Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
neutraali sanoi:
ajatelkaa nuita testejä kuinka kovia nuo on naisille, nuo on aivan sika kovia, suomessa on ainakin yks palonainen. pitää kyllä olla tosi huippu kuntoinen nainen joka nuo kaikki suorittaa hyväksytysti. naisilla siis tuo sama vaatimus kuin miehilläkin tietysti.

Juurin näin, kova mimmi kyseessä aivan varmasti. Ei joka mieskään nuita selvitä, kyllä täytyy hattua nostaa.

Löytyykö pakkikselta palomiehiä? :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löytyy ainakin yksi, kehokisoissakin pärjännyt kaveri. Taitaa olla vieläpä paloesimies/vt. palomestari. Vähemmän viimeaikoina kirjoitellut.

P.S. taitaa niitä "virka"palonaisia olla 2 - 3 ainakin. Yksi taisi olla joissain sotilaspenakisoissakin joskus, yksi valmistui vähän aikaa sitten Helsingin Pekolta. VPK/Puolivakkareissa löytyy sitten kanssa noita naisia, mutta vaatimukset ei ole toki samoja. Keikkapaikalla toisaalta vaatimusta saattaa sitten eteen tulla...

Tape sanoi:
Löytyy ainakin yksi, kehokisoissakin pärjännyt kaveri.
juu, oulustakin löytyy ainakin yks bodausta harrastava palomies joka on ihan mitaleille asti yltänyt sm keho kisoissa, alle 70kiloisissa. harvalla raskaalla kaverilla tuonne on asiaa, juokseminen on monelle raskaalle se kompastuskivi.

juoksussa minimi oli muistaakseni 2850m/12min

edit taitaakin olla 2700m

Olis kyllä hieno homma jos joku viitsisi työstä kertoa. Itse olen harkinnut palomieheksi ryhtymistä, lähinnä se palkka epäilyttänyt, mutta mielummin tekee unelma työtään kuin sellaista mistä ei pidä, vaikka saisikin vähän enemmän rahaa.

Tape sanoi:
Oletteko kuullut sellaisista hommista, kuin vapaaehtoinen palokunta tai puolivakinainen palokunta. Jos kiinnostaa, muttei ole varma, niin noihin kannataisi pyrkiä ja kokeilla siellä alkuun pari vuottakeikan odottelua, "keikanajoa" ja kurinalaisuutta sekä sitä, kun SINÄ et määrää.

Hieno ammatti kuitenkin, vaikkei päivä "2. pelastusyksikön savuparin kakkosmiehenä" välttämättä ruusuilla tanssimista olekaan ja nuorten enkelikasvoisten blondien kantamista palavista taloista....

Joo mä kanssa suosittelisin hommiin tutustumista ensin vepari/puolivakinaisessa palokunnassa. Siellä näkee mitä se homma sit
oikeesti on, parissa vuodessa pitäis kurssiputki päästä läpikäytyä ja sitten pääsee hälytys/varallaolo ryhmään.

Ja saahan niistä hommista muutaman lisäpisteen työkokemuksesta opistolle pyrittäessä.

Se työ on kyllä niin kutsumus ammatti kuin vain olla voi. Peruspalkka nyt on mitä on, mut onhan niillä sit hyvin vapaitakin ja tietenkin palkasta iso osa koostuu vuoro- ym. lisistä.

Eläke ikä (nykyään 65v.) on aivan pöyristyttävän perseestä, eihän niitä hommia oikeesti kukaan pysty tekemään enää siinä iässä.

Ite olen tehnyt hommia puolivakinaisessa reilut 13 - vuotta, meillä on keikkaa n. 130 vuodessa joten monenlaista siinä näkee ja kyllähän ne hommat työstä käy kun niitä tekee vielä oto:na. Meidänkin porukasta muutama kaveri on käynyt palo-opiston ja saaneet sitä kautta duunista "oikean" ammatin.

Spidey sanoi:
Olis kyllä hieno homma jos joku viitsisi työstä kertoa. Itse olen harkinnut palomieheksi ryhtymistä, lähinnä se palkka epäilyttänyt, mutta mielummin tekee unelma työtään kuin sellaista mistä ei pidä, vaikka saisikin vähän enemmän rahaa.
Olen mäkin vaihtamassa ekonomin uraa upseeriksi, jos pääsen kouluun. Palkka on todella paljon pienempi, mutta mitäs siitä. Ennenmmin teen työtä, joka on mukavaa. Ja eläkkeelle pääsisi jo 55-vuotiaana. Aika outo toi palomiesten eläkeikä.

Spidey sanoi:

Juuri näin! Ja kyllä tällä palomiehen palkalla leivän saa pöytään ja asuntoa makselee pois. Eipähän ole (vielä) yhtenäkään aamuna vituttanut töihin lähteä, eikä kahta samanlaista työpäivää kohdalle osunu.

Itselläni on jonkinlaista pientä kokemusta noista hommista ja täällä koulussa istumisesta, parhaillaan mennään päällystökurssilla ja valmistun sitten joskus.

Pelastajakurssia suosittelen ehdottamasti kaikille, 1,5 vuodessa saa ammatin josta ei lähiaikoina ainakaan hommat lopu. Opintososiaalisina etuina asunto ja kolme ilmaista ja hyvää ruokaa päivässä. Parasta lienee kuitenkin kurssin/porukan yhteishenki joka syntyy kun päivät ryynätään ja illat asutaan yhdessä. Yhteisasumisen ilona on sitten että viihteelle saattaa joutua taipumaan suht usein.

Pääsykokeista sen verran että jokainen joka haluaa pääsee kyllä kokeet läpi, mutta kouluun pääsemiseen koulutodistuksen painoarvo on mielesteni turhan suuri siitä saa 0-7 pistettä kun alkupisteitä voi muuten saada about 13. Nykyisin palomieheltä/pelastajalta ei niinkään vaadita fyysistä voimaa vaan pääpaino on peruskestävyyspuolella toki voimaakin tarvitaan mutta jo liikuntatunneilla painotetaan peruskestävyyttä.

Palomiehen työtä voitanee pitää kaksijakoisena sillä toisaalla sammutetaan tulipaloja voimalla ja rytinällä, mutta toisaalla kyseessä on hoivaammatti sairaankuljetuksen muodossa. Nykyisin normipalokunnan hälytyksistä n 80-90% on sairaankuljetusta johon ainakin nuorena palomiehenä joutuu. Mielikuva palokirveen kanssa heiluvasta sammuttajasta on hiukka harhaanjohtava, sillä pääpaino siirtyy koko ajan sairaankuljetuksen suuntaan.

Puheet palkan huonoudesta voi mielestäni suoraan unohtaa, jos olet vuororytmissä teet vuorokauden ja "lepäät" kolme lähes joka jamppa tekee "lepo"päivinä jotain muita hommia ja peruspalkkahan on hiukka alle 1500 ja muistaaksini lisien osuus palkasta on n40% eli mennään kivasti päälle parin tonnin ja tähän lepopäivien pikkuhommat niin aika kivoja kuukausitilejä on helppo tehdä.
Joku vihjaili kovasta kurista ja väittisin ettei palolaitoksilla paljoa normaalia työpaikkaa kovempaa kuria ole ja vaikkei armeijassa viihtynytkään ei se tarkoita ettei palokunnan hommissakaan nappaa. Itse en ole vielä rennompaa työilmapiiriä löytänyt. Hälytyksissä on tottakai joku joka koordinoi tilannetta mikä on toki välttämättömyys että homma pysyy kasassa.

Vielä kun vertaa tuohon helsingin kuoluun joka kestää vuoden pidempään, niin mielestäni koulu kannataa käydä kuopiossa sillä näilläkin papereilla pääsee helsinkiin töihin aluksi vaan käydään about parin kuukauden koulutus mutta käsittääksini tältä ajalta saa palkkaa.
En nyt ole ihan varma kannataako veparista lähteä hakemaan kuvaa ammatista, vaikka samalla alalla liikutaankin ei kokonaiskuvaa alasta välttämättä saa.

Tulikin tällainen mainospuhe, mutta menköön

Pelastajan koulutus maksaa 30 000e/lukuvuosi (sairaanhoitajan 6000e)
Tammikuussa aloittavan kurssin vanhin on yli 40 vee.
Asuntolan alakerrasta löytyy pub olut 2e :rock:

Pelastusopistoon haettaessa pitää olla suoritettu joko joku toisen asteen tutkinto ja/tai lukio. Tämän todistuksen keskiarvosta saa pisteet 1-7. Tällä hetkellä pisteitä pelastajakurssille vaaditaan ilmeisesti 12-13. Joten jos koulumenestys on ollut hiukka heikkoa, ni pisteitä on vaikea repiä muualta. Esim. liikunnallisista on mahdollista saada vain 2p.

No aineet jotka aion kirjoittaa menee seuraavasti tällähetkellä: Äidinkieli 9, Englanti 9, Ruotsi 7, Filosofia 9 ja Matematiikka(lyhyt) 7. Eiköhän näillä pärjää.

jalmari82 sanoi:
Joku vihjaili kovasta kurista ja väittisin ettei palolaitoksilla paljoa normaalia työpaikkaa kovempaa kuria ole ja vaikkei armeijassa viihtynytkään ei se tarkoita ettei palokunnan hommissakaan nappaa. Itse en ole vielä rennompaa työilmapiiriä löytänyt. Hälytyksissä on tottakai joku joka koordinoi tilannetta mikä on toki välttämättömyys että homma pysyy kasassa.

No joo, minähän siitä kurista vihjailin. Jos kuitenkin otetaan kokonaisotanta pelastustoimessa virassa, puolivakinaisena tai vapaaehtoisena toimivista, on ainakin alkuun selkeästä kaverit sitä kuraporrasta. Varmasti työilmapiiri on rento ja porukka mukavaa, mutta työ on kuitenkin ilmeisen kurinalaista moneen muuhun nykyajan nuoria houkuttelevaan "luovaan" hommaan nähden. Lähinnä tarkoitin sitä, että vaikka oma-aloitteisuus onkin hyve, ei se kaikissa tehtävissä päivittäisessä työssäsi näy. Kun olet alalla, varmasti tiedät, ettei kaverit edes nouse autosta, mikäli keikka on "perusluontoinen" tarkastus/vast. tehtävä. Jokaiselle on paikka jaettu - jokainen tekee sitä, mitä on työvuoron alussa käsketty (tai sitten tehtävällä). No niinhän se on toki monessa muussakin ammatissa, mutta varmasti ymmärrät, mitä tarkoitan. Itsekin, vaikken palomies olekaan, työskentelen virassa, missä on sellainen työilmapiiri, että parempaa saa hakea, mutta itse työ tehdään ns. "kurinalaisesti". Työilmapiiri ja työn kurinalaisuus ei aina ole sama asia. Toisaalta, jollekulle, joka ei ole tottunut ns. kurinalaisuuteen, saattaa se alkaa vaikuttamaan työilmapiiriin.

Edellämainitulla en missääntapauksessa tarkoita mitään pahaa, vaan juuri sitä, että pelastustoimi pysyäkseen kasassa ja hanskassa vaikeimmissakin tehtävissä, vaatii juuri sitä "kurinalaisuutta". Muuten hommat alkaapi kusaisemaan heti kättelyssä. Samaa voi sanoa noista kilpailevista ammateista, kuten poliisi ja armeija. Yhtäläisyyksiä kaikissa on paljon. Ja se ketju lähtee pelastustoimessakin siitä hätäpuhelun käsittelystä aina siihen, kuka käynnistää pumput, kuka on valmiina tekemään "työjohtoselvityksen".

Toki hirveän moni muukin, ihan reilu siviiliammatti on myös hyvin tarkasti organisoitua ja kurinalaista, sitä ei vaan yleensä mielletä siksi. Aina sanotaan, että näissä ns. valtion/vast hommissa on sellaista ja sellaista, mutta toki lähes ala, kuin ala tarvitsee selvät sävelet toimiakseen.

Eipä siitä tulisi mitään jos palomiehet juoksentelisivat palavaan rakennukseen kuin päättömät kanat leikkien sankaria. Eiköhän tuo ole itsestään selvyys. :)

Itse voin suositella lämpimästi kaikille paloalaa 11 vuoden kokemuksella vakinaisessa palokunnassa. Olin itse ensimmäisellä Kuopiossa järjestetyllä pelastajakurssilla jonka jälkeen olen ollut palokunnan palkkalistoilla koko tämän ajan.
Opiskeluaika jäi mieleen siitä että siellä keskityttiin vain olennaiseen ja muutenkin porukka oli ok. Niin henkilökunta kuin muut opiskelijat. Vapaa-ajat menivät kyllä vauhdikkaasti sen porukan kanssa. Opiskelu majoituksineen on ilmaista ja koulutuskin vain 1,5 vuoden mittainen. Kurssin aikana tulee touhuttua paljon kuntoa kohottavaa ja liikuntamahdollisuudet muutenkin erinomaiset. Liikunnanopettaja motivoi ennen liikuntatuntia: lihavat lenkille ja laihat puntille :D Taisin kuulua jo silloin laihojen joukkoon...
Työtilanne on tällä hetkellä hyvä varsinkin etelä-Suomessa. Vakipaikan saa palolaitokselta suht. nopeesti jos hoitaa hommansa tyylikkäästi.
Jos ala kiinnostaa niin voihan sitä kokeilla työkokeilua, olla vähän aikaa harjoittelemassa palolaitoksella. Meidänkin talossa on yksi kaveri, joka pyrkii lähitulevaisuudessa opistoon, harjoittelemassa. Työkkärin ja laitoksen kanssa kai voi sopia tällaisesta kuviosta. En tiedä asian yksityiskohdista.
Palomiehen työ on vaihtelevaa ja mielenkiintoista. Jokainen päivä on erilainen ja aina jotain tapahtuu. Suuremmissa laitoksissa työ on paljon myös sairaankuljetusta jossa kyllä näkee paljon. Itse pidin just ambulanssissa työskentelemisestä mutta nykyisin olen muissa töissä... potilaiden onneksi ;)
Palkka on kohtuullinen ja työajat hyvät. Tätä työtä ei kannata tehdä palkan takia pelkästään, mielestäni palomiehen ammatti on eräänlainen kutsumusammatti, vaikka kuulostaa typerältä nykyaikana.
Nykyinen työaika mahdollisti minulle lähes ammattimaiset treenimahdollisuudet aikoinaan. Yhden 24h vuoron jälkeen 3 vuorokautta vapaata. Lisäksi työssä pakolliset liikuntatunnit.
Asemapalvelu on leppoisaa ja suht vapaata, mutta tilanteessa on vain yksi johtaja joka käskee mitä tehdään. Silloin ei turhia neuvotella...
Jos vain ala kiinnostaa niin suosittelen!

RANKAISIJA sanoi:
Asemapalvelu on leppoisaa ja suht vapaata, mutta tilanteessa on vain yksi johtaja joka käskee mitä tehdään. Silloin ei turhia neuvotella...

Juuri tuota tarkoitin, kun puhuin kurinalaisuudesta. Homma lienee juuri tuollaista, että voi olla hyvinkin leppoisaa tuo asemapalvelu ja ns. "vapaa-aika" / varalla-oloaika, mutta sitten kun hallissa alkaa kaikumaan "Hälytysilmoitus XXX, peruslähtö sekä XXX, rakennuspalo...", ei kenelläkään ole epäselvää, mitä toimenkuvaan kuuluu. Ehkä se voi muuttua tilanteen eläessä, mutta lähtökohtaisesti kaikki toimii hyvin "kurinalaisesti".

Kaikki tsemppi kuitenkin palomieheksi aikoville, työtä, jossa leppoisa oleilu ja adrenaliini yhdistyy (...ainakin joskus :nolo: ). Kaupanpäälle saa kansalaisten luottamuksen ja arvostuksen.

P.S. Rankaisija, joko J3:een on 42" plasma tilauksessa? Erääseen vastaavaan kun näkyy olevan tulossa, XBOXit keikalle mukaan...

Mites tuon vpk:n laita, kun itse ajattelin alkaa siinä kulkemaan. Taitaa saada extra pisteitä pelastusopistoon siitä. Sellaista vaan, että kauan siinä menee suunnilleen, että pääsee hälytyksiin mukaan. Veikkaanko pahasti väärin jos sanon, että vuosi. Vpk:lla on täällä päin reenejä kerran viikossa.

Se keikallepääsy riippuu paljon puolivakkarista/VPK:sta. Varmasti pitkälle paikallinen kysymys. Mikäli pääset VPK:aan, jossa jo valmiiksi paljon miehiä hälytysosastossa ja ko. VPK ei toimi ns. ykköslähdon palokuntana, voi mennä hyvinkin aikaa. Jos taas kyseessä on porukka, joka ajaa "ykköslähdön" keikkoja sekä miehistä on pulaa, voidaan koulutus antaa varmasti suhteellisen nopeestikin ja "keikanajoon" päästä mukaan nopeammin, jos lähtöjä on enemmän. Sellainen kuva on tullut, että esim. pääkaupunkiseudun VPK:t useat pääsee puolentunnin varoitusajalla jälkiä korjaamaan, kun taas enempi "maalla" olevat paloasemat taas joutuu tekemään ihan niitä samoja keikkoja alueellaan periaatteessa, kuin virkapalomiehetkin, ainakin alkuun, ennekuin saadaan lisävoimaa paikalle (ja sillä 5 min varoitusajalla).

Jokatapauksessa kannattaa hakeutua, mikäli ala kiinnostaa. Pääseehän tuolla tutuksi periaatteiden, kaluston, "hengen", jne., vaikkei keikanajoa kokoajan olisikaan (=kantaa niitä enkelikasvoisia blondeja palavista pilvenpiirtäjistä... :david: ). Ja se on hyvä muistaa, että hyvinkin paljon suomen pelastustoimesta hoidetaan toimenpidepalkkaisesti/vapaaehtoisvoimin. Eli tarvitaan niitä kumpiakin, pelastusviranomaisia ja vapaaehtoisia.

Edellämainittuihin nähden RANKAISIJA & kump. ovat kuitenkin liikeellä ei puolen tunnin, vaan oikeastaan puolen minuutin varoitusajalla...

P.S. Rankaisija, joko J3:een on 42" plasma tilauksessa? Erääseen vastaavaan kun näkyy olevan tulossa, XBOXit keikalle mukaan...[/QUOTE]

Aamulla tarkistin auton ja ei sellaista näkynyt. Pari pientä tietsikannäyttöä siellä taisi olla.... :eek:
Kyllähän tuo tietotekniikka hiipii meidänkin alalle kovaa vauhtia. Tulipalot kuitenkin edelleen sammutetaan pääsääntöisesti vedellä.

Joo, lähinnä kait se on sitä olemassa olevan tiedon esittämistä näkyvämmässä muodossa ja vedellähän sitä kait edellenkin ne pääosat...Näkyi vaan tampereen vastaavan uuden tarjouspyyntöerittely olevan yleisesti luettavissa ja oli erittelyt plasman ja kahvinkeittimen tarkkuudella (niinkuin tietenkin kuuluukin olla). Btw - komeehan se on teilläkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom