Palomieheksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huhtamo
  • Aloitettu Aloitettu
millaisella pisteillä porukka on päässyt kuopion pelastusopistoon? itellä lukion keskiarvo 6.7 miettisin iltalukioon menemistä, onko tietoa voiko korotetuilla numeroilla hakea opistoon?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa edelleen harkita palomieheksi hakemista tarkoin sillä työtilanne on jo nyt äärimmäisen huono ja se tulee vain pahenemaan seuraavien vuosien aikana.

Tällä hetkellä valmistuville palomiehille riittää töitä 5 kuukaudeksi vuodesta vuosiloman sijaisuuksia tekemään kesäisin, mutta muun ajan eli 7 kuukautta töitä ei ole kuin satunnaisia pätkiä.

Pelastusalan ammattilainen lehdessä mainitaan:

Pelastustoimen ja ensihoidon operatiivisesta ja tukipalveluiden henkilöstöstä noin kymmenen prosenttia saavuttaa eläkeiän viiden vuoden kuluessa. Eläkkeelle jäävistä 500 henkilöstä 120 on päällystöviranhaltijoita.

Lähde: https://issuu.com/palomiesliittospal/docs/pa0516_issuu/12

Eli palomiehiä eläköityy vähemmän kuin 380 henkilöä viidessä vuodessa.

Pelastusopisto sen sijaan kouluttaa viidessä vuodessa 600 palomiestä jo nyt työttömyyden runtelemalle alalle.

Palomiesliitto tai JHL ei ole millään tavalla kommentoinut ylikoulutusta ja Pelastusopisto pyrkii toimintansa laajentamiseen eikä oppilasmäärien vähentämiseen, joten tilanne tulee vain huononemaan vuosi vuodelta.

Myynnissä pelastusopistoon puku:

Iso päällystakki (54)
2x Lyhythihainen paita (43/44)
2 x Pitkähihainen paita (43/44)
Lippis (L/XL)
Kravatti + pinssi
Suorat housut*
Takki (C 154)
Palofysiikka-kirja.

Mielellään nouto Vantaalta, mutta voin myös omien menojeni puitteissa tuoda jonnekin päin pääkaupunkiseutua.

Hinta 160 e.

nikotuukkakor a gmail.com

*housujen kokoa en osaa sanoa. Itse olen 183cm pitkä ja minulle ne on ammatilainen lyhentänyt sopivaksi.

Edelleen myynnissä. Puku pitää saada äkkiä pois kaapista pyörimästä. Hinta 50 euroa.

millaisella pisteillä porukka on päässyt kuopion pelastusopistoon? itellä lukion keskiarvo 6.7 miettisin iltalukioon menemistä, onko tietoa voiko korotetuilla numeroilla hakea opistoon?
Nyt on vähän vanhaa postia mutta oli opiston opettajan kanssa juuri pääsykokeista juttua ja kuulemma joku 180 ukkoa oli nyt edelliseen hakuun hakenut ja niistäkin 40 pinnaa pudonnut fobioissa/fyysisissä. Että jos kehno työllisyys ja palo ukkon ammatti kiinnosta niin nyt ois saumaa vähän huonommillakin papereilla päästä sisään. Omassa haussa oli muistaakseni joku yli 450 hakijaa. Varmaan toi työllisyystilanne vähän näkyy hakijoissa.

MYYDÄÄN opistoon meneville:
-oppilaspuku, (takki C54, housut C52)
-talvipäällystakki (C54)
-kaksi lyhythihaista toimistopaitaa, yksi pitkähihainen toimistopaitaa
-musta solmio
-kenttälakki, ja myös talvikenttälakki, kokardit myös.
-seuraavat kirjat:
Palofysiikka (2007),
Pientalon palotarkastus,
Pelastusyksikön ensitoimenpiteisiin kuuluvat selvitykset vedenkuljetuksessa,
Pumppukalusto
Pelastusryhmän jäsenten pelastustekniset perustaidot

Asusteet olleet käytössä 186 cm/95 kg-mallia olevalla kaverilla, (vyötärö n. 92cm, rinnanympärys n. 120 cm.) Takkia ja paitoja on kavennettu vyötäröstä, n. 3cm.
Koko paketti 180 e. Sijainti Kuopio. Viestiä: tuomaskaukonen@yahoo.com

Viimeksi muokattu:
Ammatinvaihto alkanut kiinnostaa ja rupeaa kait olemaan viime hetket tehdä muutosta tähän. Onko tietoa mitä on vanhimmat pelastajaksi opiskelleet? Itse olen 42v. ja vielä kerkeisi hakea kevään hakuun mutta hiukan tuo ikä on mielessä.

Ammatinvaihto alkanut kiinnostaa ja rupeaa kait olemaan viime hetket tehdä muutosta tähän. Onko tietoa mitä on vanhimmat pelastajaksi opiskelleet? Itse olen 42v. ja vielä kerkeisi hakea kevään hakuun mutta hiukan tuo ikä on mielessä.

Eikö se raja ole 34vuotta? Näin oon ymmärtäny Kuopion ja Helsingin osalta, korjatkaa jos olen väärässä...

Itte hakemassa nyt keväällä ensimmäistä kertaa kummallekin paikkakunnalle ja ikää mittarissa 31 vuotta. Tuntuu jotenkin koomiselta hakea kouluun niillä amispapereilla, jotka kouraan sain noin 13 vuotta sitten :D ja sillon ei koulu niin älyttömästi kiinnostanut, jotta olisi hyvä keskiarvo.

Noh, mennään kokeilemaan mihin kondis tällä kertaa riittää. Ollu tässä kuukauden treenaamatta kipeilyjen takia niin aika alavireinen ollu kehitys. Jos ei ens keväänä tärppää niin seuraava kerta tulee aina onneksi uudestaan.

2 tutkintoa onneksi jo alla, että ei se maailma siihen kaadu, jos en syystä tai toisesta koskaan sisälle onnistu itseäni saamaan.

Kuopiossa ei ole yläikärajaa. Ja on siellä kait opiskellu yli 40v.

No hae ihmeessä, äläkä mieti mitään ikäjuttuja. Eipähän tarvii sit kiikkustuolissa miettiä, että miksen koskaan hakenut. On sitä yliopistossakin nähty +50-vuotiaita ihmisiä tekemässä tenttejä samassa salissa parikymppisten kanssa, eikä ketään ko. asia häirinny - päinvastoin ihmiset oli vaan innoissaan, kun uskaltavat irrottautua oravanpyörästä ja jahdata omia haaveitaan.

Eikä se ikää koskaan kato, miten sitä synkkaa koulumaailmassa. Joskus omaikästen kanssa ei synkkaa ollempaan vaan paljon paremmin itteä paljon nuorempien&vanhempien kanssa. Ainoa asia mikä itteä näin "vanhana" häirtsee Kuopiossa on se asumismuoto: soluasuminen, jossa vielä sama huone jaetaan toisen kaverin kanssa. Toisaalta 1,5 vuotta menee niin nopeesti että mitäs väliä sillä on? Ja voi olla huipputyyppi huonekaveri niin turha sitäkään on etukäteen miettiä.... ensin pitäs päästä sinne kouluun sisään :DD

No hae ihmeessä, äläkä mieti mitään ikäjuttuja. Eipähän tarvii sit kiikkustuolissa miettiä, että miksen koskaan hakenut. On sitä yliopistossakin nähty +50-vuotiaita ihmisiä tekemässä tenttejä samassa salissa parikymppisten kanssa, eikä ketään ko. asia häirinny - päinvastoin ihmiset oli vaan innoissaan, kun uskaltavat irrottautua oravanpyörästä ja jahdata omia haaveitaan.

Eikä se ikää koskaan kato, miten sitä synkkaa koulumaailmassa. Joskus omaikästen kanssa ei synkkaa ollempaan vaan paljon paremmin itteä paljon nuorempien&vanhempien kanssa. Ainoa asia mikä itteä näin "vanhana" häirtsee Kuopiossa on se asumismuoto: soluasuminen, jossa vielä sama huone jaetaan toisen kaverin kanssa. Toisaalta 1,5 vuotta menee niin nopeesti että mitäs väliä sillä on? Ja voi olla huipputyyppi huonekaveri niin turha sitäkään on etukäteen miettiä.... ensin pitäs päästä sinne kouluun sisään :DD

Asuntolaan meno on vapaaehtoinen, näin ymmärsin. Niin voihan se olla että testeissä ei pärjää nuoremmille ja lopultahan kaikki pisteet lasketaan yhteen että vaikea sinne varmaankin on päästä.

Asuntolaan meno on vapaaehtoinen, näin ymmärsin. Niin voihan se olla että testeissä ei pärjää nuoremmille ja lopultahan kaikki pisteet lasketaan yhteen että vaikea sinne varmaankin on päästä.

Et voi tietää, jos et koskaan kokeile. Mitä siinä menetät, jos haet? Aivan, et yhtään mitään.

Moro! Opiston käyneenä en voi muuta kuin suuresti suositella kimppa-asumista riemukaaressa. Jutusta olis jääny puuttumaan ainaki puolet ilman yheistä aikaa mikä vietettiin "kämpillä" kouluajan ulkopuolella. Ja mitä ikään tulee, niin sehän on vaan hidaste (ei välttämättä) ja omasta asennoitumisesta paljolti kiinni. Se on vaan rikkautta mitä kirjavampaa sakkia ryhmässä on iästä lähtien.

Viestistä jo vähän aikaa, mutta minun aikaani vanhin samaan aikaan aloittanut taisi olla 44-vuotias. Ainakin yli 40. Iästä se ei ole kiinni vaan toimintakyvystä ja pääkopasta. Hyvällä tuurilla ja fiksulla tekemisellä mahdollisuus kuitenkin vielä parikymmentä vuotta kestävään uraan. Realiteetti toki on se, että tuossa 55 ikävuoden tienoilla alkaa selkeästi porukan työkyky laskemaan merkittävästikin, mutta siinäkin on vielä yli kymmenen vuotta aikaa leipiintyä.

Viestistä jo vähän aikaa, mutta minun aikaani vanhin samaan aikaan aloittanut taisi olla 44-vuotias. Ainakin yli 40. Iästä se ei ole kiinni vaan toimintakyvystä ja pääkopasta. Hyvällä tuurilla ja fiksulla tekemisellä mahdollisuus kuitenkin vielä parikymmentä vuotta kestävään uraan. Realiteetti toki on se, että tuossa 55 ikävuoden tienoilla alkaa selkeästi porukan työkyky laskemaan merkittävästikin, mutta siinäkin on vielä yli kymmenen vuotta aikaa leipiintyä.
Kiitos vastauksesta! Rupean kallistumaan haun kannalle.

Jos/kun hakee päällystötutkintoon, pitääkö siinä vaiheessa osata sujuvaa ruotsia? Itseä kiinnostaisi hakeutua kyseiselle kurssille kun saa lukion ja intin pois alta. Ja esimerkiksi itsellä on vain pakolliset kurssit suoritettu fysiikasta ja kemiasta 7 arvosanalla. Pitäsikö niistä olla ylimääräisiä tehtynä?

Osaako joku sanoa millaisella ammattikoulun todistuksella on päästy?

Eiköhän siihen vaikuta moni tekijä ton lisäks: voimaosuuden & cooperin pisteet, työkokemus, onko vpk-taustaa jne.

Itte koen omat mahdollisuudet kohtuulliseksi 3.58 amiksen ka.:lla. Perjantaina olisi itsellä testit Helsinkiin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom