Palkkoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MOT
  • Aloitettu Aloitettu

MOT

Iltalehdessä on juttu ei alojen keskipalkoista. Täällä on ollut ketju jos toinenkin aiheeseen liittyen joten kannattaa käydä lukaisemassa. Minun huomioni kiinnitti erityisesti pari alaa..

Poimintoja:
Isännöitsijä 2721 (tarvitaanko koulutusta?)
Kielenkääntäminen 2173 (tosi paljon koulutusta ja paska palkka..)
Fysioterapeutti, lääkintävoim. 1951 (vaikea päästä opiskelemaan..)
Laskennan johto 4875 (kai sitä numeron pyörityksestä näemmä maksetaan)
Laskennan esimies 3249 (vai ovatko pyörittäneet omatkin numeronsa..)
Lastentarhanopettaja 1704
Markkinointi 1935
Myyjät 1593
Myynnin esimies 3269 (pomo siis tienaa puolet enemmän kuin alainen)
Vakuutusmyyjät 3683 (aika yllätys.. tosin hyvät ja jatkuvat bonukset..)
Kenttämyynti 2919 (eli jos jaksaa liikkua ja olla aktiivinen saa tuplapalkkaa myyntialalla..)
Yövartija 1961
Seminologit 1717 (eläimellistä hommaa.. varmaan kutsumustyötä..)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kieltämättä joitakin aika yllättäviäkin poikkeuksia. Isännöitsijä - kielenkääntäkä - akseli oli aika merkillinen mielestäni...

Vakuutusmyyjien palkan oletinkin aika korkeaksi, koska kaveri on jenkeissä kyseisissä hommissa ja tuntuu tienaavan. Tosiaan mun ikäinen sälli joka on suorittanut vakuutus-sertifikaatteja (tai mitä onkaan), jotta saa myydä erilaisia vakuutuksia All-Staten leivissä. Lähetti just pari päivää sitten kuvia kun oli ostanut vuoden 2004 BMW 325i:n :) Toki eri maakin, mutta jotain osviittaa antaa...
 
Rin Tin Tin sanoi:
Onneksi tärkein asia elämässä on palkka, MOT.
Tuskin tärkein, mutta ilmankaan en henkilökohtaisesti selviä. Ottaisin mieluusti hiukan kovemman palkan samasta työstä mitä nyt teen jos vain olisi mahdollista... :) Mikäli sinulla ei rahalla ole niin merkitystä, voin antaa osoitteen mihin voit lähetellä seteleitä.
 
Rin Tin Tin sanoi:
Onneksi tärkein asia elämässä on palkka, MOT.

Olikos tämä nyt palkkakuoppaan juuttuneen katkera puheenvuoro vai mikä?

Kyllä palkka kuitenkin kokolailla vaikuttaa elämisen laatuun, vaikka kuinka ajattelisi että läheiset ihmiset jne. on se mikä merkitsee. Jos niiden läheisten kanssa se päivittäinen energiapanos menee siihen että saa pidettyä katon pään päällä ja raavittua jonkinmoista evästä pöytään niin pidemmän päälle siinä kiristyy hermo leppoisammallakin kaverilla.

Kyllä sitä kuukausittain pitää jotain jäädä yli että pystyy hieman rentoutumaankin ja harrastamaan/ajattelemaan jotain muutakin kuin toimeentuloa.

Tietty jos on mielenlaatua, joka on tyytyväinen istuessaan sossun korvauksilla rapistuvan räkälähiön 15 neliön häviäjäsäilytyksessä sätkiä käärien ja kiikkustuolissa istuen ihmetellen elämän lipumista ohi, niin sitten varmaan ei palkka merkitse mitään.
 
Rin Tin Tin sanoi:
Onneksi tärkein asia elämässä on palkka, MOT.

Hohhoijaa.. Huomenna on kuule vasta se sunnuntai. Se oikein virallinen jeesustelupäivä.. :david:

Moni kuule varmaan täälläkin miettii mitä duunia tekisi isona tai ehkä duunin vaihtoa.. Jossain luki, että ihminen vaihtaa/etsii oikeata paikkaansa 4 duunipaikan kautta ennenkuin löytää sopivan ja tyydyttävän duunin.
 
Kyllähän tuollainen saattais vituttaa, että (monivuotisen koulun käynyt, jonne on vielä vitun vaikeaa päästä) fysioterapeutti tienaa miltei sen saman kuin minä kesätöistä. Kaverit tienaakin kesäsijaisina eri hommissa ihan saatanasti enemmän. Veroprosenttikin on leppoisan alhainen, kun on köyhä opiskelija.. :D
 
Mike sanoi:
Juu ja ne mätkyt ovat sitten kivat ja taas sama fraasi jouluna "mä vain olen köyhä opiskelija".

Jos on vain kesän töissä, saa aika reippaasti tienatakin jotta verotus alkaa tosissaan purra.

Se mikä ensimmäisenä puraisee, on Kela, joka nyhtää opintotuet pois heti kun tulot ovat edes kohtalaiset. Ja silloin se tuloloukku onkin harvinaisen todellinen; samalla verotus alkaa nousta, ja Kela vetää opintotukia ja asumislisiä takaisin. MOT: opiskelijan ei kannata tehdä töitä. Paitsi pimeästi.
 
Tuota listaa tarkastellessa voin sanoa että noi "keskipalkkatilastot" kusee ja kovaa. Emäntä valmistui 2002 fysioterapeutiksi ja on ollut siitä lähtien alan työssä. Fysioterapeutin lähtöpalkka 1550 eeroa kk. Emäntä tuossa mainitsi että kaikkien kokemuslisien jälkeen on tuo palkka karvan alle 2000 eeroa kk. Ammattikorkeakoulusta valmistuneelle henkilölle tuo on todella kusinen liksa. Pääkaupunkiseudulla vois tietysti keskiarvo olla hieman korkeampi. Tuo keskiarvo mikä iltalehdessä on ilmoitettu on kuitenkin hanurista ja vääristävä. Ei tässä maassa koulutuksesta näemmä makseta. :hyper:
 
Yrittäjä-pohjaiset vakuutusmyyjät tienaa tosiaan yllättävän mukavasti, tunnen henkilökohtaisesti parikin jotka tienaavat jatkuvasti 60 - 80 K€ /vuosi. Mutta sama vika kuin muillakin myyntialoilla, kaikki illat pitäisi olla asiakkaiden luona.
 
onion sanoi:
Tuota listaa tarkastellessa voin sanoa että noi "keskipalkkatilastot" kusee ja kovaa. Emäntä valmistui 2002 fysioterapeutiksi ja on ollut siitä lähtien alan työssä. Fysioterapeutin lähtöpalkka 1550 eeroa kk. Emäntä tuossa mainitsi että kaikkien kokemuslisien jälkeen on tuo palkka karvan alle 2000 eeroa kk. Ammattikorkeakoulusta valmistuneelle henkilölle tuo on todella kusinen liksa. Pääkaupunkiseudulla vois tietysti keskiarvo olla hieman korkeampi. Tuo keskiarvo mikä iltalehdessä on ilmoitettu on kuitenkin hanurista ja vääristävä. Ei tässä maassa koulutuksesta näemmä makseta. :hyper:

Noihin oli vissiin laskettu kaikki vuorotyö - ja viikonloppulisät sun muut mukaan? Esim. siivoojan palkka oli lehden mukaan n. 1500 e / kk, todellisuudessa se on 950 e ( ainakin isoissa siivousfirmoissa, jotka eivät maksa kuin minimiTESin mukaisesti ) miinus verot + muut. En kyllä ymmärrä, miten tuollainen summa on saatu..
 
MOT sanoi:
Isännöitsijä 2721 (tarvitaanko koulutusta?)
Vakuutusmyyjät 3683 (aika yllätys.. tosin hyvät ja jatkuvat bonukset..)

Eiköhän isännöitsijäksi tarvita koulutusta, mutta en muista kuinka pitkä se oli.
Tuo vakuutusmyyjä taas ei pidä paikkaansa. Tai kai sielläkin eritasoisia hommia on, mutta sukulainen vakuutusmyyjänä tienaa n.2100e/kk ja siinä on kaikki mahdolliset lisät ja lomarahat mukana.
 
Fiona sanoi:
siivoojan palkka oli lehden mukaan n. 1500 e / kk, todellisuudessa se on 950 e ( ainakin isoissa siivousfirmoissa, jotka eivät maksa kuin minimiTESin mukaisesti ) miinus verot + muut.
Iskä puhu että tuossa tehtaalla olisi siivojilla niinkin hyvät palkat että jotkut ovat konttoripuolelta pyrkineet siivoojiksi. :lol2: en sitten tiedä.
 
ojuni sanoi:
Iskä puhu että tuossa tehtaalla olisi siivojilla niinkin hyvät palkat että jotkut ovat konttoripuolelta pyrkineet siivoojiksi. :lol2: en sitten tiedä.


Onko nuo sitten esim paperitehtaiden yms siivoojien palkat? Siellähän ne saa huomattavasti kovempaa. Tuskin kuitenkaan nostavat koko maan keskituloa juurikaan.
 
Fiona sanoi:
Noihin oli vissiin laskettu kaikki vuorotyö - ja viikonloppulisät sun muut mukaan?

Näin taitaa olla että ainakin Tilastokeskuksen tilastoissa keskipalkka=työkuukausien kokonaisansio/kuukausien määrä. Eli normaalilla palkansaajalla se on vuositulot/12.

Mikä taas on ainakin bonus yms. "aasille porkkana"-lisäsysteemeissä mukana olevilla jotain ihan muuta kuin kuukausipalkka. Tai ainakin minulla kyseessä on kaksi täysin eri asiaa. Osaavatkohan ottaa edes huomioon jos joku tekee jotain ekstrahommia sivussa? Todennäköisesti joku joka ilmoittaa ammatikseen X ja tekee pitkin vuotta myös hommaa Y ja Z pääsee tilastoihin vain hyvätuloisena ammatin X harjoittajana.
 
uga sanoi:
Jos on vain kesän töissä, saa aika reippaasti tienatakin jotta verotus alkaa tosissaan purra.

Se mikä ensimmäisenä puraisee, on Kela, joka nyhtää opintotuet pois heti kun tulot ovat edes kohtalaiset. Ja silloin se tuloloukku onkin harvinaisen todellinen; samalla verotus alkaa nousta, ja Kela vetää opintotukia ja asumislisiä takaisin. MOT: opiskelijan ei kannata tehdä töitä. Paitsi pimeästi.
Joo. Mulla on veroprosentti 16. Olen 3,5 kk kesätöissä n. 1400-1500 bruttopalkalla ja nostan vielä kesäopintotukeakin. Ei mulla ainakaan ole juurikaan valittamista opiskelijoiden asemasta. En tosin asu pääkaupunkiseudulla.
 
IronMind sanoi:
Kyllä palkka kuitenkin kokolailla vaikuttaa elämisen laatuun, vaikka kuinka ajattelisi että läheiset ihmiset jne. on se mikä merkitsee.

...kiikkustuolissa istuen ihmetellen elämän lipumista ohi, niin sitten varmaan ei palkka merkitse mitään.

Mää oon kyllä periaatteen takia osittain eri mieltä. Sen jälkeen kun perustarpeet on tyydytetty ihminen voi olla täysin tyytyväinen vähällä rahalla. Mulla on kaikkia niitä tavaroita joita haluan, lisätavarat eivät tuo enää onnea, päinvastoin huolta. Tosin olen ehkä aika kaukana perussossuhemmosta. :) Mää oon suunnitellut raha-asiat niin, että olisin 50-vuotiaana miljonääri.

Ihan pakko kysyä muuten, mihin se elämä lipuu? Ohi? Mihin? Mihin voittajan elämä menee? Eri paikkaan kuin häviäjän? Mihin ihmisillä on kiire, hautaanko?

IMO rahan käyttö tulisi pian lopettaa ja etsiä korvaavia elämän tarkoituksia.
 
Back
Ylös Bottom