemaan?

opetus on ilmaista. koulupuku ja lihakuntotestit maksaa X verran euroja tarkkoja summia en muista. pelastajakurssin jälkeen on valmis pelastaja eli ei muuta kuin duunia hakemaan.

Vanhaa juttua täällä nostelen..

Mutta mulla on tässä lihaskuntotestit edessä, vpk:n hommia varten.
Tietääkö kukaan siitä, että miten se toimii? Tai siis katsotaanko siinä vaan sen hetkinen taso, vai onko ihan oikein vaatimukset, mitä pitää saada suoritettua..?

Meidän vpk:ssa noita lihaskuntotestejä ruvettiin tekeen vasta savusukeltajille, lain tulkinta kun tuli muutama vuosi sitten ehdottomaksi.

Periaatteessa tehdään samat jutut kun Pelastusopiston testeissä. Vatsat, leuat, penkki, kyykky. Rajat meillä oli muistaakseni 30 (60s), 5 ja 18 (45kg) toistoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom