Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
Muutama kymysys ;
1. Jos haen lukion jälkeen jompaan kumpaan/kumpaankin näistä kouluista ja saan paikan, pysyykö opiskelupaikka mulla sen vuoden armeija-ajan ajan että pääsen opiskelemaan armeijan jälkeen syksyllä vai lähteekö opiskelupaikka ja pitää hakea uusiks ?

2. Asun Turussa, kumpaan kannattaa hakea, hesaan vai kuopioon vai onko vielä muita kouluja joista tulee palomiehiä ? Tai siis, muotoillaan toisin, haen luultavasti kumpaankin mut kumpi kannattaa laittaa 1. valinnaks ? :D

Kiitosta etukäteen jos joku jaksais vastata :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jees, pitää varmaan napata luuria kätöseen ja kilautella!

Tuohon edelliseen kysymykseen:

Tässä ketjussa oli jossain aikaisemmin samaisesta asiasta ja ymmärsin niin, että opiskelupaikkaa ei voi lykätä. Lisäksi Helsinkiin hakiessa taisi ainakin olla pykälä asevelvollisuuden suorittamisesta miespuolisten hakijoiden kohdalla.

Kumpaan kouluun sitten kannattaa hakea? Eli nämä koulut eivät ole mukana missään yhteishaussa, joten minkäänlaista numerokilvoittelua sinun ei kummemin tarvitse suoritella ainakaan lisäpisteiden toivossa. Nettisivujen kautta saa lisätietoa hakuajankohdista ja testien sisällöstä, niin kun varmasti ja toivottavasti jo tiedät.

Suositeltavaa siis todella hakea molempiin ja lopulta todeta mihin pääsee.

Edit: Näköjään kirje tulossa kotia :hyper:

Ai perse mä luulin et noi ois vaihtoehtoja kans yhteishaussa :DD Opo sönkötti et yhteishaussa on pakko laittaa väh. 3 amk:ta tai jotain ja kiva sitte laittaa jotain sellasia mihin ei haluis :D no katotaan, onha tohon vielä aikaa :) Ja turhaanhan mä tavallaan ees yhteishaussa haen jos kerta noi ei oo siellä vaihtoehtona koska noiden lisäks vaihtoehtona poliisikoulu ja rajavartiokoulu joka on ammatillinen. Opolta saan sitte varmasti lisää tietoa miten hoidan haut mut oon vasta lukion 1. luokalla joten aikaa on vielä ja noi systeemitki voi siihen mennessä jo muuttua kun mä oon ylioppilas :D

Pelastajatutkinto ei olekaan varsinainen AMK tutkinto, vaan siitä alemmasta tutkinnosta vielä pykälän alempi. Vasta alipäällystö ilmeisesti täyttää alemman korkeakoulututkinnon vaatimukset...? Näin olen ainakin asian päässäni pyöräyttänyt. Se mistä opot puhuu koulussa lienee palopäällystön tutkinto, eli insinööri AMK. Tosin mitä on palomiehet itse kertoneet, niin lukiojampat eivät tietenkään miksikään palopäälliköiksi suoraan sen koulutuksen kautta pääse, vaan täytyy olla "kenttäkokemusta" taustalla. Sen sijaan tuollaisen AMK koulutuksen saaneet toimivat kuulemma esim. yritysten turvallisuustehtävissä jne, joissa kyseisiä taitoja vaaditaan. Toki mikään ei estä hakeutumasta vielä pelastajaksikin, jolloin tottakai on paremmat mahdollisuudet yletä urallaan, kun on jo korkeampi tutkinto alla.

Korjatkaa toki jos kertomukseni on päin honkia.

Juu tarkotuksena kyllä olis kyllä ihan pelastajaksi mennä, ei jaksa innostaa konttorissa istuminen missään muodossa, joku pelastusammatti täytyy saada ja palomies on pintapelastajan ohella mieluisin valinta, palomiehelle on vaan tarjolla enemmän töitä ja siks se on luultavasti todennäkösempi :) Mut saa nyt nähä mihin sit päätyy tulevaisuudessa. Tarkotus on kuitenkin heti armeijan jälkeen mennä jatkokoulutukseen eli mun tapauksessa AMK tai joku ammatillinen tutkinto, eli työkokemusta ei ehi siinä missään välissä tulemaan ellei kesätöitä lasketa ?

Hankalaahan tästä näyttäis tulevan, ku kaikki koulut mihin ois kiinnostusta ei ookkaan AMK:ja paitsi poliisikoulu ja siitäkään en oo täysin varma vielä kun meidän opo ei oikee osaa hommaansa ja kaikki asiat pitää selvittää rehtorin kanssa :D Mut aloinki koulujen tsekkailun vasta nyt kun aiemmin oon miettiny vaan mitä ammatteja ois vaihtoehtona.

Ei oo poliisin perustutkintokaan AMK:ta vastaava, vaan vasta päällystökoulutus antaa siihen pätevyyden. Samalla tavalla siis kuin pelastajankin kanssa, joten korjaan itse itseäni: ei ilmeisesti alipäällystö vielä täytäkään AMK:n vaatimuksia kummassakaan.

Tunnustaako kukaan foorumilainen hakeneensa tämän vuoden puolella Helsinkiin?

Itse olin pari viikkoa takaperin pääsykokeissa ja nyt jänskäilen kutsua psykologisiin. Jonkun opettajan kanssa testeissa juttelin, että noin 180 hakijaa olisi fyysisissä ollut testattavana. Arviolta 45 pääsee psykologisiin ja lopulta 15 koulutukseen.

Hain nyt keväällä pelatuskouluun ja eilen (28.2.2012) tuli kirje että "kiitos kiinnostuksesta mutta jatkovalinta ei kohdistunut Teihin tällä kertaa."

No eipä sillä, itellä oli kasassa vaan 5,5 pistettä että tuskin tolla kovin pitkälle Helsingin päässä oliskaan menty :S Jos sitten joskus myöhemmin uudestaan..

Nyt odottelen jännityksellä papereita Kuopiosta. Sinne paremman mahkut päästä ja odotukset onkin korkeella!

Tsemppiä jatkoon päässeille! :)

Viimeksi muokattu:
Onko täällä muut hakeneet ensi syksynä alkavalle kurssille?? 24. päivä loppui hakua-aika ja varmaan viikon parin päästä alkaa tulla kirjeitä, jos on päässyt toiseen vaiheeseen??

Onko täällä muut hakeneet ensi syksynä alkavalle kurssille?? 24. päivä loppui hakua-aika ja varmaan viikon parin päästä alkaa tulla kirjeitä, jos on päässyt toiseen vaiheeseen??

Itse hain kanssa. Meinaatko, että noin nopeasti tulis papereita. Eikös ne loput testit ole vasta toukokuun puolella?

Jos yhtään tällaisiin valtiollisiin laitoksiin on luottaminen, niin ehkä aikaisintaa kuukautta ennen voisi tulla.

Minkälaisilla pisteillä olette hakeneet kuopioon? Ammattikoulun vai lukion puolelta? Valintakoe kutsut tulevat yleensä 2-3 viikon jälkeen hakuajan päättymisestä.

Mulla on kasassa 7.5 pistettä ammattikoulu pohjalta. Uskon että sillä pitäs kutsu toiseen vaiheeseen tulla. Itsellä meinaa vähä paineita tuoda cooppperin tuloksen nostattaminen :D

Stadiin kurssille 37 pääsi 50 henkeä psyykkisiin testeihin ja 15 tosiaan pääsee opiskelemaan. Mitä itse utelin, niin 170 hakijaa joista n. 20 tippu fyysisissä ja jokunen cooperissa.

Stadiin kurssille 37 pääsi 50 henkeä psyykkisiin testeihin ja 15 tosiaan pääsee opiskelemaan. Mitä itse utelin, niin 170 hakijaa joista n. 20 tippu fyysisissä ja jokunen cooperissa.

Mitään käryä pisterajoista? Itseä lähinnä kiinnostaa millä pisteillä on päästy psyykkisiin..

Ei ainakaan noissa tulleissa papereissa ollut minkäänlaista tietoa pisteistä.

Omien laskujen mukaan itsellä 9p molempiin oppilaitoksiin. Sillä varauksella, että olen vielä tarvittavassa kunnossa, kun Kuopion juoksut koittavat.

Helsingissä varmasti ainakin korkeammat rajat, kun alkupisteiden lähteitä on kohtalaisen paljon.

Itse hain pelastusopistoon lukion puolelta ja sain pisteitä yhteensä 4,5. Mitä ootte mieltä riittääkkö 4,5p hauntoiseen vaiheeseen?

Itellä kasassa 5,5 pistettä myös pelastusopistoon hakiessa. Lukio puolelta siis. Sen uskoisin ainakin riittävän ellei sitten satu olemaan joku älyköiden hakuvuosi :P

4,5 pisteestä en osaa paljoa sanoa. Aikasempina vuosina raja on ilmeisesti pyörinyt juuri siinä 4,5-5 pisteen tienoilla.. Voi mennä tiukille mutta voi hyvinkin onnistaa. Tsemppiä hakuun!

Helsingin pelastuskoulun esittelyvideossa sanottiin, että työvuorot menee näin : 12h paloautossa, 12h ambulanssissa ja sitte 2vrk vapaata ja muutaman tällasen vuron jälkeen on vähän pitempi vapaa. Meinaako toi vaan sen koulutuksen aikana tehtävää työtä (ne 4kk jaksot) vai onko siellä helsingin puolella palomiehen työ kokoajan muka tollasta ? Ei sillä, että mua haittais mut kuulostaa aika hassulta et se olis aina tollasta pelastajana :D Ja sit viel siitä, kun on sanottu et helsingistä koulutetaan pääasiassa vaan sille pääkaupunkiseudulle palomiehiä ni onko sitten kuopiosta valmistuneille paremmat mahkut päästä esim. turkuun töihin tai omalle paikkakunnalleen mikä se sitten ikinä onkin ?
Ei jaksais oottaa et lukio on ohi ja pääsee armeijaan ja sen jälkeen jompaan kumpaan noista kouluista tai merivartijakouluun tai viimisenä vaihtoehtona poliisiks näillä näkymillä, noi vaikuttaa vaan kaikki just mulle sopivilta paikoilta :) Tällasta pelkkää teoriaopiskelua ei millää jaksais ellei ajattele lukion hyötyjä jatkossa.
+ se tärkein kysymys eli löytyykö kummastakin oppilaitoksesta kuntosali ja minkä laatunen on jos löytyy ?

Ylempään viitaten, Helsingissä on työvuororytmityksenä 24 h töissä ja 2 vapaalla eli porukat on kolmessa vuorossa. Tämän jälkeen seuraa pitempi "tasotusvapaa". Suurimmassa osassa Suomen pelastuslaitoksista on käytössä tuo samainen 24h rytmitys, tosin 4 työvuorolla. Eli silloin rytmitys on vuorokausi töissä ja kolme vapaata. Toki poikkeuksia myös on, esim. Oulussa tehdään kaksivuorotyötä. En muista vuorojen pituuksia mutta siellä onki ollu ihan omat kuviot. :)

Hankala lähteä arvioimaan paljonko joutuu/saa työskentelemään saku-puolella, pääsääntönä tuntuu olevan, että nuoret miehet ja lomittajat ajaa sen 24 h eli koko vuoronsa aika yleisesti. En kuitenkaan itse työskentele Helsingin laitoksessa niin en lähde tätä asiaa sen yksityiskohtaisemmin arvioimaan etten puhu paskaa. :)

Kuopiosta pääsee yhtälailla Helsinkiin, ainakin muinoin pääsi, käymällä ns. "kalakukko-kurssin" eli parin kuukauden mittasen perehdytysjakson Helsingin erityiskohteisiin.
Itse olen Kuopiosta valmistunu ja antaa aivan samat pätevyydet oletko Helsingin kurssin käyny vai Kuopion.
Helsinki kouluttaa ns. omaan tarpeeseen ja Kuopiosta lähdetään ympäri maata töihin.

Kannattaa käydä se lukio hyvin, pisterajat on kovat ja koulumenestystä painotetaan kouluun hakiessa. Fyysiset testit eivät ole mahdottomat ja kuka tahansa saa maksimit niistä kun vähän näkee vaivaa.
Mutta se koulumenestys onki sitte hankalampi korottaa ja huomattavasti paljon enemmän aikaa vievää.

Puitteet niin kuntosalin, kuin muidenkin harrastusmahollisuuksien osalta ovat Kuopiossa kyllä aivan riittävät.

Kalakukkokurssi on toistaiseks kai lopetettu helpelillä.

Suurimmassa osassa laitoksista melko varmasti saa työskennellä pakettiautossa paljonkin jos vain haluaa. Osassa pyritään perustason ensihoito pyörittämään pääsääntöisesti palomiehillä, jolloin sit joutuu ajamaan pakettiautoa vaikkei haluisikaan, ainakin jos on vastikään tullut taloon. Osa laitoksista pyörittää ensihoitotoimintaa pääsääntösesti terveysalan ammattilaisilla, ja palomiehet tekee lanssissa töitä vaan halutessaan/jos on pakko. Osassa toimintaa sitten taas pyöritetään osin palomiehillä, osin terveysalan henkilöstöllä.

Eli vaihtelee aika paljon laitoksittain miten ambulanssiin pääsee/joutuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom