Pallon heittämistä tukevat lihakset

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Harrastan "peri-vihattua" baseballia ja olen talven aikana aloittanut taas valmistautumisen ensi kauteen. Viime vuosi osoitti jo sen, että ilman kunnon fysiikkaa ei hommasta tule mitään!

Kysyisinkin arvon foorumin osallistujilta tietoa mikä/mitkä liikkeet/lihakset tulisi huomioida kuntosaliharjoitteissa, kun pääpaino heitossa on oikea käsi. Itse heittäminen tai syöttäminen tapahtuu periaatteessa keihäänheittoa muistuttavalla tekniikkalla.

Olen haalinut netistä tietoa ja ymmärtääkseni kiertäjäkalvosimen tms. lihakset olisivat tärkeitä.

Kiitoksia ja hyvää treenikevättä kaikille.

Rintalihas tuossa näyttäisi tekevän heittotyötä. Vartalo kiertyy. Taita ottaa vähän takareisistäkin.

En tiedä onko tästä nyt suurta apua, mutta tuntemani pelinrakentajat (jenkkifutis) käyttävät eri kokoisia kuntopalloja heittolihasten vahvistamiseen. Isoilla palloilla tehdään kaksinkäsin pään yli heittoja ja lisäksi pienemmillä palloilla yhden käden heittoja simuloiden oikeaa heittotekniikkaa.

Kiertäjäkalvosimet on hyvä pitää kunnossa. Ainakin pari linkkiä löytyi searchillä.
Kiertäjäkalvosimet

ja toinen

Kannattaa huomioida tossa heittokäden treenaamisessa myös se toinen käsi. Ainakin mun mielestä on tärkeää pitää mielessä, että kroppaa pitää treenata tasaisesti molemmin puolin. Broidi on pelinrakentaja ja ainakin hänellä on ollut vähän ongelmia kun oikea käsi on saanut enemmän treeniä kuin vasen.

Joitain linkkejä, mitä Google löysi:
http://www.beabetterhitter.com/text/conditioning/strengthtraining/baseballstregthtraining.htm
http://www.simplefitnesssolutions.com/products/baseball.htm (mielenkiintoinen pallo & kuminauha viritys :D )
http://www.pitching.com/article_16.php

Ääähh, suurin osa löydetyistä linkeistä olivat jotain kaupallisia juttuja.

Tuntuisi, että pesäpalloa varten (oli sitten suomalaista tai jenkkiläistä) olisi tärkeintä näiden voimaharjoittelu:

1) kiertävästä liikkeestä vastaavat keskikropan lihakset
2) olkapäiden vahvistaminen (erityistä huomiota tulisi kiinnittää lihashuoltoon ja kiertäjäkalvosimiin)
3) pikajuoksureeni ja jalkojen nopeusvoimaharjoitukset.

Kannattaa varmaan mennä kirjastoon ja etsiä pesäpallon valmennusoppaita. Niissä on varmasti hyviä voimareenivinkkejäkin ja nimenomaan lajinomaista reeniä, eikä mitään ajantuhlausta. Ainiin, yleisurheilun heittolajien valmennusoppaistakin voisi saada hyviä ideoita.

Tämmöinen reeni voisi olla kanssa hyvästä:
http://www.stumptuous.com/clubbells.html (en tosin tiedä, saako tuommoisia "mailoja" mistään ostettua Suomesta)

Kannattaa muistaa myös venytellä, olkapään liikkuvuus on todella tärkeässä roolissa pallon heittämisessä.

Muistan etä baseballin pelaajat koulussani käytti paljon kuminauhatreenejä. Erityisesti pää ylivetoja sekä kyynärpää vartalossa kiinni käden "sivuttaisliikettä" ulospäin ja sisäänpäin

Monipuolinen kuntopallon ja painopallojen heitto on mun mielestä melkein tärkeampi kuin punttien nostelu. Punttisalillakin kannattaa tehdä lajinomaisia liikkeitä: vartalonkierrot esim. siten että tangon pää nurkkaan ja sitä heilautellaan lyönnin omaisesti puolelta toiselle. Rinnalleveto ja kyykky myös tärkeitä. Heittokättä voi treeneta myös taljalla, samalla tapaa kuin nuo kuminauhaharjoitukset. Voiman treenaaminen olisi hyvä myös syklittää, esim. kesto-, perus-, maksimi-, nopeusvoima.

Asten sanoi:
kyynärpää vartalossa kiinni käden "sivuttaisliikettä" ulospäin ja sisäänpäin

Nuo ovat juurikin niitä kiertäjäkalvosimen lihaksia varten. Lisäksi perinteinen vipunosto sivulle on hyvä, mutta erityisesti siten, että kyynärpäät osoittavat ylös ja kädet alas.

Kannattaa muistaa, että heitossa voima välittyy kyynerpään kautta, ja siihen kohdistuu jopa suurempia voimia kuin olkapäähän. Kannattaa venytellä ja pitää kunnossa kyynärvarren kaikki lihakset.

Olen myöskin sitä mieltä, että treenataan tasapuolisesti kehon puoliskoja. Kaikki kuntosaliliikkeet kummallekin puolelle.

Voima tulee takareidestä, pepusta ja vartalon kiertämisestä (keskivartalo yleensäkkin), kontrolli ja heiton suuntaus rintalihas/ojentaja (etenkin TÄMÄ liike on nannaa) ja sitten kääntelet ja vääntelet painoja ranteella eri suuntiin niin että ne vahvistuu. Näillä eväillä sain omaan heittooni 50 km/h lisävauhtia vuodessa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
etuolkapäät kannattee pitää vetreänä.. jos vetää penkki maksimi reenejä niin heitosta katoaa räjähtävyys. Ite välttäisin kaikkia alle 10 toiston etuolkapää reenejä.

Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista vinkeistä ja ehdotuksista. Tosiaan suomesta ei minkäänlaisia lajivälineitä saa ostettua, mutta mummon takarenkaan sisäkumi saa luvan kelvata. Lähinnä salilla tulen keskittymään liheskestävyyden lisäämiseksi, toistot itse syöttämisessa saattaa olla noin 100 - 150 heittoa pelissä.

Ja "Jeanssi" jos tuo pitää paikkaansa, voin siirtyä rapakon taakse ammattilaiseksi ensikaudeksi, vieläkun noi doping säädöksetkään ei vielä päätä huimaa.

Tasapuolisuuden nimissä olen siitä onnellinen sekasikiö joka heittää oikealla, mutta lyönti tapahtuu ns. vasenkätisen puolelta, jolloin vartalon kiertoliike tulee automaattisesti molempiin suuntiin.

Eikös tuossa kannattaisi silti harjoittaa enemmän voimaa ja nopeutta kuin kestäävyyttä, sillä noiden heittojen välillä on kuitenkin niin paljon aikaa?

Kanttorit sanoi:
Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista vinkeistä ja ehdotuksista. Tosiaan suomesta ei minkäänlaisia lajivälineitä saa ostettua, mutta mummon takarenkaan sisäkumi saa luvan kelvata. Lähinnä salilla tulen keskittymään liheskestävyyden lisäämiseksi, toistot itse syöttämisessa saattaa olla noin 100 - 150 heittoa pelissä.

Ja "Jeanssi" jos tuo pitää paikkaansa, voin siirtyä rapakon taakse ammattilaiseksi ensikaudeksi, vieläkun noi doping säädöksetkään ei vielä päätä huimaa.

Tasapuolisuuden nimissä olen siitä onnellinen sekasikiö joka heittää oikealla, mutta lyönti tapahtuu ns. vasenkätisen puolelta, jolloin vartalon kiertoliike tulee automaattisesti molempiin suuntiin.

No tuskin sitä tulee hararstelijalle niin paljoa lisää. Tennistä pelaan niin siinä kerran huvin vuoksi katottiin heittämällä ja syöttämällä miten lujaa saa pallon liikkumaan. Vuodessa nousi heitto 50 km/h (en muista niitä lukemia kylläkään) ja syöttö 190 --> 205 km/h.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom